Kirjoittaja Aihe: 205 GTi -projekti  (Luettu 14763 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Basbarduu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • Pösötön
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #225 : 21.05.2015, 10:19:19 »
Mun mielestä anturi ja kuulokkeet eivät sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan. Better safe than sorry. Eli toisella keinolla varmistetaan toisen antama tulos ja etenkin siten, että kuulokkeilla tarkastetaan anturin mittaama mahdollinen haamunakutus.
If in doubt, go flat out.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #226 : 21.05.2015, 22:24:34 »
Kiihtyvyysanturi ei mittaa mitään 'haamunakutusta', silloin oikeasti lohko värähtelee jos/kun anturin signaalitaso on nousussa.

Sitäpaitsi et varmaan ajele jatkuvasti 'kuulokkeet päässä' - kuten totesin, hentoista liian nopeaa liekkirintaman etenemistä et välttämättä kuule. Riippuu moottorin rakenteesta, mutta lohkokiinnitteinen anturi sen mittaa kyllä.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #227 : 21.05.2015, 23:20:10 »
Maksimin vääntömomentin tuottava sytytysennakko ei tyypillisesti ole lähelläkään nakutusrajaa ja toisaalta muutaman asteen optimista (kampikulmasta jolla palopaineen huippukohta) myöhäisellä oleva ennakko, ei vielä vääntömomenttia mitenkään merkittävästi alenna - tyypillisesti luokkaa parin prosentin pudotus.

Nakutusanturi on laajakaistainen pietzosähköinen anturi eli tunnistaa hyvin ja luotettavasti suurella nopeudella etenevän liekkirintaman, tilanteessa kuin tilanteessa. Sylinterin halkaisijasta riippuu ominaisvärähtelytaajuus jolla sylinterinseinämä nakutustilanteessa värähtelee. Halkaisija-alueella 70-90 mm nakutustaajuus osuu melko hyvin pietzosähköisen anturin kaistanleveyden keskelle, jossa anturi on herkin eli sen tuottama signaali voimakkain.

Toisinsanoen ennakon säätö 'korvakuulolta' nakutusrajalle ja siitä napsu-pari takaisin, on yleensä ottaen väärä menetelmä. Toinen juttu sitten on sytytysennakon säädön myötä muuttuva seossuhde, joka muuttaa palorintaman etenemisnopeutta ja siten myös optimia sytytysennakkoa.

Tokihan sitä 'tirinää' voi kuunnella anturisignaalista suoraan sähköisestikin säätäessään, mutta teknisesti ottaen hyötyä siitä ei ole - toisinsanoen 'manuaalinen säätöluuppi' on liian hidas ja ennakko kuormituspisteessä liian suuri.

Kyllä, tarkoitus ei ole käyttää "kreikkalaista säätötapaa" tyylillä kaikki kaakkoon ja naulauksesta napsu alas, ei todellakaan. Benkku tuossa edellä perustelee puolestani sen, miksei. Nakukuulokkeita käytetään siksi että A: ohjaimessani oleva nakupiiri ei ole häävi, eikä sen herkkyyttä ole säädetty sopivaksi koneelleni. B: Käytössä olevat kuulokkeet ovat mallia orkkisanturista kuulevat. C: tässä tapauksessa korvakuulo on välttämätön jo senkin vuoksi että pystytään säätämään nakupiiri niin että toimisi oikein vastaisuudessa.
Oonko muuten muistanut mainita että polttoaineena käytän RE85:ta?

Tuuba

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #228 : 31.05.2015, 17:25:16 »
No niin, tuli sitten käytyä vähän rullilla katsomassa, missä mennään.
Ihan omat tavoitteet päivältä täyttyi, eli ajamalla kotiin, sen verran tehoa irtisaaneena mitä näillä suuttimilla sopi odottaakin ja positiivisella mielellä.
Ongelmiakin oli, osa odottamattomia, osa odotettuja, eli:
Imunokan VVT: Vaatii vielä paljon työtä, nythän sitä ohjataan PWM -kartalla ja se ei odotetusti toimi käytännössä. Täyttä arvailua siis. Saatiin kuitenkin jollain lailla pelaamaan, muttei hyvin.
Kytkin: Piti dynossa, mutta luistaa ainakin vielä maantiellä.
Pito: 1bar paineilla vielä saatiin auttavasti rulliteltua, mutta 1,2:seen noston jälkeen ei saatu painettua liinoilla renkaita riittävästi rullia vasten etteikö olisi alkanut sutimaan, ei auttanut "tervakaan". Keula oli ihan kasassa ja renkaan+levikkeen välissä n. milli tilaa. Heti kun maksimi vääntö saavutettiin, alkasi luisto ja pito katosi täysin n. 6600rpm.
Suuttimet: Odotetusti liian pienet, niistä on nyt kaikki otettuna irti mitä voidaan. 1-1,2 barilla ihan limiitillä. (875cc Siemens DEKA V)

Niin että mitä sieltä nyt tuli?
375hp@6450RPM jarrutettua pyörätehoa, 430Nm@5600 vääntöä. Jos nyt puhutaan siitä kuuluisasta moottoritehosta niin vaikkapa 8% voimansiirtohäviöllä 405hp. Painetta 1-1,2 bar. Rajoitin oli 7100 ja tarkoitus nostaa se 7500-8000 riippuen nyt siitä miten VVT:n ja pito-ongelmien jälkeen on järkevää.

Näillä eväin on mukava aloittaa kesäloma ja alkaa raapia tuota pakettia kunnolla kasaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #229 : 31.05.2015, 18:53:39 »
Mitattu ja arvioitu teho on hieman yläkanttiin. Vakiona moottorissa n. 180 yksikköä, puristussuhde alennettuna/kilon paineella teho ei tuplaannu. Todellisuudessa noilla spekseillä 350 yksikön kampiakseliteho on lähempänä.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #230 : 31.05.2015, 23:27:37 »
Enhän minä sille mitään voi että tuollaiset lukemat tauluun tuli. ;)
Ainakin ero 1 barista nostaessa 1,2 bariin lisäsi vetoja erittäin tuntuvasti, 875cc suuttimet oli selällään auki ja seokset pysyi hädintuskin alle 12.7 vedossa eikä sitä lämmöksikään kovin paljoa muuttunut. Kyseinen dyno on kalibroitu muutama kuukausi sitten, varustettuna massiivisilla rullilla ja pyörrevirtajarrulla, jota nytkin käytettiin, inertiamittauksella siis ei vedetty. Tämä antaa samat teholukemat varsin pienellä heitolla kun mitä Seinäjoen ammattikorkeakoulun säännöllisesti kalibroitu Boschin FLA206. Monessa muussa paikassa saisi paljon positiivisimpiakin lukemia. Mutta kuten tiedetään, alustadynon tulos on aina hieman epätarkka, jos haetaan absoluuttista faktaa, mutta riittää minulle. Eihän sillä lapulla ajeta, mutta antaa vertailupohjaa muihin vehkeisiin.
Itse olen ainakin ihan tyytyväinen päivään, tästä on hyvä jatkaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #231 : 01.06.2015, 08:09:23 »
Juu - toki tulokset riippuvat pitkälti ISO kertoimesta, mitä käytetty momentin takaisinlaskennassa. Palotapahtumateknisesti kuitenkaan kilolla ei saavuteta kaksinkertaista sylinteripainetta eli vääntömomenttia - varsinkaan alkoholilla, jonka tuottama sylinteripaine (palamisen jälkeinen loppulämpötila) on hieman matalampi kuin bensiinin. Ihan hyvin voimaa kuitenkin.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #232 : 18.06.2015, 22:14:26 »
Tänne sen verran päivitystä että VVT toimii nyt kuten sen kuuluu, pientä PID -säätelyä vielä mutta asteen tarkkuus pyydetystä on jo tosiasia, vielä kun vähän saa "värpötystä" tasattua.
Kytkimellekkin tein pikaisen syynäyksen ja luisto johtuikin kupille taipuneesta paineasetelman painelevystä (uusi Valeon asetelma). Lieneekö sitten alkulämmöistä ottanut itseensä kukatietää. Laitoin hyllystä toisen asetelman ja samalla shimmasin sitä ulospäin sen mitä sintterilevy oli paksumpi vakiota. Nyt ainakin kilon paineilla pitää, mutta varmaan alkaa taas luistaa kun aletaan nostella. Tuohon parempi ratkaisu vähän myöhemmin syksyllä kenties.

Kyllähän tuo alkaa jo ihan hassulta laitteelta tuntua.  ::)

coolbiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #233 : 18.06.2015, 23:04:43 »
Omana kommenttina rojektiin varsinaisesti liittymättä: Pirun hauska laite. Kiitos Tuuba kyydeistä!

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #234 : 19.06.2015, 03:05:02 »
...luisto johtuikin kupille taipuneesta paineasetelman painelevystä (uusi Valeon asetelma). Lieneekö sitten alkulämmöistä ottanut itseensä kukatietää.

Vakiot valurautaisen painelevyn sisältämät asetelmat eivät juuri siedä lämpöä, eli sutinut tyhjää tuo jossain vaiheessa on.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #235 : 11.07.2015, 23:15:31 »
No joo!
Ajeltu on ja kytkintä saatu pitämään. Paineet tällä hetkellä rajattu piikkinä kiloon, mutta kai sitä vois kohta parilla desillä nostaa. Lisää sitten myöhemmin ku saa riittävämmät suuttimet hankittua.
Ajattelin hemmotella itteäni ja kotteroa ostamalla siihen uudet valssit ja sovittamalla vähän korkeutta nille sopivammaksi:



Vanteet on Japan Racing JR-3:set värinä pronssi ja kokona 15*8 ET10 (Vanteessa 25 ja 15mm spacerilla). Rengaskoko 195/50-15. Tuolla rengastuksella se vähäinenkin vetely mitä kiihdytyksessä oli, katosi. Ajo rauhoittui todella ja ohjauskin keskittää paremmin. Hassua sinänsä  ;D
Vielä kun jossain vaiheessa tuon epäsikiömallin tarvikepuskurin sais heitettyä kuikkaan ja alkuperäinen lasikuiturunkoinen tilalle... Toki keula kaipaa lisää ilmavirtaa radalla, joten saattaa olla että tuosta tehdää reikäjuustomallin "ratapuskuri" ja entisöidään orkkis sitten normiajoon.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #236 : 15.07.2015, 23:45:02 »
https://www.youtube.com/watch?v=J2kmX9R9W-w

Siinä vähän hutiloiden tehty kollaasi koskien lähinnä uusinta muutosta.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 422
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #237 : 16.07.2015, 00:52:01 »
Upeaa..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #238 : 16.07.2015, 12:43:37 »
Kiitos Tuuba. Todella hienoa työtä, mukava kun saamme tätä seurata.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 790
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #239 : 17.07.2015, 20:49:14 »
Kestäisikös virittäjissä Salon käsittelyä? Milloin nähdään (meni miten meni)...?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207