Kirjoittaja Aihe: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen  (Luettu 6135 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mihu

  • Vieras
607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« : 11.08.2010, 22:55:11 »
Auto: 2004 607 2,2 HDi (98 kW, automaatti).

Sellainen kysymys oli, että jos ja kun tuon jarrunesteen menisi nyt tulevassa rempassa vaihtamaan (suositeltu vaihtoväli kait on se 2 vuotta), niin paljonko tuota nestettä olisi hyvä varata? Itsellä, kun ei ole hajua tuosta täyttötilavuudesta, eikä omistajan manuaalikaan ratkaissut arvoitusta.

Ja niin, ajattelin investoida sen 50 euroa siihen Motonetin vaihtovehkeeseen (toimii alipaineella ja pitäisi olla helppo vekotin käyttää), onko kellään käyttökokemuksia kyseisestä?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 037
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #1 : 11.08.2010, 23:16:13 »
Ei kovin eksakti, suositus 2v / 60 000 km. Vesipitoisuuden voi myös mitata. Kaksi litraa riittää. Jos saat jarrujen pumppaajan, niin säästät 50 euroa. Letku ja pullo on riittävä. Nestesäilön voi imaista tyhjäksi ja täyttää uudella nesteellä. Biltemasta on saatavilla parin euron imupumppu tuohon puuhaan. Kannattaa laittaa hyvissä ajoin ruosteenirroitusöljyä ilmausnippoihin ja varata laadukas lenkkiavain nippojen kääntelyyn.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #2 : 12.08.2010, 07:23:31 »
Ja niin, ajattelin investoida sen 50 euroa siihen Motonetin vaihtovehkeeseen (toimii alipaineella ja pitäisi olla helppo vekotin käyttää), onko kellään käyttökokemuksia kyseisestä?

Motonetin myymä Air Boy -niminen laite (75-1000) toimii ainakin minulla, olen käyttänyt jo kymmeniä kertoja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30883.msg149398#msg149398
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #3 : 12.08.2010, 07:31:33 »
Nestesäilön voi imaista tyhjäksi ja täyttää uudella nesteellä.

Täsmennetään lausetta hieman, jottei kenellekään jäisi väärää käsitystä. Jarrunestesäiliössä oleva neste vaihdetaan ensin uuteen ja sen jälkeen käydään kaikki jarrujärjestelmän pyöräsylinterit läpi poistaen vanhaa nestettä ilmausruuvien kautta. Pelkkä säiliössä olevan nesteen vaihto ei siis missään nimessä riitä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 268
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #4 : 12.08.2010, 14:53:38 »
Tuleeks sieltä nestettä ja ilmaa pihalle jos pitää sen nipan auki ja laittaa koneen käyntiin?
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 037
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #5 : 12.08.2010, 16:57:12 »
...aloittaen kauimmaisesta ilmausnipasta, eli aika nipotusta tuo ilmaaminen. Oikea taka, vasen taka, oikea etu ja viimeiseksi jää kuskin puoli. ABS ajaa periaatteessa pumpulla nestettä putkistoon, kun moottori käy tai sytytysvirta on  päällä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 097
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #6 : 12.08.2010, 17:22:37 »
Tuleeko ABSeista virheilmoitus?

Kannattaisiko vaan pumpata polkimella?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #7 : 12.08.2010, 22:13:53 »
Kannattaa varmaan kysäistä vaikka maahantuojalta, mutta käsittääkseni ABS-järjestelmä ei missään nimessä saa olla aktiivisena jarruja ilmattaessa eli ilmaus hoidetaan ihan perinteiseen tapaan auton ollessa sammutettuna. Riippuu vähän järjestelmän toteutuksesta, millaista vaaraa tuosta voi aiheutua... Esim. 405:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=14982.0

ABS-järjestelmät tosin ovat tuosta kehittyneet/muuttuneet jo moneen kertaan. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #8 : 12.08.2010, 22:19:25 »
Ihan normaalisti nuo on tullu ilmattua, oli ABS tai ei....

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 037
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #9 : 13.03.2011, 15:29:34 »
Motonetin myymä Air Boy -niminen laite (75-1000) toimii ainakin minulla, olen käyttänyt jo kymmeniä kertoja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30883.msg149398#msg149398

Hyvä tieto, onko jotain kikkoja laitteen käyttämisessä? Öljyjen vaihtamiseen tarkoitettu Biltema-imuvaihtaja periaatteessa sama, mutta suurempi säiliö.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #10 : 14.03.2011, 20:57:09 »
ABS ajaa periaatteessa pumpulla nestettä putkistoon, kun moottori käy tai sytytysvirta on  päällä.

Periaatteessa? Entäpä käytännössä - pitäisikö kenties myös poljinta hieman painaa?

Asia ei nyt ihan noin ole - putkistoon varsinkaan painetta pumppu ei kehitä, vaan yksikön sisäiseen hydrauliseen paine-akkuun. Korjaamotesterillä pumpun saa käyntiin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #11 : 14.03.2011, 21:02:02 »
Kannattaisiko vaan pumpata polkimella?

Kyllä, varminta noin toimien.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #12 : 26.10.2013, 10:33:13 »
Jarrunesteen saanee vaihdettua...

Kyseisellä menetelmällä ei oikeastaan vaihdu ABS/ESP autoista. Paineistettu (ABS pumppu avustettu), paineistuslaite (esim. Eezibleed tmv.) tai poljinavusteinen vaihto on toimiva. Alipainevaihdossa ilmaus on epävarmaa.

Työsylinterien (ts. pyöräsylinterien) männät kannattaa painaa ensin sisään.
- letku ilmausnippaan. Toinen pää pulloon, jossa pohjalla hieman vanhaa nestettä. Letkun pään oltava nesteessä
- avataan ilmausnippa ja painetaan mäntä/männät pyöräsylinteristä hitaasti sisään
- suljetaan ilmausnippa
- poistetaan pääsylinteristä suurin osa jarrunesteestä, kaadetaan tilalle tuoretta jarrunestettä.

Järjestelmän ilmaus tehdään perinteisesti eli polkimella ensin männät/palat/kengät palautetaan vasten levyjä/rumpuja. Ilmaus perinteisesti 'paine, auki, pohja, kiinni' menetelmällä - taikka jos paineistuslaite käytössä niin valuttamalla kustakin pyöräsylinteristä - hydraulipiirissä pääsylinteriä kauimmaisesta työsylinteristä lähimmäksi edeten.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2013, 10:41:01, kirjoittanut Benkku »

Arkisto

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #13 : 17.08.2018, 19:38:45 »
Oma hiljattain hankittu 2,2HPI-kulkine herjaa jarrunesteen tason olevan liian alhainen. Nestettä kuitenkin on varmasti riittävästi. Creaderin Pro 229-testerillä pääsin lukemaan vikakoodin, joka on:
C1383
Brake Fluid level information. Short circuit to positive or short circuit to earth or open circuit
Permanent


Internetin mukaan tuo virhekoodi voisi tulla jos jarrujärjestelmässä on ilmaa tai on ollut ilmaa, eikä ilmausta ole tehty testerin avulla. Useimmat testerit kuulemma pystyvät siihen. Edellinen omistaja oli vaihdattanut takajarrusatulan hiljattain, mutta nyt en ole varma oliko vikailmoitus tullut sen jälkeen vai ennen.

Millaisella testerillä ilmauksen voi tehdä? Tuo oma on ihan ammattikäyttöön ja melko monelle automerkille, joten kuvittelisi sen sellasiella onnistuvan, mutta en löytänyt keinoa - on toki aika uusi laite tuo minulle.

Onko hyvää keinoa tehdä ilmaus satavarmasti ilman testeriä?

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 607 - Jarrunesteiden vaihtaminen
« Vastaus #14 : 18.08.2018, 11:08:44 »
Varmin tapa on viedä auto johinkin pajalle, jossa mekaanikko ilmaa auton jarrujärjestelmän asiaan kuuluvalla tavalla. Maksanee paikasta riippuen yleensä noin 60€-100€, jos samalla vaihdetaan kaikki jarrunesteet. Jos itse haluaa ilmata järjestelmän, niin kaverin kanssa jarrupoljinta pumppaamaan ja itse aukomaan ja sulkemaan jarrusatulan ilmausruuvia. Ilmaamisen aikana täytyy olla tarkkana,  että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjentymään. Omaan FL607:aan vaihdoin keväällä itse oikean puolen jarrusatulan. Ilmaaminen tehtiin jarrupoljinta pumppaamalla ja ilmausruuvia aukoen ja sulkien. Mitään testereitä ei operaatiossa käytetty, eikä vikakoodeja ole tullut. Kilometrejä satulan vaihdon jälkeen 15tkm. Ja katsastuksessa jarruvoiman heitto vasemman ja oikean puolen vällillä oli olematon. Sitä en osaa sanoa, kuuluuko ilmaamisessa käyttää jotain testereitä. Viisaammat vastatkoon tähän.