Kirjoittaja Aihe: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)  (Luettu 11288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renton

  • Vieras
308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)
« : 15.01.2011, 21:51:38 »
Ongelma:

Auto: 2009 308 SW 1,6 VTi 120 (27 000 km).

Minulla on 308, josta "haihtuu" jäähdytysnestettä jonnekin. Jäähdytysjärjestelmä on testattu 3 eri otteeseen ja vuotoa ei ole löytynyt. Viimeisellä kerralla joku merkkiliikkeen mekaanikko sanoi, että kaikissa samoissa moottorimalleissa (VTi 120, 1,6) on ollut samaa vikaa, eli ns. tyyppivika. Onko muilla kokemuksia tästä?

Ratkaisu:

Lämpötila-anturin tiiviste vuoti, nyt vaihdettu. Asia alkoi selvitä vasta, kun tein reklamaation maahantuojalle, eli kaiken kaikkiaan heikko esitys huollolta.

Renton

  • Vieras
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)
« Vastaus #1 : 17.01.2011, 15:32:47 »
Vuotaisikohan lämpötila-anturi? Onko ollut käynnistymisongelmia?

Ei ole ollut käynnistysongelmia, pitää yrittää katsoa tuota lämpötila-anturin kohtaa. Kolmeen eri otteeseen olen vettä lisännyt paisuntasäiliöön, yhteensä määrä on ehkä n. 0,5 l.

Benelli

  • Vieras
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)
« Vastaus #2 : 17.01.2011, 15:51:26 »
Kannattaisi muistaa, että pelkän veden lisäämisellä laimennat jäähdytysnesteen jäätymispistettä. Ettei vuoto vain olisi vesipumpussa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)
« Vastaus #3 : 07.04.2012, 22:38:10 »
Viallisesta lämpötila-anturista ei tule vikakoodia jos se ei ole täysin rikki (arvojen sisällä, mutta aiheuttaa jo käynnistysongelmia). Paljonhan noita on hajonnut tuossa konemallissa. Kannattaa kysellä menisikö takuuseen. Löytyy paria sorttia termostaattikoteloa. Vaihdettavalla anturilla ja termarikotelo, jossa kiinteä anturi (uudempi, vaihtoaika 2 h).
« Viimeksi muokattu: 19.08.2014, 13:32:54, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

seandelvilperi

  • Vieras
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)
« Vastaus #4 : 27.09.2012, 12:20:58 »
Auto: 2008 308 SW 1,6 VTi 120 Sport (93 000 km).

Toissapäivänä, ilmoitti aamulla juuri ennen kuin työpaikan parkkipaikkaa, että pysäytä auto/lämpötilat korkeat. Ei käynnistynyt töiden jälkeen, ei edes pyörähtänyt. Seisoi siis noin 8 tuntia ja kun laittoi virrat päälle niin ilmoitti edelleen lämpöjen olevan korkeat. Hinaus merkkihuoltoon ja eilen sain korjaamolta tietää, että lämpöanturi on rikki/vuotaa ja antaa väärää tietoa ajotietokoneelle. Kustannusarvio 200 e ja tänään pitäisi olla valmis noudettavaksi.

Tänään soittivat merkkihuollosta, että ei käynnisty vieläkään. Oli vuotanut jäähdytysnestettä ajotietokoneeseen ja sekin täytyy vaihtaa + liittimet. Nyt kustannusarvio oli tuhansia, ei osannut vielä sen tarkemmin sanoa. Eikä osannut myöskään vielä aikaa sanoa, menee kuulemma tänään tilaukseen.

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)
« Vastaus #5 : 19.12.2012, 18:04:08 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2009 308 SW 1,6 120 VTi.

Autostani on vajentunut kummasti jäähdytysneste. Soitin Autokeskukseen Peugeot-huoltoon ja sanoivat että turkoosi tai vihreä jäähdytysneste kävisi lisäykseen, mutta kun katsoin huoltokirjasta "Glacelf Auto Supra" olisi suositeltu ja sille Total antaa väriksi "fluerescent orange".

En pääse näkemään, minkä väristä järjestelmässä nyt on, kun paisuntasäiliö on tyhjä. Huomasin, kun eilen ei tullut lämpöistä ilmaa koko ajan matkustamoon ja sitten moottorin lämpö seilasi hiukan välillä 75-90 C. Kesä-heinäkuussa autooni vaihdettiin tuo lämpötila-anturi.

Osa 2:

Nyt sitten huomasin että isompi vuoto on kyseessä. Tulee ihan lätäkkö auton alle 30 min kauppareissun aikana. Jäähdyttäjän seutu ihan kuiva samoin paisuntasäiliön ympäristö, lätäkkö oli apukuskin puolella moottoria.

Ratkaisu:

Osa 1:

Nyt on auto korjattu. Vesipumppu vaihdettiin kokonaan, kun se vuoti. Ihmeen paljon sekin voi nestettä vuotaa näköjään... En käyttäisi sanaa katoaa, kun ihan kunnolla tosiaan tiputti vettä auton alle. Esim. 30 min auto parkissa ja auton alla 15x15 cm:n lätäkkö. Ei käynyt tarkemmin ilmi, vuotiko koko pumpun tiivisteen välistä vaiko akselistaan.

92 e maksoi vesipumppu ja 160 e työ merkkiliikkeessä. Hieman ottivat vielä lisähintaa, kun vaihdatin samalla kaikki jäähdytysnesteet eikä vain lisätty sen verran kuin oli tiputtanut auton alle.

Osa 2:

Itse itseäni lainaten. Yllämainittu vesipumppu kesti 1 v ja 4 kk, kunnes alkoi taas vuotamaan. Noin 3 viikon aikana vähentyi jäähdytysneste maksimista minimiin ja muutaman kerran näkyi pieni läikkä auton alla vesipumpun kohdalla. Taskulampulla kyllä näkyi kosteaa suoraan vesipumpun alla palkeissa eli osasin jo tuota epäillä, kun huoltoon vein. Vesipumppu vaihdettiin varaosatakuuseen kuluitta.
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (VTi)
« Vastaus #6 : 16.04.2013, 21:59:02 »
Auto: 2013 308 1,6 VTi 120 Style.

Kannattaa tarkistaa lämpötila-anturi ja katsoa sulakekoteloon, onko sinne ilmestynyt nestettä. Omassa autossa nesteen pinta tippui maksimista minimiin, mikä riitti jo tuhoamaan keskusyksikön. Silloin en tiennyt lämpötila-anturiongelmasta ja pahin pääsi käymään.