Kirjoittaja Aihe: 306 - Korkeat päästöarvot (MAP-anturi) (XU7JP4)  (Luettu 4070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jalmari

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,8 (XU7JP4).

Eipä mennyt katsastuksessa läpi päästöistä, co arvot huiteli melkein yhdeksää tyhjäkäynnillä, kierroksilla sallitut (0.08). Lambda-antura vaihdettu ja kävin lukemassa paikallisessa korjaamossa vikakoodit varmuuden vuoksi. Jotain vanhoja oli ilmeisesti muistissa kun lähtivät nollaamalla, mutta Inlet manifold pressure sensor function ei nollaantunut. Onko kyseessä siis MAP-antura ja mahdollinen syy noihin korkeisiin arvoihin tyhjäkäynnillä?

Auto käynti on kylmänä ainakin jonkin aikaa sellaista humppaamista ja lämpimänäkin kierrokset aaltoilevat hieman. Yritin mittailla yleismittarilla map-anturan 1 ja 2 nastojen välistä. Jännite pitäisi kai likkua 0.6 - 4.6V välissä vaihtelevasti. Nollaa se kyllä näytti et voisiko olla jopa rikki sitten? Kun liitin on irti anturasta, niin ei vaikuta käyntiin mitenkään.

Sytytystulpat olivat melkoisen mustat eli rikkaalla on käynnyt. Osaako kukaan sanoa onko tässä mallissa ilmamassa mittaria? Ei viitsisi turhaan ostella kalliita anturoita ja toivoa että alkaa toimia oikein.

Ratkaisu:

Tuli tosiaan haettua Motonetistä kyseinen antura, maksoi 57,90 e. Asensin paikalle ja löin käymään, ei humpputtanut enää kierrokset kylmänä niin kuin ennen, samoin käynti oli lämpimänä todella tasaista ja poissa oli se pieni käynnin aaltoilu.

Pakokaasupäästöt kävin mittauttamassa ja nyt olivat tyhjäkäynnin arvot kohdillaan. Eli ongelma ratkaistu tältä osin, syy korkeisiin arvoihin oli tuo MAP-anturi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot (MAP-anturi) (XU7JP4)
« Vastaus #1 : 08.05.2011, 21:32:17 »
Osaako kukaan sanoa onko tässä mallissa ilmamassa mittaria?

Ei ole, vaan imuilman määrän määrittämiseen käytetään mainitsemaasi MAP-anturia ja imuilman lämpötila-anturia.

MAP-anturin toiminnan testaamisesta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot (MAP-anturi) (XU7JP4)
« Vastaus #2 : 08.05.2011, 21:59:18 »
Yritin mittailla yleismittarilla map-anturan 1 ja 2 nastojen välistä. Jännite pitäisi kai likkua 0.6 - 4.6V välissä vaihtelevasti. Nollaa se kyllä näytti et voisiko olla jopa rikki sitten?

Map-anturi ei anna jännitettä 'itsestään', vaan antaa lineaarisesti ulos jännitteen viiden voltin syöttöjännitettä vastaan - absoluuttisen paineen funktiona. Haulla löytynee lisätietoa ulostulojännite vs. paine-arvoista.

Jalmari

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot (MAP-anturi) (XU7JP4)
« Vastaus #3 : 09.05.2011, 18:56:37 »
Tuli tuo antura nyt mittailtua. Oli antura kiinni paikallaan imusarjassa ja kolmos nastalle syötettiin 5V jännitettä. 1 ja 2 nastojen välistä ei tullut edelleenkään mitään arvoja tyhjäkäynnillä, eikä myöskään isoimmilla kierroksilla. Vaikuttaisi vahvasti siltä että taitaa olla sökö. Myöskin tuo map-anturan vikakoodi vahvistaisi sitä vaihtoehtoa. Tarkastin myös että anturan liittimelle tulee 5V jännite, joten siinäkään ei vikaa ole.

Voisiko tuon mahdollisen map-anturan rikkoutumisen selitää se että talvella huohotin putki oli jäässä ja heitti öljyt pihalle, kun otin anturan irti niin siitä valui öljyä aika paljon. Puhalsin paineilmalla puhtaaksi mutta ei ollut vaikutusta.

Mahtaako tuo motonetissä myytävä map-antura olla oikea tuohon vehkeeseen? 306 1,4-2,0/16V 97-> MAP-Alipainetunnistin (Bosch-MPi) [1997-2002]. Lisää informaatiota tulossa miten äijän käy... Ajattelin vaihtaa tuon anturan, kunhan löydän siihen jostain vaan oikean.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot (MAP-anturi) (XU7JP4)
« Vastaus #4 : 09.05.2011, 19:04:30 »
Voisiko tuon mahdollisen map-anturan rikkoutumisen selitää se että talvella huohotin putki oli jäässä ja heitti öljyt pihalle...

Huohotin putkiston jäätämisellä ei ole tämän asian kanssa tekemistä. Imusarjakiinnitteinen anturi joutuu alttiiksi dynaamisille paine-iskuille, jotka 'ikäännyttävät' anturi-elementin.