Kirjoittaja Aihe: 205 GTi -projekti  (Luettu 9613 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
205 GTi -projekti
« : 07.03.2011, 21:22:02 »
Olen tuossa miettinyt itselleni talli-iltojen iloksi jotain harvinaista pihavireää pikkukinneriä hommata ja seulasta on valikoitunut 205 GTi. Olisi yksi yksilö tiedossa, joka on vuosimalliltaan ´87, alkujaan 1,6 GTi, joka on samana vuonna muutoskatsastettu 1.9GTi:ksi. Asia ilmeni alkuaan takajarrurummuista, koska aidossa 1.9:ssähän pitäisi olla levyt? Sinänsä tympiää, koska tarkoitus olisi mahdollisesti aiheuttaa lievää ahdistusta moottorille mr. Garretin toimesta, se vaatinee jarrujen päivityksen... Mitä muuta eroja alkujaan näillä kahdella GTI:llä on? KOne on rempattu kuulemma 30 tkm sitten koska yksi pytty oli laihuuttaan leiponut kiinni, koneeseen oli jätetty 1,6:sen suuttimet. Kori on läpikäyty 7 vuotta sitten ja PITÄISI olla ehjä. Menen huomenna asiaa ihmettelemään... Onko tuossa mun suunnitelmassa mitään järkeä...? ;D
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

plagu

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #1 : 09.03.2011, 10:45:08 »
Jos autossa on tosiaan 1.9 moottori ja rumpujarrut takana, niin tuskinpa on muutoskatsastettukkaan tuolle tekniikalle, eli laiton peli. itse unohtaisin koko auton ellei sitten ole todella halpa.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #2 : 09.03.2011, 19:06:19 »
Itseasiassa eilen hain tontille. Kyllä se vaan on katsastettu ja rekisteröity 1,9l GTI:ksi. Asia varmistettu Sekä poliisin tiedoista että AKEn papereista. KOko auton uran aikana ei ole mitään silmiinpistävää rekisteritiedoissa tapahtunut paitsi ´87 vuonna heti uutena muutoskatsastus. Moottori on XU9 ja kaikki valmistenumerot täsmää. KO autoon on tuttu setä sattumalta tehnyt konerempan joitain vuosia sitten. Viimeisin katsastus on 09/2010 läpäisty ilman moitteita. Nyt alkaa sitten vehkeen perkaaminen, pesaisin sen tuossa, kuivumisen lomassa on hyvä käydä auton alla ihmettelemässä lisää. Se mahdollisuus tässä on ainut että auto olisi muutoskatsastettu het uutena, eli se olisi tullut 1.6 GTi:nä suomeen. Kaikki GTi:n tunnusmerkit muuten kaarassa on, punaiset lattiaverhoilut, ratti, takapilarin kyljissä olleet merkit. Auto on yksikilpinen. Mikälie tehtaan sekasikiö.
No eipä tämä paljoa maksanut, että eiköhän tuosta leluksi ole =)
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Uppe

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #3 : 10.03.2011, 18:41:42 »
Vai olisiko tuossa käynyt niinpäin että on ihan aito 1.9 Gti, mutta jossain vaiheessa sujautettu tonnikuussatasen taka-akseli rikkoutuneen tilalle?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #4 : 10.03.2011, 18:48:29 »
Voi pojat, ettei vaan olisi vaihdettu vanhaa 105 heppasta 1.9:siä sinne pellin alle, jolloin tehoa on vähemmän kuin 1.6:ssa, jolloin ei myöskään tarvitse olla levyjä takana.

Tuollasia 105 heppasia 1.9:jä on esim. Ruotsissa tarjolla ja niissäpä kun sattuukin olemaan rummut takana orkkiksena. Tuollasta 105 heppasta 1.9 Gti -versiota ei Suomeen ole koskaan tuotettu.

Toisekseen vuonna -87 ei vielä tainnut olla Suomessa tarjolla tuota 130hv 1.9:siä vaan se tuli markkinoille -88. Voisko olla moottori olisi aikoinaan porsinut ja jossain vaiheessa siihen olisi ollut tarjolla vanha 1.9, joka olisi vaihdettu tuon 1.6:sen tilalle. Veikkaisin jotain tällasta selitystä tälle asialle.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #5 : 10.03.2011, 19:48:11 »
Auton valmistenumero ja moottorista katsottu koodi kertoisivat varmaan jotain...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #6 : 10.03.2011, 19:59:42 »
Auton valmistenumero ja moottorista katsottu koodi kertoisivat varmaan jotain...
Ettei olisi yhtä ihana tapaus kuin omassa Cti:säni (myös -87). Ei kerro valmistenumero eikä moottorissa oleva koodi yhtään mitään ::) B66 on moottorin koodi mutta valmistenumeroa en tähän hätään muista.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tonto

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #7 : 10.03.2011, 21:16:56 »
Toisekseen vuonna -87 ei vielä tainnut olla Suomessa tarjolla tuota 130hv 1.9:siä vaan se tuli markkinoille -88.

130hv 1.9 taidettiin esitellä jo -86. Itseltäkin löytyy ko. laite vuodelta -87 ja käsittääkseni on Suomesta ostettu aikoinaan.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #8 : 10.03.2011, 22:06:18 »
Moottorissa on merkintä D6B, eli kyseessä on XU9JA -moottori eli 130 -heppanen. Ainakin Service Boxin mukaan. Kyllä siellä öljycoolerit ja kaikki on sen näkösesti että jos vaihto on tehty, on se tehty viimesen päälle kopioiden. Kaveri joka on katsastusmies, oli samaa mieltä, kun on tutkinut auton historian ja nyt tutki kanssani pirssiä äsken.
Tuli muuten melkoinen urakka auton pesusta. Vetelin vanhasta tottumuksesta 160 -bar painepesurilla keulaa puhtaaksi ja unohdin että mopossa on oravaneroittelija-kartio ja vettähän se hörppäsi. Jospa huomenna kuivattelun jälkeen kävisi jälleen... ;D
Lähetin PSA:lle aamulla sähköpostia autosta, josko jossain olisi vielä tieto auton varustelusta tehtaalta. Valmistenumero kun ei kerro Service Boxissakaan enää mitään. ESS -autotalossa valittelivat, että maahantuojan ihanan SAP -tietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen ei vanhempia malleja enää löydy valmistenumerolla...
Auton tyyppi AKEN mukaan: PEUGEOT2DSEDAN 205 GTI-1.9-741C86/2420
Valmistenumero: VF3741C8607634988
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #9 : 10.03.2011, 22:11:20 »
http://www.autowiki.fi/index.php/Peugeot_205

Tuon mukaan XU9JA on ollut 86-92 mahdollista tehtaan punaviinijuopon tunkea pellin alle niin halutessaan  ;D

Pienenä kevennyksenä mainittakoon vielä että AKEn tiedoissa takajarrujärjestelmän kohdalla lukee FALSE  :D
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #10 : 10.03.2011, 23:49:09 »
Sarjanumeron 7 634 988 perusteella vuosimalli on 1987:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=37506.0

Valmistenumeroa voi tutkia näiden tietojen avulla:

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Manuals/peugeot_1986_3566&id=media&lang=2

VF3 741 C86 0 7634988

VF3 = Peugeot
741 = 205
C = 3-ovinen
86 = moottori ja vaihteisto
0 = vuosimallin ilmaiseva merkki (0 tarkoittaa, ettei vuosimallia ole merkitty valmistenumeroon tiettyihin maihin vietyihin autoihin; toisten lähteiden mukaan 0 on vuosimalli 1987)

Valitettavasti tuo 04/1986 julkaistu korjaamokäsikirja ei vielä tunne tuota 1,9-litraista XU9JA-moottoria, mutta 1,6-litraisen GTI:n kohdalla se olisi 66 (105- ja 115-hevosvoimaiset mallit). 86 kuitenkin muiden lähteiden mukaan tarkoittaa 1,9-litraista moottoria:

http://www.peugeot-club.com/index.php?co=novinky/clanek.php&id=124

Tosin se 86 voisi kai kuitenkin tarkoittaa myös aiemmin mainittua 102 hevosvoiman 1,9-litraista moottoria XU9J1 (DFZ) näiden mukaan:

http://www.peugeotforum.de/forum/viewtopic.php?f=9&t=88775#p624115
http://forum.205gtiforever.de/viewtopic.php?p=1778#1778

Näiden linkkien mukaan puolestaan XU9J1-moottoria olisi käytetty vasta myöhemmin ja siten 86 voisi tarkoittaa ainoastaan XU9JA:ta:

http://alexandre.semonsut.pagesperso-orange.fr/guide/GA-GTi.htm
http://fred.brossaud.pagesperso-orange.fr/pdf/peugeot_205gti_eng.pdf

Joka tapauksessa valmistenumeron mukaan autossa on tehtaalta lähtiessä ollut 1,9-litrainen moottori. Siis joko nyt paikallaan oleva 130-hevosvoimainen XU9JA (D6B) tai 102-hevosvoimainen XU9J1 (DFZ), joka jostain syystä olisi vaihdettu 130-hevosvoimaiseksi. Tiedä sitten, liittyykö tähän sen enempää mystiikkaa. Todennäköisintä lienee, että autoon on vaihdettu jossain vaiheessa rumpujarrullinen taka-akselisto levyjarrullisen tilalle? Noita muutoskatsastusmerkintöjä on jostain syystä muidenkin 1980-luvun autojen tiedoissa ilman mitään tiedossa olevaa syytä (näkevätkö viranomaiset jostain vielä vanhojen muutoskatsastusten syyt?).

Vaikka maahantuoja onkin "lahjakkaasti" hävittänyt vanhempien (ja vähän uudempienkin) autojen tiedot tietojärjestelmäuudistuksen yhteydessä, niin maahantuojan kautta tehtaalle lähetetyn tiedustelun pitäisi tuottaa tulosta. Eli valmistenumeron perusteella pitäisi saada tehtaalta selville moottorin numero, jota nykyiseen vertaamalla selviää, onko kyseessä auton alkup. kone vai ei.

Sivuhuomautuksena todettakoon, että joissakin lähteissä XU9J1-moottorin (DFZ) tehoksi ilmoitetaan 102 hv ja joissakin 105 hv. Tällä listalla on lisäksi vielä 109 hv:n mallikin:

http://www.ajovalo.net/Peugeot_moottorit.htm
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 00:25:52, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #11 : 11.03.2011, 00:14:44 »
Kaveri, joka tosiaan katsastusmies itsekin on ja velipoika joka poliisina aikaansa kuluttaa sanoivat molemmat että muutoskatsastuksen dokumentit PITÄISI olla arkistoituna sillä konttorilla, jossa KO muutos on tehty. Mikä sitten arkistointiaika käytännössä on, ei ole mulla tiedossa. Olen kanssa alkanut pikkuhiljaa uskomaan siihen taka-akseliteoriaan ja jos valmistenumerokin sen puoltaa niin näin kai se on. Täytyypä etsiskellä jostain levyjarrullinen takasilta, tarkoitus kuitenkin olisi palauttaa härpäke mahdollisimman alkuperäiseen kuosiin.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

plagu

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #12 : 11.03.2011, 09:26:23 »
Onhan se mahdollista että vuonna 87 kun moottorinvaihdos on tehty, ei ole vaadittu alustan päivtystä, pitäisi jaksaa perehtyä sen ajankohdan lainsäädäntöön, varmaa on kuitenkin sen että jos nyt teet jotain muutoksia, menee vaihtoon käytännössä koko alusta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #13 : 23.03.2011, 11:55:58 »
Tosiaan tuo 130hv 1.9 tulikin jo -86 markkinoille. Muistin väärin asian, my bad.

Yksi paikka mistä tuota alusta-asiaa voisi vielä tarkistella on etupää eli onko siellä 1.9 geturin kolmiotukivarsi vai 1.6:sen "karvalakkimalli". Toki Peugeotin tuntien tuokin voi olla sekoitus kumpaakin ;D
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #14 : 23.03.2011, 23:12:10 »
Onhan se mahdollista että vuonna 87 kun moottorinvaihdos on tehty...

Mikä moottorinvaihto? Tietojeni mukaan, kun kyseessä valmistajan koodi: 741C86.

205 GTI 1.9, jota valmistettu välillä 02/86 - 06/87.

Moottori 1905 cc, 130 hp / 96 kW, XU9JA/D6B.