Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)  (Luettu 21503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jape75

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää


Ongelma:

Auto: 1999 206 1,9 (diesel).

Autossa ilmeni yllätten seuraava ongelma: auto ei käynnistynyt kuin vasta muutaman yrityksen jälkeen. Seuraavana aamuna auto käynnistyi toisen yrityksen jälkeen. Iltapäivällä auto ei käynnistynyt enää ollenkaan. Startatessa kuului vain naksahdus.

No auto vietiin korjaamolle, jossa siihen vaihdettiin starttimoottori. Entinen oli näet sulanut, ts. startti oli ollut ilmeisesti päällä "viimeisen" ajon aikana tai sitten se suli startatessa... Nyt starttimoottori kuitenkin kuulemma pyörittää nätisti, mutta auto ei vaan käynnisty. Korjaajan mukaan polttoaine tulee pumpulle asti, mutta ei mene siitä eteenpäin.

Vikaloggeri ei löydä moottorinohjausyksikköä. Arvio on siis, että vika voisi olla tuossa yksikössä. Sulakkeet ovat kuuleman mukaan ehjät, eikä päällisin puolin ole johtovaurioita.

Autossa ei ole tietääkseni käynnistyksen estolaitetta, ei ole ainakaan erilistä näppäimistöä. Onko mahdollista, että autossa olisi kuitenkin käynnistyksen estolaite joka olisi vioittunut? Onko kokemuksia mikä muu osa voisi vioittua starttivian yhteydessä?

Ratkaisu:

Avaimen vaihto auttoi vai oliko vaan tuuri puolellaan. Muistin tuossa aamulla, että starttiongelman ilmetessä, minulla levisi vara-avain atomeiksi. En tiedä, onko tällä jokin syy-yhteys siihen, että auto ei käynnistynyt startin vaihdon jälkeen tuolla avaimella. Käynnistin auton nyt toisella eli virallisella 1. avaimella, ja auto käynnistyi. Kokeilin myös tämän jälkeen käynnistää, 2. avaimella, vara-avaimella ja auto käynnistyi myös sillä avaimella. Vaatiikohan käynnistyksenesto 1. avaimen käytön ongelma tilanteissa? Missä kohden avainta käynnistykenesto "komponentti" sijaitsee?

Tein vielä uuden testin. Tuossa, kun kerroin, että auto käynnistyi toisella avaimella, ja sen jälkeen käynnistyi vielä vioittuneella avaimella. Niin tuo toimiva avain oli koko ajan auton sisällä, joten sen "siru" antoi ilmeisesti käynnistysluvan autolle.

Menin nyt siis uudelleen autoon siten, että minulla ei ollut tuota toimivaa avainta mukana. Ja kuinka ollakaan auto ei käynnistynyt. Tämän jälkeen kokeilin toimivalla avaimella ja auto käynnistyi heti. Kokeilin vielä vioittunutta avainta, kun toimiva avain oli viereisellä penkillä. Auto käynnistyi taas vioittuneellaakin avaimella. Näin ollen käynnistyksenesto kykenee ilmeisesti skannaamaan sirun vähän kauempaakin toimivasta avaimesta. On siis tilattava uusi vara-avain.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 515
On ajonestolaite. Koita kokeilla toisella avaimella.
Peugeot 508 & Peugeot 607

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 979
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vikaloggeri ei löydä moottorinohjausyksikköä. Arvio on siis, että vika voisi olla tuossa yksikössä. Sulakkeet ovat kuuleman mukaan ehjät, eikä päällisin puolin ole johtovaurioita.

Ei kai tuon moottorin yhteydessä ole edes mitään ECU:ta, jos on niin se on varmaan kovakoodattuna jakaja pumpun yhteydessä.

Autossa ei ole tietääkseni käynnistyksen estolaitetta, ei ole ainakaan erilistä näppäimistöä. Onko mahdollista, että autossa olisi kuitenkin käynnistyksen estolaite joka olisi vioittunut?

Varmasti on, se tuli pakolliseksi joskus 1996 tai 1997.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2012, 16:08:51, kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jagmn

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2004 206 CC 1,6.

Kuulostanee varsin tutulta ongelmalta, eli akun jänniteen laskun jälkeen ei käynnistäminen onnistunut. Autolla ajetaan melko vähän ja tässäkin tapauksessa oli edellisestä käynnistyksestä kulunut useita päiviä kovilla yöpakkasilla. Ilmoitti Immobilizer fault. Akun lataamisen jälkeen tuota vikaviestiä ei enään näkynyt ja starttimoottori pyöritti, mutta ilman minkäänlaista yritystä käynnistyä (viiransäästötila kylläkin päällä). Bensapumppu kuulostaa hurisevan hetken, kun virrat päällä. Akku varmaankin tiensä päässä, mutta kysymys: Onko mitään tapaa nähdä tunnistaako auto avaimen (kumpaakin avainta kokeiltu) ennen hinausta koodattavaksi? Entä mistä löytyy se tälläkin palstalla esiintynyt kaksoisrele? Muita ajatuksia auton käynnistämiseksi?

Ratkaisu:

Auto hinattiin merkkihuoltoon. Avaimet koodattiin uudelleen ja auto starttasi saman tien.