Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaustehostimen putkisto  (Luettu 3832 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #15 : 16.09.2017, 14:07:21 »
Jes, tiivisteet vaihdettu ja todettu että paluuputkessa oli pienen pieni reikä, aivan siinä klunssin juuressa. Kummatkin putket tuli samassa vaihdettua ja samalla todettu että ilmeisesti ohjaustehostin vetelee viimeisiään, koska ohjaus hieman takertelee muutamassa kohtaa kun rattia kääntää.  On siis mekaaninen pumppu, öljyt vaihdettu huuhtelemalla total fluide da. Otin moniurahihnan irti ja pyörittelin pumpun siivapyörää ja ikäänkuin töksähtelis aina välillä. Jos jollai tarjolla edukkaasti ehjää 1.6hdi sw -04 pumppua niin yv tavoittaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 975
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #16 : 17.09.2017, 08:02:33 »
Hyvä juttu. Kerrotko hieman miten suoritit vaihdon? Oliko uuden putkiston hinta se suolaiset 700 e?
Jos pumppu on sama kuin V6:ssa, niin löytyy.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 407 - Ohjaustehostimen putkisto
« Vastaus #17 : 17.09.2017, 21:04:00 »


Oli auto nosturilla, niin oli huomattavasti helpompi työskennellä. Otin aluksi tuon pakoputken lämpösuoja irti (nro. 6 kuva 2). Se on kiinni neljällä popniitillä, joten sen verran joutuu poraamaan ja porasinkin vaan kannat veks. se lähtee siitä eteenpäin työntämällä ja siitä vekslaamalla. Sen jälkeen otin tuon tukitangon (nro. 4 kuva 2) pois, en oo ihan varma tarviiko tuota ottaa, mutta otin kuitenkin. se on kuitenkin kiinni neljällä pultilla jotka lähti kevyesti.

Sen jälkeen alatukivarren pultit (17 ja 16 kuva 3) auki ovat erikokoisia. En ollu iha varma miten se käyttäytyy, joten laitoin pikavinkan ja puristin sen avulla tukivartta kiinni apurunkoon ja avasin pultit. Vakaajantangon pultit tukivarresta auki, (olisko kanta ollut 13 ja 2 per puoli) se jää siihen paikalleen lepäämään koiranluiden varaan, mutta pääsee liikkumaan poikittain autoon nähden. Sen jälkeen pultti (nro 13 johon yhdistyy puslat 12 ja 21) auki, siellä olka-akselin tuen takana, hieman ylempänä on mutteri kannalla 21 sinne koloon mahtuu kiintoavain. Siellä on muovinen suojalärpäke, jonka sain itse rikottua kun aikani yritin sitä vekslata ylos kolostaan. Suojaa siis jollain tapaa paskan ja hiekan lentelyä (vissiin) sinne, mutta omani oli täynnä hiekkaa. Se kannattaa samalla puhaltaa kunnolla puhtaaksi, helpottaa näin takaisin laittoa ettei pultin tai mutterin jenkoihin mene hiekkaa kiusaamaan.

Laitoin sen jälkeen vaihteistonostimen tukemaan apurunkoa ja aloin avaamaan loppuja pultteja (kuva 2 kohta 3). Avasin pidikkeen 3 (kuvassa 3 palikka 3 pultteja nro 14 on kaksi per puoli ja pultteja 13 on yksi per puoli). Sen jälkeen apurungon perä laskee alemmas ja letkuihin pääsee käsiksi. Edelleen tila on ahdasta, mutta nyt sinne saa kunnolla avaimen väliin, pitkä torx (T40) on hyvin eduksi tuossa kohtaa. Putket ulkonevat siinä sen verran että pidemmästä on hyötyä.

Tuo pultti (nro 70 kuva 1) on hieman piukassa, koska näytti olevan lukitetta mukana. Sen jälkeen paljon nuljuttelua ja nyppimistä koska letkut ovat oikeasti aika piukassa siellä. Itse tein pienen muovisen kiilan siihen jolla sain sitä paineputken laattaa aukeamaan hieman. Voikai sitä kokeilla lyödä ihan tasapäisellä meisselilläkin. Paluuletkun tiivisteen saa vaihdettua pienellä tasapäisellä (sähkömeisseli) muljauttamalla sen pois urastaan ja tässä vaiheessa huomasin klunssin juuressa olevan pienen reiän. Eli paluuletku (nro 2 kuva 1) kokonaan pois. Siellä kaksi letkun kiinnityskohtaa (nro 72 kuva 1) jotka ovat 5mm kuusiokololla. Ennen letkun enempiä avaamisia kannattaa ottaa pohjapanssari pois tieltä (jos on).

Putken pää on tai oli omassani kiinni ihan tavallisella putkiklemmarilla (kuvassa 1 putki nro 2 yhdistyy putkeen nro 3). Se klemmari auki ja sieltä todennäköisesti tulee tehostin nestettä syliin, joten ole varuillasi. Kun se on kädessä vaihdoin sen ehjään, tämä toimenpide on helppo mikäli vaan muistaa mistä kohtaa paluuputki menee. Ei siinä kyllä silti montaa vaihtoehtoa jäänyt. Tässä vaiheessa myös päätin vaihtaa paineputkenkin, koska sellainen löyty (teetetty hydrauliikkaliikkeessä). Eli vanha pois, siinä on samanlaiset runkokiinnikkeet kuin paluuputkessa (kuvassa 1 kohdat 72). Banjoliitin ohjaustehostimen päältä auki, siinä samalla 2 kuparitiivistettä jotka kannattaa vaihtaa samalla (kuva 1 kohdat 11 ja 12). Pienellä kääntelyllä putki tulee sieltä lähes itsestään syliin.
Huomasin että vanhan putken pää (eli mikä tulee ohjaustankoon) oli viistetty ja tuossa teetetyssä oli tasapäinen, samanlainen mikä oli paluuputkessakin. Tiivistekkin oli hammastangon sisällä ja se piti kaivella sieltä pois. Muutoin kummatkin reiät näyttivät samanlaisilta, syvyydet ja halkaisija täsmäsi. (Oli 1,6hdi farmarista vuosimallista 2005 nuo letkun päät.) Eli samanmoinen O-rengas siihen ja sovittelemaan. Sehän meni sinne kuin tehty. En tiedä mikä eroavaisuus tuossa kuitenkaan oli, muutakuin putken pää. Kannattaa öljytä nuo o-renkaat kevyesti ennen takaisinlaittoa.  Tämän jälkeen pulttiin kierrelukitetta juureen ja takaisin kiinni (nro 70 kuva 1). Paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä, apurunko kiinni, vakaajantanko kiinni, tukivarsi kiinni.

Tämän jälkeen tein ilmauksen ja öljynvaihdon. En tiedä onko mitenkään oikeaoppinen, mutta kuvasta 1 putken 4 pää auki tehostajan säiliöstä ja tukkii säiliön ettei pääse valumaan neste pois. Säiliö täyteen, letkun päähän astia ja moottori käyntiin. Tässä kohtaa on hyvä olla kaveri käynnistämässä ja sammuttamassa autoa kun itse on täyttämässä säiliötä sitä mukaan kun tyhjenee. Ei kannata päästää sitä tyhjäksi asti. 3 litraa upotin tuohon huuhteluun ja neste oli saman väristä kuin pullosta kaadettuna. Ruiskulla imin lopun säiliön tyhjäksi, tulppa auki ja letkut kiinni. Tässä kohtaa huomasin pientä kirskuntaa tehostajasta, moniurahihna pois paikaltaan ja aloin pyöritellä käsin sitä ja siellä joku osittain töksähteli. Noh hihna paikoilleen kun sille ei voi mitään tehdä, säiliö täyteen nestettä ja auto käyntiin rattia pyöritellen edestakas. ilmakuplia sieltä tulikin muutama. Tässäkohtaa hyvä samalla pyöriä auton alla ettei vuotoja näy, kuivaa oli.

Tämän jälkeen loput rojut takas paikoilleen, pohjapanssari tukitanko, lämpöpelti sun muut jos jäi jotain mainitsematta. Varmasti joiltain osin on puutteellinen, mutta yritin muistella miten itse tein tuon joten näillä mennään toistaiseksi. Suosittelen kuitenkin käyttämään OIKEANlaista mielellään uutta putkistoa. Ei teetettyä, koska niistä ei koskaan tiedä.

JPL; Tuollaiseen uuteen putkistoon ei ollu varaa laittaa  ;D  jos kerkeet kurkkaamaan niin VF36E9HZC21091666 pitäs jotai löytymän. Yritin yhtäkkiä kurkkia, mutta en nyt löytänyt. Serviceboxin mukaan org.num olis 4007 GX.