Kirjoittaja Aihe: 406 - Tuulilasi huurtuu (lämmityslaitteen kenno)  (Luettu 8721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

henkari

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 406 1,8 SR.

Kun on nyt alkanut olla pakkasia, niin olen huomannut, että tuulilasi jää sisäpuolelta hieman huuruun kuskin kohdalta. Alareuna kuivaa, mutta muutoin jää kyllä selvästi huuruun ja täytyy hanskalla pyyhkästä kuivaksi. Apukuskin puolelta ikkuna kyllä kirkastuu, mutta kuskin kohdalle jää huurua ja muutenkin hieman kosteaksi lasi. Eikö kaiken järjen mukaan koko tuulilasin tulisi jäädä hieman huuruun, jos jostakin vuotaisi nestettä lämppäriin?

Ratkaisu:

Syynä ongelmaan oli lämmityslaitteen kenno, joka vuoti. Kenno oli aivan jäähdytysnesteen värjäämä keskeltä. Motonetissa kenno maksoi 64 e (Valeo) ja merkkiliikkeessä 115 euroa.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 398
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Tuulilasi huurtuu (lämmityslaitteen kenno)
« Vastaus #1 : 24.11.2010, 21:27:28 »
Eivät ne suulakkeiden letkut yleensä itsestään irtoa, mutta onhan sekin mahdollista. Laita kaikki ilmanpuhallusritilöiden luukut kiinni ja säädä puhallus pelkästään ikkunoille ja pistä puhallin täysille. Käden kanssa kokeilet, että puhaltaako yhtä paljon kummallekin puolelle. Jos ei, niin sitten tarkistaisin seuraavaksi suulakkeiden letkut. Kannattaa ottaa irtolattiamatot pois ja laittaa sanomalehti tilalle. Vaihdat sitten tietenkin heti kuivan tilalle, kun ensimmäinen on tullut märäksi.
Audi A6

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 138
Vs: 406 - Tuulilasi huurtuu (lämmityslaitteen kenno)
« Vastaus #2 : 05.01.2011, 15:48:32 »
Jos ilmassa on hiukankin glygolia, se tarttuu ikkunan pintaan ja kerä kaiken huurun. Paras puhdistuskeino on puhdas kuuma vesi, pesuaineet ei oikei tehoa siihen. Toinen mahdollisuus on, että joskus on päässyt silikonisumua lasiin ja se on myös herkkä huurtumaan ja pois se ei lähde millään.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Arhippa

  • Vieras
Vs: 406 - Tuulilasi huurtuu (lämmityslaitteen kenno)
« Vastaus #3 : 16.02.2011, 11:20:51 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 GW 2,0 HDi 110 (325 000 km).

Kun aletaan vaihtamaan sitä kennoa, niin miten ja mitä kautta tyhjennätte kennon ennen putkien irrotusta vai onko vain haettava vatia ja riepua lähettyville?

Ratkaisu:

Nyt on uusi kenno paikoillaan. Ei sieltä tosiaan juurikaan nestettä valunut, kun putket veti irti kennosta. Olisiko reilu desilitra vuotanut ja se oli siinä. Enkä irrottanut rattiakaan, yläpään kaksi pulttia irti, alapäästä ohjausakseli irti ja koko hässäkkä rautalangalla roikkumaan etumatkustajan puolen kattokahvaan. Eikä mennyt edes kahta tuntia koko hommassa.

Ensiksi olin kyllä irrottamassa rattia, mutta kun sain nykerrettyä turvatyynyn takaa toisen ruuvinkannan piloille, niin piti vähän oikaista.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 127
Vs: 406 - Tuulilasi huurtuu (lämmityslaitteen kenno)
« Vastaus #4 : 16.02.2011, 11:34:26 »
Olen vaihtanut lämppärin kennon niin, että kennon meno- ja paluuletkut olen puristanut puristimilla, ettei moottorin puolelta pääse nesteet valumaan. Avatessa liittimet kennolta olen käyttänyt sopivaa kourumaista muovia, jota pitkin kennolta tulevan nesteen ohjannut matalaan astiaan. Lisäksi myös hyvin imevät rätit ovat käytössä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

masanen

  • Vieras
Vs: 406 - Tuulilasi huurtuu (lämmityslaitteen kenno)
« Vastaus #5 : 10.12.2013, 22:34:18 »
Ongelma:

Auto: 2002 406 GW 2,0 (EW10J4, 330 000 km).

Oireet viittaavat vahvasti ketjun aiheeseen, mutta vähän vielä vahvistusta kaipaisin. Purin jo sen verran muoveja, että sain tsekattua minkälainen kenno siellä on (musta Valeo). Mutta mitään märkää ei näkynyt, pääty täysin kuiva, samoin matot ja muukin ympäristö. Onko vika silti kennossa? Oireena kuitenkin ajon aikana lisääntyvä ja sitkeästi pysyvä huuru etenkin kuskin kohdalla tuulilasissa sekä kuskin sivuikkunassa. Puhaltaa lämmintä, raitisilmasuodatin vaihdettu ja läppä on auki.

Ratkaisu:

Vastataanpa muillekin uskonvahvistukseksi, että kyllä se vain vika kennossa oli. Aluksi vanhan kennon ulos ottaessani luulin jo, että turha homma, mutta tarkemmin syynätessä kyllä siitä vain löytyi hyvin pientä valumaa kennon päädystä aivan alhaalta. Uutta paikalleen ja huurtuminen loppui siihen. Nyt jo muutama tonni ajettu vaihdon jälkeen.