Kirjoittaja Aihe: Xsaran sähkökonversio  (Luettu 949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #15 : 08.10.2012, 21:34:43 »
Juu, pitäisi, mutta yksinkertaistin laskelman vastuksettomaksi - ideahan (tehontarpeen suuruusluokka) siitä ilmenee kyllä. 'Loppunopeuteen' tarvittava aika jonkinverran pitenee.

Ajovastusten voittamiseen tarvittava teho, on laskettu jo aiemmin.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=63288.msg279362#msg279362
« Viimeksi muokattu: 08.10.2012, 21:38:19, kirjoittanut Benkku »

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #16 : 09.10.2012, 10:09:50 »
Onnistuisikohan tuossa hiilien/pitimen kierto kierrosnopeuden funktiona taikka kiinteä asemointi? Jos siten saisi hieman momenttia kasvatettua korkeammille kierroksille.

Jokin ennakko on aina olemassa ja sillä voidaan vaikuttaa optimikierrosnopeuteen, mutta momenttia taitaa aina olla DC-moottorilla parhaiten alapäässä ja kierrokselta nolla, toisin kuin polttomoottorissa. Eikä oikein ole järkeä koittaa tehdä niistä polttomoottoreiden kaltaisia. Sähkömoottorilla ei esimerkiksi siis tarvitse kytkintä liikkeellelähdettäessä vaan tässäkin autossa kakkonen tai kolmonen silmässä kytkin ylhäällä kaasua vaan niin siitähän se lähtee näppärästi. Kaupungissa ei vaihteita ja siten kytkintäkään välttämättä tarvitse käyttää lainkaan.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #17 : 09.10.2012, 10:12:15 »
Tämä on hieno projekti ja osoitus suuresta luovuudesta! Tsemppiä projektiin!
404, Expert, C3
2CV4

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #18 : 09.10.2012, 12:58:48 »
Jokin ennakko on aina olemassa ja sillä voidaan vaikuttaa optimikierrosnopeuteen, mutta momenttia taitaa aina olla DC-moottorilla parhaiten alapäässä ja kierrokselta nolla...

Tarkoitin lähinnä, jos momentin taitepistettä saisi siirrettyä vaikkapa 500 1/min korkeammalle kierrosnopeudelle. Saisi hieman tehoa kasvatettua. Tosin tuo taitaa olla kiinni kentän sähköisistä arvoista.

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #19 : 21.11.2012, 15:15:42 »
Ohessa mukana myös vierintävastusvoimat.

Vastusvoimat ja tehontarve
Cd    0.33
A   2.0 m2
Crr   0.08

m   900 kg
Km/h   Aero    vierintä Yht   % Aero   % Vierintä     kW
40   50.49   70.61   121.10   41.69%   58.31%      1.4
80   201.97   70.61   272.58   74.10%   25.90%      6.1
89   244.38   70.61   314.99   77.58%   22.42%      7.8
97   290.83   70.61   361.44   80.46%   19.54%      9.7
105   341.33   70.61   411.93   82.86%   17.14%      12.0
120   454.43   70.61   525.04   86.55%   13.45%      17.6

m   1200 kg
40   50.49   94.14   144.64   34.91%   65.09%      1.6
80   201.97   94.14   296.11   68.21%   31.79%      6.6
89   244.38   94.14   338.53   72.19%   27.81%      8.3
97   290.83   94.14   384.98   75.55%   24.45%      10.3
105   341.33   94.14   435.47   78.38%   21.62%      12.7
120   454.43   94.14   548.57   82.84%   17.16%      18.4

m   1300 kg
40   50.49   109.83   160.33   31.49%   68.51%      1.8
80   201.97   109.83   311.80   64.77%   35.23%      7.0
89   244.38   109.83   354.22   68.99%   31.01%      8.7
97   290.83   109.83   400.67   72.59%   27.41%      10.8
105   341.33   109.83   451.16   75.66%   24.34%      13.1
120   454.43   109.83   564.26   80.53%   19.47%      18.9
« Viimeksi muokattu: 21.11.2012, 15:18:53, kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #20 : 21.11.2012, 21:42:09 »
Edellisessä viestissä näppäilyvirhe. Vierintävastuskerroin Crr, jolla vierintävastusvoimat laskettu, pitäisi olla 0.008 ei 0.08.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #21 : 22.11.2012, 12:18:21 »
Vertailun vuoksi 170 kg sähkömoottoripyöräni kuluttaa 100 km/h vauhdissa n. 10 kW. Olen aikeissa rakentaa Xsaran ensialkuun moottoria lukuunottamatta samoilla komponenteilla eli 75 V akustolla (laskettuna 3 V per kenno, todellinen lepojännite 85 V) ja AXE7245 ohjaimella, jolla jatkuva teho on noin 200 A (75 V * 200 A = 15 kW) ja maksimi 450 A (75 V * 450 A = 34 kW). Sähkötehoja ei kuitenkaan voi suoraan verrata polttomoottorin tehoon. Vähän sama juttu kuin Otto- vs. Diesel-moottorit.

Autoon tulevan moottorin jatkuvaksi (60min) arvoiksi ilmoitetaan 12,8 kW, 2500 rpm, 72 V ja 220A. Max. 8000 rpm. Mikäli tuo 75 V + 450 A ei riitä niin pitää sitten nostaa jännitettä ja/tai hankkia tehokkaampi ohjain. Laki sallii max. 120 VDC järjestelmät ilman pätevyyksiä. Kuitenkin jo yli 60 VDC M-luokan ajoneuvojen pitää noudattaa UNECE R 100 -sääntöjä sähköjen osalta.

Elcat-sähköpakuissa oli myös 72-78 voltin järjestelmä samanluokan tehoilla.

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #22 : 22.11.2012, 13:01:41 »
Juu, moottoripyörissä on otsapinta-alaan nähden huono ilmanvastus. Yllä-olevissa laskelmissa vierintävastus on ehkä hieman optimistinen, normi renkaille/asfaltille annetaan arvoja väliltä 0.008-0.15, tyypillisesti käytetään arvoa 0.01.

Fv = u m G

Fv = 0.008 x 1400 x 9.80665 = 110 N
Fv = 0.010 x 1400 x 9.80665 = 137 N
Fv = 0.015 x 1400 x 9.80665 = 206 N

UNECE R 100 ei näyttäisi juuri ottavan kantaa muihin akkutyyppeihin, kuin nestetäytteisiin huohotteisiin lyijyakkuihin.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R100r1e.pdf

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #23 : 22.11.2012, 13:12:20 »
Sen tyyppisiin akkuihin siellä on lisäjuttuja, mutta on siellä kaikkia koskevia asioita kohdassa viisi pitkä liuta, kuten nyt esimerkiksi koteloinnista, maadoituksesta (auton runkoon), kaapeleiden väristä, ajovalmiuden indikaattorista, sulakkeista, yms.

Kirjoitin aiheesta aiemmin blogiini lontooksi:

http://kwsaki.blogspot.fi/2012/11/rules-and-regulations.html

Ei noista oikeastaan mikään ole kovin paha ellei katsastaja todella ala kiinnittää huomiota noihin latausjuttuihin. Todennäköisesti menen kuitenkin konttorille ilman laturia, joten niistä ei sitten pitäisi tulla ongelmaakaan. Latausjutuista pilkulleen tulkitessa ehkä ikävin on tuo, ettei auto saisi liikkua, jos latausjohto on kytkettynä. Se melkein vaatisi jonkin virallisen latausplugin (J1772 tai CHAdeMO) asennusta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #24 : 22.11.2012, 13:35:29 »
Juu, toki suojaeristyksistä yms. yleiseen sähköturvallisuuteen liittyvistä asioista on määräyksiä, mutta tuolla akkulausunnolla tarkoitin, että muiden akkutyppien kanssa näyttäisi pääsevän hieman helpommalla. Ei tilatuulettuvuusvaatimuksia yms.

Mitä siitä 'liikkuvuudesta' latauksen aikana sanotaan, riittäisikö sähkömagneettijarru, joka saisi käyttösähkönsä laturilta?

jsantala

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #25 : 12.07.2013, 08:37:26 »
Pahimmillaan tuon liikkumisen estämisen voi tulkita niin, että auto ei saa liikkua, jos töpseli on kiinni. Siis riippumatta siitä, onko töpselissä edes sähköä. Sinänsä ongelma ratkeaa tarvittaessa asentamalla autoon J1772-pistokkeen älyineen. Tietenkin se vaatii sitten myös oman latauspisteen rakentamisen tai hankkimisen, mutta toisaalta sitten voi myös latailla julkisissa pisteissä, joissa on ko. liitin. J1772-palikoita saa kyllä melko edullisesti täältä: http://stores.ebay.com/Modular-EV-Power

Muuten homma on edennyt sen verran, että moottori on kiinni autossa ja ohjauselektroniikkaakin on hankittu:
http://kwsaki.blogspot.fi/2013/07/all-kinds-of-progress.html

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 848
  • 307
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #26 : 13.07.2013, 11:27:22 »
Tarviikos sähkö saara muutoskatsastaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #27 : 13.07.2013, 12:23:42 »
Kyllä, käyttövoimamuutoksissa muutoskatsastus on suoritettava.

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: Xsaran sähkökonversio
« Vastaus #28 : 24.12.2017, 20:18:39 »
tosi kiinnostava projekti  ;) onko kuvia yhtään sulla vai onko projekti alkanut vielä pajassa?