Kirjoittaja Aihe: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL  (Luettu 2076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« : 22.09.2011, 21:18:59 »
Tälläinen tuli siis hankittua toissaviikolla. On ollut jokapäiväisessä käytössä ja tarkoitus olisi laittaa niin hyvään kuntoon kuin mahdollista.

Seuraavat huollot ja korjaukset on ainakin tekolistalla:
- Vaakajan tangot joka nurkkaan
- Moottoriöljyn vaihto ja Forte -käsittely
- Vaihteistoöljyjen vaihto
- Virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpanjohdot
- Takaluukun pumpun vaihto. Ei ihme jos antaa periksi kun on vain yhdellä pumpulla ja luukku painaa ainakin tonnin.
- Moottorin alempi tukikumi apparin puolelle. On nimittäin hieman rojahtanut jonka takia pakoputki resonoi koriin ihan kivasti.

Virranjakajan kansi ja pyörijä on jo tilattu ja ekalla kerralla tuli väärät kun hoidin asian puhelimen välityksellä. Huomenna käyn hakemassa oikeat ja heitän paikalleen. Tähän mennessä olen vaihtanut tulpat ja ilmanputsarin, herkistänyt etujarrut sekä puunannut auton ulkoapäin.

Täällä pari kuvaa: http://koti.kapsi.fi/~tiphook/Autot/Polpot/
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 21:24:23, kirjoittanut 405gr »
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #1 : 22.09.2011, 21:27:16 »
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 22:02:16, kirjoittanut SamiL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #2 : 22.09.2011, 21:28:52 »
Rekisteriotteenkin mukaan auto on mallia 1985 ja ratti on juuri samanlainen kun tuossa esitteessä. Katsastus olisi edessä ensi viikon perjantaina, silloin kun viimeinen päivä katsastaa. En näe mitään erikoisempaa syytä etteikö tulisi leimaa mutta haetaan nyt ainakin kuukausi lisää ajoaikaa.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #3 : 22.09.2011, 22:04:42 »
Meillä oli tuollainen Horizon 1.9 Dieseli vm.1984. Ajettiin sillä jotain 450tkm.
Peugeot 508 & Peugeot 607

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #4 : 23.09.2011, 12:16:23 »
Hieno homma että Talbotejakin säästyy vielä. Saako tohon osia vielä hyvin?

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 401
  • "The drive of your life"
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #5 : 23.09.2011, 19:13:12 »
Asiallinen projekti. Näitä ei enää näe kauhean usein liikenteessä.
Eikös tuossa Horizonissa ollut paisuntasäiliökin vielä oikein lasia?
Audi A6

teemudz

  • Vieras
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #6 : 23.09.2011, 21:49:32 »
Tuo on kyllä uskomattoman ruma kulkine, mutta propsit omistajalle, että on moisen hankkinut ja meinaa siitä vielä huoltakin pitää. Niin ja ilkeää sillä vielä ajaakkin  ;) En tosiaan edes jaksa muistaa, millon olisi ko. merkkinen kulkine tullut liikenteessä vastaan...

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #7 : 23.09.2011, 21:50:23 »
Hieno homma että Talbotejakin säästyy vielä. Saako tohon osia vielä hyvin?

No perus sytkänosia yms. sellasia löytyy "helposti", mutta vakaajan tangot ja moottorin tukikumi vaatii jo muutamat puhelinsoitot. Ei esim. mätänetistä löydä. Paras tapa löytää oikea tukikumi on ottaa vanha irti ja mennä paikalliseen autotarvikeliikkeeseen ja vertailla että missä olisi samanlainen.

Asiallinen projekti. Näitä ei enää näe kauhean usein liikenteessä.
Eikös tuossa Horizonissa ollut paisuntasäiliökin vielä oikein lasia?

Kyllähän tuo pässinmuna on ihan täyttä lasia. Aika perverssi ratkaisu meikäläisen mielestä :D,
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #8 : 23.09.2011, 21:51:16 »
Tuo on kyllä uskomattoman ruma kulkine, mutta propsit omistajalle, että on moisen hankkinut ja meinaa siitä vielä huoltakin pitää. Niin ja ilkeää sillä vielä ajaakkin  ;) En tosiaan edes jaksa muistaa, millon olisi ko. merkkinen kulkine tullut liikenteessä vastaan...

Minun mielestä Horizon on omalla perversillä tavallaan kaunis auto. Varsinkin nuo kiveniskusuojat umpiossa ovat nätit.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #9 : 24.09.2011, 06:29:30 »
Muotoilultaa edustaa funktionalismia parhaimmillaan  ;D

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #10 : 24.09.2011, 11:25:18 »
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu. Kyllä kannatti, oli sen verran hapettuneet jo nuo osat ja ottaa kyllä nyt paremmin kierroksia. Seuraavaksi käyn ostamassa kilon siveltävää alustamassaa.

Löysin hienon käsinkirjoitetun lapun hansikas"lokerosta" jonka mukaan venttiilit on säädetty 222 tkm kohdalla.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

J-PR

  • Vieras
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #12 : 25.09.2011, 16:09:50 »
Arvostan! Pikkasen harvinaisempi harrastusauto kuin esim joku Jaguar tms.

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
  • 407 SW 2.0 HDI aut (150tkm)
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #13 : 25.09.2011, 17:32:59 »
Mulla oli joskus 15 vuotta sitten samanvärinen, en vaan muista rekkaria (tuskin nyt oli tuo sama kuitenkaan...)

Ja vanhemmilla oli joskus 80 luvun puolella kerman värinen tuommoinen joka oli petro.Voi sitä hajun määrää takana. Muutettiin myöhemmin pelkästään bensiinikäyttöiseksi kun petroolia ei saanut enää oikein mistään ja diesel verokin painoi.

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: Käyttöharrasteprojekti Talbot Horizon 1.3 GL
« Vastaus #14 : 26.09.2011, 12:28:52 »
Onhan tuo ihan suoraan sanottuna kauhea laite, mutta juuri siksi edustaa hyvin oman aikansa käyttöautoja. Samaa kirveellä muotoiltua tyyliä kuin VW Golf (I ja II), D-Kadet ja Volvo 343. Horiskoja lienee rekisterissä joitain kymmeniä ja kanta harvenee koko ajan. Teknisesti Suomen Horisontti on Simca 1100:n jälkeläinen ja Peugeot 309:n edeltäjä.

Toni Naskali on elvyttänyt Vanhat Simcat ja Ford Vedette -kerhon toimintaa ja omistaa käsittääkseni aikanaan Tom Fabritiukselle kuuluneen osakokoelman. Simcakerholla on nettisivutkin, sitä kautta voit löytää osia ja kohtalotovereita. Joskus aikojen alussa myös Club Peugeot ry toimi noiden Talbot-harrastajien kokoontumispaikkana, kun kerho sai Maan Auton poisto-osien mukana myös Talbotien sälää. En tiedä onko kerhon varastossa Haagassa enää mitää Talbotiin, mutta tämähän selviää kysymällä.

Tossa on varmaan se armottoman rumakäyntinen Simcan 1294 tjsp kuutiosenttinen kone? Moottori itsessään lienee ns. ikiliikkuja. Samaa myllyä käytettiin vielä joissain 309-autoissa. Väitetään sellaistakin, että PSA-konserni oppi autojen kunnollisen pohjamaalauksen salat nimenomaan Uudenkaupungin autotehtaan kautta, jossa koottiin PSA-yhtymän Talbotien lisäksi Saabeja. Saabin opit valuivat näin laajempaan käyttöön. Tarinan todenperäisyyden saa punnita miten haluaa...

Säilytä ihmeessa tuo laite ja tuo vaikka Simcakerhon kesäpäiville näytille ensi kesänä.