Kirjoittaja Aihe: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)  (Luettu 4646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

c5jaxsara

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)


Auto: 2010 3008 1,6 THP 156 (automaatti).

Mikä on oikea öljylaatu ja löytyykö vaihto-ohjeita tälle Aisinin pienemmälle TF-70SC -vaihteistolle? Kuinka usein kannattaisi vaihtaa?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 859
Vs: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #1 : 05.09.2010, 21:05:27 »
Tämän http://www.peugeot.fi/files/peugeotfi/Huolto/Maaraaikaishuolto-ohjelma_bensiini_kayttoiset.pdf mukaan bensamalleissa öljyä ei vaihdeta. Dieselin huolto-ohjelmassa ei ole mitään mainintaa automaattivaihteistosta. Eikö dieseliä sitten saa automaatilla?

c5jaxsara

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #2 : 06.09.2010, 12:23:56 »
Juu, mutta eiköhän se edelleen päde että vaihtamalla tuo elinikä kovasti pitenisi  ???
Jotta olisiko jollakulla ohjeta saatavilla, jotta voisi tuota elinikää jatkaa ?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 859
Vs: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #3 : 07.09.2010, 19:32:02 »
Tämän http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1436.0 löysin juuri. En lukenut vielä ketjua loppuun asti. Tällainen maininta jo aivan alussa.
Lainaus
Automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu määräaikaishuollon töihin.
Siitä huolehtiminen on jätetty asiakkaan vastuulle ja työ pitää tilata erikseen.


Aika vanha ketju kyllä. Olisiko tilanne edelleen sama?

Minuakin asia kiinnostaa kun harkitsen 308 automaatin ostoa.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 543
Vs: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #4 : 08.09.2010, 10:54:40 »
Automaatin öljynvaihdot eivät kuulu määräaikaishuoltoihin edelleenkään. Aisinin laatikolle peugeot ei ole huoltoväliä määritellyt, mutta esim. volvolla aisinin lootaan vaihdetaan öljyt 80 000km välein. Peugeot AL4 öljynvaihto 40 000km tai 2 vuotta muistaakseni.

ilpo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Suzuki Intruder M1500
Vs: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #5 : 08.09.2010, 12:26:05 »
Mites sitten jos on 6-portainen manuaalivaihteinen tai 6-portainen 2-tronic. Luulisi että sama kuin 308:ssa eli öljyjä ei vaihdeta ollenkaan
eksät
3008 Sport 110 HDi FAP 2Tronic  20102010
+7 edellistä myös Peugeotteja
+9    muuta erimerkkistä Eka auto Fiat 600 vm. 1969

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 859
Vs: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #6 : 08.09.2010, 17:22:01 »
Ymmärsin tuosta lukemastani ketjusta ja sen linkeistä ja muutamalta muultakin sivustolta luettani että vaikka öljynvaihto ei kuulu määräaikaishuolto-ohjelmaan niin öljy on kuitenkin tarpeen vaihtaa ja auto itsekkin vaihtotarpeesta ilmoittelee. Se mitä luin koski kaiketi lähinnä AL4 vaihteistoa.

Onko 308n 6 vaihteinen automaatti siis aisin merkkinen ja siinä ei öljyä vaihdeta ollenkaan? Eikö siinä sitten ole mitään vaihtotarpeen ilmaisinta? Aluksi tulkitsin tuota bensamallinkin huolto-ohjelmaa niin ettei öljyä vaihdeta missään tilanteessa. Outoa sinänsä kun on tullut ajeltua ja omistettua sekä mb automaatti että jenkkiautomaatti ja kyllä niissä öljyt vaihdettiin. Onhan automaattivaihteistossa ölyjyn mittatikkukin.

Mitä niin erinomaista teknistä kehitystä on nyt muutaman viime vuoden kuluessa tapahtunut että voitaisiin luopua öljynvaihdoista? Tai voidaan toki mutta ei kai siinä käyttöikä ainakaan pitene? Kuinka paljon ajettua automaattia ei enää uskalla ostaa jos öljyä ei ole koskaan vaihdettu?

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #7 : 08.09.2010, 20:07:37 »
Mitä niin erinomaista teknistä kehitystä on nyt muutaman viime vuoden kuluessa tapahtunut että voitaisiin luopua öljynvaihdoista?

Ei mitään. Pätee myös Aisineihin. Säännönmukainen öljynvaihto kannattaa tehdä niihinkin, about 60-80tkm tietämillä tai kaupunkipainotteisessa ajossa hieman lyhyemmillä suoritteilla.