Kirjoittaja Aihe: 406 2002 HDi käyttöautoksi  (Luettu 2192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
406 2002 HDi käyttöautoksi
« : 22.01.2011, 13:16:28 »
Auto 406 2002 66kw HDi.

Ostin tuollaisen tumman harmaan sedanin, jolla ajettu 290tkm. Hinnaksi tingin 3000€. Vikoja riittää, mutta nehän tulee korjaamalla kuntoon. Auto koriltaan ja alustaltaan todella hyvässä kunnossa. Auto on ruostesuojattu ilmeisesti joskus. Moottori toimii hyvin, turbo ei ääntele yms.

Koeajolla huomattuja vikoja:
Vilkun viiksi (com2000) ihan loppu
Pakoputki pörisee
Moottoritilasta outo resonointi tyhjäkäynnillä
Moottorin vikavalo palaa ja tekstinä antipollution fault (ei rajoita kierroksia)
Katossa syvä naarmu
Virtalukko väljä, akun latausvalo jää palamaan kun sammuttaa auton muutamaksi sekunniksi
Ratti kulunut
Kuljettajan istuimessa pieni repeämä

Nyt auto ollut noin viikon ja seuraavat viat huomattu lisäksi:
Vuotaa öljyä jakopään puolelta (muutama tippa tulee yön aikana)
Takakaiuttimista kalvot tjs. rikki
Lämmönsäätimen ja ajotietokoneen polttimot palaneet
Moottorin alasuojat tippuneet sekä ylämuovisuoja irti


Kolme päivää sitten tehtyä seuraavia remontteja:
Kaasupolkimen asentotunnistin 100€ (myyjä kertoi että vika muistissa ja kaasussa tuntui olevan "kuolleita kohtia")
Uusi takapönttö 80€
Kampiakselin hihnapyörä 80€
Apulaitehihna vaihdettu 20€
Polttimot vaihdettu lämmönsäätöpaneeliin n. 5€
Viimasuoja pahvista mustaksi maalattuna  :D Ovat kuulemma loppuneet koko maasta, ei saa mistään kuin ehkä kesällä  ???

Eilen:
Jakopää auki -> kampiakselin stefasta näytti vuotaneen öljyä
Uusi stefa paikoilleen n. 15€
Jakohihna samalla vaihtoon + vesipumppu ja rullat (oli ajettu 80tkm) 130€
Samalla pesin moottoritilan, että näen tuleeko vuoto mahdollisesti jostain muualta.
Virtalukon pohjan vaihdoin motonetin pohjaan. Osa ei sopinut liittimien osalta, purin molemmat pohjat ja tein yhden toimivan. Oli muuten melkoisen haastava saada pientä jousta yms. pieniä osia sopimaan yhteen. Pohja maksoi 19€. Alkuperäisenä ei kuulemma saa kuin koko lukon, maksaa 200€.


Edessä olevia remontteja:
Autossa on ilmastointi joka näytti toimivan tallissa, pitää vielä huollattaa se.
Ratin korjaaminen. Ostin motonetista nahkasta ommeltavan päällisen.
Katon korjaaminen, maalaus.
Vaihteistoöljyjen vaihto, jos totean, että stefat eivät vuoda laatikosta. Kytkin tuntuu melko jäykältä, tiedä sitten onko kytkin remontti edessä.
Moottorin vikavalon diagnosointi. Tilasin tällaisen laitteen: http://www.resettools.com/autel/autel_maxidiag_fr704
Vilkunviiksipaketin vaihto (com2000) Tilasin täältä:
http://www.peugeotpartsforsale.com/store/peugeot-2000-unit-reconditioned-unit-part-624230-p-65.html?cPath=32_33&osCsid=08i7fhk4b0t9g24386cfgngtu6
Eli sieltä tulee kunnostettu ja minä lähetän omani takaisin. Kerron miten tämä onnistui!

Näin kerrotaan sivuilla:
THIS COM UNIT IS SOLD AS AN EXCHANGE UNIT, THIS MEANS WE WILL REQUIRE YOUR OLD COMM 2000 UNIT RETURNING TO US.THERE IS A SURCHARGE FEE ADDED TO THE PURCHASE PRICE WHICH WILL BE REFUNDED TO YOU ON RECEIPT OF YOUR OLD COMM UNIT, SIMPLY PLACE YOUR OLD UNIT IN THE BOX THAT THE REPLACMENT COM 2000 ARRIVES IN AND RETURN IT TO US, WE RECOMMEND YOU USE RECORDED DELIVERY.


Moottorin tukikumeja pitää myös uusia. Alatukikumin tilasin jo. Ylhäältä jakohihnaa vaihtaessani huomasin, että myös se kaksiosainen tukikumipaketti on vähän rikki, en edes uskaltanut kysyä marmoritiskiltä hintaa. Olisiko jollain ehdotuksia?

Moottorin alasuojat jostain halvalla? Ehkä teen itse muovista.

Jakohihnan vaihtoon muuten ostin fixukselta hintaan 24€ lukitussarjan. Se sitältää sen hyvän raudan, millä saa kampiakselin lukittua startin takaa.

Mutta laittelen kuvia ja lisätietoa kun projekti etenee...
« Viimeksi muokattu: 22.01.2011, 13:19:53, kirjoittanut micco »
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #1 : 24.01.2011, 18:32:32 »
Vilkun viiksipaketti saapui tänään kotiovelle. Nopea toimitus siis ja viiksi näyttää aivan uudelta vaikka siis korjattu yksilö.
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #2 : 25.01.2011, 00:04:28 »
Vilkun viiksipaketti vaihdettu, aikaa meni noin 30min. Helppo homma ja voi tosiaan suositella tuota toimittajaa, minkä linkin annoin ensimmäisessä viestissä. Nyt sitten vanha pakettiin ja postiin ja odotellaan 50punnan palautusta.
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #4 : 27.01.2011, 10:09:52 »
Ratti ommeltu ja takakaiuttimet vaihdettu. Ompelu ei oikein sujunut, niin porasin 1,5mm reiät nahan reunaan ja ompelin siitä, siisti tuli ja helpotti muutenkin tiukkaa hommaa.
Kaiuttimia varten piti rälläkällä suurentaa hattuhyllyn taustametallia, että magneetit mahtuivat.
Vilkun viiksestä sen verran, että se on selvästi miellyttävämpi käyttää kuin meidän toisen 406:n vastaava viiksi. Siinä ei ole jäykkää "naksetta" ja äänikin on pehmeämpi.
404, Expert, C3
2CV4

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 155
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #5 : 27.01.2011, 12:51:50 »
Laittaisitko ratista kuvia, olisi tarve samaan hommaan.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #6 : 27.01.2011, 13:21:14 »
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #8 : 28.01.2011, 18:43:23 »
Lukija saapui. Hyvin toimii, tosiaan standardi OBD-lukija ei saa yhteyttä tuohon dieseliin, mutta kun tuolla valitsi valikosta merkin ja mallin niin pääsi kiinni autoon. Vikana tosiaan oli kaasupolkimen asentotunnistin, mikä piti vain kuitata, nyt ei pala.
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #9 : 01.02.2011, 15:37:45 »
Moottorin alasuoja tehty itse muovista ja samasta palasta tein myös viimasuojan. Muovilevy maksoi n.30€ ja sitä jäi vielä paljon jäljelle. Laitoin moottorin alakiinnikekohtiin neljä M8 pulttia, jotka lukitsin mutterilla. Sitten levyyn reiät niiden kohdalle ja siipimutterilla kiinni. Laitan kuvan myöhemmin.
Samalla vaihteistoon TAF-X öljyt (vanhat olivat todella harmaat).
Kytkin ilmattu (nesteet vaihdettu) ja etujarrut herkistelty.

Nyt menossa soittokierros kitkarenkaista...
« Viimeksi muokattu: 01.02.2011, 16:20:02, kirjoittanut micco »
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #10 : 01.02.2011, 17:56:03 »
Vähän huonosti näkyy, mutta saa idean...


404, Expert, C3
2CV4

plagu

  • Vieras
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #11 : 01.02.2011, 17:59:44 »
noi siipimutterit kyllä irtoaa 99,8% varmuudella tuolta, laita ihan normi nylocit.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #12 : 01.02.2011, 18:09:44 »
Oot muuten varmaankin ihan oikeassa, kiitos vinkistä! Saakohan siipimuttereita nylockina?
404, Expert, C3
2CV4

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #13 : 03.02.2011, 00:15:19 »
Voithan ensin kokeilla kierrelukitetta? Noi rekkarin pultit kannattaa vaihtaa suojamuoveineen sitten kun on aikaa... pihtejä ja/tai poraa tarvitaan...
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 2002 HDi käyttöautoksi
« Vastaus #14 : 03.02.2011, 01:44:13 »
Laitoin normi nylockit, äkkiähän nuo avaa 13mm avaimella. Lisäksi vaihdoin ohjaustehostimen öljyt. Vaihdelaatikon tuntuma muuten parani ja keveni todella paljon öljyn vaihdon jälkeen. Saako muuten noita rekisterikilven muovitulppia ihan normi autotarvikeliikkeistä, pistää omaankin silmään aika pahasti?
404, Expert, C3
2CV4