Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 3910 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

veijo111

  • Vieras
Auto: 2002 406 GW 2,0 (EW10J4, 240 000 km).

Nyt ongelmana on ilmeisesti ajonestolaite (?), koska startatessa kuuluu "naputusta" konehuoneesta ja kone pyörii mutta ei lähde käyntiin. Onko joku törmännyt samaan ongelmaan tai osaisi muuten vain auttaa? Kiitos etukäteen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 502
Olisiko vika jossain muualla, sillä ajoneston ollessa päällä käynnistin pyörittää normaalisti, eikä mitään ylimääräistä naputusta pitäisi kuulua. Tuon ikäisessä pitäisi olla myös ajoneston häiriöstä ilmoittava valo mittaristossa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Koska on jakohihna vaihdettu.
Peugeot 508 & Peugeot 607

eejiikoo

  • Vieras
Auto: 2002 406 GW 1,8 Mistral (EW7J4, käyttöönotto 10/2001).

Polttoainepumpun kaksoisrelettä ei löydy millään. Ei löydy ecu-boksista eikä ota silmään muualtakaan. Onko jollain tietoa missä on? Se paksu johtosarja joka kiertää ecu-boksin, ruiskun ja sulakerasian haaroittuu heti ecu-boksin jälkeen ja johdot katoaa ohjaustehostinnestesäilön taakse/alle jossa pieni reikä pyöränkoteloon minne menee myöskin jotain johtoja. Ei kai se siellä voi olla? Myöskään ratin alta tai hanskalokeron alta ei ota silmään, vai olenko puusilmä.

Pikaista neuvoa tarvitaan koska auto tien varressa, eikä käynnisty vaikka pyörittää. Polttoainepumppu ei myöskään "hyrähdä" virrat päälle laitettaessa. Muuten kaikki mittarivalot sun muut ovat normaaleita.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 613
Oletko varma, että autosassi edes kuuluu olla ko. relettä? Vastikään foorumilla oli tapaus jossa sitä etsittiin ja lopputulos oli ettei sitä ollut.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

eejiikoo

  • Vieras
En ole itseasiassa varma. Hyvä oletus on se että olisi kaksoisrele-inertiakytkin-sulakkeet-pensapumppu kytkentä joka on yleinen monessakin mallissa, jopa 406:ssa xu-sarjan koneessa. En kyllä tuota inertiakytkintäkään löydä vaikka päällisinpuolin vastaavassa koneessa jonka googlen kuvahausta näin sen pitäisi olla iskaritolpan vieressä. Kumminkin Fixuksesta löytyy Rek.numerolla 15-napainen rele (kasoisrele) ja merkkiliikkeestäkin tarjoavat kaksoisrelettä joka kylläkin varaosamyyjän kaaviossa oli ecu-boksissa. Aika outo juttu. Mutta täytyy kai joku rele olla jossain bensapumpulle?

eejiikoo

  • Vieras
Ja toi tapaus foorumissa sitä ei löytynyt. Mistä sen löytäisin?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Ainakin varaosaluettelon mukaan ko. autossa pitäisi olla kaksoisrele:

406 (2. mallisarja), INJECTION EW7J4 AND BVM AND EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL

Rele (1920 7L, RELAY) sijaitsee varaosaluettelon mukaan samassa muovikotelossa moottorinohjausyksikön kanssa tai sen läheisyydessä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Tämä kuten se toinenkin tapaus on tosiaan outo, koska Service Boxin mukaan kaikissa bensa 406 malleissa olisi kaksoisrele ECU:n lähellä. En oikein ymmärrä miten ja miksi tuo olisi korvattu jotenkin toisin. Mitä olen lähiaikoina katsellut vuosimalleja 1996-2004 niin kaikissa on ollut kaksoisrele.
404, Expert, C3
2CV4

eejiikoo

  • Vieras
Tosiaankin, on vähän outoa. Kun vielä sitä inertiakytkintäkään ei löydy. Autoon on vaihdettu reilu 3 vuotta sitten Citroen C5:sen kone, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa luulisin. Se oli vaihtokone ilman apulaitteita, eikä siinä muistaakseni mitään johtosarjoja roikkunut. No, auto on kumminkin tänään hinattu korjaamolle joka on hiukan ranskalaisiin päin. Ei kumminkaan sieltä nyt heti tähän osattu vastata. Ensi viikolla ollaan toivottavasti viisaampia, joten palaan asiaan sitten.

eejiikoo

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #10 : 10.12.2013, 22:05:50 »
No niin. Nyt on sitten auto taas ajossa. Polttoainepumpun vaihto ratkaisi tällä kertaa ongelman. Oli tietenkin lähtenyt korjaaamolla heti käyntiin eikä vikoja näkynyt testerissä, mutta seuraavana päivänä ei ollutkaan lähtenyt ja sittenkään ei vikoja testerissä. Vian syy paljastui kuulemma siten että kun antoi kunnon kumautuksen kumivasaralla pensatankkiin niin lähtikin käymään. Joten pumppu vaihtoon ja nyt on ok. Uusi pumppu muuten pitää erittäin vaimean äänen virrat kytkettäessä. Ennen piti selvän surinan. Olisiko pikkuhiljaa voimistuva ääni merkki siitä, että pumppu elinkaarensa ehtoopuolella. Mutta se kaksoisrele.......sitä ei edelleenkään tiedetä missä se on. Korjaamolla sitä ei erikseen etsittykkään, mutta eivät tienneet kysyttäessä missä on. Olivat kumminkin testerillä pystyneet "ajamaan" relettä tai sitä mitä sen virkaa edustaa. Kaksoisreleen arvoitus jääköön siis vielä pieneksi mysteeriksi.

TEMP_ARKISTOON

pekka61

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #11 : 10.12.2013, 22:33:04 »
Vilkaisin mielenkiinnosta omaa 406:sta HDI:tä vm 2003, niin ei siinäkään ollut kaksoisrelettä. Paikka mihin se kuuluisi oli tyhjä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #12 : 13.12.2013, 23:53:19 »
Kummallista. Varaosaluettelon mukaan sellainen autossasi kuitenkin pitäisi olla, eikö korjaamokirjallisuudestakaan löytynyt mainintaa siitä, että ko. rele olisi esim. tietystä ajankohdasta lähtien korvattu jollain muulla järjestelmällä tai sen sijoituspaikkaa muutettu. 406:n moottoreissa on käytetty (ainakin) releitä 4549 35 ja 1920 7L.

Kytkentäkaavion mukaan esim. käyttäjän "eejiikoo" autosta kaksoisrele löytyy (kaaviossa merkitty numerolla 1304, "engine management multi-function double relay" ja kaavion mukaan se on asennettu moottorinohjausyksikön läheisyyteen.

Jos tarkastelee tilannetta 307:n osalta, niin siinä vain 1. mallisarjan moottoreissa DW10TD ja DW10ATED ja 2. mallisarjan moottorissa DW10TD on käytetty kaksoisrelettä (1920 7L), mutta minkään muun moottorin kohdalla varaosaluettelo ei sellaista listaa. 2. mallisarjan moottorissa DW10BTED4 ei kaksoisrelettä ole.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #13 : 13.12.2013, 23:55:43 »
Vilkaisin mielenkiinnosta omaa 406:sta HDI:tä vm 2003, niin ei siinäkään ollut kaksoisrelettä. Paikka mihin se kuuluisi oli tyhjä.

Jos ilmoitat autosi VF3-alkuisen valmistenumeron minulle vaikka yksityisviestillä, niin voin katsoa, löytyykö rele kytkentäkaaviosta ja mihin sen pitäisi olla asennettu?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Keest00

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #14 : 06.04.2014, 04:22:51 »
Auto: 1996 406 2,0.

Ajelin tuossa illalla kaverille ja siitä oli tarkoitus jatkaa matkaa eteenpäin, mutta pösö päätti käynnistyä muutamaksi sekunniksi ja sammua sen jälkeen. Tuon jälkeen ei ole lähtenyt käymään ollenkaan.
Startti pyörittää iloisesti ja lievä bensan hajukin tulee kun tarpeeksia kauan yrittää käymään.

Mitään ongelmia ei ollut aikaisemmin, nyt vain yllättäen simahti.
Mikähän voisi olla vikana?