Kirjoittaja Aihe: 407 - Hyytyy pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettäessä  (Luettu 2366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nahkasaapikas

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 1,8 Olympia (VF36E6FYC21623654, EW7A, 122 000 km)

Moi taas.

Elikkäs otsikko on hieman väärä, sillä en tiennyt kuinka tätä oiretta oikein kuvailisin. Kun ajan sillälailla hiljaa matalilla kierroksilla niin kuin esim: kaupungissa risteyksestä risteykseen, niin kaasua painaessa auto ikäänkuin tajuaa viiveellä kaasun ja hypähtää eteenpäin. Tämä oire on ollut oikeastaan kokoajan auton omistukseni ajan viime joulukuusta asti. Ei se ole pahentunut eikä parantunut. Olisikohan joku syöttö/kaasupoljinongelma.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
It´s not a bug, it´s a feature.

Tuo on 407:n ominaisuus. Kaasu herää hitaasti. Kunnolla pitää olla kierroksia ennen kytkimen nostamista jos haluaa rivakasti irrota viivasta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 881
Eikä vain 407:n vaan muidenkin pösön vapaasti hengittävillä moottoreilla varustettujen mallien ominaisuus (V6:sta en tiedä). Kaasupoljin tuntuu olevan vain toivomusten esittämiseen ja auto sitten liikahtaa joskus sekunnin kuluttua, jos liikahtaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 622
  • 79000km / elokuu 2019
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 125 hv, 09/2006).

Olen omastani ollut huomaavinani että:

1) Lähtee selvällä viiveellä jos tulee vaihde päällä moottorijarrutuksella risteykseen ja kierroksia vain 500..<1000 kun kaasun painaa.
2) 1000...1500 väliltä kun samaan tapaan lähtee, veto tulee käytännössä heti, mutta syöttöä lisätään askelittain.

Nuo kierroslukemat ei varmaan ole täsmälleen oikeat, mutta suuruusluokka pitäisi olla.

Ja mullahan päivitettiin (tai siis vaihdettiin) muistaakseni v2008 ECU:n sisuskalut, joten ohjelmisto SAATTAA olla uudempi kuin sulla. Hämärä muistikuva on että kesän 2006 alkuperäisellä ECU:lla ja alkuperäisellä ohjelmalla viivettä oli karvan verran enemmän. Tosin taisi olla niin että ehkä v2007 ECU:n ohjelma päivitettiin alkuperäiseen ECU-purkkiinkin, jolloin jo havaitsin tuon viiveen pienenemisen. Haitta tuo viive ei ole koskaan ollut, muta selvästi esim. 307 1.6-litraista havaittavampi, ja etenkin just tuolla <1000 k/min alueella.

Tää uusin ECU (ohjelma) toimii siinä mielessä hieman eri tavalla, että ainakin kylmän ilman kylmäkäynnistyksen jälkeen parin sadan ekan metrin aikana veto ei ole puhdasta ihan pienillä kierroksilla. Joku on joskus ehdottanut että uusissa autoissa syötettäisiin rikkaampaa seosta katin toiminnan alkamisen nopeuttamiseksi. Tiedä häntä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Noin seitsemän vuotta 407,n 2 ltr,n myllyllä surffailleena, olen itse ollut huomaavinani,että on raskas kosla,jossa moottori jonka vääntöalueet perustuvat reippaanpuoleisiin kierrosalueisiin,saatikka sitten 1,8 litrainen mylly,jossa tilanne varmaan vielä korostuneempi.Olen joskus ennenkin esittänyt havaintoni kaasupolkimen reakoinnista ( ainakin omassani elektroninen poljinkäsky ) joka toimii suurinpiirtein aina hiukka viiveellä,tosin pienellä.Siis esim.liikenteessä joissakin ohitusnopeuksissakin on syytä heittää pykälää pienempi vaihde ensin ja sitten pedaalia syvään,josta aletaan rauhallisesti vähittäin nostamaan takaisinpäin,niin jopas rupeaakin tapahtumaan.Moottori herää aivan eri vireyteen,kuin pedaali pohjassa tapahtuisi.En tosin väitä näin olevan kaikissa myllyissä,mutta omassa 2.0 ltr;ssa ollut havainto ko.toiminnasta uutukaisesta lähtien.--Mielestäni Pögöissö ollut jo vuosikaudet ns.kierrosmoottorit,sekä alavaihteet hiukkasen ylisuuria vääntöominaisuuksiin nähden,ainakin kaksilitraisissa.     :)
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph. Volkswagen. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 482
Tätä samaa viivettä ihmettelen jota myös vpera on pähkäillyt ei ilmeisesti mitenkään saa pois, kahta eri kalibrointia olen tehnyt mutta ei vaikutusta, viive tulee juurikin tuon vperan 1) kohdan mukaan.
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

megaman

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 626
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Mulla C5 I 2.0 (EW10J4) sähköisellä kaasulla, kierrokset alkoi välillä putoamaan tyhjäkäynnin alle, kun piti lähteä liikkeelle. Oli monta vuotta riesana, kunnes älysin pyytää Mäkelän Autoa sopeuttamaan kaasupolkimen uudestaan. Sen jälkeen oli kuin uusi moottori autossa, jopa kiihtyvyyskin parani, kun läppä aukesi.  :)

Pitäisi varmaan 407 (EW12J4) poljin sopeuttaa myös, kun risteysalueilla madellessa kakkosella on kuollut kohta ja kestää herätä hetken. Voipi tietysti olla ominaistakin.

Ne sellaiset netin ohjeet tyyliin: Virta päälle, paina torvea ja juokse auton ympäri vastapäivään ohjeet ja sama ruotsiksi ei kyllä auta mitään kaasupolkimen kanssa.  ;D

Omat kokemukset siis manuaaleista.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 482
Joo ehkä toi sopeutus tosiaan pitäisi tehdä merkkiliikkeessä, itseltäni löytyy PP2000 ja laitteet mutta en tiedä miten sopeutus tehdään, muistaisin että JPL asiasta jotain mainitsi, kaikkien sopeutettavien laitteiden kohdan löysin mutta en tiedä onko oikea paikka enkä kaikkia rupea sopeuttamaan  :o
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 455
  • 407 3.0 V6 Sport
Moottori herää aivan eri vireyteen,kuin pedaali pohjassa tapahtuisi.En tosin väitä näin olevan kaikissa myllyissä,mutta omassa 2.0 ltr;ssa ollut havainto ko.toiminnasta uutukaisesta lähtien.--Mielestäni Pögöissö ollut jo vuosikaudet ns.kierrosmoottorit,sekä alavaihteet hiukkasen ylisuuria vääntöominaisuuksiin nähden,ainakin kaksilitraisissa.     :)

Ei tuosta 407:sta rakettia saa edes V6-moottorilla, mutta riittävä.
125 hepoa on tuohon koppaan vähän. Kaasupolkimen sopeutuksen voi tehdä itsekin. Toki Mäkelän Koneen tekemästä voisi kuulla, miten tekevät, ei tuo homma mitään rakettitiedettä ole.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

megaman

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 626
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Kaasupolkimen sopeutuksen voi tehdä itsekin.

Diagboxilla ja  PP:llä siis.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 455
  • 407 3.0 V6 Sport
Jep. Tai ihan virta-avain ja kaasu pohjaan menetelmällä. Ecu tekee self testingin ja ajaa kaasuläpän raja-arvot. Testeri ohjaa samaan toimintoon, eli katkaise virta jne.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

megaman

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 626
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Tuli koitettua jos minkälaisia netin "ohjeita", mutta merkkiliikkeen tekemä sopeutus oli ainoa ja se toimiva.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 67
Kannattaa Megaman mainita että autosi moottorityyppi EW10J4 sähkökaasulla, siinä ei edellä mainittu virta-avain kaasupohjaan toimi. Mutta esim. EW10A ja EW7A moottoreissa toimii ja ei ole eroa onko sopeutus tehty merkkitesterillä vai edellä mainitulla. Kyseinen proseduuri on myös merkkihuollon toimesta huoltokijaan merkitty.
Citroen C5 I  &  C5 II

megaman

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 626
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
^ Ok. Hyvä tieto!
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 000
Olisiko tuo sopeutus tarpeen myös diesel moottorille? Auto on 308 vm 2008 2.0 HDi automaatti ja tuota hidasta reagointia esiintyy kun tulee risteykseen moottorilla jarruttaen sekä mahdollisesti myös jarrupolkimella jarruttaen samaan aikaan. Kun ei tarvitse pysähtyä niin aika usein on viivettä kun pitäisi jatkaa ajoa. Tähän asti olen tulkinnut tuon vaihteiston syyksi. Ettei siis ole riittävän nopeasti osannut vaihtaa nopeuteen sopivaa vaihdetta koska juuri hetkeä aiemmin on hidastettu ja sitten taas pitäisikin lisätä nopeutta.