Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)  (Luettu 7573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #15 : 28.12.2011, 17:22:04 »
Kuten aiemmin mainittu, osanumero 1920 9H on sopiva (DAM-numerot 7329-8056),  linkki. DAM-numerosta 8057 alkaen on käytetty anturia, jossa on erilainen liitin, linkki.
Peugeot 607 3.0 manual '01

Talonmies

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #16 : 28.12.2011, 17:59:07 »
Valmistenumero on VF38ERFVE80354167. Kurkkasin imusarjan alle, että minkälainen MAP-anturi siellä on. Siellä oli aivan samanlainen, kuin tuo uudemman mallinen liitin, ulkomuodoltaan ja näin. Alkaa mennä oudoksi. Ostin ensin tuon vanhemman mallisen liittimen, mutta se oli paljon lyhyempi, kuin mikä tuolla oli.

Pitää viedä huoltoon tuo auto ja nuo osan kuitit, niin saavat käydä sitten vaihtamassa, jos osa ei käy.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 18:07:04, kirjoittanut Talonmies »

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #17 : 28.12.2011, 18:17:59 »
On se aivan mahdollista. Omaanikin on ilmeisesti vaihdettu uudemman tyypin anturi ja vaihdettu johtosarjaan sopiva liitin. Pierburgin tuotelehden perusteella antureiden pinnijärjestys ei ole sama, vaan uloimmat pinnit pitää kytkeä ristiin: http://art.rexbo.net/pierburg/pdf/pg-si-0102-en-web.pdf. Vanha anturi: 7.18222.02.19.0, uusi anturi: 7.18222.02.0. Muuten antureiden jännitealueet näyttäisivät olevan käytännössä samat.
Peugeot 607 3.0 manual '01

Talonmies

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #18 : 28.12.2011, 18:59:24 »
Tässä nyt pari kuvaa, jotka ovat tosin hiukan epäselviä:

Autossa kiinni oleva MAP-anturi: http://aijaa.com/000859260578.jpg

Uusi ostettu anturi: http://aijaa.com/004519260579.jpg

Minusta tuo autossa kiinni oleva näyttää niin erehdyttävästi tuolta uudemman mallin anturilta.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #19 : 28.12.2011, 21:28:30 »
Molemmat kyllä näyttävät olevan uudemmantyyppistä mallia.
Peugeot 607 3.0 manual '01

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #20 : 28.12.2011, 22:10:09 »
Tuo kopio-anturi on kyllä uudempi, mutta liitintä ei auton kuvasta näe.

Talonmies

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #21 : 28.12.2011, 22:58:04 »
Identtisiä nuo näyttäisi silmämääräisesti olevan. Tuossa vanhemman mallisessa anturissa on vähän lyhyempi se sähköliittimeen menevä pää. Autossa kiinni olevassa anturissa on yhtä iso tuo sähkönippuun menevä pää, kuin tässä uudemman mallin liittimestä, jonka ostin.

Kiitos kaikille kuitenkin vastauksista! Huomenna varaan ajan Fixus-autohuoltoon, jossa lukevat vikakoodit nyt varmuuden varaksi kuitenkin, jos löytyy jotain muutakin tuohon nykimiseen sidoksissa olevaa vikaa. Ainakin saavat tuon uuden MAP-anturin iskeä kiinni autoon, vaikka itse vika olisi jossain muussa, esim. puolassa tai lambda-anturissa. 400e olen varannut rahaa korjauksiin kaiken kaikkiaan, katsotaan, että selviänkö lähellekkään tuolla summalla! Ainakin MAP-anturi on jo maksettu pois. :D Ilmoittelen täällä, että missä se vika nyt loppujen lopuksi oli ja paljon tuli maksamaan.   

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #22 : 28.12.2011, 23:51:48 »
Autosi DAM-numero on siis 7490 (12.05.1997), joten siihen kuuluisi anturi:

(#6) 1920 9H, SENSOR, BOSCH, INJECTION XU10J4R SINCE RPO No. 07329 (02.12.1996) UNTIL RPO No. 08056 (29.11.1998)

Jota vastaa Motonetin osa:

Lainaus
MAP-tunnistin PSA/Fiat Bosch, 28-1458, 406 MAP-Alipainetunnistin jos Bosch-0261230012 [1996 - 2004], 57,90 e

Mutta jos autossa nyt on uudemmalla johtosarjan liittimellä varustettu anturi, lienee se ja liitin vaihdettu siihen aiemman omistajan aikana jostain syystä.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 23:55:03, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Talonmies

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #23 : 03.01.2012, 14:55:05 »
Vein auton huoltoon tänään. Soittivat äskein, että vikakoodeista ei löytynyt mitään. Epäilevät puolavikaa. Auto siis nykii pahasti kiihdyttäessä ja varsinkin pienillä kierroksilla. Sekin on jännä, että kun kone on kylmä, niin toimii lähes moitteetta, mutta kun lämmöt nousevat, niin auto käy nykimään. Tasakaasulla ei nyi oikeastaan ollenkaan.

Vähän ikävä homma on se, että tuo puola, uudet tulpat ja sen vaihto tulee maksamaan yhteensä 300e. Jos auto ei tulekkaan kuntoon, niin rahat menevät vähän kuin hukkaan. Autolla on vain niin mielettömän hirveä ajaa, kun nykii käsittämättömän paljon, niin pakko vain maksaa vähän arvalla.

Jos ei tule kuntoon, niin mitähän seuraavaksi? MAP-anturin vaihto? Sanoivat, etteivät epäile sitä, koska auto oirehtii niin sytytyspuolan vikojen mukaisesti.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 506
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #24 : 03.01.2012, 21:20:14 »
Eihän sitä sytytysmuuntajan vikaa tarvitse "epäillä", kun ottaa sen kannen pois, ja katsoo, onko epoksi halki:



Sitten voi vielä kaasutella ja katsoa, onko purkauksia:

http://www.youtube.com/watch?v=CLheC83KTDs

Turha niitä osia on alkaa summamutikassa vaihtamaan ja maksamaan.

Talonmies

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #25 : 03.01.2012, 22:08:22 »
Tätä ihmettelin itsekkin, että eivätkö he oikeasti tarkista siellä mitään, vaan vaihtavat osan arvalla asiakkaan kustannuksella. Kun osa on kiinni, niin sitä ei voi enää palauttaa. Sen verran kuitenkin luottaa isoon huoltofirmaan, että uskoisi siellä olevan sen verran asiantuntevaa porukkaa, että tarkistavat, että onko osa varmasti rikki, eivätkä laita vain ehjää ehjän tilalle.

Itsellä on niin hektinen aikataulu, että ei kerkeä hirveästi kotona autoa korjailemaan, kun ei ole lämmintä talliakaan, niin pakko luottaa näihin korjaamopalveluihin. Harmittaa, jos oikea vika ei selviä, vaan osia vain laitetaan vuoronperään kiinni ja arvuutellaan. Vähän ihmetytti lambda-anturin rikkoutumisen tyrmääminen, että se ei kuulemma aiheuta mitään tällaisia oireita autolle. Täältä foorumilta olen kuitenkin lukenut vastaavia kokemuksia. Myös MAP-anturiin ei tahdottu uskoa mitenkään, että se aiheuttaa mitään tuollaista. No, pakko luottaa ammattilaisiin ja ylistää firmaa, jos osuivatkin oikeaan! :D

Auton oireista vielä sen verran, että vaikka tyhjäkäynti onkin vähän pätkivä ja pomppiva, niin auto ei kuitenkaan sammu tyhjäkäynnillä esim. valoissa. Valoista lähtiessä/kiihdyttäessä alkaa se tuskallinen nykiminen, joka jatkuu aina, kun on alle 2000 kierrokset ja lieventyy, kun menee siitä yli. Auto myös lähtee aina hyvin käyntiin, ensimmäisellä yrittämällä. Kylmällä koneella auto ei siis oikein pahemmin oireile (nykiminen katoaa), mutta tyhjäkäynti pysyy pomppivana/pätkivänä. Kun kone lämpiää, niin ajaminen on suoraan sanoen aika helvetillistä.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2012, 22:35:13, kirjoittanut Talonmies »

Talonmies

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #26 : 04.01.2012, 00:23:39 »
Niin, ja pitäisikö vikakoodeissa näkyä tuo puolavika? Outoa, että jos joku pytty ei pelaa, niin ei tule mitään vikakoodia. MAP- ja lambda-anturivikaa ei taas näy vikakoodeissa.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #27 : 04.01.2012, 06:00:09 »
Kyllä vikakoodi pitäisi tulla puolasta, map-anturista ja lambda-anturista, mikäli vikaantuneet. Omassa ainakin puola ja lambda antoivat koodin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 506
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #28 : 04.01.2012, 07:46:14 »
Vikavalo ei minun autossa syttynyt, mutta koodeja en edes lukenut.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 204
Vs: 406 - Nykii kiihdytettäessä (sytytyspuola)
« Vastaus #29 : 04.01.2012, 15:22:29 »
Ainakin uudemmat EW koneet antaa herkästi vikakoodia sytytykseen liittyen.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99