Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaustehostimen putkisto  (Luettu 3588 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
407 - Ohjaustehostimen putkisto
« : 24.11.2010, 18:18:14 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort.

Käyttöönotettu muistaakseni 3. tai 4.2006.

Ohjaustehostimen nesteen vajumiselle taisi löytyä selitys. Vasemman ajovaloumpion alle oli tippunut nestettä, siellä on hydrauliikkaletku joka oli mutkan kohdilta märkä (muuta siitä ei näykkään kuin se mutka). Tähän letkuun on nippusiteellä laiettu ilmeisesti moottorinlämmittimen johto kylkeen. Nippusiteen väliin on laitetu jonkinlainen pehmuste, ettei se ole hangannut sitä puhki. Epäilisin siis että letkusta on katkennut metallinen kudoslanka joka on tökännyt reiän letkuun. Kuten entisessä työpaikassa joutui toteamaan hydrauliikkaletkuille joskus käyneen.
Kenelläkään käsitystä miten pitkälti letkua/putkea joutuu vaihtamaan ja miten paljon se lompakkoa keventää? Näkyiskö tuosta putkistosta kuvaa mistään? Onnistuukohan noiden vaihtotyö missä vaan korjaamolla, vai onko merkkiliike keikka?
Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 812
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #2 : 25.11.2010, 16:13:12 »
Hydrauliikkaletkut kannattaa käydä teettämässä paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä. Vanhan vie malliksi, niin pystyvät tekemään yleensä samanlaisen tilalle murto-osahinnalla.

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #3 : 25.11.2010, 16:44:32 »
Tarkastelin lisää putkia, minkä nyt taskulampulla näki. Kiitos kuvista. Selvensi ja stressitasoa pudotti (kauheiden kustannusten pelosta). Kyseessä muistaakseni EW10A moottori ja vasemmalta ohjaus, kuvassa letku nro 2 joka on siis märkä öljystä ja koska se yhtyy metalliputkeen nro 4 heti piilouduttuaan muovien suojiin on kyseessä ilmeisestikin vain klemmariliitoksen vuoto joka on sinne ylöspäin kiivennyt kapillaarin ansiosta. Huomenna pääsee käymään nosturilla ja varmentamaan/korjaamaan asiaa. Eräässä edellisessä 406 pösössä ampui irti asti putket pakkasella samankaltaisesta liitoksesta. Silloin lienee syy ollut vanhat nesteet, vettä seassa. Nyt vuoto on kuitenkin vähäisempää ja ne öljytkin on huoltokirjan mukaan vaihdettu vähän aikaa sitten.

Noita hydrauliikkaletkuja tuli tehtyä aikanaan itsekin joidenkin autojen ohjaustehostimiin työn puolesta, mutta katsastusinsinööri taisi olla jo silloin erimieltä niiden laillisuudesta. Paluu puoli, ei tietysti paineet pitäs olla kovat kun klemmari liitoksiakin on.
Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #4 : 26.11.2010, 15:17:46 »
Hieman aiemmasta selostuksesta poiketen tuo metalliputken ja hydrauliikkaletkun liitos oli sen pehmusteen alla jonka kohdalta lämppärinjohto oli sidottu putkeen kiinni, mutta syyllinen vuotoon kuitenkin tuo liitos. Pohja muovi irti konehuoneen alta, vanha klemmari tai sen tekele sivuleikkureilla pois ja uusi ABA:n klemmari tilalle, muovit paikalleen ja radalle.
Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #5 : 27.11.2010, 09:16:10 »
Katsoppas se systeemin rakenne, todennäköisesti puhut siitä paluuletkussa olevasta öljynjäähdyttimen öljyletkusta joka on siis järjestelmän paluu puolella ja siinä ei ole lainkaan painetta tai paine on hyvin pieni eli letkuliittimet ja letkut ei tarvise olla kummoisia.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 372
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #6 : 19.03.2013, 23:14:37 »
Auto: 2006 407 SW 2,2 (EW12J4).

Onko tuossa ohjaustehostinkuvassa oleva musta letku ohjaustehostimen pumpulle menevä paluu letku?
http://tekniikanmaailma.fi/autot/pistokoeajot/peugeot-407-2004-2010,1
Olisin aikeissa vaihtaa ohjaustehostimen öljyt...
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 372
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #7 : 21.03.2013, 10:42:19 »
Mietin vaa, että tietää laittaa oikean letkun tyhjennysastiaan. Ettei ite töppäyksellään aiheuta pahempia tuhoja ;D
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 045
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #8 : 21.03.2013, 11:37:57 »
Juu, tuo on paluuletku.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 372
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #9 : 21.03.2013, 13:01:11 »
Kiitos tiedosta :) Onko antaa mitään hyviä vinkkejä siitä mitä olisi hyvä ottaa huomioon, kun vaihtaa ohjaustehostimen öljyt?
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 045
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #10 : 21.03.2013, 15:05:33 »
406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto

Vaikka eri auto, niin aika hyvät ohjeet tuossa.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #11 : 01.09.2017, 11:00:09 »
Auto: 2004 407 SW 1,6 HDi.

Tuossa hetken aikaa jo hammastangon päästä, mihin nuo ohjaustehostimen letkut kiinnittyy on ilmennyt vuotoa. Siellä on letkun päissä on kaksi o-rengasta ja torx? Kantainen pulttii millä letkut kiristetään tuohon hammastankoon.

Kysymys on että paljonko tuosta pitää purkaa edestä että pääsee noihin letkuihin käsiksi hammastangon päästä, onko ketään päässyt ylipäätään niitä vaihtelemaan?

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #12 : 12.09.2017, 00:56:27 »
Tuohon edelliseen viestiin liittyen että ei ketään ole vaihtanut hammastankoa?
Helppais tuokin miten vaihdettu. Kun tutkein hieman auton alla, niin siellä sen verran ahdasta että pitää ilmeisesti apurunko tiputtaa alas? Onko siinä sitten huomioitavaa, muutakuin moottorin tuenta esim yläpuolelta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 840
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #13 : 12.09.2017, 06:37:54 »
On tullut vaihdettua. Apurunkoa hieman alas ja moottoria ei tarvitse tukea. Vasemmasta pyöräkotelosta pääseen torxiin käsiksi. Tarkista vuotokohta. ettei ole muu, kuin nuo o-renkaat. Löytyy putkisto, jossa nuo viheät renkaat ja myös hammastangon runko malliksi. Ohjausakselin alapään liitos myös irroitettava. Katson ohjetta tarkemmin, pinnapultit on tiukassa  :)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #14 : 14.09.2017, 22:01:51 »
Jes, huomenna täytys alkaa purkaan laitosta josko sais vian selville. Olen saanut yhden ehjän putkiston malliksi mistä sain noiden o-renkaiden koon ja ne olis plakkaris. Toivotaan että olis niistä sitten. Tai putkistossa reikä, akseli näytti muuten iha kuivalta paitsi tuosta liitäntäkohdasta.