Kirjoittaja Aihe: 309 - Kolina etupäästä  (Luettu 2444 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juzu

  • Vieras
309 - Kolina etupäästä
« : 23.03.2006, 13:41:44 »
Ongelma:

Auto: 1989 309 1,3 (G1A, kaasutin, ajettu 190 000 km).

Keulasta kuuluu välillä kolinaa jonka alkuperä ei ole selvinnyt, olen käyttänyt keulan ilmassa ja heilutellut renkaita mutta väljää paikkaa pyörän tuennasta ei ole löytynyt. Myöskään ohjauksessa ei ole havaittu minkään laista välystä rattia ja raidetankoja heiluttamalla. Joku siellä keulassa kolisee kuskin puolella mutta vikaa vaan ei löydy. Hammastanko on tuossa kunnostettu 1000 km sitten.

Kuskin puolelle on alapallonivel uusittu viime kesänä eikä sen jälkeen ole ajettu kuin 40 000 km maksimissaan. Tuo uus oli Lemförder-merkkinen tarvikeosa.

Nyt hyvät ideat on tervetulleita että mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan vai odottaakko niin kauan että joku paikka laukeaa niin sitten se vikakin löytyy.

Tämä kolina kuuluu kaikkein parhaiten esimerkiksi mukulakivikadulla ajettaessa, eli terävät montut/nystyrät tiessä aiheuttaa tämän selvästi.

Ite epäilen että ohjauslaitteissa voi jotain olla paskana tai sitten väljä jarrusatula voi tehdä tämän. Mutta epäilykseni ohjauslaitteista vie ainakin se pois kun väljää en ole sieltä mistään löytänyt.

Ratkaisu:

Kolinat loppuneet. Keulaan uusittiin seuraavaa: joustintuen yläpään laakerit, kallistuksen vakaajan puslat tukivarsiin, pyörän laakeri kuskin puolelle, kumisuikaleet lisättiin vakaajatangon kiinnityspisteisiin apurunkoon, pultit kiristettiin kunnolla sekä hammastanko peruskunnostettiin.

Etuja: pösön pyörän tuenta tuli entistä tutummaksi, ajettavuus parani huomattavasti sekä kolinat loppuivat kokonaan niin viitsii mukulakivikadullakin ajaa "rennosti".

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 105
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 309 - Kolina etupäästä
« Vastaus #1 : 23.03.2006, 13:48:55 »
väljä pallonivel ei välttämättä ole väljä kun nostat pyörät ylös, tutki se pyörät maassa avustajan kanssa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: 309 - Kolina etupäästä
« Vastaus #2 : 23.03.2006, 14:57:10 »
Siinä saattaa olla apurungon kiinnityspultit löysällä tai jopa irti.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 309 - Kolina etupäästä
« Vastaus #3 : 23.03.2006, 15:22:57 »
Kallistuksenvakaajan kiinnitys runkoon.. Välystä ei välttämättä saa selville mitenkään, vaikka sitä on. Ainakin 205:ssa auttoi kun laittoi kumisuikaleen väliin..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Juzu

  • Vieras
Vs: 309 - Kolina etupäästä
« Vastaus #4 : 02.04.2006, 20:44:45 »
Näyttäs siltä että on se se alapallo sittenkin väljä vaikka aika uudehko osa on. Kuskin puolen eturengas oli kulunu sisäreunasta enemmän mutta vänkärin puolelta oli kulunu tasaisesti joten aurauskulmat voidaan sulkea pois.

KalleS

  • Vieras
Vs: 309 - Kolina etupäästä
« Vastaus #5 : 10.04.2006, 10:34:01 »
Joustintuen yläpään laakerin kuluma ja vioittuneet kumit voivat myös aihetuttaa ko kolinaa, itselläni vaihto poisti osan kolinoista.

Herwood

  • Vieras
Vs: 309 - Kolina etupäästä
« Vastaus #6 : 10.04.2006, 20:09:34 »
Mulla kuuluu 306:ssa vastaavaa kolinaa ja ainakin hammastanko osoittautui kuluneeksi. Sen oikeassa päässä selkeä pystysuuntainen välys, minkä uskon aiheutuvan kolinan. Oli melko vaikea paikantaa kun raidetankojen niveliä tarkastaessa tulee yleensä katsottua vain aksiaalista välystä eikä ohjauksessakaan tuntunut välystä.

Kannattaa tämäkin tarkastaa.