Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi)  (Luettu 6870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaksura

  • Vieras
Auto: 2005 307 SW 2,0 HDi (66 kW, ilmastointi).

Kaadoin 307 HDI:hin kannusta naftaa ja kanisterissa oli jotain sakkaa pohjalla. Elikkä vikoja ilmeni tämän tankkauksen jälkeen, auto rupesi liikennevaloissa käymään oudosti, kierrokset tippuivat hiukan, sitten jonkin ajan päästä auto rupesi ajossakin käymään oudosti ja loppujen lopuksi kun autoa yritti käyntiin, niin lähti kyllä käyntiin, mutta sammui itsekseen ja kun yritti uusiksi sahata käyntiin niin ei oikein meinannut lähteä ja sitten kun lähti, niin kaasu ei totellut lainkaan. vaikka kaasua painoi niin kierrokset ei noussu mihinkään. Tarpeeksi kauan kun poljin kaasupoljinta niin jossain vaiheessa kierrokset nousi ja kierrokset oli pidettävä korkealla, että auto ei sammunut. Päästiin ajamaan autolla vielä jonkin matkaa ja seuraavaksi kun pysähdyttiin, niin auto ei käýnnistynyt enää lainkaan.

Tankki on nyt puhdistettu ja polttoainesuodatin vaihdettu ja ei vaan pösö käynnisty.

Mistäköhän vikaa voisi ruveta seuraavaksi etsimään? Voiko olla mahdollista että tämä vika joka autoon tuli, niin ei johtuisikaan tuosta tankkauksesta, vaan tuli sopivaan aikaan jokin muu vika? Kiitos vastauksista!

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 617
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Olikos 307:ssa vedenerotinta? Se nimittäin kanssa kannattaa puhdistaa, sinne kun kertyy paskaa aika hyvin.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 167
Oletettavasti vika on tankin ja pa suodattimen välillä, sinne on kerääntynyt tukos. En usko, että sakka olisi päässyt pa suodattimen läpi. Onko mitään arviota sakan laadusta.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 118
  • Kuolema kuittaa univelat...
Mistä olette päätyneet siihen ettei härveli saa polttoainetta? Onko muut mahdollisuudet pois suljettu?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jaksura

  • Vieras
Vika tuli korjattua halvalla :D, Olin kaverin kanssa hinaamassa autoa palinille ja ajattelin piruuttaani kokeilla että käynnistyykö hinaamalla ja kuinkas ollakkaan, auto hörähti käyntiin ja nyt toimii moitteettomasti :). Kiitos kaikille vastanneille..

mopsipug

  • Vieras
Oliko nafta päässyt loppumaan, kun kannusta piti täytellä? Tuli mieleen, että käynnistysvaikeudet voisi olla johtunut ilmasta polttoainejärjestelmässä. En aivan tarkkaan tiedä kyseisen konemallin yksityiskohtia, mutta omassa 66kW 1.6HDi:ssä täytyy järjestelmä ilmata polttoaineen loputtua tankkauksen jälkeen. Ilmauspumppu löytyy itsellä konehuoneesta muovisen käsin irroitettavan 'HDi 16'-muovikannen alta. Ilmauksen jälkeenkin saattaa muutamassa käynnistyksessä vaatia pari ylimäärääistä pyöräytystä.

Jonsse

  • Vieras
Auto: 2001 307 2,0 HDi

Tervehdys!
Minulla on vähän mystinen vika pösössäni. Tässä vähän listaa ilmenneistä vioista:

- Virtalukosta kääntäessä mikään valo ei syty kojelautaan, se on täysin eloton. Auto kyllä starttaa, mutta ei käynnisty. Aikaisemmin(n.viikko sitten) se vielä heilutteli itsekseen pyyhkiöitä yms. kun käänsin virrat päälle, mutta nyt ei sitäkään. Valot kyllä syttyy matkustamoon oven avatessa, mutta mikään muu sähkölaite ei toimi.

- Virrat kun on päällä parkkivalot kyllä palaa, mutta vaikka koittaisi vaihtaa niitä pois (lyhet tai pitkät päälle) ei tapahdu mitään.

-Lukitusnapin valo vilkkuu n. kerran sekunnissa, kun kääntää oven lukosta lukkoon. Auki asennossa napin valo on aivan pimeänä. Aivaimesta lukitseminen ei toimi. Lukkoon kääntäessä, kuskin ja takakontin ovi menee lukkoon, mutta muut ovet jäävät auki. Tämä vika on ollut kyllä ostohetkestä asti ja vikakoodinluku softa ilmoittaa, että "oviohjauslaite on kuitattava keskuselektroniikan kautta". Mitähän tuokin tarkoittaa?

Eli pääsääntöisesti huolenaiheeni on , kun Pökötti ei käynnisty. Sähkölaitteet ja niiden ohjaus täysin elottomia.

BSi lootaa on koitettu bootata uudelleen, maadotukset ja sulakkeet on tutkittu, ne ovat kunnossa. Akussa on kyllä virtaa. Vikakoodin lukukin tehty ihan kunnon laitteella. Softa saa kyllä yhteyden autoon, mutta ei anna kuitata vikoja.

Mikä siis vinkiksi ? Auttaisiko BSI:n uudelleen ohjelmointi mitään? Missäköhän hinnoissa semmonenkin on?

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 161
Virtalukon pohja särkynyt?

Jonsse

  • Vieras
Aivan  :) Melkeinpä romikselta olisi tilattava toinen virtalukko ja vaihdettava tarvittavat osat, jos nyt päädyn tuohon. Pääsisin halvemmalla  ;) Onkohan kellään mitään hyvää linkkiä tuohon hommaan, vai löytyykö ihan korjausoppaasta? :o Voiko tuo hajonnut virtalukon pohja tehdä melkein kaikista sähkölaitteista täysin elottoman?  :o

Jonsse

  • Vieras
Moro! pitkät puimisen, mietinnän ja turhautumisen jälkeen selvisi kyllä vika :) se oli BSI - yksikössä. Sinne oli päässyt kosteutta ja sitä myöten oli sitten kärtsännyt sen niin, ettei siitä juottohommillakaan olisi selvinnyt >:(.  "Rojekti" seisoi aika pitkään tallissa , kun ei ollut kiinnostusta alkaa miettimään tarkemmin, eikä loppupeleissä ollut niin akuuttia tarvetta pökötille :)
Kävin merkkiliikkeestä kysymässä tuosa taannoin , että paljonkohan semmonen maksaisi, niin sanoivat arvioksi, että n.700e ainakin ohjelmointineen ja ym. :o Ei kuitenkaan nyt ihan äkkiä himottanut pulittaa tuota summaa tuon ikäiseen autoon, joten aloin miettimään muuta.
Kyselin myös merkkiliikkeestä, miten saisin kuntoon puuhastellen, niin sieltä tuli tyyliin vastaukseksi "syitä voi olla monia, se pitäisi tuoda melkeen tänne... meillä on kyllä ammattimies, kuka muutaman tunnin katselun jälkeen osaa tilata oikeat osat ja asentaa sen jälkeen paikoilleen..."   >:( >:( >:( Rahastusta! >:( >:( Hyvin vaikeata oli muutenkin saada järisyttävää tietoa BSI-yksiköiden eriäväisyyksistä yms. merkkiliikkeestä. Suoraan sanottuna hermoon kävi, koska mielestäni merkkiliikkeidenhän pitäisi myös antaa infoa merkkiä suosivalle itsekorjauksissa yms.  >:(

Kuitenkin, Pösöjen ulkomaalaisilta foorumeilta ja muutaman tutun avulla  alkoi aukenemaan tarkemmin, miten pökötin saisin kuntoon omin toimin, ilman merkkiliikettä. Minun piti siis hankkia Avaimen kehä, siru, BSI-yksikkö ja Ecu boksi, mitkä ovat aikaisemmin tehneet yhteistyötä keskenään ja tietysti pelittävät vielä. Eli toisin sanoen, piti hankkia toisesta samanlaisesta autosta kyseiset kappaleet.
Löysinpäs sitten e-baysta, Brittien puolelta kys. osat  140 eurolla postikuluineen. Ei paha hinta minusta verrattuna 700 euroon :))
Tänään tulivat postiin ja nujusin ne melkeinpä heti kiinni :) Kävin ajelemassa n.100 km ja kylläpäs pösö kävi ja kukkui taas moitteettomasti  ;D

Elikäs, jatkossa muillekin tälläiseen ongemaan törmääville, niin  BSI,ECU, kehä ja siru tekevät yhteistyötä keskenään.  Eli jos hajoaa jokin näistä laitteista, niin melkeinpä minun suositus olisi, että etsii käsiinsä tuollaisen paketin. Muistaa ottaa vaan sen huomioon , että kappaleet on oltava jo yhteen ohjelmoitu/ saman mallisesta autosta ja yhdestä yksilöstä, niin pääsee taas ajelemaan mukavia kilometrejä, ilman uudelleen ohjelmointeja jne. Vikakoodejakin saattaa myös olla päällä käytetyssä ECU:ssa, mutta sekin on hyvä varmistaa, ennen kuin ostelee, eikä niidenkään nollaaminen iso juttu ole .
 Kauaa noiden vaihdossa ei mene, jos vaan suurinpiirtein  tietää mitä tekee :) Itselläni kyllä tosin kieltämättä meni tovi koko ongelman ratkaisussa, kun en vielä ole mikään pösöexpertti muutenkaan, siksipä puin ongelmaani myös täälläkin :D

Nyt jään vielä tutkimaan , mistähän se kosteus oli BSI:hin päässyt  :o
« Viimeksi muokattu: 20.05.2015, 00:02:29, kirjoittanut Jonsse »

Peurasaari

  • Vieras
Auto: 2002 307 SW 2,0 HDi 90.

Eli avaimesta käännettäessä startti pyörähtää hetken, mutta kone ei ehdi käynnistyä. Yrityksen jälkeen kuuluu kuin startti pyörisi tyhjää. Paskamainen juttu, kun piti mökiltä lähteä ajelemaan kotiin ja nyt täällä jumissa. Luonnollisesti ei kunnollisia työkaluja täällä, joten jumissa ollaan. Pimeäkin on kuin synti, niin mitään ei näe tehdä. Vaikea startata ja katsoa samalla pellin alle, kun yksin täällä. Apua saa vasta huomenna illasta jolloin ehtii taas tulla pimeää. Auto paikassa josta yksin ei jaksa sitä työntää käyntiin.

Olisko ideoita mistä lähtisi vikaa hakemaan? Pääsisi kotia ihmisten aikoihin huomenna.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Toivottavasti ei ole käynnistinmoottori rikki... Onko tietoa akun kunnosta ja iästä, onko se uusittu lähivuosina vai vielä peräti alkuperäinen? Jaksaako käynnistinmoottori pyörittää ihan hyvin? Pyörittääkö käynnistinmoottori siis niin kauan ihan normaalisti, kun virta-avainta pitää käännettynä vai lopettaako kesken kaiken hetken jälkeen?

Kannattaa hakea aiempia vastaavia ongelmatapauksia foorumin tarkennetulla hakutoiminnolla hakutermillä "307 ei käynnisty vaikka käynnistinmoottori pyörittää" rajaten haun vain otsikoihin. Ehkä niistä löytyisi jotain vinkkiä siihen, mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään.

Yleismittaria tai akkulaturia ei sieltä mökiltä taida löytyä? Saisi mitattua edes akun jännitteen ja laitettua akun lataukseen. Tai jos löytyy toinen auto tai akku ja apukäynnistyskaapelit, niin niidenkin avulla voisi kokeilla käynnistämistä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Peurasaari

  • Vieras
Akku uusittu kolme vuotta sitten, startti lopettaa kesken kaiken. Tuossa aloin vain miettimään, kun sai ajatuksen kulkemaan (kuuma sauna ja kylmä olut), että pari kolme viikkoa sitten vaihdon kytkinpaketin. Mutta sen jälkeen auto on kyllä pelannut tähän saakka hyvin. Ei meinannut vaimo uskoa, että auto ei lähde käyntiin :) no jumissa ollaan ainakin huomiseen saakka. Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Pitääpä alkaa haulla hakemaan vastaavia tapauksia.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Hakua voi toki laajentaa koskemaan myös muita vastaavalla moottorilla varustettuja autoja. Eli esim. hakutermillä "ei käynnisty vaikka käynnistinmoottori pyörittää hdi". Ja myös hakutermiä "ei käynnisty hdi" voi lopuksi kokeilla, tosin siinä on sitten mukana myös tapauksia, joissa käynnistinmoottori ei pyöritä lainkaan.

Tarkastuskohteita:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61082.msg260962#msg260962

Akussa ei riitä virtaa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=72119.msg362129#msg362129

Jos käynnistinmoottori pyörii, niin ainakin sen sulake on ehjä, mutta onkohan HDi-mallissa(kin) muuta sulaketta, joka voisi estää käynnistymisen? Kaikki sulakkeet on joka tapauksessa syytä tarkistaa (myös moottoritilasta):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=68044.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43507.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30845.0

Kampiakselin asentotunnistin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61082.0

Nokka-akselin asentotunnistin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24822.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=58697.0

Ajonesto/Economy mode:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52566.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=68222.msg323529#msg323529

Polttoainepumppu/mahdollinen polttoaineen siirtopumppu (vain Boschin järjestelmässä; Siemensissä on käsipumppu)/polttoainepumpun rele:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13618.0

Ilmaa polttoainejärjestelmässä (Siemensin järjestelmässä on moottoritilassa käsipumppu):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59823.0

Jakohihna katkennut (tai hypännyt):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74043.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=72119.msg362129#msg362129
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=68766.0

Kolarikytkin lauennut (esim. etujousen katketessa auton ollessa pysähdyksissä; 307:ssä ei ole erillistä painonappia, vaan vaatii testerin käyttöä):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=60374.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=72740.0

Ovatko akku- ja maakaapelit kunnossa? Vaihteiston päälle taitaa kiinnittyä yksi maadoituskaapeli myös 307:ssä. Käynnistyskaapelilla voi tehdä väliaikaisen lisämaadoituksen akun miinusnavan ja moottorin välille.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2015, 02:09:33, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Akku uusittu kolme vuotta sitten, startti lopettaa kesken kaiken

Tuli mieleeni, että kuuluukohan 307:ssä perinteiseen tapaan käynnistinmoottorin pyöriä niin kauan kuin virta-avaimesta kääntää vai onko siinä jokin tietty aika, jonka ajan järjestelmä antaa käynnistinmoottorin pyöriä?

pari kolme viikkoa sitten vaihdon kytkinpaketin. Mutta sen jälkeen auto on kyllä pelannut tähän saakka hyvin.

Jos kuitenkin olisi kampiakselin asentotunnistin kärsinyt ennen kytkinremonttia tai sen aikana?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61082.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info