Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)  (Luettu 5281 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naali

  • Vieras
405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« : 12.04.2006, 13:16:51 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1989 405 1,6 GL.

Terve. Luulisinpa, että Pösössäni on vikaa starttimoottorissa. Aiemmin homma on mennyt näin: jos on ollut kovin kylmä, ei auto ole lähtenyt käyntiin ilman lämmitystä (startatessa moottori on pyörinyt "rahisten" tai kuin metallipinnat hankaisivat). Lämmityksen jälkeen OK.

Tänään ei auton moottori lähde käyntiin enää lämpöisenä ajon jälkeenkään (työntämällä kyllä). Kun virta-avaintaa kääntä, kuuluu naksahdus, mutta moottori ei edes yritä pyöriä. Starttimoottorin kevyt koputtelu saa aikaan jonkinlaista yritystä (ja tuskaista "rahisevaa" ääntä), mutta käyntiin auto ei lähde...

Mietin vaan, että onko starttikin noita +200tkm uusittavia/huollettavia osia niinkuin monet muut? Mittarissa nyt 220tkm. Tai voiko vika olla muualla kuin startissa?

En löytänyt haulla mitään korjausohjeita starttimoottorin korjaamiseen (olet. että vika siinä) ja Haynes ei myöskään tässä juuri auta. Uskoisin, että startin saa kyllä mukavasti irti, mutta mitenkäs siitä eteenpäin jatketaan?

Ratkaisu:

Kyllä ne hiilet piti sitten lopulta vaihtaa. Homma meni niin, että keväällä kun oireili ekan kerran, käytin starttia irti ja puhdistelin liittimiä yms. Tämä ensiapu auttoi sopivasti noin tammikuuhun asti, kunnes hiilet sitten olivat aivan lopussa. Kivaa oli pikkupakkasessa ja pimeässä irroitella starttia, olisi kannattanut heti kesällä vaihtaa hiilet pelkän putsailun sijaan 

Hiilten vaihtoon löysin erittäin hyvät ohjeet muistaakseni sportpug.com-sivuilta, jossa operaatio on tallennettuna artikkeleihin. Sieltä kannattaa katsoa miten homma toimii. Muutama tunti menee tuossa operaatiossa, mutta on kustannuksiltaan aika paljon uutta laturia halvempi.

Mäkkäri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #1 : 12.04.2006, 13:38:50 »
Yksi vaihtoehto jos ei itse osaa ottaa startti irti ja vie sen autosähköpajalle niin katsovat ja korjaavat jos se on kannattavaa. Luultavasti uudet hiilet ja puhdistus ja rasvaus riittää. Mulla ainakin aikoinaan kun oli 405 niin tuolla selvisi ja oireet oli samansuuntaisia.

harald25

  • Vieras
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #2 : 16.04.2006, 18:50:19 »
Niin kai se irroittaa täytyy. Laturin hiilet olen vaihtanut. Onko tuo startti helpompi vai vaikeampi homma? Ja löytyykö siihen mistään ohjeita?

Lisätään vielä, että kun äsken hakkasin starttia vasaralla, niin lähti auto käyntiin. Ja sitten lähti vielä toisen ja kolmannenkin kerran ilman että tarvi välissä antaa vasaraa. Kai tuolla nyt hätätapauksessa voi ajella kun pitää vaan vasaran mukana. Varmaan pian kuitenkin lasahtaa lopullisesti eli nopeesti pitää vika korjata.

Katso ensin, että startti saa varmasti virtaa eli johdot ja liittimet kunnossa. Myös maadotus. Ja varsinkin solenoidille tuleva ohut johto + sen liitin.

Jos ei auta, startti irti. Kokeile suoraan akusta käynnistyskaapeleilla. Vasarakonstin toimivuus viittaisi kuluneeseen vetopään puslaan, mutta voi vaikuttaa myös lyhyeksi kuluneisiin hiiliin. Solenoidi voi olla myös loppu.

Puslan vaihto ei ole kovin kummoinnen juttu. Hiilet ovat muistaakseni juotettu kiinni eli hieman hankalampi juttu. Solenoidi on vaihdettava kokonaisuudessaan.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 195
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #3 : 28.04.2006, 00:50:17 »
Itte vaihdoin samanlaiseen hiilet, ei apua. Sitten vaihdoin solenoidin, ei apua! Epätoivoissani osui käteni akun maakaapeliin, joka oli kuin olikin löystynyt moottorin puoleisesta päästä! Korjasin vian yhden pultin kiristyksellä. Perusasiat kunniaan! Hiilet täytyy juottaa kiinni.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

405Gli

  • Vieras
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #4 : 04.12.2007, 13:27:06 »
Ongelma:

Auto: 1991 405 1,6 GLI.

Nyt taisi meikäläisenkin pösöön iskeä starttivika. Eli kysehän on seisonnassa olevasta 405:destä, jolla olen ajanut mökin pihassa aina säännöllisin väliajoin myös syksyllä ja talvella.

Viime viikonloppuna kävi tilanne, jota ei ole ennen sattunut. Laitoin auton piuhaan, ja lämmityksen jälkeen ajattelin höräyttää pösön tulille, mutta kävi kuten topicin aloittajalla, eli konehuoneesta kuului vain naksahdus.

Ajattelin, että akussa on huono kontakti, ja ensimmäisenä otin akunkengät irti, puhdistin, ja laitoin takaisin, koska sillä tavalla on ennenkin pösöön "tullut virrat takaisin". Ei vaikutusta, naksuu edelleen. Akussa oli myös riittävästi virtaa. Testasin vielä yleismittarilla, näytti napajännitteeksi 13 volttia.

Voiko olla mahdollista, että vuonna 2002 uutena ostetun ja alle 60 000 km ajetun startin solenoidi on hajalla? Puhumattakaan hiilistä, tuskin voivat olla vielä niin kuluneet? Ajoin autolla edellisen kerran 2 viikkoa sitten ja silloin startti vielä toimi kuten aina ennenkin. Olisiko startin kosketushäiriö todennäköisin vaihtoehto, kysehän on kuitenkin seisonnassa olevasta autosta?

Ratkaisu:

Ajattelin, että ennen kuin rupean tekemään muita korjauksia, teen hieman puhdistuksia. Eli, putsasin vielä akunkengät sekä akun navat akkukenkäharjalla. Sen lisäksi putsasin akun miinuskaapelin maadoitusta, oli maadoituspisteeseen kerääntynyt hieman pashaa.

Sen jälkeen kengät kiinni akkuun ja näyttämään virta-avainta... Ja sehän lähti tulille kuin kesällä.

Pitääpä siis jatkossa sisällyttää tuohon "vuosihuoltoon" vararenkaan kiinnityspultin putsaamisen lisäksi akunkenkien, -napojen ja maadoituksen putsaus.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #5 : 04.12.2007, 14:37:05 »
Esim. hiilet voivat olla jumissa, joten ehkä starttimoottorin kolauttaminen jollakin apuvälineellä voisi auttaa, mikäli et ole halukas purkamaan sitä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

406 SV automatique

  • Vieras
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #6 : 04.12.2007, 15:37:57 »
Eikös tuo naksahdus konehuoneesta startatessa ole nimenomaan merkki toimivasta solenoidista?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #7 : 05.12.2007, 17:34:54 »
Vai pitääkö meikäläisenkin irrottaa startti ja laittaa se takaisin, että rupeais toimimaan?/quote]

Tarkista ennen startin irrotusta akun miinuskaapelin maadoitus.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

405Gli

  • Vieras
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #8 : 05.12.2007, 18:44:09 »
Ehkä kuitenkin kannattaa vielä kokeilla antaa apuvirtaa ennen purkamista?

Akku on syyskuun lopussa ostettu, eli ikää sillä on alle kolme kuukautta. Ei sen nyt pitäisi vielä niin loppu olla. Tarjosin minä akulle ihan tavallista laturiakin, mutta näytti latausvirraksi het´kohta töpselin kytkemisen jälkeen alle yhtä ampeeria.

Kyllähän tämä kovasti haiskahtaa jonkinasteiselle kontaktihäiriölle.

Jotenkin tuo teoria, että startin hiilet olisivat jumittuneet, kuulostaa erikoiselta. Alan olla melko varma, että vika löytyy joko akun miinuskaapelin tai startin maadoituksesta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #9 : 06.12.2007, 02:44:30 »
Kyllähän tämä kovasti haiskahtaa jonkinasteiselle kontaktihäiriölle.

Jotenkin tuo teoria, että startin hiilet olisivat jumittuneet, kuulostaa erikoiselta.Alan olla melko varma, että vika löytyy joko akun miinuskaapelin tai startin maadoituksesta.

Liitoksista ja johtimista kannattaa toki aloittaa. Eräässä autossa akulta moottorille kulkeva maakaapeli oli liittimen kohdalta hapettunut huonoon kuntoon. Vaikka kaapeli olevinaan oli päältä katsottuna ehjä, niin starttimoottori ei suostunut pyörimään. Kaapelin päästä piti pikakorjauksena katkaista pieni pala pois ja puristaa uusi liitin; sen jälkeen toimi taas. Vanhat kaapelit tosin olisi syytä uusia kokonaan.

Mutta eipä tuo hiilten jumittuminen/kuluminen ole mitenkään tavatonta sopivissa olosuhteissa, itselleni kävi niin 505:n kanssa (lisätietoa). Tosin auto oli seisonut pidemmän aikaa ja starttimoottorin sisään oli päässyt vettä, jonka seurauksena hiilet olivat ruostuneet kiinni.

Myös solenoidin sisällä olevien kontaktipintojen huono kunto voi aiheuttaa ongelmia. Solenoidinhan voi periaatteessa ohittaa kytkemällä sytytysvirran päälle ja yhdistämällä navat hetkellisesti esim. metallisella työkalulla tms., kunhan huolehtii varotoimenpiteistä (laittaa vaihteen vapaalle ja eristää itsensä käytettävästä metalliesineestä).

Koska autossasi on vähän ajettu starttimoottori, siitä tuskin hiilet ovat kuluneet loppuun, jolleivät ole sitten jääneet mahd. "tehdaskunnostuksen" yhteydessä uusimatta.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011, 12:09:31, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

armand

  • Vieras
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (käynnistinmoottori)
« Vastaus #10 : 16.12.2007, 20:10:56 »
Jokunen vuosi sitten joulunpyhien aikaan itellä alko startti vehkeilemään. Hiilethän siellä oli mustan moskan seassa, ja ihan loppu. Ei löytyny romulaatikoista edes aihioksi sopivia hiiliä. Viilasin sitten sitä uraa, johon hiilen johto ottaa kiinni, siinä vaiheessa kun hiilet on jo johtoa myöten kuluneet. Sitten normaalit puhdistukset, hiukan "kiristystä" laakeriin, ja ajattelin että eiköhän sitä ajella kunnes taas arki tulee ja varaosia saa. Hups, meni se pösö eläkkeelle asti sillä virityksellä, ja jälkikasvu sillä vieläkin ajelee soramontulla.