Auto on vuosimallin 1995 PEUGEOT 405 II Sedan (4B) 1.8 101 hv.
Laturi lakkasi tuottamasta virtaa, joten aikomuksena on tilata korvaava laturi.
Annoin auton tiedot Autodocin sivulle, ja sieltä löytyi joukko latureita, joiden pitäisi sopia autooni. En kuitenkaan oikein luota yhteensopivuuteen, koska sivulla esiteltyjen latureiden kiinnityspulttien paikat ovat erilaisia. Toisin sanoen laturit eivät ole keskenään samanlaiset. En haluaisi tilata sopimatonta osaa, mutta pelkään, että niin tulee käymään. Tästä on kokemuksia. Olen tilannut autoon sopimattoman tyhjäkäynnin säätöyksikön ("tyhjäkäyntimoottorin") ja etuoven kahvan. Niiden piti sivun mukaan sopia autooni, mutta eivätpä sopineetkaan.
Asiaa hankaloittaa se, että auto ei ole omassa pihassa, jossa pystyisin tutkimaan sitä kunnolla myös alhaalta päin ja ehkä irrottamaan viallisen laturin. Auto jäi vieraalle parkkipaikalle, jossa ei oikein voi tehdä remonttia. Hyvä kun auto juuri ja juuri saa olla siinä jonkin aikaa. En pysty näkemään, millaiset kiinnikkeet laturin alaosassa on. Sinne näkisi vain alhaalta päin katsoen, ja silloin auton olisi hyvä olla ylös nostettuna. Jos makaan parkkipaikalla kuraisessa maassa pää auton alla, on lähdettävä ensiksi haalariostoksille.
Ajatuksena on ollut hankkia itse laturi ja viedä auto korjaamolle, jossa osa vaihdettaisiin. Voisi korjaamokin tietysti tilata osan, mutta silloin auto joutuisi seisomaan korjaamolla, kunnes osa tulee. Ja osa voisi olla kalliimpi kuin itse tilattu. Tässä tapauksessa korjaamon vastuulla olisi se, että osa sopii. Nyt väärä osa jää minun huolekseni.
Mallissa RIDEX 4G0141 näyttäisi olevan samanlainen pitkä kiinnityskorvake toisella sivulla kuin autoni laturissa. Ehkä alaosan kiinnityskin on samanlainen. Tämä saattaisi siis käydä. Se näyttää joka puolelta samanlaiselta.
Autodocin Suomen hinta 122, 99 € näyttää muuten olevan kalliimpi kuin "maailmalla" esitetty hinta €98. 99. Vahingossa huomasin, kun googlasin kuvahaulla. Suomen hinnallahan osa on tietysti tilattava.
https://www.autodoc.fi/ridex/13633551Pieni ylimääräinen ongelma tulee siitä, että auto pitäisi pystyä ajamaan korjaamolle. Vaikka akun lataa täyteen, sillä ei pitkälle ajele, kun laturi ei toimi. Nytkin oli aivan siinä ja tässä, pääsinkö määränpäähäni. Moottori yskähteli jo pahasti viimeisillä kilometreillä. Jos kehtaisi ajaa (lainvastaisesti) parkkivaloilla, silloin saisi vähän lisää matkaa. Kytkinkin lopussa parkkivalot, kun moottori kerta kaikkiaan meinasi sammua. Valojen vaihto vähemmän kuluttaviksi auttoikin jonkin matkaa. Täytyy joka tapauksessa laskea tarkasti kilometrit ja ottaa huomioon pysähdyksiin kuluva aika. Aikahan se on, joka ratkaisee, eikä matka.
Onko teknisiä ja käytännön ideoita?