Kirjoittaja Aihe: Expert - Takarumpujarrut  (Luettu 11431 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Expert - Takarumpujarrut
« : 02.09.2010, 10:08:13 »
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005, Bosch-takarumpujarrut, ei ABS-jarruja).

Tarkistin yli viisi vuotta ja 145 000 km ajetun auton alkuperäiset takajarrujen osat, kun ajattelin jarrukenkien kaipaavan jo uusimista.

Expertissä jarrurumpu on helppo irrottaa, koska napamutteria ei tarvitse avata. Pyörän irrottamisen jälkeen rumpu ei ole enää kiinni kuin yhdellä pultilla, joka toimii myös  vanteen ohjuritappina (avainkoko 12 mm). Lisäksi pitää irrottaa mahdollinen jarrurummun sisällä olevien osien suojaamiseksi asennettu vannemainen suojapelti rummun ja jarrukilven ympäriltä, joka kiinni pultilla, jonka avainkoko on 10 mm (puhdista liasta, käytä irrotusöljyä ja pidä vastaan alapuolelle hitsatusta mutterista, jonka avainkoko on 13 mm). Jarrurumpu irtoaa pyörännavasta, kun sitä sopivasti kopauttelee vasaralla eri puolilta, jonka jälkeen sen saa käsin vedettyä irti, jollei jarrurumpuun ole muodostunut kitkapinnan kulumisen seurauksena liian korkeaa kynnystä, johon jarrukengät ottaisivat kiinni.

Hämmästyksekseni rummun sisällä olevat jarruosat olivat todella hyvässä kunnossa eli osia mahdollisesti jumittavaa ruostetta ei juuri ollut. Tähän lienee vaikuttanut ulkopuolisen suojapannan käyttö, joka on estänyt suolaveden ja kuran pääsyä rummun sisälle. Jarrukengissä pintaa oli vielä jäljellä n. 4,0-4,5 mm, joka on suunnilleen saman verran tai jopa enemmän kuin mittasin uusista Motonetin myymistä ABS-merkkisistä jarrukengistä (n. 4,1 mm). Vaihtorajaksi esim. Autodata ilmoittaa 1,5 mm.

Jarrurummutkaan (255x60 mm) eivät silmääräisesti tarkasteltuna ja epätarkasti mitattuna olleet juurikaan kuluneet. Kenties alkuperäisestä Peugeotin korjaamokirjallisuuden 10 tuuman rummuille ilmoittamasta 254,15 mm:n halkaisijasta oli kulunut vain n. 0,5 mm (maksimihalkaisijaksi ilmoitetaan 256 mm tai 10,079"). Jos kuluminen jatkuu yhtä vähäisenä, niin nuo osat tuntuvat olevan lähes ikuisia. Toki on mahdollista, että niihin tulee sitä ennen jotain muuta vikaa.

Puhdistin osat jarrupölystä ja voitelin tietyt mekanismin kohdat ehkäistäkseni tulevia ongelmia. Toiselta puolelta oli välillä kuulunut kitinää käytettäessä käyttö- ja käsijarruja ja siihen auttoi toisen jarrukengän ja jarrukilven välisen kosketuspinnan voiteleminen. Kokoamisvaiheessa kannattaa suojapanta puhdistaa liasta ja suojata ruostumista vastaan esim. sopivalla alustamassasprayllä sekä sisä- että ulkopuolelta.

Vasemman puolen jarruosat (kuljettajan puoli):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.









Oikean puolen jarruosat (etumatkustajan puoli):



« Viimeksi muokattu: 23.12.2010, 03:07:20 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MattiTapio

  • Vieras
Vs: Expert - Takarumpujarrut
« Vastaus #1 : 02.09.2010, 13:32:56 »
Minulla on vm -98  auto, jolla ajettu 228 000 km eikä myöskään ole tarvinnut vielä jarrukenkiä tai mitään muitakaan osia uusia takajarruihin. Kerran vuodessa kun renkaidenvaihdon yhteydessä puhdistaa pölyt rummun sisästä ja voitelee vaseliinilla kilven ja kenkien liukupinnat, niin on hyvin toimineet.

Tuota lumensuojapantaa ei minulla ole - ilmeisesti niitä olisi takuuseen saanut kuka osasi ajoissa kysyä. Ilman pantaa olevien jarrujen kanssa on oltava tarkkana pöllyävän lumen aikaan - ei pidä käsijarrua käyttää tai muutoin jäätyy toodella lujaan.

Parin vuoden välein jarrunesteen kun vaihtaa niin on ainakin tämän tusinan käyttövuotta sylinteritkin pelanneet ilman jumittumista.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Takarumpujarrut
« Vastaus #2 : 02.09.2010, 14:01:07 »
Varaosaluettelon mukaan tuota suojapantaa saa tilaamalla, mutta kappalehinta on melkoisen korkea - jostain purkamolta voisi löytyä halvemmalla:

Expert, takarumpujarrut

4299 08, KIT DRUM PROT, DIAM 255, REAR DRUMS AND VERY COLD COUNTRIES, 81,00 e (Citroen 96,00 e)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: Expert - Takarumpujarrut
« Vastaus #3 : 05.09.2010, 19:36:12 »
Expertti on ajettu ilmeisesti pääosin tyhjänä, jolloin takajarrut eivät juurikaan osallistu vauhdin hidastamiseen. Samanlaiset kokemukset minulla on Hiluxista, johon piti pistää 500 kg hiekkaa lavalle ennen kuin takapyörät rupesivat hidastamaan.

Juskaks

  • Vieras
Vs: Expert - Takarumpujarrut
« Vastaus #4 : 06.09.2010, 22:20:35 »
Kovasti on samannäköinen kuin Berlingo/Partnerissa.

ABS:llä varustetussa alaosan "vastarauta" on hieman erilainen, se mihin jarrukenkien alapäät nojaavat. Ko. konstruktiossa alempi palautusjousi menee raudassa olevasta aukosta läpi, aiheuttaen käytännössä sen että jousen paikoilleen saaminen on aika kinkkinen savotta. Helpottaa vähän jos ottaa vuotavan jarrusylinterin irti ja pois edestä..

Kenkien automaattisen kiristysmekanismin saa löysättyä pyöränpultin reiästä. Se tapahtuu Haynesin mukaan "helposti kampeamalla", mutta käytännössä vetämällä käsijarrun käyttövipua (näkyy 5. kuvassa oikeanpuoleisessa kengässä päällä vihertävänä) kengästä poispäin, jolloin vipu hyppää haittansa yli ja kääntyy hieman vastapäivään löysäten säätöä. Tätä ennen on tietenkin löysätty käsijarruvaijeri. Tarkoitukseen sopivan työkalun saa tehtyä sopivasta 6-8 mm tangosta taivuttamalla päästä n. 90 astetta. Tunti siinä meni ihmetellessä että miten kiristin löysätään, kunnes älysin katsoa vinkkiä uusista jarrukengistä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Takarumpujarrut
« Vastaus #5 : 07.09.2010, 17:14:32 »
Jarruvoimamittaustuloksia ko. autosta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27684.0

Täydennetty. Ennen katsastusta tein muutamia voimakkaita jarrutuksia ja yhden lukkojarrutuksen käyttöjarruilla ja yhden käsijarrulla. Käsijarrullakin saa helposti piirtymään mustaa viivaa asfalttiin (nopeus oli 70-80 km/h).
« Viimeksi muokattu: 23.12.2010, 03:09:07 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info