Kirjoittaja Aihe: Xsaran sähkökonversio  (Luettu 950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jsantala

  • Vieras
Xsaran sähkökonversio
« : 30.09.2012, 12:58:05 »
Panin ostaen 1997 Xsaran sähköistettäväksi: http://kwsaki.blogspot.fi/2012/09/car-chosen.html

Tarkoitus on heivata bensakone mäkeen ja laittaa tilalle esim. Kostov 10" -moottori ja 100-200kg akkuja.

Vähän tuli aloiteltua asiaa jo täällä kun etsin sopivaa aihiota: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=63288

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #1 : 30.09.2012, 13:09:32 »
Kostov 10 on hiukan painava (69 kg). Tällainen olisi kevyempi (50 kg) ja antaa kyllä riittävän hetkellisen huipputehon.
http://www.evparts.com/products/street-vehicle/motors--dot/96-to-192-volt-street-vehicle-motors/mt2116.htm

Tietty myös Kostov 9, olisi riittävä.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2012, 13:15:41, kirjoittanut Benkku »

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #2 : 30.09.2012, 13:45:18 »
Tuo Advanced DC-moottori ei ole järin edullinen. Kostov- ja Netgain-moottoreiden speksit vertailussa (Netgain vihreällä):

http://kostov-motors.com/files/compare.pdf

Mieluummin ottaisin hieman isomman moottorin kuin juuri ja juuri riittävän, jotta se myös kestää siellä pitkään eikä hiilille tule ylimääräistä kuormaa. Se mikä noita moottoreita autokäytössä rasittaa on jatkuva tehonkäyttö ajettaessa pitkään kohtuullisella nopeudella. Jos moottori on mitoitettu hieman isompaan käyttöön ja pysyy viileänä niin se oletettavasti myös kestää pidempään. Lisäjäähdytys puhaltimella on toki myös mahdollinen.

Toki tuo 20kg on jo jotain ja Kostovin 9" malli on myös ollut ajatuksissa. Kyselin Rebbl:ltä (http://www.rebbl.nl) tuota kymppituumaista ja ehkä kysyn, että olisiko heillä myydä myös ysiä.

Tällähetkellä kennoajatuksena on 33kpl 100Ah tai 180Ah CALBin LiFePO4-akkuja, jotka ladataan 116.8 volttiin (lepojännite noin 110 V). Painoa noin 106kg tai 185kg, kapasiteettia 11-19kWh ja kantomatkaa 50-100km. Tuo moottorin mahdollinen 20kg painonsäästö vastaa neljää 180Ah kennoa. Akkuja olen tilannut täältä: http://www.ev-power.eu

Amotec Oy (http://www.amotec.eu) myös tarjosi AC-moottoriratkaisua ohjaimineen kaikkineen hintaan 4900€. AC-ratkaisu on kyllä varsin seksikäs ja mahdollistaisi myös hidastusenergian talteenoton. Toisaalta se on kalliimpi ja vaatii isompaa kertainvestointia. DC-kamoja multa jo löytyy, joten pystyisin testailemaan juttuja ennen isompaa panostusta.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2012, 13:57:45, kirjoittanut jsantala »

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #3 : 30.09.2012, 14:18:57 »
Se mikä noita moottoreita autokäytössä rasittaa on jatkuva tehonkäyttö ajettaessa pitkään kohtuullisella nopeudella.

Kohtuullinen nopeus 80-100 km/h, niin jatkuva tehontarve on vielä maltillinen. Varsinkin 106 mallin tapauksessa, painokin kohtuullinen, joten tehoa rullausvastuksen voittamiseen tarvitaan vähemmän. Onhan noita harjattomiakin DC-moottoreita ja vesijäähdytettynäkin, toki niden ohjaus kalliimpi.

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #4 : 30.09.2012, 14:29:57 »
Näinhän se menee paperilla, mutta todellisuus ei aina vastaa teoriaa. Käytännössä näyttäisi siltä, että pitkä jatkuva rasitus on juurikin se, jossa moottori todella punnitaan. Nopeita kiihdytyksiä ne kyllä kestävät hyvin. Toki pieni paino auttaa kestämään, mutta silloin on jo luopunut tilasta ja suuresta määrästä akkuja. Omassa tapauksessani aihio on jo valittu ja siinä pysytään.

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #5 : 30.09.2012, 14:57:29 »
No, entäpä jos heivataan hiiliharjalliset ja maksimoidaan kaikki mahdollinen (myös paino minimoiden) - sekä regeneratiivisuus huomioiden.

http://www.etel.ch/torque_motors/TMK
esim. TMK0175-150

tai Perm PMS 156
http://perm.heinzmann.de/fileadmin/users_upload/pdf/PMS_Motoren-Generatoren/Datenblaetter_PMS_Motoren-PGS_Generatoren_Englisch/PMS156_W-TD_E_technical_specs.pdf
« Viimeksi muokattu: 30.09.2012, 15:15:27, kirjoittanut Benkku »

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #6 : 30.09.2012, 15:19:49 »
Amotecin AC-kitti olisi hyvinkin pitkälti sama kuin tämä, vesijäähdytyskomponenteilla lisättynä:

http://blog.evtv.me/store/proddetail.php?prod=AC50Kit

AC-50 speksit:

http://media3.ev-tv.me/AC50.pdf

Varsin houkutteleva kombo sinänsä ja moottorilla ei ole painoakaan kuin se 50kg.

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #7 : 30.09.2012, 20:52:39 »
Olisihan tuollainen peli, hiukan kyllä ylimääräistä tehoa ja siten painoakin.

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #8 : 08.10.2012, 13:05:47 »
Sain hommattua pari käytettyä TTL-200C -tasavirtamoottoria kohtuuhintaan. Olivat Elcatin protoja. Itse Elcatissa oli sitten eri moottorit, mutta nämä ovat teholtaan samaa luokkaa. 60min rating on kilven mukaan 12,8 kW 2500 rpm. Kiertää 8000 rpm asti ja huipputehoa on todennäköisesti jonkinverran enemmän kuin tuo vajaa 13 kW (vrt. Elcat jatkuva 14 kW, piikki 22 kW - riippunut varmasti myös lyijyakuista). Pitää purkaa, tutkiskella missä kunnossa ovat ja katsoa saisiko parempia hiiliä jostain tehon optimoimiseksi. Pari kuvaa ym:

http://kwsaki.blogspot.fi/2012/10/got-motors.html

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #9 : 08.10.2012, 16:11:02 »
Huipputeho aika 'maltillinen' - Saara ei ole hätäisen miehen tai naisen peli tuolla voimanlähteellä.

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #10 : 08.10.2012, 17:51:59 »
Ei välttämättä, mutta aika näyttää. Aina sen moottorin voi sitten päivittää parempaan, jos alkaa siltä tuntua.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #11 : 08.10.2012, 18:23:06 »
Mielummin toimintasädettä kuin huipputehoa.
Peugeot RCZ HDI FAP

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #12 : 08.10.2012, 21:07:23 »
Laskin hieman... Kiihdyttäminen 0-80 Km/h, 10 sekunnissa** (keskikiihtyvyys tällöin 2.22 m/s² ja matka 111 metriä).

**Otin tuon 10 sekuntia 'sopivaksi' liikenteen rytmissä mukana pysymiseksi.

900 kg
Voima 2 kN
Tehty työ 222 kJ
Teho 22.2 kW

1000 kg
Voima 2.22 kN
Tehty työ 247 kJ
Teho 24.7 kW

1100 kg
Voima 2.44 kN
Tehty työ 272 kJ
Teho 27.2 kW

1200 kg
Voima 2.67 kN
Tehty työ 296 kJ
Teho 29.6 kW

Tehon puolittaminen kaksinkertaistaa nopeuden nostoon käytettävän ajan, kun tehoa käytettävissä vain 15 kW, kuluu 1200 kg painoisen auton kiihdytykseen aikaa n. 20 sek.

Vastaavasti 900 kilon painoisen ajoneuvon nopeuden nostoon, kuluisi 15 kW:n teholla hieman alle 15 sek.


Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #13 : 08.10.2012, 21:10:35 »
Pitää purkaa, tutkiskella missä kunnossa ovat ja katsoa saisiko parempia hiiliä jostain tehon optimoimiseksi.

Onnistuisikohan tuossa hiilien/pitimen kierto kierrosnopeuden funktiona taikka kiinteä asemointi? Jos siten saisi hieman momenttia kasvatettua korkeammille kierroksille.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2012, 21:13:40, kirjoittanut Benkku »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #14 : 08.10.2012, 21:21:59 »
Laskin hieman... Kiihdyttäminen 0-80 Km/h, 10 sekunnissa** (keskikiihtyvyys tällöin 2.22 m/s² ja matka 111 metriä).

**Otin tuon 10 sekuntia 'sopivaksi' liikenteen rytmissä mukana pysymiseksi.

900 kg
Voima 2 kN
Tehty työ 222 kJ
Teho 22.2 kW


Hieno laskelma, mutta tarvitaanko ilmanvastuksen ottaminen huomioon? Tehovertailussa tosin on sama ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -