Kirjoittaja Aihe: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)  (Luettu 4503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KalleS

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1994 605 2,1 SRDT (automaatti).

Hehkuja en ole vielä mitannut, mutta sieltähän kannattaa alkaa etsimään. Hehkun merkkivalo palaa, jos sillä päällä sattuu olemaan, mutta naksauksesta voin päätellä hehkutuksen loppumisen. Autolla on ajettu ainakin 450 000 km .

- Onko normaalia, ettei auto käynnisty ilman hehkua lainkaan näillä ilmoilla (0 C)?
- Onko normaalia, että käynti on aika rumaa (näillä ilmoilla) muutaman hetken käynnistymisen jälkeen, kun on hehkutettu?
- Paljonko on hehkujen oikea vastus?
- Päteeköhän tähän sama, kuin 406:n, että, jos jännite hehkujen ja maan välillä on 11V hehkutettaessa, voi arvella suurimman osan olevan kunnossa?

Ratkaisu:

Hehkureleen vaihtaminen jälkihehkulliseen ratkaisi ongelman, vaikkakin Automaan mukaan tähän kuuluisi jälkihehkuton. Tänään (-19) auto käynnistyi moitteetta ilman lohkolämmittimen käyttöä.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 244
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #1 : 10.01.2011, 15:12:12 »
Kuulostaa oireiden perusteella siltä, että hehkuja on pimeänä. Ei ole tullut koskaan mittailtua jännitteitä, vaan olen syksyisin käyttänyt hehkut irti ja testannut toiminnan.

Muistaakseni foorumilla on hyvät ohjeet 2,1:n hehkujen vaihtoon. Hehkut on muistaakseni moottorin takana. Pitää ottaa imusarjan muovijatkos irti, mutta muuten ei kummoinen homma. Imusarjan tiivisteet maksaa n.15e/kpl, jos näyttävät huonoilta.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

KalleS

  • Vieras
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #2 : 02.02.2011, 08:17:47 »
Auto ei siis suostu käynnistymään lainkaan -10 lämpötilassa ilman lohkolämmittimen käyttöä. Lämmittimen kanssa tai 0:n paikkeilla käynnistyy hyvin, -10-0 välillä yskien, jos ei ole ollut piuhan päässä.

Eilen sain virtapihdit lainaksi ja mitattiin hehkuille menevän 80 A. Kun otimme yhdestä hehkusta johdon irti, virta oli enää 60 A. Kaikki hehkut siis vaikuttaisivat olevan kunnossa (20 A/kpl), eikä ilmeisesti releessäkään vikaa ole, kun kerran tuollainen virta läpi menee. Hehkutettaessa heti uudelleen, virta oli n. 50 A - muuttuuko hehkujen vastus normaalisti lämmetessä, vai onko tässä jotain outoa? Hehkutus tuntuu kestävän oudon kauan, tosin en tiedä mikä on tämän auton tapauksessa normaali aika. Hehkun merkkivalo toimii, jos haluaa, mutta tämä ei liene kytköksissä käynnistyvyyteen, releen toiminnan kuulee.

Pitäisikö minun siis myöntää koneen olevan väljä, vai onko vielä jotain todennäköisiä miellyttävämpiä vikoja, jotka moisen käytöksen aiheuttavat?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 966
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #3 : 02.02.2011, 08:28:28 »
Voisi olla lämpötila-anturissa vikaa, myös ruiskupumpun toiminta sekä suuttimien kunto kannattaa tutkia. Tuossa moottori tyypissä pitäisi vielä olla perinteiset suuttimet, eli ruiskupumppu nostaa painetta ja paineen noustua tietyyn arvoon suutin aukeaa jousivoimaa vastaan.

Tuskin 450 tkm ajettu moottori väljä on, venttiileissä voi tietty olla ohipuhallusta. Minkäs väristä savua siitä laitoksesta tulee kun se lähtee käyntiin, mustaa vai valkoista(sinertävää)?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KalleS

  • Vieras
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #4 : 02.02.2011, 08:47:09 »
Savu on valkoista ja haisee sellaiselta "makealta", miltä nyt puoliksi palanut nasu haisee. Savutus ei kestä kuin minuutin-pari. Ajossa ja lämpöisenä ei tule oikestaan sauhua lainkaan, joten en ole osannut suuttimia epäillä. Sinistä savua en ole huomannut, mutta enpä ole moottoria kierrättänytkään niin että olisin samalla tarkkaillut savuja.

Moottorista kuuluu kilkatus, joka muistuttaa liian suuren venttiilivälyksen ääntä, mutta eikös tässä ole hydraulikupit? Yhtälailla ääni voisi olla vuotava pako- tai imusarjan tiivistekin, tai sitten asiaankuuluva. Itselle uudesta autosta kuulee aina kaikenlaista. Ääntä ei oikeastaan nimittäin kuule auton ulkopuolella, ainoastaan sisälle. Sse vaikuttaisi voimistuvan kiihdytyksessä sekä tihentyvän kierrosten mukaan.


Myyjä väitti auton käyneen pumppuremontissa n. 100 tkm sitten, mutta mitä sille on tehty, tai kilometrien todenperäisyydestä ei tietenkään ole tietoa. Suuttimet ovat perinteiset ja pumppu vanhanajan jakajamalli.

Mitäs tuo lämpötila-anturi tekee ja mistä se löytyy? Jäähdytysnesteen anturi toiminee, koska mittarikin näyttää normaaleja lukemia. Onko olemassa jotain painemittausta halvempaa tapaa todentaa koneen väljyys?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 966
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #5 : 02.02.2011, 09:12:56 »
Lämpötila-anturi vaikuttaa hehkutuksen säätelyyn, tai jotain. Vaalea savu on käytännössä palamatonta dieselöljyä, syy on käytännössä, joko ruiskutus laitteissa, pumppu, suuttimet ymv. väljyys tai venttiilin välykset, mikä tahansa mikä voi vaikuttaa siihen ettei palamiselle otolliset olosuhteet synny.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KalleS

  • Vieras
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #6 : 07.02.2011, 09:18:59 »
Selvisi, että hehkut ovat itsesäätyvät, eli niille erillistä lämpöanturia tarvita.

Mikähän ruiskupumppu tässä autossa on? Jos tietäisi tyypin voisi etsiä tietoa pumpun toiminnasta. Tietääkö joku mistä löytyisi hyvää selostus tämän pumpun tarkoitetusta toiminnasta?

Pumpulle tulee kaksi vaijeria termostaatilta: toinen moottorin ja toinen keulan puolelle pumppua. Moottorin puoleinen lienee kylmäkäynnistyksen lisäsyötön säädin, mutta mikä on se toinen? Muutetaanko ajoitusta lämpötilan mukaan? Tämä vaijeri ja sen käyttämä vipu ovat ainakin täysin jumissa, joten se voisi olla huonon käynnistymisen syy. Minkälainen systeemi on termostaatin päässä, voiko mennä rikki?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #7 : 07.02.2011, 15:13:23 »
Service Box ei autosi valmistenumeron perusteella kerro muuta kuin että moottori on XUD11ATE. Vaihtoehtoja pumpuiksi:

605 (1. mallisarja), DIESEL AND XU engine, BOSCH

1920 F0, NFP, INJECTION PUMP, BOSCH, XUD11A UNTIL DATE 19921001
1920 E9, NFP, BOSCH, D11ATE AND BVM UNTIL DATE 19920601
1920 N2, NFP, BOSCH, D11ATE AND ANTIPOL EGRL AND BVM SINCE DATE 19920601
1920 J3, NFP, BOSCH, D11ATE AND BVA UNTIL DATE 19921001
1920 N3, NFP, BOSCH, D11ATE AND ANTIPOL EGRL AND BVA SINCE DATE 19921001
1921 E5, NFP, INJ PUMP EXC, D11ATE AND ANTIPOL EGRL AND BVA SINCE DATE 19921001
1920 F2, NFP, INJECTION PUMP, BOSCH, D11ATE AND ANTIPOL EGRY AND BVM
1920 J6, NFP, D11ATE AND ANTIPOL EGRY AND BVA

605 (1. mallisarja), DIESEL AND XU engine AND ASSEMBLY ROTO DIESEL OU LUCAS

1920 J4, NFP, INJECTION PUMP, D11ATE UNTIL DATE 19920518
1920 C9, NFP, XUD11A UNTIL DATE 19921004
1920 P8, NFP, XUD11A AND ANTIPOL EGR SINCE DATE 19921005

Katso pumpusta sen valmistaja. Ainakin Boschin pumpuissa on myös osanumero, jolla saat selville lisätietoa.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2011, 15:18:10, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KalleS

  • Vieras
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #8 : 04.08.2011, 10:32:10 »
Näiden kanssa pelanneen asentajan mukaan tälle koneelle olisi tyypillistä suurehko öljynkulutus, jos kone on väljä. Tätä ei minun autossani ole, joten sain taas motivaatiota vianetsintään.

Ylimääräisen nakutuksen takia venttiilikoneisto taitaa olla se, josta aloitan. Miten venttiilien hydraulisäätäjät toimivat, ovatko korjattavissa ja löytyisköhän jostain kuvaa rakenteesta?

ritani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 106
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #9 : 22.09.2011, 22:55:35 »
600 000 ja 800 000 km kokemuksella kahdesta 605 voin todeta että ei syö öljyä nuissa kilometreissä. Käyntiin lähdön ongelmat kylmänä ovat liittyneet kyseisissä tapauksissa hehkuihin.  Tuo kilkatus koneesta voi johtua kampiakselin päässä olevasta hihnapyörästä. Edelliseen autooni joka oli  605, käytettiin aikanaan kone auki kilinän vuoksi. Silloin kilometrejä oli 500 000. Kampiakselit yms olivat mittojen mukaan samoissa kuin tehtaan jäljiltä. Laitettiin kuitenkin uudet laakerit alapäähän ja yläpäähän. Kone käyntiin ja kilinä jatkui. Todelliseksi syyksi paljastui juurikin se kumivaimennettu hihnapyörä. Tiettyä ongelmaa taisi aiheuttaa myös mekaanisen pummpujärjestelmän jonkin osan kuluminen joka hieman muutti ajoitusta siten että sitä joutui säätämään.  Käynistys ongelmiin haettiin joskus ratkaisua myös vaihtamalla se vaijerikäyttöinen termostaatti sydeemi, joka sääti jotain, liekkö kylmän koneen ennakkoa, mutta tällä ei ollut vaikutusta tilanteeseen.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #10 : 23.09.2011, 21:09:13 »
Yksi kilinän aiheuttaja voi olla myös paljon ajetuissa ohjaustehostimen pumpun laakerointi. Kuulostaa pahasti samalta kuin hihnapyörä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KalleS

  • Vieras
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #11 : 08.12.2011, 14:57:09 »
Kylmäkäynnistyvyys on edelleen mikä on, mutta kilinä lakkasi. Laturin hihna katkesi ajossa ja uuden hihnan myötä ylimääräisiä ääniä ei enää kuulu. Tiesin kyllä, että hihna on tiensä päässä, mutta moista ääntä en voinut kuvitellakaan siitä johtuvaksi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #12 : 08.12.2011, 22:11:45 »
Näiden kanssa pelanneen asentajan mukaan tälle koneelle olisi tyypillistä suurehko öljynkulutus, jos kone on väljä.

Aika paljon saa ajaa, tai huonosti huoltaa jotta kyseinen moottori olisi 'väljä' - jos kuluttaa öljyä, niin ahdin on yleensä 'syyllinen' - ei moottori. Tämä tiedoksi, 'näiden kanssa pelanneelle' asentajallekin.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #13 : 09.12.2011, 16:07:20 »
Lähteekö paremmin käyntiin jos pumppaa käsipumpusta ennen starttia ja startin aikana? Jos kone on Lucaksen pumpulla niin niissä siirtopumpun kuluminen voi aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä. Tosin moni muukin pumpun ongelma voi sitä aiheuttaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Huonohko kylmäkäynnistyvyys (hehkurele) (diesel)
« Vastaus #14 : 02.02.2012, 00:37:43 »
Kylmien maiden (cold countries) varustukseen - johon tiettävästi valmistaja suomenkin luokitellut - on kuulunut jälkihehku.