Kirjoittaja Aihe: 205 GTi -projekti  (Luettu 9540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #60 : 23.08.2011, 01:21:32 »
::) Kannattaa ehkä tehdä tuolle painetiiviyskoe. :)

Tunkeuman varmistamiseksi putket kannattaa viisteyttää, S/2 tai S/3 viiste riittävä.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #61 : 23.08.2011, 07:27:47 »
Normaalisti viistäminen on hyvästä kyllä, mutta tässä noudatin erään 30v nimenomaan putkihitsauskokemuksen omaavan henkilön ohjetta: Ei viistettä. Virta säädetään niin että n. 1cm jaksoissa edetään pitäen pieni tauko. Lähtö aina hieman edellisen sauman päältä.  Sauma kyllä suli hienosti, mutta koska nimenomaan vältettävänä oli putken sisäpintaan muodostuva knööli ja saumanpätkät tuli alusta hieman päällekkäin, tuli sauma tarpeettoman paksun näköiseksi päälle päin. Vaan edelleenkään en pidä asiaa minkäänlaisena ongelmana sillä koko patentti on täysin näkymättömissä ja vielä käärittynä nauhan sisälle. Tärkeintä on että satsi on tiivis, virtaava ja kestävä.
Painekokeen aion ilman muuta tehdä, kunhan hakaisen vähän tiivistettä laippoihin. Niin paljoa en kuitenkaan itseeni luota että uskaltaisin sokkona pultata kiinni.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #62 : 23.08.2011, 12:30:24 »
Joo ihan miten vaan, mutta tuo tulee repeämään saumojen vierestä ja monesta monesta kohtaa - sanon tämän kokemuksesta. Kääriminen lämpöeristeeseen pahentaa tätä vielä.

Viisteyttämiseen palatakseni, a-mitan on oltava vähintään perusmateriaalin vahvuus eli tuossa kun putken seinämä on 2.6 mm niin sauman tulisi olla luokkaa 3 mm ja mieluiten niin, että tunkeuma on kunnolla perusaineeseen - sanokoon 30 vuotta alalla ollut mitä hyvänsä.


Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #63 : 23.08.2011, 15:20:48 »
Onneksi on toiset laipat valmiina hyllyssä niin saa rakentaa sitten sen oikeaoppisen sarjan kun tuo räjähtää. Voihan se olla, mutta kyllä mää luulen että kone on levällää huomattavasti useammin kuin pakosarja  ;D
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #64 : 23.08.2011, 16:09:05 »
niin ja unohdin mainita seikan että tuo pitäisi nyt sitten hitsauksen jälkeen hehkuttaankoko hässäkkä kaasulla nimenomaan murtumisherkkyyden poistamiseksi. Itse kun olen aika uuno tuon raudan sepittämosen suhteen niin on vain uskottava mitä ammattimiehet/ tutut pakosarjantekijät on kokeilleet.  tunnutaan tästäkin asiasta monen olevan montaa mieltä, mutta opin ja erehdyksen kautta edetään. Tigillähän tai kaasullahan tuo olis pitänyt oikeasti kasatanja tehdä ihan eri värkeistä mutta jos kolmessa tutussa e30 bemussa satsit on kestäneet murtumatta jo pari vuotta niin piisaa mulle malliksi.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #65 : 23.08.2011, 22:02:29 »
Ei sitä millään pillillä hehkuteta vaan se hehkutetaan uunissa, jossa lämpötilat on on vähän toista luokkaa, jolloin atomitasolla tapahtuu muutoksia jännitysten suhteen eli suomeksi atomit menee järjestykseen, jolloin siellä ei ole sisäisiä voimia vetelemään sarjaa jokasuuntaan.  Jos hehkutat sitä pillillä sieltä täältä saumoista niin sen jälkeenkös tuo vasta veteleekin solmuun.

Tigillä hitsatessa lämpökuorma on pienempi kuin muilla hitsaustavoilla ja kaasulla hitsatessa saumasta ei tule niin kova. Sen takia noita kahta tapaa oikeastaan käytetään. Migillä hitsatessa saumasta tulee niin kova, ettei se tahdo kestää menossa lämpötilamuutoksesta johtuvien voimien takia, jolloin se repeää heikoimmasta kohdasta eli juuri hitsisauman vierestä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2011, 22:07:48, kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #66 : 23.08.2011, 22:15:54 »
Juu jotenkin näinhän se taitaa olla. Tuossa pomo vaan sanoi tuosta kosaanilla hehkuttamisesta, näin ovat noissa jenkki drag-race -vehkeissä menetelleet. Samaten kyllä sanoi että citykadettinsa, jolla ajoi kilpaa 90 -luvun alussa ihan mestaruuteen asti ei koskaan kärsiny pakosarjavaivoista vaikka ihan hehkuttamatta täppivät kasaan. Eipä sen puoleen noille paljoa kilometrejä tuu, mutta lämpökuormaa sitäkin enemmän. Kyllähän mullakin oli ensin meininki viedä koko häkkyrä TIGattavaksi mutta nuukuuttani ja kokemuksen kannalta päätin tania itse. Kestää sitte sen mitä kestää, uusia saa tekemällä ;) Tehdään sitten seuraava taiteen sääntöjen mukaan.

Tein roiskeläppäkumista ja tubelessventtiilistä turbon laippaan tiivisteen ja kannen laipan löin roiskeläppäkumilla/palkilla liimapuristimineen umpeen ja löin ilmat sisään. Yksikään putken ruma sauma ei vuoda, mutta laipat tuli näköjään vedettyä liian pienellä virralla. Samaten se perkuleen kollektorinpää vuoti yhdestä kohtaa, sen taisin saada puikolla umpeen. Kohta selviää kunhan jäähtyy. Kyllähän olisin Kenon menny täyttämään, mikäli kerrasta olis tiivis ollutkin.
Eihän se antoisa harrastus ole mikäli kerralla onnistuu :P

EDIT: Fairyliuoksella ja paineilmalla löytyi enää yksi vaivainen pienenpieni vuotokohta. Sen täppäys ja viimeistely niin ajanlasku murtumiseen voi alkaa.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2011, 22:42:13, kirjoittanut Tuuba »
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #67 : 24.08.2011, 07:37:26 »
Tuossa hitsaamisessa pitää muutenkin olla säädöt kohdallaan, ettei sinne putken sisäpintaan tule nöölejä, jotka sitten irtoaa ja menee siipien läpi :-*
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #68 : 24.08.2011, 07:41:41 »
Senpä vuoksi noin hitsasin. Varoiksi täytyy vielä jollain rassata putket puhtaaksi, täytynee kehittää joku pallohoonintapainen viritys.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 066
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #69 : 24.08.2011, 08:16:51 »
Esim. valukappaleen "päästäminen " tehdään lämmittämällä kappale tasalämpöiseksi tummaan punahehkuun (jotakin 600-700 astetta) ja antamalla kappaleen sitten jäähtyä hitaasti, mutta pakosarjahan ajetaan kirkkaan punaiseksi joka kerta kun radalla käydään ja jäähdytys on mitä milloinkin.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #70 : 01.09.2011, 23:04:12 »
No joo, nyt on pakosarja päästelty konetilaan, viipyköön siellä niin kauan kuin lystää. Hommassa on menty eteenpäin, kuvia Picasaan on lisäilty.
Tässä parisen viikkoa pähkittyäni tuota moottorinohjauksen kohtaloa, tulin siihen lopputulokseen että menköön nyt sitten samaan konkurssiin... Etsintä päällä ja todennäköisesti ECU on löytynnä, vähän vielä harkintaa: Autotunen MS3:seen perustuva ecu, jossa on oikeastaan kaikki mahdolliset toiminnot mitä tarvitaan, vähän liikaakin mm. kaiken mahdollisen ohjaus ja sekventiaaliset suuttimien ja sytyn ohjaus. Houkuttaa kunnollinen kotelointi, integroidut releet, kunnolliset johdot, avoin ohjelmakoodi ja pirun helppo muunneltavuus tulevaisuutta ajatellen. Virranjakaja lentää mäkeen ja hukkakipinäsytty tilalle. Myös nakutustunnistimen lykkään koneen kylkeen.

Mikä muuten tuolla lohkon takana öljypohjan saumasta vähän ylöspäin kampiakselin linjalla on m8 kierre syvälle koneeseen, jossa on koneistettu tiivistepinta? Alkasi ihmetyttää, koska reiän pohjalla näkyy jokin "kammio". Mielestäni en ole mitään siitä pois ottanut.. Ensin luulin sitä nakuanturin paikaksi, mutta yhtäkkiä näyttää ahtaalta, koska se on lohkon valuvampuroiden välissä. Tietääkö kukaan?

Edellinen omistaja oli vaihtanut sitten autoon vaihdelaatikon, jossa ei ole kampiaksilan anturin paikkaa. Orkkislaatikon raadossa semmonen näytti olleen. Alkasin epäillä olisko tuo loota sittenkin dieselistä, eikös noissa muissa se paikka pitäisi olla jo viran puolesta? Ajoitusaukon kohdassa on onneksi triggeripyörän loveen 80 astetta matkaa astelevyllä tulkkailtuna että saa sen paikan siihen mullkkailtua pienellä raudanpalallla. Täytynee alkaa saalistaa jostain Hodarin vaihdelootaa ja vaihtaa sinne kunnon LSD-perse ;D
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 105
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #71 : 02.09.2011, 07:56:50 »
Jos sä tarkoitat TDC anturia siinä lohkon takareunan ja vaihteiston yläreunan nurkilla, niin sellanen on kyllä dieseleissäkin (lue ainakin vuosimalleissa 88 ja 89 oli). Vanhemmissa sitä vaan käytetään pelkästään kierroslukumittarin signaalitiedon tekemiseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #72 : 02.09.2011, 17:34:53 »
Joo no tuossa on siellä nopeusmittarin pyörtimen yläpuolella puolipyöreä hahlo, mihin ilmeisesti testerianturi tulisi. Mutta siinä laatikon päällä pitäisi olla suurinpiirtein pyttyjen linjalla 19mm reikä, jonka vieressä on m5 kierre. Siihen kuuluisi orkkis triggerianturi. Sinänsä hassua että tuossa vanhassa räjähtäneessä askissa se on mutta tuossa nykyisessä ei. Eikä lootasta löydy osviittaa mistä se on (tarralätkä takaa kadonnut) Mutta eipä siin, paikka on helppo tehdä tuohon ajoituksentarkistusreikään.

Enemmän mä ihmettelen tuota lohkon m8 reikää, täytyy oikein ottaa kuva tänään.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 105
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #73 : 02.09.2011, 18:19:52 »
Dieselissä se TDC anturi oli kiinni lohkossa, ei askissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 205 GTi -projekti
« Vastaus #74 : 02.09.2011, 21:07:16 »
Onko kellään sielulla tietoa, tuleeko kierroslukumittarille ohjausjännitettä 5V vai 12V? Boxintekijä tuota kysyi. Mistähän sen parhaiten selvittää? Ottaakohan se ohjaussignaalinsa moduulilta vai puolan plussasta?
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!