Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu  (Luettu 6861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« : 28.07.2012, 21:55:37 »
Auto: 2006 307 SW 2,0 (EW10A, automaatti-ilmastointi).

Kaupunkiajon jälkeen jäähdytyspuhallin jäi puhaltamaan täydellä nopeudella eikä sammunut kuin akunkengän irroittamalla. Moottorin jäähdyttyäkin puhallin käynnistyy heti kun akun laittaa kiinni. Joskus se sammuu, kun auton sammuttamisen jälkeen kepillä kopautttaa sitä mustaa mötikkää, josta puhaltimen virtajohdot lähtevät. Usemmiten kerran käynnistyttyään ei sammu millään. Onko em. mötikkä rele tms.? Jo aikaisemmin huomasin, että puhallin ei pyöri kuin täydellä nopeudella, eli puolinopeus ei käynnisty vaikka ilmastointi on päällä. Mitähän pitäisi tehdä kun rahatilanne ei salli huoltoon viemistä...

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #1 : 29.07.2012, 10:13:01 »
Ko osa, 1308CL avattu. Sisällä on kaksi relettä, jotka ilmeisesti kytkevät puoli ja täysnopeuden. Lisäksi on "vastuskiehkura" ja tehovastus kotelon ulkopuolella. Ko. tehovastus oli pimeänä, eli sen takia ilmeisesti ei puolinopeus toimi. Mistähän mahtaisi löytyä vastuksen vastusarvo, niin voisi kolvailla uuden tilalle? Releet lähtivät toimimaan pienellä herkistelyllä. Uusi osa näyttäisi olevan 74€ serviceBoxin mukaan, yritän ensin korjata vanhan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #2 : 29.07.2012, 14:44:54 »
Vastuksen resistanssi on suunnilleen puolet puhallinmoottorin käämin resistanssista, eli ideana tietty puolittaa puhaltimen pyörintänopeus.



sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #3 : 29.07.2012, 16:32:56 »
Ok. Eli siis kun mittaan vastuksen puhaltimen johdoista, niin vastus olisi puolet siitä..pitääpä kokeilla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #4 : 29.07.2012, 16:43:06 »
<clip>Vastuksen resistanssi on suunnilleen puolet puhallinmoottorin käämin resistanssista sarjaankytketyn systeemin kokonaisresistanssista, eli ideana tietty puolittaa puhaltimen pyörintänopeus.</clip>

Öh, tarkoitin tietenkin suunnilleen samanarvoinen puhaltimen käämin resistanssin kanssa. Jolloin sarjaankytkettynä resistanssi noin kaksinkertainen.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2012, 16:46:15, kirjoittanut Benkku »

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #5 : 29.07.2012, 20:00:58 »
Selvittelin sähkön kulkureitin, mutta vastusta en jostain syystä saa moottorilta mitattua...mittari näyttää mitä sattuu lukuja. Mutta se selvisi, että puolinopeuden vastus on sökö. Ohitus kuparikaapelilla ja molemmat nopeudet toimii, tosin puolinopeus on aika suuri! Jos joku saa käsiinsä osan 1308CL, olisin kiitollinen vastusarvosta. Se vastun on osan ulkopuolella "metallikiehkuran" alapuolella.

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #6 : 29.07.2012, 22:12:26 »
No niin, mötikän sielunelämä selvitetty:

1. Täysi puhallusnopeus: Rele 1 yhdistää liittimet 1 ja 2 toisiinsa ja puhaltimelle menee kaikki 12v.

2. Puolinopeus: Rele 2 sulkeutuu ja ohjaa sähkön liittimeltä 1 etuvastukselle, siis sille joka oli sökö. Siitä sähkö jatkaa matkaansa "vastuslankakiehkuralle" ja sen kautta liittimelle 2.

Korjaus: Korvasin etuvastuksen pätkällä rautalankaa. Nyt siis vastuskiehkura toimii ilman etuvastusta, joten sen kautta kulkee suurempi virta kuin suunniteltu ja saa nähdä kuinka kauan kestää. Nyt kuitenkin puhaltimessa on kaksi nopeutta, tosin puolinopeus on alkuperäistä suurempi, mutta selkeästi täysnopeutta pienempi. Kolvaan tilalle jonkunlaisen vastuksen, kunhan saan haarukoitua sille jonkun suuruusluokan. Todennäköisesti se on melko pieni, alle 1 ohmia..

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #7 : 30.07.2012, 12:02:41 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35846.0

Näyttääkö se osa samalta kun tuolla kuvassa? Maksaa 23 e.

Muuten, mutta 2,0-mallin komponentissa on myös integroitu rele ja liitinkin erilainen.

http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=142929

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #8 : 03.08.2012, 12:10:43 »
No niin, mötikän sielunelämä selvitetty:

1. Täysi puhallusnopeus: Rele 1 yhdistää liittimet 1 ja 2 toisiinsa ja puhaltimelle menee kaikki 12v.

2. Puolinopeus: Rele 2 sulkeutuu ja ohjaa sähkön liittimeltä 1 etuvastukselle, siis sille joka oli sökö. Siitä sähkö jatkaa matkaansa "vastuslankakiehkuralle" ja sen kautta liittimelle 2.

Korjaus: Korvasin etuvastuksen pätkällä rautalankaa. Nyt siis vastuskiehkura toimii ilman etuvastusta, joten sen kautta kulkee suurempi virta kuin suunniteltu ja saa nähdä kuinka kauan kestää. Nyt kuitenkin puhaltimessa on kaksi nopeutta, tosin puolinopeus on alkuperäistä suurempi, mutta selkeästi täysnopeutta pienempi. Kolvaan tilalle jonkunlaisen vastuksen, kunhan saan haarukoitua sille jonkun suuruusluokan. Todennäköisesti se on melko pieni, alle 1 ohmia..

Toimii niin kuin pitääkin, mutta miten "hiljainen" se hidas nopeus oikeasti on? Mun virityksellä kuuluu selkeä humina ulkopuolelle ja aavistus autoon sisälle kun radio on pois päältä. Kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin täysnopeuksen infernaalinen ääni. Haarukoin tuossa, että 200w tuuletin tarvitsee 16,5 A virran, joka syntyy 12v ja 0,75 ohmin vastuksella. Oli olisiko tuulettimen käämin vastus tuo 0,75...?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 499
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #9 : 03.08.2012, 21:43:46 »
Ei ole käämin vastus 0,75 Ohm. Moottorissa on käydessä liikejännitettä, ja se tarkoittaa sitä, että käämin resistanssin pitää olla merkittävästi vähemmän. Jos käämin resistanssi olisi 0,75 Ohm, ja sen läpi kulkisi 16,5 A virtaa, olisi se moottori vain 200 W lämpövastus, eikä se voisi tuottaa mekaanista tehoa (oletettaessa ottoteho 200 W suuruiseksi).

Jos laskeskelet sinne etuvastusta, niin ota huomioon riittävä tehonkesto. Esimerkiksi 10 A virralla kuluu 0,3 oomin vastuksessa tehoa 102*0,3 = 30 W jne. Lisäksi käynnistysvaiheessa moottorin läpi kulkee normaalivirtaa suurempi käynnistysvirta, mikä kuumentaa etuvastusta normaalia enemmän. Mikä tahansa vastus ei kestä, kuten alkuperäisen vastuksen hajoaminenkin osoittaa.

posofaniniko

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #10 : 29.05.2013, 12:05:33 »
Auto: 2004 307 2,0 HDi (käyttöönotto 12/2004).

Vastaava ongelma oli 307:ssä ja nyt on korjattu. Eli jäähdyttimen puhallin jää päälle eikä sammu kun akun kenkää irrottamalla.

Syynä - etuvastuksen rikkinäinen lämpövastus/lämpösulake. Lämpösulakeen virkana on katkaista piiriä kun sen lähellä olevan lämpötila ylittää 184 astetta. Silloin tuuletin lähtee käyntiin , lämpötila laskee ja sulake taas yhdistää. Tuuletin pysähtyy. Mutta kun lämpösulake hajoo niin se katkaisee piirin ja tuuletin pyörii taukoamatta. Korjaus on suhteellisen helppoa - ensin akkukenkä irti, tuuletin pysähtyy, kone maskin musta suoja pois. Jäähdyttimen ylä puolella vastuksen suoja pois ja koko vastus irti. Puhdista nastat ja kolvaa uusi lämpösulake paikoilleen.

Testaa sitten että toimii. Ilmastointi päällä kytkeytyy 1-nopeus (hitaampi) - ilmastointi sammuttettuna tuuletin pysähtyy, koneen lämpötilan ollessa yli 105 astetta kytkeytyy 2-nopeus, lämpötilan laskiessa pysähtyy. Lämpösulake 184 astetta, 16 A, 250 V myydään elektroniikkaliikkeissä (mm Partco) hintaan 2,73 e. Koko etuvastuksen (1308 CN) saa eBay:stä 30 eurolla toimitettuna. Sulakkeen vaihto purku- ja asennustöineen on noin 30 min.

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #11 : 30.05.2013, 15:45:33 »
Nyt on ko.osa vaihdettu meikäläisellekkin. Mutta eikös tämä osa ole kertakäyttöinen, ts. kerran lämmettyään se katkaisee piirin, eikä palaudu siitä. Tällöin puhaltimen pieni nopeus ei enää toimi, vaan vain suuri nopeus on käytössä. Näin ainakin omani toimi. Suuren nopeuden päällejääminen puolestaan johtui releen jumittamisesta.

TEMP_ARKISTOON

posofaniniko

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #12 : 04.06.2013, 12:40:09 »
Ainakin lämpösulakkeen vaihdon jälkeen rupesi tuulettimet pelittämään kuten niiden pitääkin. Testattu on. Lämpövastus on elektroniikka-alan miehen mukaan monikertakäyttöinen lämpövastus/lämpösulake, vastaavanlainen löytyy mm kahvinkeittimestä.

PSA on parantanut piirin toimintaa niin, että piirin hajotessa tuuletin jää päälle varoittamaan kuskia ongelmasta eikä enää jää mykäksi kuten vanhassa 306:ssa oli tapana. Tämä vanha reletoiminta oli varmaan ruuhkissa keittänyt monen kannen piloille...

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #13 : 18.07.2014, 15:21:20 »
Auto: 2008 307 SW 1,6 HDi 90.

Onkos 1,6 HDi:ssä myös samanlainen lämpövastus? Lyhyen lenkin jälkeen puhallin jäi huutamaan ilmeisesti puoliteholla? Kohta pitää akkukenkä nypätä irti. Aiemmin on oireillut niin että flekti lähtee huutamaan 30 sek käynnistyksen jälkeen täpöllä vaikka moottori on kylmä, en ole tästä jaksanut huolestua...
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #14 : 18.07.2014, 18:46:32 »
Resistori on tuolla jäähdyttäminen edessä vissiin, pitääkö koko keula irrottaa että pääsee käsiksi siihen? Luulin että se musta muovi siitä päältä irtoaa mutta on näemmä kiinni siinä keulamuovissa?
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"