Kirjoittaja Aihe: 306 - Vetoakselit  (Luettu 3679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

koojiikoo

  • Vieras
306 - Vetoakselit
« : 24.03.2011, 18:56:52 »
Auto: 1999 306 1,4 (ABS).

Nyt alkaa olla vitsit vähissä vetarin etsimisen kanssa. Kyseessä oikea vetoakseli, jossa 29 ABS-hammasta. Akselia ei tunnu saavan uutena enää mistään, merkkiliikkeestä lopulta menin tilaamaan, hinta 259 e. Tänään soittivat liikkeestä että kyseistä varaosaa ei ole enää saatavilla! Tsekattu on myös varaosahaku.fi ja x-parts. Vieläkö on toivoa löytää ko. osa jostain? Apua kaipaillaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #1 : 25.03.2011, 09:39:54 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

306 (2. mallisarja), SALOON AND CARBURETTOR TU3-2 AND WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 07891 OR SALOON AND INJECTION TU3JP AND WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 07891

3273 3N, DRIVE-SHAFT NEW, RIGHT, 29 DTS, TAG 8JN62, 401,00 e:
- CARBURETTOR TU3-2 AND MA AND WHEEL-SIDE JOINT DIAM 16 AND GIRDA JOINT AND WITH ABS BRAKES
- INJECTION TU3JP AND MA AND WHEEL-SIDE JOINT DIAM 16 AND GIRDA JOINT AND WITH ABS BRAKES
 
3273 S8, NFP, DRV-SHAFT EXCHG, RIGHT, 29DTS, 259,00 e:
- CARBURETTOR TU3-2 AND MA AND WHEEL-SIDE JOINT DIAM 17 5 AND AXLE-SIDE JOINT GI69 AND WITH ABS BRAKES AND AGE >= 2
- INJECTION TU3JP AND MA AND WHEEL-SIDE JOINT DIAM 17 5 AND AXLE-SIDE JOINT GI69 AND WITH ABS BRAKES AND AGE >= 2

306 (2. mallisarja), SALOON AND CARBURETTOR TU3-2 AND WITH ABS BRAKES SINCE RPO No. 07892 OR SALOON AND INJECTION TU3JP AND WITH ABS BRAKES SINCE RPO No. 07892

3273 3N, DRIVE-SHAFT NEW, RIGHT, 29 DTS, TAG 8JN62, 401,00 e:
- SALOON AND CARBURETTOR TU3-2 AND WITH ABS BRAKES
- SALOON AND INJECTION TU3JP AND WITH ABS BRAKES

3273 4V, DRV-SHAFT EXCHG, RIGHT, 222,00 e:
- SALOON AND CARBURETTOR TU3-2 AND WITH ABS BRAKES AND AGE >= 2
- SALOON AND INJECTION TU3JP AND WITH ABS BRAKES AND AGE >= 2

Tehdaskunnostettua vetoakselia 3273 S8 ei tosiaan Service Box:n mukaan enää ole saatavilla, mutta uudempaa vastaavaa (?) akselia 3273 4V pitäisi vielä saada ja myös täysin uutta osaa 3273 3N, jos siitä haluaa maksaa 401,00 e. Varaosaluettelon mukaan on vaikea sanoa, mitä eroa osilla on auton valmistusajankohdasta riippuen (DAM 7891/17.06.1998 vs. 7892/18.06.1998). Mahdollisesti vain suojakumit ovat erilaiset, koska kummassakin tapauksessa myydään samaa uutta vetoakselia 3273 3N, vaikka kunnostettujen varaosanumerot ovat erit (myös suojakumisarjojen numerot eroavat). Toisaalta voihan niissä jotain ratkaisevaakin eroa olla, joten asia on syytä varmistaa ennen tilaamista. Asiasta voinee merkkiliikkeen kautta tehdä tiedustelun maahantuojalle eli kysyä, sopisiko autoosi myös uudempi kunnostettu vetoakseli 3273 4V, jos sitä on saatavilla... Mikä on autosi DAM-numero eli tuotankoodi (tai vaihtoehtoisesti koko VF3-alkuinen valmistenumero)?

Myös tarvikevalmistajien/maahantuojien luetteloista ja kotimaisista sekä ulkomaisista nettikaupoista kannattaa etsiä sopivaa vetoakselia. Kattava linkkilista vetoakselivalmistajien luetteloihin löytyy täältä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17311.0

Eikö Motonetin myymä vetoakseli 17-4739 voisi olla sopiva?

http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_306
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/174739/0

Lainaus
Vetoakseli P106-1,4+BoscABS o, 17-4739, 306-vetoakselit ABS-jarrullisiin: 1,4 Oikea Bosch=29h [1993 - 2002], 134,00 e

Niitä tosin ei ole yhtään varastossa, mutta eiköhän samaa tai vastaavaa osaa löydy muistakin tarvikeliikkeistä. On vaikea uskoa, ettei yksikään tarvikevalmistaja tarjoaisi uutta/kunnostettua vetoakselia tuohon automalliin. Pikaisesti selailin joidenkin valmistajien luetteloita ja ulkomaisia nettikauppoja ja kyllä sopivaa vetoakselia näyttäisi niiden perusteella löytyvän.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 09:47:30, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

koojiikoo

  • Vieras
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #2 : 26.03.2011, 12:55:41 »
Koitin tuossa netistä osaa katella ja GSP-Europen luettelossa oli ilmeisesti oikea akseli. Voisitko laittaa linkkiä jollekin hyvälle varaosasivustolle? Tuota Motonetin tuotetta ei ole enää saatavilla. Auton valmistenumero on  VF37AKFXT32736309  ja DAM-nro 8194.

Pösöliikkeen mukaan oikea akseli on tuotekoodiltaan 32733N. Sanoivat että jossakin viimeisimmissä 405:ssa olisi samaa akselia käytetty mutta eivät kuitenkaan osanneet sanoa että missä malleissa.

mmik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #3 : 11.10.2015, 10:41:56 »
Auto: 1998 306 1,6 XR (VF37BNFZE32597630, TU5JP, DAM 8036/09.11.1998, ~320 000 km).

Service Box / Driveshaft: http://www.sotkamo.info/image.php?file=gallery/1/big652.jpg

Paikallisessa varaosaliikkeessä kävin kysymyssä, mutta jäi epäselväksi mitkä ovat juuri tuohon pösöön käyvät osat. Kuulemma joskus heinä-elokuussa 1998 on joku muutos tullut vetoakseleihin. Hintakin tuntui siellä olevan aika suolainen.

http://www.mister-auto.fi/fi/kardaani/peugeot-306-7b-n3-n5-1-6-sr-65kw_v3745_g13.html

Mister-auto tarjoaa osia järkihintaan, mutta pitäisi vain tietää mitkä ovat oikeat osat. Toisaalta en löytänyt tuolta vaihdelaatikon puoleisia stefoja.

Kannattaako oikeanpuolimmaisen vetoakselin tukilaakeri uusia samalla? Jostain luin, että nuo 35 mm napamutterit olisi hyvä uusia myös. Miksi?

Tuli luettua myös tuo informatiivinen keskustelu: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=55721.msg229835#msg229835

Ei oikein innosta monesta paikasta rueta kyselemään. Mitä hankintapaikkaa suosittelisitte?

Sitten vähän ot: Läppärungon ja ilmanputsarin välinen tiiviste oli mennyt palasiksi. Vedänkös kylmästi väliin jotain massaa (polymeeri, kestääkö bensaa?) vai pitääkö sitä yrittää pösön merkkiliikkeen kautta metsästää.

P.S. Tammikuussa vaihdettu kytkin toimii edelleen, ilman tätä foorumia olisi saattanut jäädä tekemättä. Tosi tarpeellinen foorumi. :)

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #4 : 12.10.2015, 07:26:31 »
Kun avaat vetoakselin tai minkä tahansa osan, tulee Mister autolla näkyviin OEM-varaosanumero alaosassa, vertaa niitä Service boxin numeroon.
Yleensä vetoakselin mukana tulee uusi mutteri.
404, Expert, C3
2CV4

mmik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #5 : 12.10.2015, 11:12:43 »
Mister-autolta selailin noita vetoakseleita, mutta ei ihan vielä selvinnyt.

Vasen puoli: 3272.H9 ( servicebox: 3272.1H ), ABS-kehä: 48   
Oikea puoli: 3273.3N ( sama ), ABS-kehä 29

 En tunne autoja ollenkaan, mutta eikös olisi loogista olla sama hammasluku ABS-kehällä? Pitääkö tulkata niin, että oikeanpuolimmaisen vetoakselin saa Mister-autosta, mutta vasenta ei :o

 Nuo ovat lähimmäksi oikeat Mister-auton myymistä. Tai ainakin servicebox:iin verrattuna. Onko väliä vasemman puoleisella, kun loppuosa eroaa 1H vs. H9?

 Kytkinremontin yhteydessä kävin hakemassa paikallisesta putiikista vaihteistoöljyä. He möivät rekisteritunnuksen perusteella 2L GL-4 luokituksen öljyä. Ilmeisesti tuohon pösöön kuulu GL-5 öljy. Kannattaako öljy vaihtaa oikeanlaiseksi vetoakseleiden vaihdon yhteydessä?

 Tuon rempan yhteydessä laitoin vanhat stefat, kun niitä ei Mister-autosta saanut tai ainakaan en löytänyt. Mistäs niitä kannattaa kotomaasta kysellä? Kajaaniin aukesi Motonet, mutta heidän nettisivuiltaan en stefoja löytänyt.

 Ihmetyttää miksi paikallinen varaosaliike (AD tjsp.) ei löytänyt oikeita osia vaikka vein tuon serviceboxista tulostetun lapun sinne luettavaksi.

mmik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #6 : 08.11.2015, 11:15:38 »
Toissapäivänä vaihdoin vetoakselit ja eilen Pösö pääsi takaisin liikenteeseen. Tilasin akselit paikallisesta putiikista ja toimitus oli seuraavaksi päiväksi. Se vain että hintaa kertyi 390 e. Jotain 160 e olisi säästänyt tilaamalla ulkomailta. Mister-Autosta olisi löytynyt kuskinpuoleinenkin vetoakseli, mutta numero ei tästää service-boxin ilmoittamaan. Ja auton olisi pitänyt seisoa purettuna sen aikaa kun oikeat osat olisivat tulleet postissa.

Puolisen tuntia meni kun varaosaliikkeessä myyjä kävi eri vaihtoehtoja läpi ja mittaili kuskin puolen vanhaa vetoakselia. Toisaalta jos ulkomailta tilaaminen olisi mennyt ahterilleen, niin olisi kyrsinyt ylimääräinen aika ja vaiva.

Sitä ihmettelen, kun edelleen vaihdelaatikosta kuuluu kolahtelua kun veto kytkeytyy / vapautuu. Tuo ääni ilmaantui silloin kytkimen vaihdon yhteydessä tammikuussa jolloin vaihdoin vaihteistoöljyt.

Laatikossa on nykyään Castrol syntrans multivehicle 75W-90 API GL-4. Onko oikea öljy tuohon laatikkoon? Varaosaliikkeen valitsema / myymä. 17.5 e / L.

Miten tärkeä oikea öljymäärä on? Yritin avata tarkastustulpan, mutta avaamisessa käyttämäni 10x10 sorvin terävarsi (Puuilolaatua) rupesi menemään rupelille. Ei innostaisi ensimmäisenä toholla antaa lämpöä. Mitäs avauskonsteja kannattaa kokeilla. Service-boxin mukaan vaihdelaatikko on UP-RATED BVM/MA (A/B). Oletan että vaihdelaatikon päällä oleva muovihattu on se huohotussysteemi. Siitä kaatelin öljyä sisään ja kaippa edes osa päätyi oikeaan paikkaan :)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 196
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #7 : 08.11.2015, 12:32:24 »
Sitä ihmettelen, kun edelleen vaihdelaatikosta kuuluu kolahtelua kun veto kytkeytyy / vapautuu. Tuo ääni ilmaantui silloin kytkimen vaihdon yhteydessä tammikuussa jolloin vaihdoin vaihteistoöljyt.


Miten tärkeä oikea öljymäärä on? Yritin avata tarkastustulpan, mutta avaamisessa käyttämäni 10x10 sorvin terävarsi (Puuilolaatua) rupesi menemään rupelille.

Outoa jos voimansiirrossa on iso välys vaikka vetoakselit on kunnossa. Onko laatikko muuten hiljainen ja toimii normaalisti? Onko vetonivelen ulkopooreissa välystä napalaippaan nähden? (jos on, löystää se napamutterin varsinkin jos se on tyyppiä lommattava)

Motonetilla on tällainen öljyproppuavain sarja:  http://www.motonet.fi/fi/tuote/804028/Oljytulpan-avainsarja-38-18-osaa
jotain 25e  Myös Bahcona löytyy mutta hinta hyppää 40 euroon.

En usko että öljyn määrä vaikuttaa toimintaan, pääasia että sitä on yli 60-80%. Toki aina kun ne vaihdetaan, laitetaan oikea määrä.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015, 12:36:11, kirjoittanut fluxpur »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #8 : 09.11.2015, 10:08:29 »
Laatikossa on nykyään Castrol syntrans multivehicle 75W-90 API GL-4. Onko oikea öljy tuohon laatikkoon? Varaosaliikkeen valitsema / myymä. 17.5 e / L.

En osaa sanoa, kuinka hyvin tuo käy autosi vaihteistoon (kallista se ainakin on). Itse en sitä pitkään käyttäisi ilman tarkempia tietoja sen soveltuvuudesta. Castrolin sivuston mukaan sopivampi öljy olisi Castrol Syntrans V FE 75W-80: http://www.castrol.com/fi_fi/finland/products/cars/manual-transmission-fluids/syntrans-v-fe-75w-80.html

Taatusti sopiva ja toimivaksi todettu autovalmistajan hyväksynnän öljy on esim. Total Transmission BV 75W-80, jota löytyy hintaan 9,90 e/l Motonetista: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg78476#msg78476

Miten tärkeä oikea öljymäärä on? Yritin avata tarkastustulpan, mutta avaamisessa käyttämäni 10x10 sorvin terävarsi (Puuilolaatua) rupesi menemään rupelille. Ei innostaisi ensimmäisenä toholla antaa lämpöä. Mitäs avauskonsteja kannattaa kokeilla. Service-boxin mukaan vaihdelaatikko on UP-RATED BVM/MA (A/B). Oletan että vaihdelaatikon päällä oleva muovihattu on se huohotussysteemi. Siitä kaatelin öljyä sisään ja kaippa edes osa päätyi oikeaan paikkaan :)

Yli- tai alitäyttö voivat aiheuttaa ongelmia, joten öljyä pitäisi vaihteistossa olla mahdollisimman tarkasti oikea määrä. Voit myös tyhjentää vaihteiston kokonaan öljystä ja täyttää tarkasti mitatun määrän uutta öljyä huohotusaukon kautta ilman täyttö- ja tarkastusaukon käyttämistä. Tulpat avautuvat sopivalla neliökantaisella (8x8 mm) avaimella. Tuollaisen 1/2 tuuman vääntimeen sopivan hylsyn voi ostaa valmiina tai sitten avaimen voi tehdä vaikka pultista hiomalla. Sen verran kovin nuo tulpat voivat olla kiinni, että ihan lyhyellä varrella vääntämällä ne eivät välttämättä avaudu.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28102.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26717.0

Oikea öljymäärä autosi MA-vaihteistoon on 2,0 l: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28102.msg204814#msg204814
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #9 : 09.11.2015, 10:13:19 »
Sitä ihmettelen, kun edelleen vaihdelaatikosta kuuluu kolahtelua kun veto kytkeytyy / vapautuu. Tuo ääni ilmaantui silloin kytkimen vaihdon yhteydessä tammikuussa jolloin vaihdoin vaihteistoöljyt.

Olisiko jokin vaihteiston tai sen kannatinkumien kiinnityspulteista jäänyt löysälle?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mmik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #10 : 09.11.2015, 11:33:22 »
 Tuo kolahtelu kuului myös heti uusien vetoakselien asentamisen jälkeen, kun pyörittelin jarrulevystä vaihde päällä. Joten en usko että kolahtelu johtuu koneen / laatikon kannatinkumeista. Tietenkin voisi kokeilla samaa vapaalla, eipä tuo ole iso homma nostaa etupyörä kerrallaan ilmaan.

 Silmämääräisesti tarkasteltuna en huomannut kuluneisuutta booreissakaan. Itsellä tulee mieleen lähinnä laatikon sisältä löytyvät boorit mihin vetoakselit vastaavat. Tosin en huomannut, että vanhojenkaan vetoakseleiden laatikon puoleiset boorit olisivat pyöristyneet. Vaihdelaatikko on toiminut kuulemma moitteetta kytkinrempan jälkeen, eikä muita ylimääräisiä ääniä ole kuulunut. Tai itseasiassa vaihteet ovat menneet paremmin kohdilleen, lienekkö vivuston rasvauksen ansiosta. Omakohtaista kokemusta tuosta pösöstä ei ole muuten, kuin kyydissä istumisesta. Itse en omista korttia enkä autoa.

  Napamutterit on vedetty 50 cm varrella kiinni, joten varmaankin aika likelle sitä 350 Nm momenttia taitavat olla. Ainakin kytkinrempan jälkeen aukaistessa olivat tiukasti kiinni. En usko että siitänäkään on välystä. Voihan sen tarkistaa, kunhan tässä vielä ennen pakkasten tuloa vaihtaa eteen jarrupalat. 1,5 vuotta sitten oli jotain 2 mm jäljellä :)

 Kytkin tosin kuulemma irrottaa aika ylhäällä verrattuna vanhaan. Eikä se vanhakaan ollut loppuunkulunut ( osa urista näkyi vielä ). Muita valituksia ei ole kuulunut. Ilmeisesti kytkimen toiminnalle ei voi tehdä mitään. Automaattisäätöinen vaijeri oli aika tiukka repiä täyteen mittaansa. Aina välillä olen kokeillut, niin kytkin ei ainakaan kanna.

 Tänään on Kajaanissa käyntiä, niin voisi motonetissä piipahtaa, muistaakseni sinne aukesi sellainen syksyllä.

 Isot putkipihdit oli vääntimenä täyttötulpan avauksessa, joten ei todellakaan ihan pikkuvoimalla aukea.


« Viimeksi muokattu: 09.11.2015, 11:36:56, kirjoittanut mmik »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 196
Vs: 306 - Vetoakselit
« Vastaus #11 : 09.11.2015, 13:53:23 »
Tuo kolahtelu kuului myös heti uusien vetoakselien asentamisen jälkeen, kun pyörittelin jarrulevystä vaihde päällä. Joten en usko että kolahtelu johtuu koneen / laatikon kannatinkumeista. Tietenkin voisi kokeilla samaa vapaalla, eipä tuo ole iso homma nostaa etupyörä kerrallaan ilmaan.

Mielestäni uudessakin autossa vaihteistosta kuuluu pieni kolahdus mutta jos ero on huomattava aikaisempaan verrattuna, jotain silloin on muuttunut. Yksi mikä teoriassa olisi mahdollista, olisi kytkinlevyn keskiössä olevien jousien välys, sen ääni on hyvin diskanttinen ja sen pitäisi kuulua paremmin jos kytkinhaarukan vivun kumihaitaria raottaa.