Kirjoittaja Aihe: 807 - Käsijarruvaijerit  (Luettu 29166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

posofaniniko

  • Vieras
807 - Käsijarruvaijerit
« : 25.09.2012, 20:48:48 »
Auto: 2007 807 2,0 HDi (100 kW).

Ei toiminut oikein käsijarru kunnolla. Siinä on vivun päässä tällainen itsekiristyva mekanismi, jota säätämällä sain aikaan joko pitävän kässärin, joka jäi laahaamaan tai sitten liian löysän, joka ei laahannut eikä myöskään kunnolla pitänytkään. Kumpikaan asento ei katsastusmiehelle sitten kelvannut ja meni uusiksi.

Kaikki vaijerrit näyttvät kuluneilta joten paäätin vaihtaa kerralla kaikki. Siis 2007 lähtien kässärin malli on vaihtunut eikä muutoksesta tuntunut tietävän kuin itse maahantuoja. Autoasi ja Motonet tarjosivat alkuun vääriä vaijereita. Tässä linkissä on vanhempi kässärimalli http://forum.aves-peugeot.ru/viewtopic.php?f=7&t=39945. Siinä olisi 1 lyhyt  (noin 50 cm) etuvaijeri ja 2 eripituista takimmaista.

Uudessa mallissa on huomattavan pidempi etummainen vaijeri (noin 150 cm) Peugeot/Citroen numerolla 4746 52. Sitä ei toistaiseksi saa kuin Peugeotilta hintaan 120 e. Takimmaiset vaijerit ovat samanlaisia (oikea ja vasen) Peugeot numero 4746 09 hintaan 62 e/kpl. Autoasilta/Koivuselta saa samanlaisia numerolla 480-120744, maksaa 18 e/kpl. Ovat samanpituisia ja näköisiä kuin alkuperäiset.

Vaijereiden pidikkeet ovat laadukkaan oloisia ja niitä pystyy irrottamaan ja laittamaan takaisin ongelmitta. Etuvaijerin lisäksi Peugeot tarjoaa sen kiinnitysrautaa 4754 42, joka on tarpeeton vaihtaa (kestää hyvin).

Koko hässäkän syylliseksi on paljastunut etummainen vaijeri, jonka suojamuovi jäi kanittamaan eikä antanut vaijerin palautua. Lisäksi takimmaisten vaijereiden vedenpääsynestopäät oli melkein irti, joten kannatti vaihtaa nekin. Koko vaihtotyö vei parisen tuntia.

Kannattaa öljyttää vaijerit sisältä päin aseöljyllä, niin eivät jäädy kovillakaan pakkasilla. Öljyä sitten kunnolla: avaa kumiset suojatulpat. Vaijerin toinen pää ruuvipenkkiin kiinni. Vaijeri jää pystyasentoon. Toisella kädellä ruiskutat aseöljyä ja toisella vedät vaijeria edestakaisin niin kauan, että aseöljy tulee toisesta päästä. Tulpat ja vaijerit paikolleen.