Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdyttimen puhallin  (Luettu 7709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #15 : 05.06.2012, 20:16:44 »
Nyt tuli purkaamolta uusi flekti 1.8:n koneesta ja tuotekoodeiltaan ovat samat 2 litraisen kanssa. Ja nyt pelittää viimein uuden osan kanssa tosin.

wg

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 256
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #16 : 18.06.2012, 12:47:14 »
Mikähän flekti voisi olla yhteensopiva 2.2:en kanssa? Onkohan 607:ssa samanlainen?
405 MI16 -91 // 99tkm. Matkusti jo nuorena leijonana aristokraattisessa seurassa Suomesta Ranskan Pariisiin opiskelemaan jossa asui kolme vuotta. Näki Eiffel-tornin, Champs-Élyséen ja paljon muuta. Tuli paluumuuttajana takaisin pohjolaan ja odottelee nyt säilössä parempia aikoja.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #17 : 17.02.2013, 20:26:50 »
Tässä kuvia omasta flektistä joka oli alkanut ulista. Purku omalla metodilla:

1. Propeli lähtee irti kun poistaa tarran alta ruuvin.
2. Propeli irroitettu. Menee kahdessa asennossa paikalleen.
3. Moottorin kotelo on kasattu tuollaisilla halkaistuilla metallitapeilla. Sama molemmissa päissä.
4. Toinen pääty. Yritin pihtien kärjillä puristella noita halkaistuja "siipiä" kasaan melko huonolla menestyksellä.
5. Kun puristeluyritykset oli tehty, löin rungon tappien levitykset irti päätypellin läpi, käyttäen mitä lie lyöntipuikkoa. Tasaisesti joka puolelta n. 4-5 kiinnitystä.
6. Kun pääty lähti irti, oli ehkä hakkaamisenkin seurauksena yksi hiilistä irti. Myös pari muuta oli osittain irti.
7. Päätykappale. Mikähän tuon ruostuneen "kruunun" tarkoitus on?
8. Liukulaakerin (?) toinen puolisko. Mitkä tuossa ovat liu'un vastinpinnat?
9. Piirilevy on kiinnitetty metallilevyn pintaan ja irronnut osittain. Kuinka tuon saisi uudelleen kiinni?
10. Kyseinen metallilevy.
11. Levy paikallaan moottorin rungossa.


[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #18 : 17.02.2013, 20:28:56 »
Loput purkukuvat.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #19 : 17.02.2013, 20:32:35 »
Osaisikohan kukaan kertoa mitä tuolle voisi tehdä että saisi siitä vielä toimintakuntoisen. Ongelmina on lähinnä:
- Osittain irronnut piirilevy, levyn liimaus/kiinnitys (metallilevyn läpi jollain sähkö johtamattomalla menetelmällä).
- Hiilien kiinnitys (juottaminen).
- Liukulaakerin kunto/voitelu (tarviiko tehdä muuta kuin puhdistaa ja rasvata).

Toisessa päässä oleva varsinainen laakeri tuntuu olevan kunnossa.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 108
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #20 : 17.02.2013, 20:53:14 »
...
7. Päätykappale. Mikähän tuon ruostuneen "kruunun" tarkoitus on?
8. Liukulaakerin (?) toinen puolisko. Mitkä tuossa ovat liu'un vastinpinnat?
...

Eikös tuo liukulaakerin kuuluisi olla tuon "kruunun" alla? Eli tuosta kruunusta on nuo sakarat taittuneet ylös kun tuo liukulaakerin runko (pallomainen osa kuvassa 8.) on tullut kruunun läpi "väkivalloin". Liukulaakerin runko-osan kuuluisi siis pyöriä tiukasti/ -nahkeasti tuon kruunun alla, kiinni tuossa kotelon päädyssä. Onko liukulaakeri jämahtänyt moottorin akseliin kiinni kovastikin? Tuo "pallomainen" osa pitää irrota akselista helposti koska se toimii laakerina...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #21 : 17.02.2013, 21:32:16 »
Noissa mun kuvissa: Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A).

Ai jaa? Tuossa selityksessä oliskin hieman järkeä. Luulin että nuo kruunun sakarat hivelevät akselin päässä olevan pallon sivuja.
Toisaalta, jos katsot ketjun sivun 1 kuvia (toisesta flektistä) tuo kohta näyttää aika samanlaiselta (joko sama ongelma tai sitten sen pitääkin olla noin).

Mutta ei se pallukka käsin vetämällä hievahtanut minnekään.

« Viimeksi muokattu: 17.02.2013, 21:52:29, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 108
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #22 : 17.02.2013, 22:29:09 »
Juu, siinä toisessa kuvassa sama ongelma. Veikkaan, että tuo jumittanut liukulaakeri on omalta osaltaan aiheuttanut tuota ääntä...

Tuo pallomainen runko-osa kuuluu liikkua tuon "kruunun" alla kuin pallonivel, hieman tiukasti mielellään. Muutenhan tuo alkaa pyörimään väärästä kohdasta, laakeripinnat ovat juurikin moottorin akselin ja tuon pallon sisäreiän kesken. Eihän tuo ulkopinta ole "laakeroitu" mihinkään, eikä moottorin rungon puolella ole mitään laakeripintaa edes tuolla kohtaa...

Kunnolla ruosteenirroittajaa tuohon laakeriin sekä lämpöä, jos mahdollista, ja tämän jälkeen varovasti pihdeillä pyörittelemään tuota laakeria niin pitäisi lähteä kyllä irti. Materiaalina tuo on aika heikkoa joten ylisuurta voiman käyttöä kannattaa varoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #23 : 17.02.2013, 22:34:23 »
Laakerihela jumittunut akseliin ja päätyä irroittaessa ovat päädyn laakeripesän muotosulkeet sitten kääntyneet.

Hiilipidin irronnut tinauksistaan eli tinaa se takaisin kiinni piirilevylle.

Mitä tarkoitat osittain irronneella piirilevyllä, tuota kuvan 9 delaminaatiotako?

« Viimeksi muokattu: 17.02.2013, 22:38:41, kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #24 : 17.02.2013, 22:43:07 »
Otin nuo kyseisen oast teräsharjalla putsaukseen juotospinnoista jotta saa kolvilla juottettua takaisin kiinni.

Piirilevyä ei kannata lue ei saa, mennä harjailemaan teräsharjalla. Normi piirilevyn puhdistusaineella ja varovasti liitospinnat puhtaaksi hankaamalla. Hiilipitimen jalkoihin tinapuhdistus.

Muutaman sata flektimoottoria korjannut tähän mennessä, kaikki ovat pelanneet vuosia - ainakaan minulle asti ei ole kantautunut tietoa, että olisivat vikaantuneet.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #25 : 18.02.2013, 14:05:53 »
Mitä tarkoitat osittain irronneella piirilevyllä, tuota kuvan 9 delaminaatiotako?

Juuri sitä, on karkeasti noin 25% piirilevyn pinta-alasta irti. Kuinka kiinnittää, liimalla tai jollain muulla, plus läpikiinnitys varmistukseksi? Välissä pölyä yms. joten hankala puhdistaa.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013, 14:19:59, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #26 : 18.02.2013, 14:23:29 »
Piirilevy pitäisi saada pestyä hyvin - varovaisuutta noudattaen, etteivät kytkentäfoliot katkea. Tuo piirilevy lienee FR4 lasikuitulaminaattia (fiberglass reinforced epoxy laminate), joten liimaus jollain juoksevalla epoxi- tai pikaliimalla.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #27 : 18.02.2013, 16:38:56 »
Toimisikohan jos poraisi reiät (piirilevyn johtimissa on suuria pintoja) ja vetäisi kunkin hiilenpitimen yhdellä nippusiteellä kiinni?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #28 : 18.02.2013, 17:12:07 »
Älä poraa, rikot vaan sen levyn kumminkin. Liimaa hiilipidin pitkiltä sivulta piirilevyyn tinauksen jälkeen.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #29 : 18.02.2013, 18:11:22 »
Enemmän olen huolestunut (hiilien ja alustalevyn välissä olevan) piirilevykalvon liimauksesta alustalevyyn, ehkä turhaan. Tuollaiset nippusiteet pitäisivät koko pakan kasassa. Mutta on siinä se riski että A) nippusiteet menee poikki ja irtoilevat tai B) reiän kohdalta tulee oikosulku.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013, 18:15:24, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207