Kirjoittaja Aihe: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)  (Luettu 3015 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« : 03.02.2011, 20:07:40 »
Auto: 2004 607 2,2 HDi (ML6C-vaihteisto, 380 000 km).

Ajelin autolla noin 150km kun koko auto alkoi yhtäkkiä tärisemään, vähän niin kuin olisi ajanut keskiviivan päällä, mutta tärinä oli voimakkaampaa. Ajoin tien sivuun ja tärinä jatkui, se tuli selvästi jostain moottorista. Hetken tyhjäkäynnin jälkeen tärinä tasoittui ja lähdin jatkamaan matkaa, tehot kuitenkin tuntuvat olevan kateissa ja turbosta ei kuulu vihellystä niin kuin on ennen kuulunut. Olisikohan mahdollista että turbo olisi hajonnut? Mistä tärinä mahtoi johtua? Autolla voi kuitenkin ajaa ja se kulkee lähes normaalisti, mutta varsinkin alavääntö on hukassa. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt ja lämpötilat olivat normaalit mittareiden mukaan, ulkona satoi paljon lunta ja se pölisi tiestä, ulkolämpötila noin -2-0 C.
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 159
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #1 : 04.02.2011, 11:25:33 »
Olisiko hihnapyörä mennyt? Suosittelen, ettet käynnistä autoa ennen kuin on varmistettu, ettei pyörä ole hajoamassa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #2 : 04.02.2011, 13:47:49 »
Nyt päivänvalossa kun hiukan tutkiskelin niin huomasin että muuttuvapituuksisen imusarjan säätötanko oli irti eli alakierrosten tehottomuus varmaankin johtui siitä, olisiko mahdollista että jos tanko irtoaa ajon aikana imusarjaa ohjaava läppä rupeaisi heilumaan asennosta toiseen ja se aiheuttaisi moottorin epätasaisen käynnin joka täristäisi koko autoa? Äkkikatsomalla hihnapyörä näyttäisi olevan kunnossa.
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 704
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #3 : 01.06.2011, 14:16:39 »
Mikä oli ratkaisu tähän ongelmaan? Liittyykö jotenkin tuohon uusimpaan viestiketjuun?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57481.0

TEMP_PYYDETTY_VASTAUSTA
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #4 : 01.06.2011, 14:57:24 »
Täydellsitä ratkaisua en osaa sanoa mutta arvailen että se irronnut muuttuvapituuksisen imusarjan ohjausvipu aiheutti tuon, auto tominut nyt siltä osin normaalisti kun laitoin vivun takaisin paikoilleen. Ongelma ei ole toistunut. Uskoakseni ei liity tuohon vialliseen egr solenoidiin.
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 695
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #5 : 01.06.2011, 15:30:01 »
Tärinään tuo vipu ei pitäs vaikuttaa
Peugeot 308 SW GT HDi, 508 sedan, 607 V6 3.0, 206 SW 1.4

Jkarinkoski

  • Vieras
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #6 : 16.03.2017, 20:35:47 »
Auto: 2003 607 2,0 HDi (300 000 km).

Itsellä kävi sama tilanne kuin keskustelun aloittajalla ja samat olosuhteet. Vauhtia vakkari päällä 95 km/h. Äkkiä alkoi kovasti tärisemään niin että tuntui ratissa. Tehon puutetta en huomannut ja jatkoin ajoa motarin päähän ja suoraan kaupan pihaan. Ensin ajattelin pyörälaakeria tai vetoakselia, mutta ei... Käynti oli parkissa hieman epätasaista ja tuntui ettei ihan reagoinut normaalisti kaasuun. Sammutin, kävin kaupassa, käynnistin auton ja kaikki toimi. Ajettu sen jälkeen jo 3000km ja vikaa ei sen koomin ole ilmestynyt. Epäilin että olisiko voinut johtua esim. takkuilevasta suuttimesta tms. Mystistä...

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #7 : 16.03.2017, 21:34:42 »
Omakohtaista päivitystä sen verran että autolla ajettu tapahtuneen jälkeen nyt 160 000 km ja ei ole toistunut, mysteeriksi jäi omalla kohdalla tuon aiheuttaja.
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #8 : 17.03.2017, 00:45:59 »
Tuttu ilmiö: Jäähdyttäjän puhaltimeen kerääntyy lunta/jäätä ilman viimasuojaa ja kun esim moottoritieltä hidastaessa se lähtee pyörimään niin on kuin tärylätkällä ajaisi.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #9 : 17.03.2017, 06:24:17 »
En usko aiheutuneen flektistä koska viimasuoja oli autossa paikallaan.
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Auto tärisee ja on tehoton (HDi)
« Vastaus #10 : 17.03.2017, 17:41:37 »
Ok. Sinulla pärinä saattoi syntyä imusarjan läpistä, koska samaan aikaan tehot alenivat. Lumi / jää flektissä näkyy selkeästi edestä säleikön välistä kurkittaessa.