Kirjoittaja Aihe: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta  (Luettu 5540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ksk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« : 01.04.2012, 08:00:38 »
Auto: 2010 5008 1,6 HDi 2-Tronic  (28 000 km).

"Vekslailin" (eteen-taakseajoa) tyhjää hevosenkoppia sopivaan paikkaan. Moottoritilasta tuli tosi pahanhajuinen käry (ilman "savua ja liekkejä"), kuin palanut kumi, muovi tms. Ei liene ollenkaan normaalia/sopivaa, tulisiko tutkituttaa heti? Ajo muutoin sujui normaalisti ennen ja jälkeen. Lämpömittarin arvo 85-90. Vettä minin ja maxin välissä, öljy mustaa (huolto oli 15000 km kieppeillä).
5008 Hdi 1.6 2-Tronic -10, Honda CBR1100XX Super Blackbird -05/Ex:Focus 2/Civic 2/Carina/Saab 900 2/Saab 99 1/Saab 96 2/VW1600 2

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #1 : 01.04.2012, 08:14:16 »
Lienee kytkin ylikuumentunut. Kytkinlevyn kestoikä tuosta lyhenee, mutta ei liene tarvetta välittömiin toimenpiteisiin - kannattaa kyllä välttää vekslailua peräkärryn kaa.

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #2 : 01.04.2012, 09:02:54 »
Tai hiukkaspoltto kesken.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 522
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #3 : 01.04.2012, 10:20:26 »
Hiukkaspolton aikana/polton jälkeen tulee kuumentuneen hajua joka on ihan normaalia.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 977
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #4 : 01.04.2012, 11:14:32 »
Itsekin veikkaisin myöskin hiukkaspolttoa. Eka kerralla itsekin ihmettelin että mikä hitto siellä nyt kytee?  ;D

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #5 : 01.04.2012, 15:25:53 »
Tuskin siellä poltto on alkanut, jos vain pihalla koppikärryä vekslailtu. Ääni kytkimelle, kun itselläkin kovin helposti alkoi kytkin käryämään, kun yritin hinata toista autoa, joka ei omin avuin hangesta kulkenut. Kaksi kertaa yritin, ei onnistunut ja kytkimestä aivan kauhea käry, vaikkei sillä kokeilulla luulisi kytkimen vielä käryävän.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #6 : 01.04.2012, 17:06:23 »
Ei taida moottorin lämpö nousta 90:neen pelkällä vekslailulla  ;)

ksk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #7 : 01.04.2012, 17:08:54 »
"Vekslailuani" edelsi 20 min tyhjän heppakopin (650 kg) vetoa pienillävaihteilla.
5008 Hdi 1.6 2-Tronic -10, Honda CBR1100XX Super Blackbird -05/Ex:Focus 2/Civic 2/Carina/Saab 900 2/Saab 99 1/Saab 96 2/VW1600 2

ksk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #8 : 01.04.2012, 19:46:41 »
Kyllä olen kytkimen kannalla itsekin (sama toistui). Onko vetolaitteen käyttö poissuljettava ettei synnytä vaurioita? (kytkinpoljintahan ei ole, joten itse ei voi manuaalisesti ainakaan "luistattaa").
Ohjekirjasta en löydä kieltoja/varoituksia, joten oletan, että tämä olisi sallittua puuhaa. Valmistajan vastuu ?
5008 Hdi 1.6 2-Tronic -10, Honda CBR1100XX Super Blackbird -05/Ex:Focus 2/Civic 2/Carina/Saab 900 2/Saab 99 1/Saab 96 2/VW1600 2

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #9 : 01.04.2012, 20:13:00 »
Jos se on automaatti niin sillä voi vekslata maailman tappiin asti ilman, että kytkin haisee...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #10 : 01.04.2012, 20:21:44 »
"Ropotti"han se - eli automatisoitu vaihteisto automatisoidulla kytkimellä.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 051
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #11 : 01.04.2012, 20:40:35 »
Kyllä olen kytkimen kannalla itsekin (sama toistui). Onko vetolaitteen käyttö poissuljettava ettei synnytä vaurioita? (kytkinpoljintahan ei ole, joten itse ei voi manuaalisesti ainakaan "luistattaa").
Ohjekirjasta en löydä kieltoja/varoituksia, joten oletan, että tämä olisi sallittua puuhaa. Valmistajan vastuu ?

Ei manuaalivaihteisen käsikirjassakaan vissiin sanota, että tonnin kärryä ei sovi hirveästi vekslata edestakaisin kytkintä luistattaen. Samanlainen kuiva kytkin on robottilaatikon yhteydessä.

Itseasiassa en ole vakuuttunut, että mehuautomaattikaan kestää mitä tahansa, vaikka niissä öljyn jäähdytys onkin eivätkä helposti ota itseensä. Toki veturina on ihan toista luokkaa.


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 169
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #12 : 02.04.2012, 00:57:44 »
Kyllähän noilla aina eteenpäin vetää kärryä, mutta peruutus vähänkin ylämäkeen on kytkimen surma. Sinänsä sama kuka sitä kytkintä luistattaa - robotti vai kuljettaja - mutta 2-Tronicin tapauksessa on ehkä vielä vaikeampi kontrolloida kytkimen luistoa. Vielä vaikeammaksi homma menee jos kärryssä on jarrut, kunnes jarru kytkeytyy peruuttaessa pois päältä. Oma 308 SW THP 150 ei kykene jarrullista kärryäni (340 kg tyhjänä) työntämään pihassa olevaan pieneen ylämäkeen takaperin. Pakki on vaan yksinkertaisesti liian pitkä vaihde. Onneksi kärryn vetoon keksitty paremmatkin välineet ;)

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #13 : 02.04.2012, 16:41:18 »
Käsittääkseni pitäisi tulla varoitus, jos kytkin kuumenee liikaa.

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 5008 - Palaneen haju moottoritilasta
« Vastaus #14 : 02.04.2012, 16:48:04 »
Eikös se tullut ?  8)  (eka hymiöni)