Kirjoittaja Aihe: 406 - Käy huonosti ja ravistaa kylmänä  (Luettu 7696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zman

• Vieras
406 - Käy huonosti ja ravistaa kylmänä
« : 04.12.2012, 10:22:21 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 (275 000 km).

Nyt pakkasilla autoon ilmestyi uusi oire (aiempi tyhjäkäyntiongelma http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45707.msg195890 realisoituu vain kesäisin). Esilämmittämättömän kylmäkäynnistyksen (-10...-18C) jälkeen auto käy huonosti tyhjäkäyntiä, kone ravistaa koko autoa pahasti ja kone joko pyrkii sammumaan tai sammuu muutamia kertoja. Kun kierrokset nostaa 2000rpm paikkeille, käy kone tasaisesti ja tärinä lakkaa. Ongelma poistuu kun kierroksia pitää kaasulla korkeammalla puolesta minuutista minuuttiin. Vikavaloa tai muita merkkejä ongelmista auto ei anna. Pakokaasu vaikuttaa kylmäkäynnistyksen aikana haiskahtavan melkoisen kitkerältä, ei mielestäni normaali tuoksu. Polttoaineena 95E10.

Käy ilmeisesti kolmella? Olisiko vinkkejä miten lähteä ongelmaa etsimään? Voiko olla että kesäisin ilmenevä oire vaikuttaa jotenkin tähänkin? Viimeiset kaksi talvea jotka auto mulla ollut on kone toiminut kuin junan vessa; ongelmia ollut tyhjäkäynnissä aiemmin ainoastaan kesällä.

Rippe

• Vieras
Vs: 406 - Käy huonosti ja ravistaa kylmänä
« Vastaus #1 : 04.12.2012, 10:52:48 »
Mulla on ollut aivan samat oireet jo pidemmän aikaa. Olen huomannut että auttaa jos antaa auton käydä minuutin pari ensin tyhjä käyntiä, sitten alkaa kestämään kaasua. Jos lähdet heti startin jälkeen liikkeelle, kone pyrkii sammumaan ihan kuin tukehtuisi bensaan. Kunnon kaasutus auttaa asiaan ja alkaa toimia normaalisti. Ongelma on siis vain hetkellinen ensimmäisen kytkimen noston aikana kun kone on kylmä. Kone myös ravistaa melkoisesti kuten sullakin ja haisee todella kitkerältä kuten mainitsit. Vaihtelin tuossa viikonlopulla tolppien kääntölaakerit ja samalla puhdistin imusarjassa olevan alipaine-anturin. Vika ei poistunut mutta mielestäni lieveni jonkin verran. Annan ääneni siis vialliselle alipaineanturille.

zman

• Vieras
« Vastaus #2 : 19.12.2012, 10:17:54 »
Alipaineanturi (ja tyhjäkäyntisäädin) on vaihdettu kesäisen tyhjäkäyntiongelman vuoksi jo aiemmin, pidempään havaittavaa eroa toiminnassa ei ole ollut. Olen vaihdellut noita antureita (alkuperäistä ja uutta) muutamaan otteeseen mutta ei tunnu olevan juuri mitään vaikutusta. Uudella kone käyttäytyy ehkä hieman eri tavalla, mielestäni kierrokset laskee nopeammin kaasupolkimen vapauttamisen jälkeen, mutta ero on pieni.

savonhumu

• Vieras
« Vastaus #3 : 19.12.2012, 10:38:51 »
Olikos se tämänkin koneen tyyppivikana tuo puolankansi? Vähä ettäältä hakee mutta jos kerran tuntuu että kone ikäänkuin tukehtuis niin jospa ei kipunoi kylmiltään kunnolla? Sitten kuumana kun paikat sopevasti lämpölaajenee niin kontaktit onki kunnossa.. Ihan hakuammuntaa tää on mutta tsekkaisin kyllä tuon tulppien ohella..

micco

• Vieras
« Vastaus #4 : 19.12.2012, 10:47:59 »
Vika voi olla myös venttiilinnostimissa, mikä toinen jonkinlainen "tyyppivika" tässä koneessa. Vaikka kaikki ei ole samaa mieltä, minulla auttoi moottorin sisäpesuaineen käyttö ennen öljynvaihtoa, eli Forte tyyppinen käsittely. Myös 0W öljyä voi kokeilla.

RiX

• Vieras
« Vastaus #5 : 12.01.2013, 12:13:33 »
Joko ongelma ratkennut? Omassa 406:ssa oli vastaavia ongelmia, jotka ratkesivat sytytyspuolan vaihtamalla. Samalla myös mittariston temppuilut loppuivat.

cola

• Käyttäjä
« Vastaus #6 : 12.01.2013, 13:35:11 »
Vakiovastaus, lämpötila-anturivika suljettava ensin pois.

zman

• Vieras
« Vastaus #7 : 12.01.2013, 13:50:05 »
Ei valitetettavasti ole ratkennut, ongelma esiintyy edelleen pakkasilla. Olen vaihtanut tulpat ja koittanut kahta eri MAP-anturia (alkuperäistä ja uutta), nuo eivät ainakaan vaikuta asiaan mitenkään.

Puolakansi, venttiilinnostimet ja lämpötila-anturi ovat siis edelleen ehdokkaina mutta en tiedä miten näitä voi testata ilman että hakee vain kaupasta uutta - siihenkään ei budjetti oikein riitä. Vikakoodeja ei edelleenkään ole tullut joten niistäkään ei saa vinkkiä ongelmaan.

Toistaiseksi olen ratkaissut ongelman niin että kaasuttelen varovasti muutaman hetken parkissa käynnistyksen jälkeen, jotta autolla pääsee liikkeelle ilman sammumista/tukehtumista.

J-PR

• Vieras
« Vastaus #8 : 13.01.2013, 12:06:54 »
Jotenkin minusta tuntuu että vika saattaa edelleenkin olla tyhjäkäyntisäätimessä, koska hieman kaasua antamalla pelaa. Eli teoria olisi että huohotuskaasun mukana tuleva vesihoyry jumittaa tk.säätimen karaa ennenkuin lämpiää senverran että sulaa. Olisiko tuossa mahdollista kokeeksi laittaa huohotusputki hengittämään suoraan ulkoilmaan? Putki suoraan alaspäin ettei jää ilmataskuja johon kondensoituva vesi jäätyy. Imuilman otto pakosarjan läheltä voisi myos auttaa.

lexa

• Käyttäjä
« Vastaus #9 : 13.01.2013, 12:14:49 »
Tyhjäkäyntisäätimen vialta tuo kyllä tuntuu. Noissa säätimissä on melkoisia eroja tarvikkeen ja alkuperäisosan välillä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

zman

• Vieras
« Vastaus #10 : 13.01.2013, 13:11:03 »
Paikalla on tällä hetkellä noin vuoden vanha marmoritiskiltä haettu osa. Vaihdoin auton alkuperäisen säätimen ensin tarvikkeeseen ja kun kesäiset ongelmat ei sillä asettuneet, hain vielä varmuudeksi aidon pösö-osan, mutta sekään ei auttanut. Voihan siinä tietysti silti olla vikaa...

Huohotusputken voi irroittaa helpostikin, mutta millähän saisi luotettavasti tulpattua sen vastakappaleen? Sitä tuskin voi jättää vain auki.

J-PR

• Vieras
« Vastaus #11 : 13.01.2013, 17:44:42 »
Ko. malli ei ole minulle tuttu mutta eikohän sen huohotusputken vastakappaleen voi tulpata tilapäisesti vaikka jesarilla.

zman

• Vieras
« Vastaus #12 : 18.01.2013, 09:33:31 »
En ehtinyt tekemään huohotusputkelle vielä mitään, mutta vika tuntuu poistuneen. Eilen kolme kylmästarttia -12 asteessa ongelmitta ja tänään aamulla -20 asteessa samoin. Ei rykimistä, ei sammuilua ja heti tuntuu kestävän kaasua. Toivottavasti tämä oli nyt tässä :). Testataan huohotintemppuja mikäli ongelma palaa takaisin.

Piku

• Vieras
« Vastaus #13 : 13.02.2013, 19:17:19 »
Aina kun tyhjis mootorille tekee jotain, pitää ottaa akunkaapeli irti että egu nollaantuu. Noin 5 minsaa riittää.

MikkoL

• Vieras
« Vastaus #14 : 15.02.2013, 18:00:28 »
Itse käytän 98:a ja olen huomannut että masinoli silloin tällöin pitää käyntiongelmia loitolla.