Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei aina käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)  (Luettu 14092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

manyga

  • Vieras
Ei sit enää käynnistyny... Eli ei oo mitattu jännitettä nyt. Ennen hiilien vaihtoa tais olla 14,2. Muuta ei enää keksi, kun huomenna haetaan se kampiakselin asentotunnistin ja kokeillaan. Ei kyllä ole mitenkään nykiny tai temppuillu aiemmin. Niin, ja bensapumppu toimii.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Se 14,2 V kuulostaa ihan normaalilta latausjännitteeltä, joten laturi lienee kunnossa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

manyga

  • Vieras
Kokeillaan nyt kait ostaa sekä kampiakselin asentotunnistin, että vauhtipyörän anturi, kun kait se voi olla kumpi vaan... Jos ei auta, niin pitänee hinata ainaki vikakoodin lukuun.

Olisko muuten tietoa, mikä vikakoodien lukulaite olis kätevä kotiin. Sais sopia ainaki Peugeot 206, 307 ja Renault Megane ?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Kirjoitat yhdestä ja samasta anturista, ei siellä kahta anturia pitäisi olla vauhtipyörän kehällä. :-)

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46687.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39308.0

206, moottorinohjaus ja anturit (tuolta sitten oikea versio TU3JP-moottorista)

Olisko muuten tietoa, mikä vikakoodien lukulaite olis kätevä kotiin. Sais sopia ainaki Peugeot 206, 307 ja Renault Megane?

Näistä on keskusteltu omassa viestiketjussaan (jatkot aiheesta sinne, kiitos):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5567.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Täällä Motonetin osaluettelossa vaan oli näin: http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat?

Niitä Motonetin luettelon tuotekuvauksia ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti, koska heidän käyttämänsä termit välillä vaihtelevat ja ovat välillä vähän sekavia ja toisaalta luettelo sisältää joskus sellaisiakin osia, joita ei automallissa välttämättä ole edes käytetty (itsekin olen välillä lähettänyt heille korjauksia virheisiin).

http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_206_99-%3E09

Lainaus
YKK-anturi PSA kampiaks 7710->, 10-9149, 1,1-1,6 YKK-anturi/KAMPIakseli (ei 16V, PSA-#1920.5T) [1999 - 2009], 29,90 e
Vauhtipyöräanturi PSA, 10-0298, 1,1/1,4/1,6 ja 16V-1,4/1,6 Vauhtipyörän YKK-/kierroslukutunnistin (ei johtoa, PSA-#1920.AW) [1999 - 2009], 29,90 e
YKK-anturi PSA 1,4-16V "KFU" 03->, 10-9217, 1,4i-16V-65kW YKK-anturi/nokka-aks (PSA-#1920.GQ) [2003 - 2009], 22,90 e

Tässä tapauksessa vinkkinä anturin valintaan on listattu Peugeotin varaosanumeroita, mutta 206:ssa ei käytetä anturia 1920 5T (vain 106:ssa). Listalta puuttuu kokonaan osa 1920 AV, mutta ehkä Motonetin tarvikeosatoimittajien listauksien mukaan jokin noista muista käy sen tilalle, vaikka Peugeotin varaosaluettelon mukaan asia ei näin olekaan.

10-9149 ja 10-0298 ovat siis kumpikin kampiakselin asentotunnistimia. Motonetin 10-9217 (1920 GQ) puolestaan on nokka-akselin asentotunnistin, jota autossasi ei käytetä (auton VF3-alkuinen valmistenumero auttaisi etsimään oikeat osat Service Box:sta).

Eiköhän sieltä autoosi sopiva anturi löydy, jos vain on varastossa. Vanhan voi ottaa malliksi mukaan, jotta tulee edes mekaanisesti yhteensopiva osa, vaikka sähköiset arvot eivät ihan oikein olisikaan. Kuvia antureista on muuten kätevä etsiä Peugeotin varaosanumeron perusteella saksalaisesta nettikaupasta Seekpart24.

Motonetin ongelmana on, että he eivät yleensä ilmoita luettelossaan tarvikeosan valmistajan nimeä ja tuotenumeroa, jolloin yhteensopivuuksia ei voi tarkistaa itse valmistajien luetteloista. Tämä johtunee siitä, että valmistajia/toimittajia "samalle" osalle on useita, jolloin työmäärä tarkempien luettelotietojen ylläpitämisessä voisi muodostua suureksi.

Fixuksen luettelo on siinä mielessä parempi, että sieltä löytyvät usein valmistajien nimet ja tuotenumerot (tai ainakin maahantuojan tuotenumero, jonka kautta tarkempaa tietoa voi yrittää etsiä).
« Viimeksi muokattu: 01.06.2016, 08:59:47, kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

manyga

  • Vieras
No ei auttanu tuonkaan osan vaihto. Koko päivän auto seisoi pihassa ja lähti käyntiin ja kävi hyvin. Kesti vähän aikaa ennenkuin sai olemaan käynnistymättä. Osa vaihdettiin, ei mitään apua! Nyt on ihan tyhjä pää...

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 662
Olisiko siinä ideaa, että lämmittäisi varovasti kuumailmapuhaltimella moottorinohjauksen komponentteja yksi kerrallaan ja päästä näin paikallistamaan lämmetessään vikaantuvan boxin/laitteen.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Kuulostaa hieman ajoneston vialta, samanlaista on havaittu myös 406:lla. Autodatan perusteella kytkentä on myös 206:ssa vastaavanlainen. Viat ovat johtuneet kaksoisreleestä (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42407.msg182983#msg182983) tai virtalukon antennista (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43217.msg170174#msg170174). Omassa tapauksessani ongelmaa ilmenee edelleen vaihtelevasti, yleensä melko harvoin. Vikavalon välähdyksistä pystyy näkemään koska ongelma on päällä.

Kun auto ei lähde käyntiin, voisi mitata kulkeeko jännite polttoainepumpulle. Kulkureitti ensimmäisen ohjeen mukainen kaksoisrele -> sulake -> inertiakytkin. Sulakkeen numeron voi katsoa ohjekirjasta. Ajonesto ollessa päällä ovat suuttimet, polttoainepumppu ja puola jännitteettömiä.
Peugeot 607 3.0 manual '01

manyga

  • Vieras
Missä -99 206 on tuo kaksoisrele?

Niin, ja bensapumppuun asti tulee virta, puolaan vissiin ei...
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 20:22:50, kirjoittanut manyga »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Onko puola ehjä. Noi voi tehdä kans oikkuja, toimii ei toimi.
Peugeot 508 & Peugeot 607

manyga

  • Vieras
Mites puolan toiminnan voi mitata? Vaihtamalla vaan (aika arvokas osa testiin...)?

Sit täytyy muuten vielä sanoa, että tuo kampiakselin asentotunnistin, mikä autosta otettiin ulos, on nimenomaan juuri sellainen, kun ei pitänyt olla, eli se, mikä piti olla vaan 106... Ja moottori on KFX.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Missä -99 206 on tuo kaksoisrele?

Sijaitsee konetilassa samassa kotelossa moottorinohjausyksikön kanssa: linkki. Ei välttämättä vastaa juuri autoasi, noita kun on tuhottoman monta vaihtoehtoa. Sijainti kuitenkin pitää paikkansa.

Onko autossasi Bosch vai Magneti-Marelli -moottorinohjaus? Jälkimmäiseen löytyy Autodatasta kytkentäkaavio.
Peugeot 607 3.0 manual '01

manyga

  • Vieras
Siis nimenomaan tuon mustan laatikon sisällä, ei alla? Minkänäköinen se kaksoisrele pitäis olla?
Sulakkeiden kans rasiassa on vissiin 2 relettä, mut ei kai niitä täs tarkoiteta?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Sit täytyy muuten vielä sanoa, että tuo kampiakselin asentotunnistin, mikä autosta otettiin ulos, on nimenomaan juuri sellainen, kun ei pitänyt olla, eli se, mikä piti olla vaan 106... Ja moottori on KFX.

Voihan sen osan ulkonäkö olla ihan vastaava, mutta Peugeotin mukaan edelleenkään osaa 1920 5T ei ole käytetty yhdessäkään 206:ssa. :-) Se on sitten asia erikseen, että onko tuo Motonetin tai tuotteen valmistajan ilmoittama alkuperäisosavastaavuus muutenkaan oikein. Esim. joissakin ulkonäöltään vastaavissa antureissa oli eroa vastuksessa 50 ohmin verran (jonka merkityksestä en osaa sanoa), kun asiaa selvittelin. Kun katsoo tarvikevalmistajan luettelosta pakkauksen tuotekoodilla osavastaavuuksia, niin siellä saattaa hyvinkin olla lueteltu myös se oikea 206:n yhteydessä Peugeotin käyttämän osan varaosanumero.

No, joka tapauksessa olet nyt testannut, ettei vika ole anturissa, kun auto käyttäytyy samalla tavalla sekä uudella että vanhalla.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2011, 04:40:29, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

manyga

  • Vieras
Noissa Motonetin osissa oli sama ohmimäärä molemmissa versioissa (olisko ollu 55). Ja autosta irrotetussa osassa oli sama numero kyljessä, kuin noissa molemmissa varaosissa. Eikä tuolta Peugeotin Service Boxista taida löytyä enää -99 vuoden autoa...

Tuntuu, että ei enää oo autossa paikkaa, mitä ei olis tutkittu. Ja tosiaan aina, kun on yön (ja päivänkin) seissy, niin lähtee käyntiin ja käy ihan täysin, ei siis mitään nikottelua. Tiedä sitte voiko tuo kaksoisrele aiheuttaa tällästa ongelmaa...

Löysin tälläsen englanninkielisen Peugeotin vianetsintä jutun http://peugeot.mainspot.net/fault_find/engine_fault_finding.shtml
Tossa tuo 2 ja 4 kohta olis tällä autolla aiheellisia, sillä erolla, että autoa ei vaan ole vaikea käynnistää lämpöisenä, vaan se todellakaan ei käynnisty lämpimänä. Vasta kun on täysin kylmennyt.