Kirjoittaja Aihe: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)  (Luettu 3148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« : 01.03.2012, 21:38:05 »
Yleisön pyynnöstä pistetään vähän tarinaa tästä käyttöraadosta. Tällä teen päivittäiset työmatka-ajot kun taas Stylellä teen välillä etelän reissut.

Kiitokset (tai kiroamiset) sille, joka mainitsi tämän auton tuolla Myyntiautojen taivastelua -aiheessa. Ostin tämän siis Rinta-Juopon huutokaupasta 260 euron hintaan 27.12.2011. Olin juuri tuolloin lomilla ja edellisenä iltana klo 20.00 tuli sitten tieto että seuraavana aamuna pitäisi matkata Helsinkiin julkisilla (370 km). Jäin Tikkurilassa pois, käppäilin liikkeeseen katsomaan että mitä tuli ostettua pelkän kuvan perusteella. Siellähän se pihalla nökötti sen näköisenä että kyllä on jonkin aikaa paikallaan ollut. Ei muuta kuin sisälle tekemään paperit, lyömään kylmä käteinen toimistonaaraalle ja lähdin ajelemaan autolla Juvanmalmin (työpaikan pääkonttorin) kautta takaisin Keski-suomeen. Tyhjäkäynti vaelsi aivan älyttömästi eikä meinannut pysyä käynnissä. Myös jarrut jäi jumiin mutta aukesivat kuitenkin ajettuani jonkin aikaa Kehä 3:lla.

Tyhjäkäynnin seilaamisen syyksi paljastui imusarjalta jarrupääsylinterille menevästä alipaineletkussa takapuolella ollut halkeama. Leiman hain ilman huomautuksia 02.01.2012. Autossa oli ostohetkellä kilsoja 132 200 km ja nyt on mittarissa 138 608 km. Seuraavat korjaukset ja huollot on autoon tehty:

- Ilmansuodatin, polttoainesuodatin (Hengst), moottoriöljyt (Total Quartz 9000), öljynsuodatin (Purflux) sekä nelikärkitulpat (Bosch Super 4)
- Jarrujen herkistys
- Jakopäänhihna, moniurahihna, kiristinrulla, vesipumppu
- Akku vaihdettu uuteen (Valtra Blue Dynamic D24 60ah. Mukana tuli kaksi akkua joista toinen on huono ja toinen huonompi)

Kytkinvaijerinsäätö pitäisi vielä tehdä, vaihtaa tulpanjohdot kauluksillisiin, hioa ja massata varapyörän paikan ympäriltä sekä vaihtaa laatikkoon uudet öljyt. Ainoita miinuksia tällä hetkellä autossa on lommo apparin puolen etulokarissa, kovat hakkapeliitta ykköset ja lohkolämmittimen puute. Kunhan kevät tulee niin myllytys ja vahaus on edessä. Kerrotaan lisää sitten kun on aihetta...
« Viimeksi muokattu: 01.03.2012, 22:00:30, kirjoittanut 405gr »
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #1 : 03.03.2012, 12:48:52 »
Onko rasvanipat taka-akselilla?

Mikä tämä kaulukselliset tulpanjohdot juttu on? Onko kuvia?
Peugeot RCZ HDI FAP

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #2 : 03.03.2012, 15:34:22 »
Rasvanipat laitan vasta keväämällä., ei ole talvella viittinyt laittaa. Kaulukselliset tulpanjohdot ovat tälläiset. GR:ssä oli ensiasennusjohtoina tuollaiset.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #3 : 22.03.2012, 23:09:36 »
Vaihteistoöljyt vaihdettu ja rasvanipat laitettu taka-akseliin kilometrimäärän ollessa 139 377.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 152
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #4 : 23.03.2012, 15:40:58 »
Onnea projektin kanssa :) postaa kuvia etenemisestä.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #5 : 23.03.2012, 20:44:35 »
Eipä tässä mitää etenemistä voi kuvailla kun tää oli käyttökunnossa jo ostaessa ja tähän on tehty vain normi sekä mallikohtaisia huoltotoimenpiteitä :). Ehkä sitten voi pistää kuvaa kun on saanut myllytettyä sekä vahattua tuon kunnon vahalla.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 152
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #6 : 23.03.2012, 21:48:38 »
Asiallista :). Et satu tarvitsemaan pohjamaalattua polttoaineluukun kantta, 405-merkkiä, Mi16-merkkiä tai mustalla pohjalla olevaa PEUGEOT- merkkiä? Vetokoukun raatokin taitaa jostain löytyä :D ylimääräsenä lojuvat kaikki.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #7 : 31.03.2012, 19:32:18 »
Oli niin kiva sää tänään että kävin lenkillä. Yksi tienpätkä oli ajamatta tuolla reitillä joka oli todella kiva ajaa, mutkainen ja mäkinen pätkä. Samalla reissulla tuli mittariin 140tkm eli loppuunajettu vehje kyseessä. Matkavarrella pysähdyin hallille kiristämään kytkinvaijeria, koska mielestäni kytkinpoljin oli liian alhaalla ja liian löysä. Nyt on paljon mukavempi ajella.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #8 : 17.04.2012, 19:55:35 »
Virranjakajankansi, pyörijä ja sytytysjohdot vaihdett kilometrimäärän ollessa ~140700 kilometriä. Kaikki metallipinnat olivat ihan valkoiset sekä johdot oli todella koppuraiset.

Hyvä pitää täällä ylhäällä huoltoja kun ei ole huoltokirjaa, ainoastaan takuuhuoltokirja jonka takakanteen olen kirjoittanut tärkeimpiä korjauksia & huoltoja.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #9 : 21.04.2012, 19:28:24 »
Kesärenkaat eli uudet BF Goodrich g-Gripit vaihdettu alle ja jarruja herkistelty. Kävin työpaikalla vaihtamassa ja kotimatkalla mittariin tuli 142tkm täyteen.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 152
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #10 : 21.04.2012, 19:56:24 »
Melkosen sisäänajamaton, entisellä Mi16:lla oli mittarissa 381 000km kun myin pois. Tuolla on vähemmän ajettu, kuin meikäläisen 2000:lla 607:lla : 149 500km..:D
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #11 : 28.04.2012, 13:15:14 »
Kävin paikallisella autotarvikkeella katsomassa ohjaustehostinöljyä molempiin 405:n mutta eihän siellä ollut tarjolla muuta kuin Mobilin paskaa, maanantaina menen toiselle paikalliselle niin saa Castrolia. Onko muka ohjaustehostimen öljyntarve vain 0,65l?

Sitten muistin että viimeksi olen vaihtanut ilmanputsarin Styleen Lokakuussa 2010 ja samalla muistin että se oli vittumainen homma. Noh ostin uuden ja aloin vaihtamaan -> meni kuin elokuvissa. Nimittäin Framin putsari oli "sinnepäin" jolloin paikalleen laitto oli helvetin vaikeaa. Nyt ostin MANNFilterin ja se meni paikalleen "heittämällä". Oli kyllä vanha putsari aika helvetin paskainen.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

J-PR

  • Vieras
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #12 : 28.04.2012, 19:43:37 »
Itse kun 2.0 GTX:ään ilmansuodattimen vaihdoin niin se oli ihan helppo homma. Venttiilikopan tiiviste olikin sitten melkoinen painajainen asentaa mutta se onkin ihan eri juttu...

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #13 : 30.04.2012, 11:15:21 »
Riippuu näköjään paljon että minkä merkkisen suodattimen ostaa. Taidan itse pysyä MANNissa... Styleen on vaihdettu venakopantiiviste samalla, kuin jakopäänhihna vaihdettiin vermeineen.

Kävin äsken ostamassa ohjaustehostimeen Castrolin öljyä litran ja maksoi 8,5 euroa. Tänään on niin hyvä keli ja vapaapäivä niin ajattelin tehdä seuraavat huollot ja ehostukset:

- Talvivanteiden pesu ja säilöön laitto
- Takakontin maton alle laitan routasuojamattoa sekä takapenkin alle.
- Pesu (lomalla teen kunnon pesut ja vahaukset, nyt vain pelkkä pesu olosuhteiden pakosta)
- Total Quartz 9000 + Purfluxin öljynsuodatin
- Ohjaustehostimen öljyjen vaihto
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 405 SRi (aka käyttöraato)
« Vastaus #14 : 30.04.2012, 14:16:03 »
Oletko kokeillut laskeutuuko varapyörä vai onko ruuvi ruosteessa?
Peugeot RCZ HDI FAP