Kirjoittaja Aihe: 307 - Äänieristäminen (farmari)  (Luettu 6624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #15 : 28.12.2012, 06:46:19 »
Ainakin minulle jäi tuosta TM:n artikkelista sellainen kuva että jos itse lähtisin eristyspuuhiin niin valitsisin jotain muuta tavaraa kuin tuota testissä käytettyä.

Jos matossa ei ole massaa niin ei se myöskään kunnolla eristä, siis muuta pintojen ominaistaajuutta ja turhaa työtä ei viitsi tehdä.

Toki helpompi vaihtoehto on ostaa jo valmiiksi hiljainen auto.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 981
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #16 : 28.12.2012, 10:04:32 »
Ruotsissa yritettiin myös saada Kia Ceed hiljaiseksi mutta siinä epäonnistuttiin totaalisesti. Olisikohan ollut Vi Bilägare vai Teknikens Värld? Muistaakseni ko. yritys joka homman teki lupaili erittäin hyviä tuloksia ja olivat "ihmeessään" kun ei haluttua vaikutusta saatu aikaiseksi.

EDIT: Löysin sen jutun: http://www.vibilagare.se/reportage/ljuddampningsprogram-var-bluff-39682

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 171
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #17 : 28.12.2012, 10:21:21 »
Ei kai nuo ohuet massamatot voi muuta kuin värinöitä vähentää ja muuttaa peltipintojen ominaistaajuutta. Kuvittelisin, että varsinaiseen äänen vaimentamiseen tarvittaisiin jokin huokoisempi materiaali, jotta se ääni todella vaimentuisi. En minä noista toisaalta mitään tiedä, mutta 508 GT:ssä on äänieristysmateriaalit esim. takakontissa sellaiset vähintään 20 mm paksua mattoa, eikä edes ole mitään keveintä materiaalia. Sen lisäksi on pari kerrosta huopamaista pohjaa päällä. Muista paikoista en ole aiheeseen tutustunut, mutta luulisi noilla olevan jotain tekemistä autossa vallitsevan hiljaisuuden kanssa.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 052
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #18 : 28.12.2012, 10:27:59 »
Peltipinnan värinä on juuri äänen aiheuttaja eli raskasmatto vaikuttaa oikeaan asiaan, mutta käytetty materiaali ei ole riittävän raskasta ja aika paha sitä on jälkeenpäin sinne maton alle tarpeeksi laittaa koska paksun butyylikerroksen asentamisen jälkeen mattoa ei enää saa paikalleen.

Kuten aiemmin sanoin, Vibroplast auttaa, mutta ei tee autoa äänettömäksi.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #19 : 28.12.2012, 13:58:20 »
Tuntuu aika olemattoman raskaalta kun tuossa TM:n eristyksessä eristettä käytettiin n.14kg ja omassa autossani takapaksin matto eristeineen painaa tuplasti ton verran.

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #20 : 08.01.2013, 16:11:45 »
Tuossahan oli hyvä linkki eristämisen suhteen edellisivulla.

Joo tiedossa on ettei autosta saa äänentöntä, mutta joku raja sillä melullakin on. Kitkarenkaat menevät hankintaan ensi talveksi täytyy nuukana/köyhänä ajaa nämä räyskät ensin loppuun.

Tässä kun jaksan niin lätkin kuitenkin vaimennusmatot vaikka sitten auton peräpäähän mihin ne saa herlpommin, ja oviin tietty. Hassua vaan on se että hakkapeliitoilla rengasmelu tulee juurikin edestä, kesärenkailla huomaa kyllä peräpään huminan tyypilliseen farkkutyyliin.
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 398
  • "The drive of your life"
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #21 : 08.01.2013, 17:05:52 »
Voi olla että paperilla näyttää pieniltä nuo erot. Itse kahdesta autosta pelkät etuovet vaimentaneena voin kertoa että niinkin pienellä asialla autoon tulee tiettyä laadukkuuden tunnetta. Ovesta tulee raskaampi ja sulkemisääni muuttuu läpsähdyksestä jämäkkään tömähdykseen. Jo sen takia hommaan kannattaa mielestäni ryhtyä.
Edellisen sivun linkki oli hyvä. Katon vaimennuksella sanottiin olevan iso merkitys. Itseänikin kiinnostaisi kokeilla omaan 406 ensi kesänä.
Kattoverhouksen purku vain mietityttää. Saako sitä edes autosta pois irrottamatta takalasia? Kokemuksia?
Audi A6

KKA

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #22 : 08.01.2013, 19:28:41 »
Saa sen irti ilman takalasin irroitusta,mutta vaikea se on irroittaa niin ettei se kattoverhoilu taitu tai vaurioidu mistään kohtaa. Se verhoilu on liimattu suoraan kattopeltiin kiinni.
306 gti-00,306 xt1,8-01,505 gri-88,Xantia break 1,8 -99

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 398
  • "The drive of your life"
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #23 : 08.01.2013, 22:19:17 »
^Jotain tuon tapaista uumoilinkin. Saa siis jäädä tekemättä kyseinen homma.
Audi A6

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 125
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #24 : 08.01.2013, 22:24:06 »
Onko ovien vaimentamisella suurin vaikutus? Kuulemma äänentoistokin muuttuu dramaattisesti.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 398
  • "The drive of your life"
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #25 : 09.01.2013, 16:13:57 »
Mielenkiintoista äänenvaimennusprojektia löytyy myös täältä: http://karin242.no-ip.info/
Entisöintiprojekti 2003-2006 -> Äänieristys.
Audi A6

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #26 : 09.01.2013, 16:27:39 »
Onko ovien vaimentamisella suurin vaikutus? Kuulemma äänentoistokin muuttuu dramaattisesti.

En usko että meluun on suurta vaikutusta mutta äänentoistoon kyllä, siis jos auto on 307.
Tässähän ovien kaiuttimet on kiinnitetty oven sisäpahviin, siis muoviin, joka resonoi ja tärisee musiikin tahtiin jo pienillä volyymeilla. Vaimentamalla sisäpahvi kunnolla pitäisi saada vain kaiutinelementti soimaan koko oven sijasta.
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 076
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Äänieristäminen (farmari)
« Vastaus #27 : 02.08.2013, 06:41:36 »
Auton ruostesuojaaminen vaimentaa melua jonkin verran ja on siinä muuutakin hyötyä. Mitä tulee noihin eristeen lisäämisiin, joka paikkaan sitä mattoa on ihan turha tunkea, tulee vaan paha mieli kun mikään ei muutu.

Aikoinaan kovin meluisan 205:sen kovan melun syyksi selvisi kastuneet maton alla olevat ääni eristeet, penkit pois, sisä matto ulos ja uudet puuvilla/bitumimatto eristeet paikalleen. Oli kuin eri auto sen jälkeen. Yhden sedan 306:n kanssa koitin hävittää melua lisäämällä 10 mm äänieristettä lattia maton alle, ei mitään vaikutusta. Periaatteessa rengasmeluun vaikuttaa itse renkaiden jälkeen enemmän puslat kuin muut asiat.

Yhden 309 kanssa ihmeteltiin miksi kuljettajan oven kohdalta kuuluu moottorin ääni sisään ajettaessa rotvallin reunan lähellä, syyksi paljastui pienen bitumimaton irtoaminen ovesta. Kyllä se oli vain luokkaa 10 x 10 cm, kuuluu olla siinä kylkilistan alapuolella.
 
 1. Selvitä onko jokin äänieriste kastunut, jos on kuivaa se ja selvitä mistä kosteus on tullut
 2. selvitä miten ja mistä melu kantautuu, jos et tiedä niin eristäminen on aika turhaa.
 3. Selvitä onko joku pyöränlaakeri melun aiheuttaja

Ja rengas meluun parasta on vaihtaa renkaat, kesäksi jotkut continental ymv. pehmeät ja nopeasti kuluvat, talveksi kitkat.

Ja lopuksi, hanki sedan 406, se on hiljainen.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2013, 06:46:19, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.