Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)  (Luettu 6938 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wtp

  • Vieras
406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« : 17.05.2010, 08:27:09 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (RHZ).

Itse suhteellisen tuoreena ensimmäisen turbodiiselin omistajana huomasin että omastani taitaa olla useampi hevosvoima erilaisten korjaustoimien jälkeenkin kadoksissa. Ongelmat vaikuttaa saman suuntaisilta tämän aiheen kanssa joten pyydän vinkkiä ongelmaan täältä. Olen foorumia tutkaillut ja googlannut lontoon murteellakin mutta nyt kaivattaisiin kyllä jo uskon vahvistusta koska oma 110 hp versio tuntuu todella laiskalta verrattuna vaikka 90 hp versioon. Tähän mennessä olen tehnyt:

1. vaihtanut rikkinäiseksi epäillyn turbon hukkaporttia ohjaavan solenoidiventtiilin
2. irroittanut ilmamäärämittarin johdon -> eipä juuri vaikutusta
3. vaihtanut ilmamäärämittarin
4. vaihtanut EGR:n ja turbon solenoidit päikseen
5. vaihtanut turbon alipainekellolle menevän letkun ja tarkistellut muiden letkujen kunnon

Lisäksi kokeilin imeä ja puhaltaa turbon alipainekellolle menevään letkuun mutta ilma ei liiku suuntaan eikä toiseen joten oletan kalvon olevan kunnossa. Hommasin myös ahtopainemittarin ja syötin alipaineet solenoidin ohi suoraan hukkaportille tuloksena ahtopaineiden huomattavasti nopeampi herääminen jo alakierroksilta sekä helposti 1.5bar saavutettavat ahtopaineet =) Auto siis liikkui ihan mukavasti. Tällä hetkellä ahtopaineet saa nousemaan 2000-3000 rpm kierroksilla tasaisen hitaasti maksimissaan 0.4bar asti, hieman aikaisemmin ne vielä sai 0.6bar. Mitkä ovat normaalit ahtopaineet ja miten nopeasti paineiden tulisi nousta? Oma arvaukseni olisi 0.95 bar mutta varmaa tietoa ei ole. Onko tuolla enää muuta kuin MAP vaihtamatta ja voiko se aiheuttaa tämän kaltaisia ongelmia? Vikavaloa ei ole vilautellut paitsi sen kerran kun MAF:n johto tuli testimielessä irrotettua.

Ratkaisu:

Omalta osaltani ongelma on vihdoin ratkaistu ja varsin mielenkiintoisella tavalla. Kaikenlainen johtosarjojen purkaminen meni lähinnä harrastelun piikkiin, koska joku Pesosen edellinen omistaja oli kaikessa viisaudessaan poistanut moottoritilan sulakelootasta EGR:n ja ahtopaineen ohjaussolenoidin sulakkeen. Sulakkeen asennuksen jälkeen nollautin ja luetutin vikakoodit eikä koodeja enää tullut.

Toisin sanoen pelkkä sulakkeiden mittaus ei aina riitä, pitäisi myös tarkistaa että kaikki ovat paikoillaan. Se sulake oli sitten se yksinäinen edestäpäin katsottuna oikeassa yläkulmassa. Nyt voi taas olla tyytyväinen auton kulkupuoleen, kun ahdot saadaan nousemaan yhden barin tietämille. Sähkökaavion löysin vasta korjausoppaasta, mutta Boschin ohjelmisto kertoi lisäksi, että solenoideille tulevat käyttöjännitteet suoraan ja moottorinohjausyksikkö puolestaan maadoittaa ne.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #1 : 17.05.2010, 13:10:30 »
Onkohan jako koneessa kohdallaan? Alla tehtaan ohje turbon paineen mittaamiseksi.

Käynnistä moottori.
Kytke 1:s vaihde ja lähde ajamaan.
Kytke välitykset aina 3:teen välykseen asti.
Laske kaasua arvoon 1000 r/min.
Kaasuta äkillisesti.
Painemittarilla: paine yli 0,95 baria alkaen 2500 tr/mn.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2010, 20:25:42, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #2 : 17.05.2010, 15:41:59 »
Tuo hädin tuskin lähtee enää kiihtymään 3. vaihteella 1000 kierroksen tuntumasta ja ahtoja on huimat 0.2bar@2500rpm, maksimin ollessa 0.4bar@4000rpm. Kokeilin taas ohittaa solenoidin ja tällöin ahdot nousevat likimain tehtaan testin mukaan kunnes pyrkivät liiankin ylös. Eli hukkaportti pysyy ainakin väkisin pakottamalla kiinni.
Mistä epäilet koneen jaon hypänneen? Tarkistus varmaan vaatisi joko mittalaitteet tai kaikkien kamppeiden pois purkamista jakohihnan ympäriltä, eikö? Vanhasta ooppelistani ei oikein merkeistäkään voinut olla kuin 1 hampaan tarkkuudella varma mutta äänestä ja tehoista huomasi. Mites tässä HDI:ssä, pitäisikö tuon ylipäätään enää käydä koko laitteen jos on hihna hypännyt?

Mittasin MAP:lle tulevasta liittimestä käyttöjännitteeksi 4.99V ja painesignaalin sisäänmenosta sain jostain syystä 5.95V. Uskaltaisikohan noihin johtimiin nuppineulat laittaa kiinni että saisi anturilta lähtevän signaalin myös mitattua? Ostin kyllä jo yhden vikakoodinlukijankin tuomaan lisävalaistusta asiaan mutta eihän se toiminut näin vanhassa laitteessa...Missä olette Jyväskylässä luetuttaneet vikakoodit Pösöistänne, paljonko moinen lysti maksaa ja saako samaan rahaan nähdä antureiden arvoja ajossa? Itselläni vika ei välttämättä näy vikakoodina koska ei MIL pala.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2010, 16:20:53, kirjoittanut wtp »

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #3 : 17.05.2010, 18:33:14 »
Voisko ahtopaineanturi olla rikki? Eikös tuon pitäisi antaa hälytys jos ajelee hukkaportti pakotettuna kiinni?
Itse ainakin pois sulkisin tuon jaon pielessä olemisen ja ilmamassamittarinkin jos kerran toimii normaalista tuolla hukkaportin väkisin kiinni pitämisellä.
Alipainepumppu tekee alipainetta?

Tuollaisia käppyröitä tuli 2,0HDI 80kw koneesta kun ajossa testailin (alimmainen paineanturin käppyrä). Ahdot pitäis alkaa nousemaan jo 1500kierroksen paikkeilla. Tuossa on jo alle 2000 tullut täydet ahdot. Normaalisti hukkaportti aukee 3100kierroksen kohdilla.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?action=dlattach;topic=41212.0;attach=6166;image

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #4 : 17.05.2010, 20:00:08 »
Nyt tungin käteni turbon painekellon vivulle ja se liikkuu todella liukkaasti jos imasee ohjausletkusta. Laitoin vielä CRC:tä solenoidille ja mittasin solenoideille tulevat jännitteet jotka olivat molemmat 0VDC / 0VAC. Tämän jälkeen mittasin MAP:n kolmospinniltä koriin/miinus napaan ja sain 2.3VDC. Huvikseni mittasin vielä vaihtojännitealueellakin ja sain 4.5VAC. Nämä siis tyhjäkäynnillä. Eli olisko siis ahtopaineanturi tosiaankin rikki kuten sanoit? Erään dokumentin  (http://www.christiantena.pwp.blueyonder.co.uk/motor/peugeot/hdi/hdioperation/airsupply.html) mukaan sieltä pitäisi tulla 1V@1.3bar. Tuntematta tarkemmin anturin toimintaa luulisi että jännite kasvaa paineen kasvaessa.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2010, 20:26:29, kirjoittanut wtp »

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #5 : 17.05.2010, 20:42:41 »
Kävin kanssa mittaamassa mitä tuo oman auton anturi antaa ulos. Autossa virrat päällä (ei käynnissä) eli normaali ilmanpaine ja signaali 2,4vdc.

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #6 : 17.05.2010, 21:11:43 »
Mittasitko liitin anturissa kiinni nuppineulan avulla kuten minäkin? Itse sain jostain syystä irtonaisesti liittimestä 5.95VDC ulos. Jos näin niin alkaa tämä vianetsintä mennä vähintäänkin mystiseksi nyt. Diagnoosi on tällä hetkellä ettei solenoidit jostain syystä anna ulos alipainetta eikä niille kyllä tule mitattavissa olevaa jännitettäkään. Voisiko sitten olla jotain kolmio/kanttiaaltoa jota ei perusmittarilla pysty mittaamaan, koska en usko että sekä ahtojen että egr:n johdot olisivat poikki. Pitää varmaan vielä ottaa ahtopaineanturi irti ja koittaa syöttää sille käyttöjännite ja testata vaikka puhaltamalla tms.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #7 : 18.05.2010, 09:17:34 »
Mittasin liitin kiinni ja työntämällä ohuen kuparilangan pätkän johdon vierestä liittimeen.

Jos ottais tuon anturin irti eli mittaisi pelkkää normaalia ilmanpainetta niin silloin luulis ahtojen nousevan jos on tuossa vikaa. Voihan anturi alkaa sekoilemaan vasta ahtopaineiden kasvaessa.

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #8 : 18.05.2010, 10:40:50 »
Eli nyt voisi todennäköisesti sulkea myös MAP:n pois laskuista ellei ECU ole niin viisas että päättelisi järjestelmässä olevan jotain vikaa mikäli paine ei nouse kierrosten noustessa. Kytkin siis MAP:n hengittämään raikasta ulkoilmaa ja sain maksimiahdoiksi edelleen kakkosvaihteella kunnolla polkaistuani 0.45bar@4500rpm. Eikö Pösöjen kuuluisi Limp Home - moodissa kiertää vain n. 2000-3000rpm ja MIL-valon syttyä, eli voisiko senkin sulkea pois laskuista?

Turbo tuntuisi tuottavan maksimissaan juurikin tuon 0.4-0.5bar vaikka hukkaportille ei tulisi alipainetta ollenkaan. Eli ongelmat kulminoituu edelleen solenoideihin. EGR:n alipaineletkun tulppasin pois häiritsemästä, koska en saanut EGR:n umpiruosteisia ja huonokantaisia muttereita auki sokean laipan asennusta varten. Pitäisikö ahtopaineen säätösolenoidille tulla tyhjäkäynnillä ohjausjännite vai kuuluuko hukkaportin olla tällöin auki eli ei ohjausjännitettä?

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #9 : 19.05.2010, 17:03:30 »
Vikakoodeiksi saatiin nyt luettua seuraavat:
1135 Korkeapainepumpun elementin lepuutus, katkos
0403 Pakokaasujen takaisinkierrätyksen säätöpiiri, katkos
0243 Painemuunnin Ahtopaineensäätö, katkos

Ahdot eivät ryntäytyksessä tietenkään nousseet juuri ollenkaan ja ahtopaineen solenoidin pulssisuhde ei myöskään muuttunut mihinkään.
Voiko olla että itse johdotus olisi viallinen? Luin tältä foorumilta lisäksi että yksi mahdollisuus voisi olla viallinen sulake, mutta missäköhän tuo sulake sitten olisi?
Aina olen kuunnellut juttua näiden ranskalaisten sähköistä mutta nyt sen sitten saa kokea itse kantapään kautta.

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #10 : 19.05.2010, 19:10:35 »
Eli osaisiko joku kertoa missä mahtaa ao. linkissä mainittu sulake majailla?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26907.0

Mitä tulisi ottaa huomioon ecun liitintä ja samassa laatikossa olevaa toista liitintä irroittaessa ettei saisi suurempaa tuhoa aikaan? Riittääkö pelkkä akun napojen irroitus vai pitääkö odotella lepotilaan siirtymisiä tms?

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #11 : 26.05.2010, 23:23:17 »
Tuon turbon toiminnan pystyt tarkistamaan ohittamalla ahtopaineensäätösolenoidin. Eli laitat edestä katsoen vasemmanpuoleisen solenoidin alipaineletkut yhteen sopivalla liitospalalla tai irrotat tulevan alipaineletkun 4cm letkunpätkän ja tuikkaat sen ohuen muoviputken hukkaportille menevän letkun sisään. Itselläni ainakaan vika ei ole turbossa, ahtopaineet saa nousemaan 1.7bar asti mutta kun venttiilin kytkee takaisin on hukkaportti koko ajan auki ja paineet maks. 0.5bar.

Osaisiko joku kertoa mitkä ecun liittimet syöttävät solenoidia? Itse itselleni vastaten näyttäisi tuolta löytyvän pinnijärjestys:

http://www.christiantena.pwp.blueyonder.co.uk/motor/peugeot/hdi/hdioperation/highpressurepump.html

Edelleen olisin kiinnostunut tiedosta täytyykö suorittaa varotoimia ennen ecun liittimen irroitusta, jotta autolla pääsee liikennöimään vielä mittausten jälkeenkin?

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #12 : 27.05.2010, 21:27:59 »
Edelleen olisin kiinnostunut tiedosta täytyykö suorittaa varotoimia ennen ecun liittimen irroitusta, jotta autolla pääsee liikennöimään vielä mittausten jälkeenkin?

Akku irti niin ei pitäis tulla mitään ongelmia. Ei ainakaan ole itsellä tullut.

wtp

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #13 : 27.05.2010, 21:34:57 »
Kokeileppa laittaa käsi sinne turbon hukkaportin tangolle (tosi ahdas paikka mutta sormet saa just tangolle) ja ilmase hukkaportille menevästä letkusta. Tangon pitäisi liikkua liukkaasti ja imemällä tai puhaltamalla ei pitäisi ilman juurikaan liikkua. Jos saat imettyä tai puhallettua letkuun jatkuvalla syötöllä saattaa hukkaportin kalvo olla halki.

Oma ihmettelyni johti nyt siihen että sekä EGR:n että turbon solenoidien "maajohtimille" ei löytynyt ECU:n liittimeltä yhteyttä. Signaalijohtimet sitä vastoin löysivät toimivat parinsa ECU:n liittimen pinneiltä nro:52 (EGR) ja nro:26 (turbo). Kuuluuko tuon olla noin vai ovatko tosiaan molemmat maat katki?

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 406 - Moottorin tehottomuus (sulake) (HDi)
« Vastaus #14 : 27.05.2010, 22:08:47 »
Korvakuulolla kuunnellen turbo ei ole oikein pelissä mukana. Voisiko joku, jolla auto toimii, kokeilla nostaa vähän kierroksia ja puristaa sitä mootorin yli kulkevaa kumista "paineputkea", onko se ihan kova vai jaksaako sitä puristaa kasaan?

Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110 ST.

Aivan nauratti, kun kokeilin omastani. Kyllähän sitä jaksaa painaa, mutta kovenee se hurjasti ja itseasiassa paisuu yli puoli senttiä, kun nostaa n. 3000 rpm kierrokset, melko löysää putkea on.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!