Kirjoittaja Aihe: 205 GTi -projekti  (Luettu 9541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #30 : 15.08.2011, 18:45:34 »
Homma jatkuu.
Kansi käytetty hiomolla, kaikki OK. Edellinen omistajahan oli puristussuhdetta pienentänyt plaanaamalla 1mm männistä pois. Näyttää pitävän paikkaansa. Putkissa näkyy hooninjäljet, hyvähyvä =)
Kummasti on alkanut tallin nurkkiin kertyä ja autoon hypätä kaikenlaista ahdistavaa kampetta. Tällä hetkellä on tekosilla pakosarja Garretin T03:sta varten. Keulalle valmistin jäähdytyspuolen uusiksi ja tilaa oli siihen hommaan ruhtinaallisesti. Coolerin ahtoputkia varten piti lokasuojiin tehdä parit reiät, mutta ompahan painoa pois  ;D
Olisikohan kellään hyvää ehdotusta virranjakajan modaamiseen, syttyennakoille kun varmaan pitäis jotain tehdä. Tärppäänkö vain keskipakosäätimen jumiin? Alkuvaiheessa aion ainakin kokeilla säätää tuolla omalla sytyllä ja ruiskulla, katsoo sitten joutuuko jossain vaiheessa vaihtamaan Tatechin tahi vastaavan..
Kerrottakoon vielä että keulalle sopii vallan mainiosti 550x140x65 cooleri ja kennojen väliin vielä flekti. Puskuria ei tarvitse mulkata kuin loveamalla ihan pienet kiinnikkeen kohdat alalippaan. Päällepäin tuolta puskurin alta ei näy juuri mitään epänormaalia  :) JA kaikki putket tulee ehdottomasti mustana. Dumppi on ainoa kiiltävä osa, muut olen löytänyt mustana.

Picasassa lisää kuvia:




Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

timmi306

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #31 : 15.08.2011, 20:12:26 »
Asiaa  8) !

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #32 : 15.08.2011, 20:39:31 »
Hienon näköistä ideointia ja soveltamista. Ainoa mikä tuossa pistää silmään on kompurapuolen lähdön asento mutta liekö vielä käännät sitä. Jokainen ylimääräinen mutka kun tappaa hupikerrointa ja mitä jyrkempi mutka niin sitä heikompi hupikerroin tulee ;D Mitä kautta ajattelit viedä nuo putket välijäähylle ja sieltä imusarjalle?

Teit varmaankin lisätilaa pudottamalla syyläriä alaspäin mutta siirsitkö sitä vielä taaksepäin?

Ja taas mielenkiinnosta kysymys: miksi et käyttänyt imevää flektiä, jolloin sen olisi saanut syylärin taakse öljynsuodattimen ja laatikon väliin.

Kyselen vain kun itse tein TCT-version 205:sta ja pähkäilin samojen asioiden kimpussa ja toteutin asioita hieman eritavalla. Olisi kiva, jos jaksaisit vähän avata minkä takia päädyit juuri tuollaisiin ratkaisuihin kuin päädyit?

Joku italialainen paja tekee 205 GTI:stä T16 replikaa. Eli korjataan äskeistä. Alkuperäisenä facelift versiona 205 GTI näyttää toiseksi parhaimmalle.  8)
Itse asiassa tuo on Dimman korisarjan tuoreempi painos eli "testarossa-mallisilla" takaloksuilla ja mulkatulla etupuskurilla, joten mikä tuosta tekee t16-replikan? Takapalat eivät myöskään ole avoimet, joten moottori taitanee olla edessä eikä keskellä.
Mulla on tuo versio tuosta Dimman sarjasta ja sitten se vanhempikin molemmat orkkiksena ja ehjänä :P
« Viimeksi muokattu: 15.08.2011, 21:02:05, kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #33 : 15.08.2011, 21:42:03 »
Kyllä se kompurapuolen lähtö olosuhteiden pakosta tulee tuohon suht jyrkällä kurvilla. Jos se pyörisikin toisin päin niin olisi helppoa. Meinasin ensin laittaa turbon keskelle konetta kompura repsikan puolelle, mutta se olisi taas vaatinut hukkaportin kellon kanssa huomattavia lisätoimia ja paisarin ynnä bensasuodattimen siirtämisen muualle. Lisäksi imuilmaotto olisi pitänyt kierrättää alakautta. Meinasin ensin viedä ahtoputken alakautta puskurille, mutta päätinkin vetää sen noin. Katson mikäli saisin kipattua sen imusarjan alta apparin puolelle (coolerilta tulevan metalliputken yhde tulee ajovalon taa lokarista konetilaan jossa on se pyöreä painettu jälki, koneen kannattimen etupuolelle) niin hyvä, mutta todennäkösesti venttiilikopan edestä koneen päältä se reitti kulkeentuu. Näin kuitenkin putkitus menee loogisesti lukuunottamatta paria 90 kurvia. Mutta eipä tästä ole tarkoituskaan ottaa mitään 500hp tehoja et ei haittaa 8)
Syyläri on itseasiassa samassa korkeudessa mutta noin sentin lähempänä konetta. Rako coolerin ja syylärin väliin tuli suurinpiirtein itsestään niin että flekti sopii. Lisäksi öljycoolerin letkut sai vedettyä kumiletkulla suoraan alakautta kennojen välistä. Imevä flekti oli "varasijalla" koska halusin saada mahdollisimman paljon kampetta piiloon. Ja tuolla coolerilla ei tosiaankaan ollut mitään ongelmaa.

Tulin muuten just tallilta ja tänän ei olisi tarvinnut tehdä niin mitään. Alkasin tehdä garretille kammoamaani hommaa eli laakeripesän kääntöä oikeaan kulmaan öljylähtöjen vuoksi. Oli pultit se näköiset että arvasin tämän: Kaksi pulttia katkesi lämmittämisenkin jälkeen pakopesään. Helvetin hienoa nairata tumppeja pois sirltä kun kompurapesä on tiellä ja turbo muuten tasapainossa ja tiivis :-[ Lankakoneella koitin jo hitsailla mutteria tumppeihin mutta ei kestä. Onko ehdotuksia?
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #34 : 15.08.2011, 21:48:13 »
Niin ja tosiaan imusarjan putkitus tulee kuskin puolen umpion tkaa lokasuojasta läpi konehuoneeseen, josta se menee kaasuläpälle. Dumpin sovellan todennäköisesti siihen väliin, mallia kierrättävän. akun tilalle tulee vapari ja ilmamäärämittari. Akku onkin jo edellisen omistajan ansiosta takakontissa.

Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #35 : 15.08.2011, 22:02:46 »
Itse asiassa tuo on Dimman korisarjan tuoreempi painos eli "testarossa-mallisilla" takaloksuilla ja mulkatulla etupuskurilla, joten mikä tuosta tekee t16-replikan? Takapalat eivät myöskään ole avoimet, joten moottori taitanee olla edessä eikä keskellä.

No, en niin tarkkaan katsonut mutta harvassa on nuo alkuperäistä T16:sta matkivat teippaukset. Minusta replikaksi riittää pelkkä ulkonäkö-modifiointi eli ei tarvitse olla nelivetoinen/keskimoottorinen/turbo.
Peugeot RCZ HDI FAP

plagu

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #36 : 16.08.2011, 09:54:35 »
No, en niin tarkkaan katsonut mutta harvassa on nuo alkuperäistä T16:sta matkivat teippaukset. Minusta replikaksi riittää pelkkä ulkonäkö-modifiointi eli ei tarvitse olla nelivetoinen/keskimoottorinen/turbo.
"A replica is a copy that is relatively indistinguishable from the original"  @ http://en.wikipedia.org/wiki/Replica

T16 kopio ilman keskimoottoria ja nelivetoa on vain tarratuuninkia.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #37 : 16.08.2011, 11:56:27 »
Okei, näköis T16 sitten. Mulle aivan sama :D
Peugeot RCZ HDI FAP

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #38 : 16.08.2011, 13:05:31 »
Tuuba, onko sulla lisää kuvia jossain? :) Vai onko tuossa kaikki tekniikka-aiheiset?

Eikös toi ole wannabe-t16 :-*
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 105
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #39 : 16.08.2011, 14:22:06 »
Ainakin FB:hen oli aikaisemmassa keskustelussa linkki.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #40 : 16.08.2011, 18:25:04 »
https://picasaweb.google.com/Tuubax/Poso205Rojekti?authkey=Gv1sRgCM2gtP3Ewb2QHA

Tässä on linkki Picasaan. Sinne koitan lisäillä kuvia aina tilanteen mukaan.
'
Ja ei, tämä ei ole wannabe T16, tämä on happening T8  8)
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #41 : 16.08.2011, 20:25:20 »
Fb-linkin löysin mutta kolmossivun vastauksessa #34 oli jotain juttua, että kuvia on picasassa mutta linkkiä en sinne löytänyt ;)
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #42 : 16.08.2011, 22:45:00 »
Turbokin on taas kasassa. Pakopesä irtosi laakerikotelosta vuorokauden liottamisen jälkeen. Kahdesta katkenneesta pultista toinen irtosi, kun lämmitti kaasupillillä ensin kuumaksi ja sitten hitsasi mutterin päähän. Toinen ei lähtenyt milään, pakko oli porata uusi reikä ja kierteyttää. Kuparitahnaa rennosti väliin että MAHDOLLISESTI voi joskus toistekin saada purettua.
Posti toi Englannista tänän dumpin ja putkimies toi 20kpl 1 1/4" 90 kurvipaloja ynnä metrin suoraa kankea. Huomenna voi aloitella keksimään pakosarjan kurveja. Ahdasta kyllä tulee...
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #43 : 16.08.2011, 23:31:39 »
Sanoisin taas, että tuossahan on tilaa ;D Koitappa saada T28 mahtumaan 405 Miss_sixteeniin :P Siellä kun tilaa on noin 3mm joka suuntaan, joten oli sitten hiukan työläs saada se mahtumaan sinne rintapellin, moottorin ja kallistuksen vakaajan väliin.







Tuolla on jonkun verran kuvaa pakosarjan rakentamisestani vaikkakin se on 16-tappiseen mutta sama rakentaminen siinäkin on:
Klicks!

Tuo putkien ja pätkien sovittelu on aika hermoja raastavaa hommaa mutta sitten kun keksii sen keinon tuohon työstämiseen niin se on helppoa. Julkisesti en viitsi kertoa, minkä totesin parhaimmaksi työskentelytavaksi, koska se on aika hmm mielenkiintoinen.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2011, 23:39:37, kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 105
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #44 : 17.08.2011, 06:40:25 »
Kuvia katsellessa tuli kieltämättä mieleen että itsellä ei kestäisi hermo tuollaista hieromista. En ole koskaan ollut metallimiehiä, enemmän on tuota kirvesmiehen vikaa, mitta virheet on siis myös sitä myöten ;) ;D
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.