Kirjoittaja Aihe: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)  (Luettu 8647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

stepe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« : 02.02.2012, 16:14:37 »
Auto: 2011 308 SW 1,6 VTi 120 Allure.

Vielä viime sunnuntaina auto lämpeni niin, että lämpömittari näytti 90 °C. Sen jälkeen, mittarin mukaan, lämpö ei ole noussut kaupunkiajossa juuri nimeksikään, korkeintaan 70 °C, jos sitäkään. Liikennevaloihin pysähdyttäessä lämpö laskee reippaasti ja nopeasti alemmaksi. Pakkanen on kiristynyt viime sunnuntaista mutta ei sillä noin suurta vaikutusta pitäisi olla. Vai onko?

Tänään pidin moottorinlämmitintä kolme tuntia päällä ja ajoin sen jälkeen 10 km. Perille päästyäni mittari näytti noin 70 °C, mutta laski saman tien kun vauhti hiljeni ja etsin parkkipaikkaa. Auto seisoi parkissa noin 1,5 tuntia. Ajoin sen jälkeen arviolta 25 km, josta osa moottoritietä. Vain moottoritiellä lämpö nousi 90 °C. Heti poistuesani motarilta lämpö laski reippaasti ja liikennevaloissa seisoessa lisää.

Pysyy virkeänä kun kabiini ei kauheasti lämpene. Kyselin asiasta Laakkoselta ja on kuulemma aivan normaalia. Tekniikasta en  mitään ymmärrä mutta hieman epäilen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #1 : 02.02.2012, 16:15:49 »
Onko viimasuoja asennettu keulalle ? Onko manuaali vai autom. ilmastoitu ?
Peugeot 508 & Peugeot 607

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #2 : 02.02.2012, 17:32:09 »
Kaupunkiajossa yli 20 asteen pakkasella moottori saavuttaa normaalin toimintalämpötilansa tosi hitaasti, etenkin jos ei ole pitänyt autoa tolpan nokassa paria-kolmea tuntia (säteilylämmitin on pienitehoinen); kaiken lisäksi lämpöä alkaa tulla matkustamoon vasta kun moottori on saavuttanut normaalilämpönsä. Lumisuoja keulalla on kyllä välttämätön, mutta ei riittävä auttamaan moottorin lämpiämistä.  Moottorin lämpötilan tunnnistin on kyllä herkkä menemään rikki, pahimmasta tapauksessa jopa niin, että alkaa vuotamaan (kävi minulle, ikävin seurauksin). Luin muuten juuri Tuulilasi-lehdestä, että Kestotesti- C4 VTi 120 oli saanut kutsun huoltokampanjaan, koska vika huohotinputken vastuksessa saattaa polttaa sulakkeen, joka poistaa "tärkeän tunnistimen" toiminnasta, niin että auto jopa jää käynnistymättä. Huohotinputki vastuksineen vaihdettiin uuteen.   

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #3 : 02.02.2012, 18:30:40 »
Tuo vaikuttaa termostaattivialta, jos lämmityslaitteen tehokin laskee. Pojan Saab 9-5 käyttäytyi juuri noin ja ensin vaihdettiin lämpötila-anturi, josta ei ollut apua, mutta termostaatin vaihto korjasi tilanteen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #4 : 02.02.2012, 18:46:05 »
VTi120-moottorin (yms.) lämpötiloista on ollut juttua aiemminkin:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52285.0

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #5 : 02.02.2012, 18:56:20 »
Vaimolla 308 VTi 120 HB 2008 (viimasuoja on kiinni mutta autossa ei ole lohkoa joten kylmänä lähdetään), ja kysyin juuri tuota lämpiämistä viime päivien pakkasten aikana (esim. tänä aamuna -21). Kuulemma ei ongelmia, työmatka on noin 9km kehä III:sen molemmin puolin ja reitillä on pelkästään 50 ja 60 km/h rajoitusalueita - eli motarivauhtia ei ajeta ollenkaan - mutta auto on kuulemma siitä huolimatta täysin lämmin jo puolessamatkassa (koko matka kesää n 20-25mins aamuruuhkassa). Tämän perusteella epäilisin että kysyjän auton termostaatissa tms. saattaa olla härjöä.

Kysyin myös evaimolta ttä mitä auton lämpömittari näyttää puolessamatkassa ja perillä, mihin vaimo vastasi että "missä siinä sellainen lämpömittari on?"  ;D ;D ;D

Jos kyse olisi dieselistä niin sitten kyseessä olisi ominaisuus, koska omassa 150 HDi 5008:ssa (ja palstan perusteella monessa muussakin) lämpötila nousee ja laskee juuri kuten ekassa viestissä on kuvattu. Sisällä on kuitenkin aina mukavan lämmintä, kiitos sähkövastusten.

Aiheeseen liittyen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52285.msg220902#msg220902

stepe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #6 : 03.02.2012, 16:55:00 »
Viimasuoja asennettiin, muistaakseni marraskuussa, no syksyllä kuitenkin. Siitä oli maahantuojan kutsukampanja. Autossa on kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Ehkä on parempi viedä auto huoltoon tutkittavaksi. Huoltoneuvoja oli sitä mieltä ettei niitä termostaatteja enää nykyään vaihdeta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #7 : 03.02.2012, 17:04:12 »
Kyseisessä moottorimallissa termostaatin vaihtoaika on kaksi tuntia. Ei ole ihan helppo operaatio kun ahdastakin on. Samalla tulee uusi lämpötila-anturi termostaattikoteloon. Ennen tuohon sai pelkän anturin vaihdettua, mutta uudessa osassa tulee kaikki samassa paketissa. Termostaatti/anturi vikoja on ollut. Varsinkin noita anturi ongelmia. Tulee väärä hälytys ylilämmöstä. Ja monihan tunnetusti tilaa turhaan hinausauton vaikka tarvetta ei ole :o

308:ssa voi myös osittain teipata sen puskuriaukon ylemmän aukon myös tukkoon. Esim. ilmastointiteippi on hyvä ja sopivan levyinen/korkuinen siihen ritilään. Jätä n.10cm levyiset raot molempiin reunoihin, että keula ei ole ihan 100% ummessa.
Peugeot 508 & Peugeot 607

stepe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #8 : 04.02.2012, 09:20:10 »
Kiitoksia vastauksista. Menen maanantaina kyselemään huoltoaikoja.

jupeha

  • Vieras
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #9 : 04.02.2012, 12:25:16 »
Mulla 3008 samalla koneella (vm. 2010).  Viime talvena kirjoittelin tänne foorumiin samasta aiheesta.  Mitään korjausta asiaan ei tunnu olevan.  Tuntuu vähän siltä, että ei tulkaan.  Pakko kai vaan kestää!!!

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #10 : 04.02.2012, 12:30:53 »
Onko tarkistettu, että termostaatissa ei ole ohivuotoa, eli termostaatti sulkeutuu kunnolla ja avautuu vasta termostaatin osoittaman astemäärän tietämillä? Kunnossa oleva termostaatti ei avaa kiertoa, ennen kuin astemäärä on saavutettu.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

stepe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #11 : 05.02.2012, 09:22:39 »
Ei ole tarkistettu termostaattia. Huomenna on maanantai ja menen varaamaan huoltoajan niin saavat tutkia missä on vika. Sain sen käsityksen käydessäni ensimmäisen kerran liikkeessä, että samoista oireista kärsiviä autoja on ruuhkaksi asti tutkittavana.

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 402
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #12 : 18.05.2012, 08:07:01 »
Auto: 2009 308 SW 1,6 VTi 120.

Kävipäs oudon viileänä moottori tänä aamuna, keli +8c ja tihkusade, ajelin ruuhkatonta kehä1:tä 90kmh mittarinopeutta ja n. 20km ajon jälkeen ihmettelin että mitens moottorilämpötilamittari näyttää vain n. 75c. Lämppäripuhallin oli ykkösellä ja lämpötilasäädin 2/3 osalla. Kokeilin laittaa täydet lämmöt ja puhalluksen neloselle ja lämpö tippui moottorissa n. 70c asteeseen. Sitten tulinkin kaupunkialueelle ja otin lämmöt kokonaan pois ja puhallin nollaan niin moottorilämpö nousi 80c asteeseen.

Viimasuoja ei ole paikallaan, itseasiassa ei ollut koko viime talvena eikä talvella ollut mitään lämpenemisongelmia.

Parkkiin tullessa kokeilin vielä käynnistää auton havaitakseni että lämpömittari näytti samaa astelukua kuin sammutettaessa, minkäänlaista herjaa ei näytölle tullut.
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #13 : 18.05.2012, 09:20:03 »
Termostaatti vaihtoon. Aikaa menee n. 2h jos vaihdetaan uudenmallinen termostaatti. Varaosa on muuttunut erilaiseksi. Uuden mukana tulee myös lämpötila-anturi.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #14 : 18.05.2012, 09:26:50 »
Vähän myöhäinen neuvo nyt, mutta kyllä se "viimasuoja" = lumisuoja kannattaa pitää talvella paikallaan. Suojaa jäähdytintä lialta, kiviltä ja loskalta, ja kaikkein tärkein: tuulettimen puhallin on jäähdyttimen etupuolella, saattaa jopa mennä rikki pahimmassa tapauksessa jos ei käytä suojaa.