Kirjoittaja Aihe: 205 GTi -projekti  (Luettu 9538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #45 : 17.08.2011, 11:26:23 »
Toi hierominen on kyllä se oikea termi tuohon hommaan, jos ei ole kaikenlaisia työkaluja ja työstökoneita. Helppohan tuo on tehdä, jos pystyy tekemään kuten tuuba oli tehnyt eli hitsaa laipat toisiinsa kiinni ja sitten sovittelee putket ja käyrät sinne paikalleen. Helppoahan se myös on kun ahdin on tuossa näkösällä moottorin päällä, jolloin sen saa soviteltua pakosarjan kanssa koko pakettina paikalleen. Omassa kun joutui aina irrottamaan pakosarjan ja ahtimen toisistaan, jotta sen sai pujoteltua paikalleen kun tilaa ei ollut tosiaan yhtään ylimääräistä ja toihan ei ollutkaan työlästä ;D.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #46 : 17.08.2011, 18:23:31 »
Joo, kyllä tuotakin kauhuskenaariota mielessäni pyörittelin että joutuisi sovittamaan urakalla. Vaan luojan kiitos rintapellin ja koneen välissä ei ole tilaa  ahtimen alapuolella olla, joten tällä mennään. Ajattelin vedellä ensin erkkarilla putkenpalat saumasta yhteen ja merkitä oikeat asennot, ennenkö edes täppään kiinni. Tulee muuten liian monta täppää-rälläköi -liikesarjaa. Tulipa ostettua tuo automaattimaskikin tähän rojektiin 8)
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #47 : 17.08.2011, 19:24:44 »
Voisin väittää, että toi heftaa - rälläköi -tyyli on se mitä lopussa käytät ;D Tuosta kun pääsee alkuhärdellistä vauhtiin niin nuo osaset alkaa hakea paikkaansa yllättävän helposti. Tuossa hommassa pitäisi olla kunnollinen lattiassa kiinni oleva nauhahiomakone karkealla paperilla niin nuo liitokset mätsäisi keskenään todella nätisti ja nopeasti.

Voisin vinkiksi heittää, että tee ensiksi kollektori, heftaa se kiinni ahtimen laippaan ja lähde siitä sitten etenemään niin saat putket tehtyä helpoiten. Laitatko nuo putket pulssijärjestyksessä vai ihan sikinsokin tuohon kollektorille? Tuossakin on kahta kuppikuntaa, joista toiset on sitä mieltä, että tuon pitää edetä pulssijärjestyksessä ja toiset sanoo, että se on ihan sama missä järjestyksessä se pakopulssi sieltä pakopuolen siipeä pyörittää. Mä tein sillä tapaa, että pulssit kiertää kehää.


Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #48 : 17.08.2011, 22:34:46 »
Juuri tuolla tapaa aloitin. Kollektori alkaa olla kohta tehtynä. Aion laittaa putket laippaan siihen järjestykseen ku ne parhaiten sopii. samaten joudun tosiaan tinkimään tasapituisuudestakin. Luulempa vähän että ei se pakosarja tässä projektissa tehojen suhteen kynnyskysymykseksi muodostu   ;D
Ja tosiaan putkien vetoa kun tuossa hahmottelin niin se kemppiliimaa/metaboi menetelmä muodostuu vakioksi :o
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #49 : 18.08.2011, 22:23:19 »
Ja juna kulkee... Ruohonleikkuun jälkeen tänään sain inspiraation heppailla vähän käyriä alulle ja kollektorikin on sovitettu lestaansa. Kyllä se siitä. Vähän täytyy vaihdevivuille antaa solidaarista elettä ja mulkkailla tuosta mutta eikähän se siitä iloksikin muutu. Ja se teipillä leikkiminen loppui alkuunsa ;D



Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #50 : 19.08.2011, 22:58:42 »
Pari kuvaa kasatusta pakosarjasta. PITÄISI mahtua paikoilleen, kunhan etuputken ottaa pois törröttämästä. Sitä ku nyt muutenkin muutetaan kulkusuunnaltaan hieman. (Ei, ei tule konepellin läpi läpällisiä makkaranpaistoputkia)




Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #51 : 20.08.2011, 11:21:37 »
Näyttää aika pitkälti samalta mitä tuo mun ensimmäinen tekele. Pienellä suunnittelulla ja putkien järjestämisellä saisit 5 mutkaa pois eli jouhevamman tuosta. Älä ota kritiikkinä vaan mieti mitä tarkoitan ;) EDIT: Ajaa varmaan kuitenkin sen asian mitä tuolla haet... /EDIT

Toinen vinkki, älä hitsaa pakosarjan laippaan noita lähtöjä ilman, että olet pultannut laipan johonkin jigiin. Mä hitsailin ensimmäisen pakosarjan ilman jigiä ja se oli yli 5mm vedellyt kaarelle. Toisen sarjan pulttasin ihan ekana 3mm seinämävahvuiseen neliöprofiilipalkin pätkään ja sitten hitsasin koko sarjan kasaan ja laippa oli täysin suora kerrasta.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2011, 11:56:22, kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #52 : 20.08.2011, 13:49:43 »
Ajattelin pitää laipan kiinni kannessa, kun ne putket siihen hitsaan. Ei luulisi vetelevän eikä lömmön pitäisi kyllä kannellekkaan mitään tehdä, kunhan sen suojaa palopeitten alle, kuten se on tuossa heppaillessakin ollu.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #53 : 21.08.2011, 22:52:37 »
Tänään muun sillistelyn ohella tilailin Englannista boschin isommat suuttimet, saabista kotoisin, 350cc@3bar. Lisäksi aloin mietiskelemään syttypuolta ja sain samaisesta saabismista idean: Mitä jos istuttaisi joko omaan jakajaan saabin kaksitoimisen painekellon ennakkoja säätämään tahi etsisi koko jakajan saabista. Tuossa googlettelin jakajan numeroa 0237026014, joka on 2.0 turbosaabin ja jakaja näyttääkin muuten identtiseltä paitsi omassa kansi on ruuveilla, tuossa saabissa klipsuilla ja pick-up käämiltä tulee 3-napainen vinkkeliliitin.  Mysteeri kun on tuo saako 205 omaa jakajan alipainesäädön levyä liikkumaan toiseenkin suuntaan.
Onko tästä kellään velholla mitään sanottavaa?

Kuva saabin jakolaitteesta: (otettu netistä)
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #54 : 22.08.2011, 00:30:07 »
Juu, unohda nuo mekaaniset ennakonsäädön viritykset ja asenna ohjaukseksi vaikkapa MS1.

ps. Tuossa pakosarjan mallia, huomaa erityisesti pieni kollektorin tulokulma...
http://www.turbomanifolds.co.nz/images/520/390/turbo-manifold-3-hamilton-auckland.jpg

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #55 : 22.08.2011, 10:42:40 »
Saa olla aika hyvät pensselit, että pystyy hitsaamaan tuon kollektorin jälkeisen sauman kaikkien putkien osalta. ;D Kolmehan noista menee ihan heittämällä mutta viimeisen putken sauma onkin jo t-s-i -miehellä aika hankala (etenkin jos miggiliimalla kasaa...).
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #56 : 22.08.2011, 18:00:09 »
Kyllä sinne kuule 250A eurokolvi mahtuu riittävän liki, kun oikias järjestykses kolvaa. Rakkineeseen on mahdollisesti tulos JOSKUS säädettävä ruippi, todennäköisesti Tatechi kun yksi tuttu niiden kanssa ropeltaa menestyksellä. Tekee mieli saada tuo about 170hp tehoilla pelaamaan tuolla omalla järjestelmällä. Jos kerran kasitappinen turbosaappi toimii, niin perkele niiin toimii tuokin. Pitäähän sitä haastetta olla ja jäljestäpäin joko olla tyytyväinen saavutukseensa tai sitten muuttaa suunnitelmaa kokemusta rikkaampana. ;D
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 105
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #57 : 22.08.2011, 19:56:38 »
Muistaakseni 309 GTi 8 tappisesta tehtiin maahantuojan toimesta yksi turbo versio, oliskohan ollut jotain 180 hp. Muuten oli jonkun alan julkaisun mielestä ihan toimiva laite mutta kun tuppasi olemaan liukkaalla ikävä ajaa lähinnä pidon puutteen vuoksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #58 : 22.08.2011, 21:47:38 »
Maailmallakin noita 8-tappisia alkuperäisiä turbopelejä on jonkin verran. Tarkkaa määrää en nyt kyllä muista... Mitä leboncoinista yhden Dimmaversiollisen bongasin joku aika sitten niin siinä oli ainakin hinta kohdillaan. Tais olla 15000€ pyynti ;D
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #59 : 22.08.2011, 23:52:49 »
Walliusliimasin aikani kuluksi pakosatsin kasaan. Onnistui se vaan! Yhden ajatuskatkon (arvatkaa v***iko) ansiosta tuli wanhalle puikkotasasuuntaajallekin käyttöä kun kollektorin keskeltä jäi yksi sauma 2cm verran vetämättä. Kyllä se puikkokone vaan onkin kätevä ;D

Saumat tuli kohomalliset kun säädin hitsin niin että sauma suli hyvin, mutta ei ihan läpiasti ettei putken sisälle tule typeriä paukuroita.
Täppäsin laipan kiinni kanssa järeään putkeen, ei tarvinnut niin kantta varjella. aika karvanoppaelvis oon jos kerralla pitää täysin 8)

Saumoja on turha sillistellä enempää, kun kerran kaikki kääritään Thermotec -nauhan sisälle.

Kaveri siinä aikansa kuluksi teurasti orkkis alipainekellon ja muunteli sen sinänsä ihan menestyksekkäästi kaksitoimiseksi, mitä nyt liikerata jäi liian pieneksi. Täytyy etsiskellä sitä saabmallia.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!