Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdyttimen puhallin  (Luettu 7074 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
307 - Jäähdyttimen puhallin
« : 07.08.2010, 14:31:43 »
Auto: 2006 307 SW 2,0 (EW10A).

Ilmastoinnin ollessa päällä puhallin pyörii n. 1 min välein täydellä nopeudella n. 30 s, väliajoilla ei ollenkaan. Onko normaalia? Samassa autossa oli ongelmia myös sähköisessä termostaatissa, joka ei välillä auennut kuin mekaanisen osansa turvin. Olisiko aihetta BSI:n tarkistukseen, jos on bitit sekaisin?

mopsipug

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #1 : 10.10.2010, 17:57:28 »
Auto: 2007 307 Wagon 1,6 HDi Premium Plus (66 kW).

Itselläni samaa 'vikaa'. Epäilisin että puhaltimen puolinopeus on toteutettu vastuksella ja olisiko ko. vastus sitten kärähtänyt. Silloin aiheutuisi se, ettei toimi kuin täysi nopeus. Vastus sijaitsee oletettavasti puhaltimen 'ohjausyksikössä', joka on kiinni puhaltimen muovikehyksessä etupuolella. Käsiksi pääsee viimeistään puskurin irroittamalla, ehkä jopa pelkällä alapuolisen suojamuovin irroittamisella. Osaako joku varmistaa edelliset hypoteesini? Normaalistihan puhallin pyörii ajoittain puolinopeudella ilmastoinnin päällä ollessa ja kun ajoviima ei jäähdytä lauhdutinkennoa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 109
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #2 : 10.10.2010, 19:42:31 »
Eipä se ole eka kerta kun olisin väärässä, mutta mulla on sellainen käsitys ettei näissä uudemmissa ole noita erillisiä pienemmän nopeuden vastuksia lainkaan
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mopsipug

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #3 : 10.10.2010, 19:51:53 »
Joo, sisälämppärin puhaltimen 'välinopeudet' on hoidettu ainakin PWM:llä, eli nopealla kytkemisellä. Aloin vaan pohtimaan josko jäähdyttimen puhaltimen moottorin haukkaama virta on sen verran suuri, etteivät ole halunneet riskeerata tuonne puolijohdetekniikkaa. Vaan olipa se sitten mikä tahansa, ei tunnu kestävän.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 109
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #4 : 10.10.2010, 19:54:25 »
Niin siis kyllä siinä kaksi nopeutta on mutta ei erillistä etuvastusta. Taitaa olla joku vähän persoonallisempi viritys.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

AnttiY

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #5 : 22.07.2011, 17:40:01 »
Auto: 2006 307 Wagon 1,6 HDi 90 Trendy (ilmastointi).

Auto oli korjaamolla, ja löysivät lisää vikaa: jäähdyttimen puhallin ei toimi kuin täysillä (eli se hitaampi asento puuttuu). Mitenkäs tämän vian voisi korjata?

Vaihdoin n. vuosi sitten ko. flektin uuteen orkkisosaan, vanhasta meni laakerointi. Autossa on myös välillä sitä vikaa, että lämpömittari heittää nopeasti tappiin punaiselle ja auto piipittää, että pysähdy, pysähdy, jäähdytysnesteen lämpötila liian korkea. Viimeksi teki tätä noin kuukausi sitten. Hetken päästä mittari sitten laskee normaaliksi yhtä nopeasti. Sama tapahtui myös talvella Lahden moottoritiellä, joten en usko, että auto oikeasti keittäisi. Onko tuolle flektille oma lämpötila-anturi jossain syylärissä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 109
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #6 : 23.07.2011, 07:36:17 »
Ei ole flektille omaa anturia, ECU ohjaa myös flektiä. seuraavassa on kyseessä eri malli mutta samalla tavalla se toimii

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4580.msg32358#msg32358
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KariK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #7 : 25.05.2014, 10:26:57 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (TU5JP4, automaatti).

Eilen nosti lämmöt tappiin, kun piti ajaa traktorin perässä hitaasti jonkin matkaa. Auto sammuksiin ja jäähdyttyään hetken normaaliajolla lämmöt pysyivät kohdallaan. Neljänkympin alueella alkoi taas nousta, joten kuuttakymppiä tai kovempaa ajaessa ilmavirta jäähdyttää.

Tänään tarkasti, pyöriikö flekti ja pyöri jotenkin laiskasti. Pitäisiköhän vaihtoon pistää flekti vai jokin muu osa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #8 : 25.05.2014, 12:31:05 »
Tarkista, onko jäähdytysnestettä riittävästi (avaa korkki varovasti).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KariK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #9 : 26.05.2014, 08:29:21 »
On tarkastettu heti lämpöjen nousun jälkeen ja nestettä oli riittävästi

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 781
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #10 : 28.05.2014, 19:20:54 »
Mulla oli vähän samantapainen vika omassa HDi:ssä, siinä vika oli jossain tuulettimen ohjausyksikössä joka piti vaihtaa. Kustansi merkkihuollossa muistaakseni töineen n. 280€.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



starship

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #11 : 29.05.2014, 00:40:45 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35846.0

Mitä tarkoittaa lämmöt tappiin?Helteillä itellä pyörii 110 asteessä kaupunkiajossa kun ilmastoinnin laittaa päälle flekti jäähyttelee herkemmin.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2014, 00:46:09, kirjoittanut starship »
307sw 1,6 2004                                                                                                                                                                                                             

Peugeot 307 Sw -04

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #12 : 04.06.2014, 12:22:19 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 HDi.

Mulla ongelmana puhaltimen toiminta, kk sitten osuin pihalla olevaan kantoon joka rikkoi syylärin ja se rupes vuataan ku seula, silloin flekti pelas, tosin ei se pitkään pyörinytkään. Katselin aikani syyläreitä suomesta mitkä oli arvokkaita, 150-200e uusi, purkaamoltakin mietin mutta selvitin varaosa numeron ja tilasin ulkomailta kotiin toimitettuna 62e, ongelma oli ainoastaan että samaa mallia oli 10 joista kaikki näytti eroavan jollain tapaa, ilmastointi ja diesel ilmeisesti vaikuttaa. Syylärissä ei ollut mitään muuta eroa kun ala letkun vieressä oli pienempi putki, tuli mukana kumi tuppi ja syylärin reunassa tyhjennys roppu pienellä pyöreellä nupilla. Ilmasin järjestelmän enkä saanut millään nouseen lämpöjä yli 80 asteen. Nyt pari päivää töistä päästyäni moottoritiellä 120-130 km/h lämmöt on alkanut nousta 90 asteeseen, flekti ei lähe päälle ollenkaan ja eilen kuulin että syylärissä on antura joka tunnistelee lämpötilaa ja jossei tässä.ole semmosta ollenkaan ja syynä siihe et flekti ei lähe pyöriin? Mites asialle voi tehä, onko siihen ostettavissa jotain millä saa kuntoon? Jos ajelen hissun kissun lämmöt pysyy alhaalla, heti kun vauhti lisääntyy hiljakseen niin ovat 90c. Flektin toki sais pyöriin koko aika mut viähän se virtaa ja olis parempi kun sais toimiin niinkun ennen. Palauttaa ei voi syyläri koska on asennettu jo / käytetty.

esal

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #13 : 04.06.2014, 15:09:40 »
Nyt pari päivää töistä päästyäni moottoritiellä 120-130 km/h lämmöt on alkanut nousta 90 asteeseen, flekti ei lähe päälle ollenkaan ja eilen kuulin että syylärissä on antura joka tunnistelee lämpötilaa ja jossei tässä.ole semmosta ollenkaan ja syynä siihe et flekti ei lähe pyöriin? Mites asialle voi tehä, onko siihen ostettavissa jotain millä saa kuntoon? Jos ajelen hissun kissun lämmöt pysyy alhaalla, heti kun vauhti lisääntyy hiljakseen niin ovat 90c.

Jos siinä vanhassa oli anturi, kai siellä jäähdyttimen lähettyvillä pitäisi nyt olla yksi ylimääräinen liitin johdonpäässä roikkumassa?

Miksi muuten lämmöt ei saisi olla 90 asteessa, eikö se ole ihan ok lämpö? Omassa 2.0 sw nousee ensin hieman yli 90 ja laskee sitten termostaatin auettua hiukan alle 90.

Peugeot 307 Sw -04

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #14 : 04.06.2014, 15:57:59 »
Sillon kun syylärin pois otin niin ei mielestäni mitään ollu kiinni missään, nostin poies ja uus tilalle. Sitä aattelin onko nyt niin etten olis huomannu jotain johtoa mutta aikaisemmin se toimi mielestäni jo jos lämpötila heitti yli 85. Täällä keskustelua on paljon missä lähtee pyöriin, en tiedä onko siellä 83 vai 88 jälkeen mutta aikaisemmin pysy 80-85 ja kuulin flektin äänen. Kuinka korkeella uskaltaa ajaa että tarvii pelätä kannen tiivistettä, vai sitten kun syttyy stop valo mittariin?