Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"  (Luettu 8650 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuomoo

  • Vieras
407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« : 10.10.2011, 10:06:51 »
Auto: 2007 407 1,6 HDi (111 000 km).

Aamulla lähdin ajelemaan kouluun, ja viiden ajokilometrin jälkeen ruudulle hyppäsi ilmoitus "Speed control system faulty". Mutkaista hiekkatietä ajellessa mitään ongelmaa ei huomannut, mutta pikitielle saapuessani auto alkoi nykiä. Noukin kaverin kyytiin, ja sammutin auton ja käynnistin uudelleen, ja sama vikailmoitus hyppäsi silmille uudelleen. Ilmoitus tulee näkyville vain silloin, kun kääntää vakkarin päälle tai nopeusrajoitusalueelle, tehdasasenteisen vakkarin katkaisijan keskiasennossa mitään ilmoitusta ei tule.

Autolla kyllä pääsee eteenpäin, mutta ei se mihinkään liiku. Kierrokset eivät nouse kunnolla, eikä auto kiihdy. Palasin kotiin, ja autotallissa huomasin, että auton keulalta kuuluu kummallinen romina. Ääni on kuitenkin sellainen, että en usko sen tulevan pakoputkesta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 125
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #1 : 10.10.2011, 11:18:04 »
Samaa herjaa heitti oma auto kun oli sähköinen kaasupoljin viallinen. Tosin ilmoitus tuli vain kun yritti aktivoida nopeusrajoittimen, vakkari toimi OK... Ja vaihdon jälkeen kaasupolkimen toiminta hieman parani, sanoisin jopa, että tuo kick-down toiminta parani selkeästi...

Tosin mitään rohinaa ei auton moottoritilasta kuulunut :o, toisin minulla kyseessä oli bensa malli automaattilaatikolla...

Vikakoodien luku(uun)?   ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 918
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #2 : 10.10.2011, 18:18:24 »
Totta, PPS-vikakoodit kertovat melko varmasti syyn. Ratasvika mahdollinen, kun äänteli. Mitä kustansi uusi osa ja missä laajuudessa piti purkaa kaasuläppäsysteemiä , puritko rikkoontuneen osan? Eroavaisuudet dieselin ja V6-bensiinimallin välillä olisi ensiksi hyvä selvitettää.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 125
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #3 : 10.10.2011, 20:09:57 »
Tarkennuksena tuohon omaan viestiin, että kyseessä oli siis juurikin tuo kaasupoljin joka on "kabiinissa". Osa meni auton myyjän "piikkiin", joten en nähnyt viallista osaa, saati voinut purkaa sitä  :P. Hintaa en muista enää tarkasti mutta olisikohan ollut luokkaa 280€ + työt..?
Varmasti diesel- ja bensamalleissa on eroja tuolla konehuoneen puolella mutta juurikin tuota samaa "herjaa" auto siis antoi. Ensin epäilivät merkkihuollossa, että vika johtuisi viallisesta jarruvalokatkaisijasta mutta tämän vaihto ei auttanut. Jossain vaiheessa ehdotin, että vaihtavat tuon kaasupolkimen ja se aiheutti juurikin tuota "Speed control system faulty" -vikaa... Vikakoodit (jotka autosta löytyi ja joita ei saanut poistettua/ -kuitattua) viittasivat tuohon kaasupolkimeen, Citroen-foorumilla oli jollain ollut samaa ongelmaa, muistaakseni.
Tämä "Speed control system faulty" -herja voi tosiaan tulla siis monestakin eri syystä...

Mutta tosiaan, ehdotan vahvasti vikakoodien lukua, tämä auttanee vikakohteiden rajauksessa.

Tuomoo

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #4 : 11.10.2011, 08:10:27 »
Varasin ajan huoltoon, jossa ilmoittivat että autolla ei suositella ajettavan, ja sain ajan merkkiliikkeen huoltoon jo tälle päivälle. Ilmoittivat, että kyseessä on ilmeisesti pikkujuttu, eli varmaan huollossa epäilevät juurikin sitä jarrujen katkaisijaa.

Juuri äsken kävin heittämässä auton huoltoon, ja matkalla syttyi myös merkkivalo "Depollution system faulty". Tämä valo tosin on palanut ennenkin, ja yleensä sammunut reippaasti kaasuttelemalla, mutta kierrokset eivät nouse yli 3000:n lainkaan, ja autosta on tehot muutenkin hukassa, esim. 80-100 km/h kiihdytys kesti noin minuutin. No, toivottavasti huollossa osaavat korjata tuon, en oikein selviä ilman autoa opiskelujen ja töiden kanssa.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #5 : 11.10.2011, 09:15:25 »
Siellä on ecu vikatilassa kaasun takia, joten se menee "safety modeen", jolloin kierrokset ei nouse yli 3000rpm:ään mutta tippuuko tuossa moottorissa ahdinkin pelistä pois...?
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 09:46:04, kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tuomoo

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #6 : 11.10.2011, 10:13:47 »
Huollosta soitettiin, tuli kivoja uutisia.

Olivat ottaneet auton työn alle, ja vika ei löytynytkään oletetusta paikasta eli sieltä jarrukatkaisijasta. Huoltomies sanoi, että itsekin oli kiinnittänyt huomiota auton omituiseen käyntiääneen, ja alkanut etsiä vikaa moottorista. Kävikin ilmi, että turbon akseli on katkennut, ja turbon sisältö oli palasina siellä sisällä. Tässä vaiheessa alkoi ahdistamaan.

Onneksi, luojan kiitos, mikään muu ei ole vaurioitunut turbon lisäksi. Pelkäsin jo, että osat ovat jatkaneet matkaa turbosta eteenpäin, ja kohta on kone kiinni, mutta ilmeisesti kaikki osat olivat löytyneet turbon sisältä. Tätini 307:ssä kävi neljä-viisi vuotta sitten samoin; hänen pösönsä turbon akseli katkesi, ja kone leikkasi kiinni, kun lohkoon oli päätynyt metalliromua turbosta.

Huoltomies epäili, että kyseessä voi olla valmistusvika, mutta todennäköisempää on se, että turbon voitelu on pettänyt, joku öljyletku on tukossa tai poikki, tai voitelukanavat ovat tukkeutuneet. Kustannusarvion kuultuani alkoi ahdistamaan vielä enemmän: tehdasuusi turbo maksaa noin 1850 e + työt, tehtaalla kunnostettu turbo taasen noin 1500 e + työt. Tulipahan kallista opiskelijalle...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 075
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #7 : 11.10.2011, 10:37:55 »
http://varaosia.com/50

Mainostavat ainakin hiukan erilaiseen hintaan. Se on sitten eri juttu riittääkö pelkkä ahtimen vaihto. Oliko muuten ajettu millaisella huoltovälillä, varmaan 20 tkm? Vai peräti vedetty pitkäksi 20 välejä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #8 : 11.10.2011, 17:08:13 »
www.tonistakeover.com. Kysyppä tuolta niin saattaa olla "hiukan" halvempi ratkaisu, jos sattuisi olemaan tarjolla joku purettavana oleva moottori.

Tuntuu ihan järjettömältä vetää yli 20tkm huoltovälejä ahdetuissa moottoreissa, jotka on liian pieniä muutenkin tuohon koriin, jolloin myös moottorin rasitus on jotain muuta kuin tyyliin 206:sen korissa...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 517
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #9 : 11.10.2011, 17:37:52 »
Jos autoa on huollettu asianmukaisesti, niin ainakin osat ja mahdollisesti myös työ pitäisi mennä virhevastuun piikkiin. Ei se ole missään määrin normaalia kulumista, jos turbo hajoaa 4 vuoden ja ~100 tkm ajosuoritteen jälkeen. Sillä ei mielestäni ole vaikutusta, onko vaurio seurausta turbon valmistusviasta vai voitelujärjestelmän viasta. Jos voitelujärjestelmässä on tukkeuma tms., niin miten käyttäjä sen pystyy paikallistamaan ajoissa ennen kuin turbo on jo päreinä? Yhtä lailla virhe on tuotteessa, eikä turbon hajoaminen ole käyttäjän toimista johtuvaa.
Peugeot 607 3.0 manual '01

Tuomoo

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #10 : 11.10.2011, 18:29:33 »
Kyllähän noita varaosaturboja tuli katseltua, mutta tuo merkkihuolto on melkoisen natsipaikka. Auto on siellä kone palasina, eivätkä mielellään anna pois, vaan vaihtavat turbon siellä. Ja näin käsitin, että "kolmannen osapuolen" turbot, purkuosat ja varaosat eivät kelpaa liikkeelle. Itsellä ei ole oikein kykyä eikä osaamista turbon vaihtoon, vaikka pikkuremontteja olen itsekin tehnyt.

Autoa on huollettu liikkeen ohjelman mukaisesti, eli huoltoväli on se 20 000km. Jokainen huolto on tehty, eikä huolloissa ole kitsasteltu, ja pisimmillään huoltoväli on ylittynyt alle 500km. Minun käsitykseni asiasta on se, että turbon hajoaminen EI ole normaalia kulumista, kuten  PL tuossa jo sanoikin, eihän käyttäjä voi tietää öljykierron ongelmia. Auto hajosi tasaisella maalla kuudenkympin vauhdista, eikä mitään ongelmia ole aiemmin ollut.

Onko kenelläkään tietoa tuosta virhevastuusta? Lainaus Kuluttajaoikeuden linjauksista: "Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa., vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan.  " Tähän ei mitenkään ole voinut itse vaikuttaa. Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa, miten asian kanssa kannattaisi menetellä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 075
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #11 : 11.10.2011, 18:34:13 »
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/

Lainaus
Vaikka takuuaika olisi päättynyt, myyjän virhevastuu ei välttämättä pääty, jos autolta voidaan yleisen mittapuun perusteella odottaa takuuaikaa pidempää kestoikää. Jos olet ostanut autosi uutena, myös maahantuojan vastuu jatkuu takuuajan jälkeenkin.

Ensisijaisesti yhteyttä myyjään mikäli auto on ostettu liikkeestä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #12 : 11.10.2011, 19:36:18 »
Kauanko auto on ollut sinulla?

Kuluttaja-asiamies on aika munaton, koska myyjä pystyy kääntämään kaiken normaalin kulumisen piikkiin tai muulla tapaa luistamaan vastuustaan... Vetoaa vaikka siihen, että autoa ei ole käytetty kuten pitää tms hienoa. Toki kannattaahan sitäkin kanavaa kokeilla.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #13 : 11.10.2011, 20:22:57 »
100 tkm on nykyään 'aika tavallinen' kesto-ikä, pienille yli 200 000 1/min pyöriville ahtimille.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 979
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #14 : 11.10.2011, 20:32:37 »
Jos tuohon on uskomista niin onko se usein sama kuin moottorin kesto-ikä vai kuinka usein se saa siipeensä kun turbo hajoaa?