Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)  (Luettu 23720 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taku

  • Vieras
406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« : 04.01.2011, 19:32:50 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi.

Jäähdytinnesteen merkkivalo syttyy ja sammuu omia aikojaan. Lämmöt ei ylity normaalista mutta tuntuu välillä kestävän omituisen kauan että lämmöt nousee normaaliin tasoon. Tuo valo syttyy lähes aina kaupunkinopeuksissa eikä juuri koskaan maantiellä. Juuri viime viikolla kun ajelin 300 km sukuloimaan niin ei syttynyt kertaakaan, ja takasin tullessa syttyi ensimmäisen kerran kun tulin pois viimeiseltä motariosuudelta ja jatkoin 60 km/h tiellä viimeisen 5 km.

Kesästä asti ollut tuon kanssa säätöä ja olen tarkkaillut nesteiden tasoa usein. Kesällä testattu myöskin järjestelmä vuotojen varalta ja mitään ei löytynyt. Kummallista on että välillä neste saattaa olla just ja just minimissä ja välillä taas niin ettei edes maksimimerkkiä näy. Ja aina tarkkailen tietysti viileän koneen nestetasoa. Missä vika (/viat)?

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #1 : 04.01.2011, 20:37:12 »
Järjestelmän ilmaus voisi auttaa

taku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #2 : 05.01.2011, 08:35:20 »
Kuulostaa ihan loogiselta, mut eipä tullut mieleen. Mites tämä käytännössö tapahtuu? Pitäiskö moottorin olla käynnissä vai sammutettuna kun ilmataan? Kylmä vai lämmin moottori? Avaanko vaan sen ilmausruuvin jäähdyttimen päältä vai jostain muualta?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #4 : 05.01.2011, 11:29:20 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 SV (80 kW, RHZ, DW10ATED).

Kuulostaa kyllä kovin tutulta. Juurikin täsmää tämänhetken käytökseen mikä allekirjottaneen Hdi 80kw -00 rakkineessa on.  Eilen oli pinta laskenu minimien alle-> merkkivalo sytty. Lisäsin pienehkön määrän nestettä ja illálla kun tulin töistä, niin kas kummaa paisarin korkista oli laskenu "liikoja" veke... eli säiliö ol taas mystisesti "täyttyny" omia aikojaan ja aamulla jäähtyneessä järjestelmässä normimäärä nestettä?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34316.0

Tuolla aikasempaa tarinointia aiheesta. Täytyypä itekki koitella ilmata sysyteemi läpi, niin josko rauhottus tuo vehtaaminen. Ja tuolla oli alkuperänen "vika", minkä jälkeen vehtaaminen alkoi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52656.0

Kansivaurio/kansipahvin hajoominen tässä eniten hirvittää!

JTR

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #5 : 05.01.2011, 12:58:27 »
Mulla teki aikanaan 66kw malli samaa. Oli jäähdytin neste likasta ja se aiheutti nestemäärä anturin häiriön. Neste oli tosin likaista kun oli menny öljyt ja nesteet sekasi kun oli öljynjäähdytin rikki. Se anturi melkeen kannattas katsoa että onko likanen. Se on siinä paisuntasäiliössä kiinni.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #6 : 05.01.2011, 15:39:44 »
Tuolla lailla alkoi ilmetä ja loppui kun kansipahvi vaihdettiin. Jos pahvi menee vaihtoon, katsokaa purkaessa, onko toisen puolen kannenpultit löysemmällä, sellaista on ollut 2001 -2002 mallien hodareissa, enemmän kaiketi sitikoissa ollut näitä, kuulemma.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #7 : 06.01.2011, 11:49:35 »
Meilläkin tuo öljynjäähdytin meni vanhasta XUD9BTF:stä rikki. Ja nimenomaan se öljy menee jäähdytinnesteeseen öljyn korkeamman paineen vuoksi. En vaihtanut ko. osaa, vaan tukin sen Belzona 1111:llä. Saita kun olen :D

Dieselissä jälki on karua, öljy mustempaa jne. Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ottaa aikaa ja vaivaa.

taku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #8 : 06.01.2011, 20:47:09 »
Nyt on ainakin yritetty ilmata jäähdytintä ja lyhyellä koeajolla valo ei enää syttynyt. Syy miksi käytän sanaa 'yritetty' on että vaikka kuinka koitin niin syylärin ylimmästä ilmausruuvista tai termostaatin ilmausruuvista mä en saanut tulemaan mitään ulos muuten kuin puristamalla sitä ylempää vesiletkua voimakkaasti jolloin ruuvista tuli pieniä roiskeita. Tai ainakin olettaisin että se yks ruuvi oli termostaatin ilmausruuvi kun siihen palikkaan ne kaikki vesiletkut oli liitetty. Ehkä pitäis kokeilla uudestaan niin että paisuntasäiliö olis vieläkin ylempänä tai sitten näitä "puolikas pullo siihen suuaukolle tiivistettynä" tyyppisiä ratkaisuja.

Huomasinpas myös koeajon jälkeen että paisuntasäiliön korkki jää sihisemään, eli paineet purkautuu. Olis vissiin ihan hyvä vaihtaa tuo korkki vai onko tuo ihan normaalia?

Katellaan tässä nyt parin päivän ajan miten homma edistyy ja täytyy tarkkailla nesteiden tasoa ahkerasti.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #9 : 06.01.2011, 23:51:34 »
Tuosta korkista en tiijä kuuluusko sihistä vai ei, mut tän voorumin arkistoo penkomalla löysin semmosen vihjeen, että kansipahvin kunnon voisi todeta seuraavasti: Ajaa koneen kuumaksi ja laskee VAROVASTI paineen pois paisuntasäiliön korkista ja sen jälkeen korkki takas kiinni. Sitten taas ajelulle. Jos ajelun aikana taas kerää painetta sinne järjestelmään, niin ei tule ainakaan nesteen lämpölaajenemisesta vaan jostain muualta, elikkä voisi olettaa olevan kansipahvin vuotoa tms..
Huomenissa itsekkin koittelen tuota ilmausta. Arvelin koittaa sitä pohjattoman pullon kikkaa tuohon paisarin päälle ja sitte ilmausruuveja auki/kiinni alhaalta ylöspäin kunhan kone eka on käytetty kuumaks ja käy koko ilmauksen ajan. Jotenki noin ymmärsin nuo ohjeet joita tässäkin topicissa linkiteltiin. Ruuveja ei vissiinkään oo kovin montaa? Äkkiseltään löysin 3kpl kun tänään vilkaisin ja konehhan oli 2.0 Hdi 80kw -00. Ruuvit syylärin päällä, termarin kotelossa ja lämppärin kennon meno/paluuputkessa. Liekkö enempiki olemassa nuita? 

taku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #10 : 07.01.2011, 09:46:04 »
Noi samat kolme ruuvia minäkin löysin. Tosin se termostaatin ilmausruuvi on aika hankalassa paikassa ja sen korkin kyllä tiputtaa helposti jos ei ole varovainen ja sitten sitä saakin penkoa kissojen ja koirien kanssa :D

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #11 : 07.01.2011, 10:42:14 »
Kansipahvin vuoto on helppo tarkistaa ottamalla paisuntasäiliön korkki pois, kone käyntiin ja pienen aikaa kierroksia koneelle. Kun höllää kaasun, tulee nesteen pintaan kuplia tai pinnan korkeus muuttuu paljon ( neste tulee yli paisuntasäiliöstä ). Normaalisti pinta korkeintaan hieman, tuskin havaittavasti muuttuu kierrosten pudotessa.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #12 : 07.01.2011, 14:04:18 »
No tuo on jo helppo kahtoo samalla kun ilmaa :)
Takulle: Täytyypä koittaa olla rähmimättä sen termarikotelon ruuvin kanssa. Kiitti vinkistä niin ossaan varoa sitä!

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #13 : 07.01.2011, 21:28:05 »
No nyt on täälläki ilmaus tehty :)
Tommosen pulloviritelmän tein niin oli meleko heleppo toimenpide..

Tuli nestettä hyvin kaikista ilmausruuveista, järjestyksessä: lämppärin tuloputki, syylärin päällä oleva ruuvi ja termarin kotelon päässä sininen "hattu." Ilmaakin toki tuli alkuun ainakin syylärin ruuvista ja tais sitä termarikotelon ruuvistakin tulla..
Alakuun kävi melekonen pulpse pullossa mut rauhottu ilmauksen edetessä 8)
Ei vaikuttas olevan kansipahvi viallinen kun ei se pullossa neste ruvennu riehumaan mitenkään vaikka kuinka annoin lämää ja koitiin tasasesti vähä kaikilla kierroksilla... Semmonen huomio vielä, että kun termostaatti aukes ekan kerran niin jokunen ilmakupla tuli vielä sen jälkeenkin eli kannattaa pitää se pullo paikallaan kunnes kone on kunnolla lämmin.

Tuli vahingossa tehtyä hyvin toimiva tuosta "erikoistyökalusta" tuo harmaa 90-mutkaputki yhessä kumiletkun kanssa mahollistaa ylimääräisten nesteiden kaadon ilmauksen jälkeen johonki laakeaan astiaan. sen jälkeen ku irrottaa kumiletkun harmaasta putkesta veke(joka muuten on tavallinen tiskiallasviemärin osa josta ilmastointiteipillä turvotettu toinen pää paisariin sopivan timmiks) ja jättää sen putken pätkän siihen paisuntasäiliöön paikalleen, kunnes kone on hieman jäähtyny niin saapi senki pois ilman että nestettä valuu ympäriinsä ;D

Sitte kysymys paisuntasäiliön maksimitäyttön kohasta, jota yritin tuolla toisessakin topicissa kysellä, eli onko seuraavissa kuvissa menty maksimiin ja hiukka yliki kun se neste on hieman neliöaukkoo ylempänä?


« Viimeksi muokattu: 07.01.2011, 21:35:58 kirjoittanut savonhumu »

Pesostelija

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #14 : 07.01.2011, 22:27:37 »
Mikäli muistan noita paisuntasäiliön merkkejä oikein, niin olet tulkinnut täyttömäärän aivan oikein, eli "naksun" verran on ylimääräistä nestettä järjestelmässä. Eli nuo kuvassa näkyvät vaaleat muovipalkit merkkaavat nesteen ylärajan ja alempana aukon keskellä (ei näy kuvassa) oleva vastaava palkki määrää nesteen alarajan.