Kirjoittaja Aihe: 605 - Tuulilasinpyyhkijän moottorin irrotus  (Luettu 4628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
605 - Tuulilasinpyyhkijän moottorin irrotus
« : 08.05.2006, 07:48:55 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 605 - Tuulilasinpyyhkijä ei toimi


Auto: 1990 605 SLI.

Eli tuolta entisen pösöni(joka jäi sukuun) omistajalta kysymys. Tähän oli vaihdettu pyyhkijän moottori viikonloppuna, ja pyyhkijät eivät suostu menemään enää oikeaan asentoon. eli pyyhittäessä pyyhkijät lyövät "yli", eli kolahtavat lujaa ala-asentoon, ja palautuvat noin 20 sentin kohdalle tuulilasin alareunaa... Voisiko pyyhkijät olla laitettu takaisin väärään kohtaan? Vai voiko moottorissa olla jokin vika? moottori oli vaihdettu siten, että mukana moottorin mukana oli irroitettu joku tanko. Olikohan tarpeellinen irroittaa, vai pitäisikö moottorin irrota yksikseen?
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tuulilasinpyyhkijän moottorin irrotus
« Vastaus #1 : 08.05.2006, 08:21:19 »
Tuulilasinpyyhinmekanismin vaihdemoottoria ei saa irroitettua/vaihdettua pyyhinmekanismin ollessa asennusasemassaan eli pyyhinmekanismi on moottorin vaihtoa varten irroitettava.

Kuvauksen perusteella kyseessä on asennusvirhe eli mekanismin vivut ovat olleet väärässä kulma-asemassa kun vaihdetun moottorin lyhyt vipu-akseli on pultattu mekanismin tankoon. Mekanismin vivuissa on stanssattuna nuolet, joiden avulla mekanismin vipujen kulma-asemat kohdistetaan ennen moottorin akselin lyhyen vivun kiinnittämistä.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Vs: 605 - Tuulilasinpyyhkijän moottorin irrotus
« Vastaus #2 : 09.05.2006, 08:27:49 »
Jep, kyllähän nuoli löytyi. Nyt toimii hyvin.
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tuulilasinpyyhkijän moottorin irrotus
« Vastaus #3 : 21.11.2007, 13:50:19 »
Auto: 1996 605 2.0 SLI.

Nyt tappelen ton moottorin kanssa, kun en meinaa saada sitä irti. Eikös se ole neljällä pultilla kiinni alapuolelta ?
Avainta ei saa mahtumaan mitenkään tonne et pääsis kääntää mutterii. Kuinkas ootte repiny ton irti ?

Kuva

Villi arvaus on, että moottorin irrottamiseksi pitää ensin irrottaa pyyhkijämekanismi korista, jonka jälkeen ko. moottorin kiinnityspultteihin pääsee käsiksi? Joku 605:n omistaja kertonee tarkemmin.

Kannattaa katsoa tarkasti, missä asennossa vivustot ovat ennen irroitusta. Muuten voi vivustoa asentaessa joutua muutaman hetken miettimään miten sen sinne kaukaloon saa takaisin ujutettua.

Moottori irroitetaan mekanismeineen eli pyyhkijöiden varret irti ja tämän jälkeen koko koneisto mekanismeineen. Moottori vaihdetaan systeemin ollessa irti autosta. Moottorin vivuissa on kohdistusnuolet, joka määrittää oikean vaihekulman kokoonpantaessa.