Kirjoittaja Aihe: 407 - Akun vaihto  (Luettu 12098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RaimoM

  • Vieras
407 - Akun vaihto
« : 18.12.2012, 07:31:28 »
Auto: 2006 407 SW 1,8.

Ajattelin varmistella tulevaa vuodenvaihteen autoreissua ainakin akun osalta se kun on 6,5 vuotta vanha eli alkuperäinen. Toimii kyllä vielä moitteettomasti mutta......  Kysymys kuuluu voinko irrottaa navat sotkematta muuta auton elektroniikkaa kuin radion ja kellon, vai pitäisikö laittaa rinnalle toinen akku vaihdon ajaksi. Ei vaan viitsisi ruveta leikkimään piuhoilla vain radiokanavien katoamisen takia?

GEX-12

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #1 : 18.12.2012, 09:57:07 »
Ehkä kannattaisi pitää n. puolen tunnin tauko ajon jälkeen ettei irroiteta akkukaapeleita, koska data istunto saattaa olla menossa.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 800
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #2 : 18.12.2012, 10:35:21 »
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14656.0.html

Ohje Citroeneille, mutta yleispätevä varmaan myös Peugeoteille:

Lainaus
Oikea menettely - akun irroitus ja uudelleen kytkentä

Älä koskaan vie akun lähelle avotulta tai kipinöitä, sillä ne voivat aiheuttaa akkuräjähdyksen. Akku sisältää laimennettua rikkihappoa, joka on voimakkaasti syövyttävää. Suojaa silmät ja kasvot aina, kun työskentelet akun lähellä. Jos happoa pääsee iholle, huuhtele kohtaa välittömästi runsaalla vedellä.

Toimenpiteet akun irrottamiseksi (3 minuutin sääntö).

Mikäli ajoneuvon akku on irrotettava, sammuta kaikki laitteet, sisävalot, radio, jne. sulje ovet jättäen kuljettajan ikkunan auki. Katkaise sytytysvirta ja poista avain sekä kaikki diagnisointilaitteet.

Odota täydet 3 minuuttia ennen kuin irrotat akun.

BSI:n pitää päästä SLEEP (=uni) moodiin eli power save moodiin. Älä koske tänä aikana mihinkään. Muista, että konepellin avaaminen herättää BSI:n mikäli autossa on hälyytysjärjestelmä.

Jos akku on konepellin alla, avaa konepelti ensiksi ja jätä se auki. C8:ssa akku voidaan irrottaa kuljettajan ikkunan kautta, irrota lattian peite ensin. (huom. Kuvat ovat pelkääjän penkin alla.) Irrota aina kaikki diagnostiikkalaitteet äläkä koske toisten ajoneuvojen laitteisiinkaan tuona 3 minuutin jakson aikana.

- Irroita akun johdot. Anna olla kun piuhojen irti 45min ajan.

Akun uudelleen kytkeminen

Jos ei tuotekohtaisissa ohjeissa muuta mainita, on BSI:n herättämiseksi aina noudatettava pehmeää buuttausta, jotta varmistutaan siitä ettei BSI korruptoi omaa ohjelmistoaan. Varmistu, että akun irroitus on tapahtunut oikein ja kuljettajan ikkuna on auki.

1. Kytke akku. ÄLÄ AVAA MITÄÄN OVEA.
2. Odota 10 sekuntia
3. Kytke ajovalot päälle sivuikkunasta (kuulet bong-äänen)
4. Kytke virta päälle mutta älä käynnistä autoa. Auton elektroniset järjestelmät tarvitsevat tämän ajan perusasetustensa
palauttamiseen. Odota pari minuuttia ja käynnistä auto.
5. Säädä monitoiminäytön asetukset (päivämäärä, kelloaika, kieli, välimatkan ja lämpötilan yksiköt).
6. Jos autossa kattoluukku, niin Kattoluukun turvalaite pitä sopeuttaa.
7. Sopeuta kaikki ikkunalasien turvalaitteet (sulkemisenesto) ja jaksotoiminen säätö.(ikkuna ala-asentoon ja pätkittäin ylös) sitten alas ja ylös.

HUOM: Jos mikä tahansa BSI:n ohjaama toiminne, kuten sisävalo, kytketään päälle BSI:n sisäisen toiminnan aikana, saattaa BSI rikkoa konfikuraation ja ohjelmistonsa.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04
Citroen C5 1.8 Break ’05

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 217
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #3 : 18.12.2012, 12:09:34 »
Ja tässä suora lainaus auton käyttöohjekirjasta, löytyy myös nettiversiosta:

- Odota 2 minuuttia auton sytytysvirran katkaisemisen jälkeen ennen kuin irrotat akun navat.
- Kaapelikenkiä ei saa koskaan irrottaa, kun moottori on käynnissä.
- Akun saa kytkeä lataukseen vasta, kun kaapelikengät on irrotettu.
- Sulje auton sivulasit ja kattoikkuna ennen kuin irrotat akun navat. Jos ikkunat eivät toimi normaalisti akun latauksen jälkeen, ne on alustettava (katso lisätietoja lukujen Lasinnostinten toiminnan takaisinkytkentä ja Kattoikkuna).
- Kun kytket virran ensimmäisen kerran akun napojen irrotuksen jälkeen, odota 1 minuutti ennen kuin käynnistät. Tänä aikana alustetaan auton elektroniset laitteet. Jos tästä huolimatta ilmenee häiriöitä, ota yhteys PEUGEOT-huoltoon.

Tuon mukaan olen aina toiminut eikä ongelmia ole ollut. Nuo aikaisemmat ohjeet pätevät varmaankin hieman vanhemmille malleille, sitkeästi on jäänyt tuokin "legenda" elämään. :)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 217
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #4 : 18.12.2012, 20:17:14 »
Huono suomennos voi olla, mutta sinänsä akun lataus(kaan) ei liity topic:iin (no, ehkä rimaa hipoen :D)

Kun valitsee englanninkielisen ohjekirjan, suora lainaus:

- Before disconnecting the battery, you must wait for 2 minutes after switching off the igntion.
- Never disconnect a terminal when the engine is running.
- Never charge a battery without first disconnecting the terminals.
- Close the windows and sunroof before disconnecting the battery. If they do not operate normally following reconnection of the battery, they must be reinitialised (see sections "Reinitialisation of the electric windows" and "Sunroof").
- After every reconnection of the battery, switch on the ignition and wait 1 minute before starting to allow the electronic systems to be initialised. If slight difficulties are experienced after this, please contact a PEUGEOT dealer.

On mielestäni selkeämmin sanottu englanninkielisessä versiossa, että virrat pitää avaimesta kytkeä päälle ja odottaa 1 min ennen käynnistämistä. Onhan tuo sama asia sanottu suomennoksessakin mutta (mielestäni) epäselvemmin. Nopeasti lukemalla tuon voi mielestäni tulkita siten, että akun navan kytkemisen jälkeen pitää odottaa 1 min ennen kuin käynnistää auton. Paljon huonompi suomennos ainakin kuin tuo lataukseen liittyvä 8)

Taitaa mennä hieman saivarteluksi... :)

AMC

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #5 : 08.01.2016, 14:06:04 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (automaatti).

Pitäisi akku vaihtaa, mutta meneekö radio pimeäksi, kun akun irrottaa? Radion koodi ei ole tiedossa, kannattaako antaa apuvirtaa vaihtaessa?

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #6 : 08.01.2016, 14:07:33 »
Ei mene radio pimeäksi, koskaan en ole apuvirtaa jaksanut antaa, tee normaalit bsi:n sammutus proseduurit varmuuden vuoksi (löytyvät foorumilta)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 705
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pipar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #8 : 17.01.2016, 09:06:11 »
Auto: 2008 407 SW 2,7 V6 HDi.

Moikka sähköosaajat. :) Nyt tuli akun vaihto eteen. Tietääkö kukaan pystyykö akun vaihtamaan siten että käyttää ctekin osaa http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comfort%20Connect%20Cig%20Plug ja laturia http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR, jotta virta pysyisi akun vaihdon ajan sähköjärjestelmissä? Ohjekirjan mukaan akkua ei saa irrottaa ennen kuin on varmistettu että järjestelmässä on jollain toisella tapaa annettu virtaa, kuitenkin siten että auton kone huoneessa olevista navoista ei sitä saa ottaa jos irrottaa taka akun (siis autossa on takakontissa akku). Olikohan tämä nyt tarpeeksi selkeästi kysytty. :P

Kopio ohjekirjasta: "Kun kyseessä on 2,7 litran 24 V:n HDI-moottori ja kun tavaratilan akku on pois käytöstä, älä kytke apuakkua konepellin alla oleviin plus- (+) ja miinusnapoihin (-), sillä muutoin vaarana on oikosulku"

En omista sitä ODB-pistokkella varustettua juttua, mitä akkufirmat käyttävät vaihtaessaan akun.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 891
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #9 : 17.01.2016, 09:36:39 »
Mitäs jos kytkisi siihen akun plussakenkään ja auton runkoon tuon Ctekin kiintän liittimen?



Runkoon toinen, jotta minus-navassa oleva auton oma virtavahti pysyy pelissä mukana ja näin auton oma kirjanpito akun tilasta ei menisi sekaisin. Tuossa on sekin hyöty että myöhemminkin jos tulee akun lataustarpeita esim. webaston polttojen vs. lyhkästen ajojen kanssa, niin laturi vain kiinni valmiiseen pikaliittimeen ja homma hoituu :)

Itse juuri vaihdoin Bilteman "vastaavan" tuohon Ctekin versioon, mutta jouduin hankkimaan vielä sovittimen uuden vs. wanhan välille, tuo oma Ctek kun on sitä edellistä sukupolvea. Ja tuo Bilteman versio on todellakin vain "vastaava" lainausmerkeissä, pakkasissa tuolla tee hevon v...a kun Ctek yhä hoitaa homman himaan mukisemati 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 134
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #10 : 17.01.2016, 09:41:17 »
Jos tupakinsytytin toimii silloinkin, kun virta ei ole päällä, pitäisi tuon toimia. Toinen juttu onkin sitten tuo laturi, joka ei vissiin toimi jos ei ole akkua. Laturissa kun ei ole virtalähdetoiminnetta kuten esim. tässä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-12-V-8-A-2000031643/

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 200
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #11 : 17.01.2016, 09:46:49 »
Ihan normaalioperaatiolla voi tuon 407 akun vaihtaa. Aluksi kuljettajan ikkuna auki ja ovet kiinni. Odottaa ennen akun irroitusta auton sleep-tilaa 5 minuuttia. Sitten akku irti ja uusi tilalle. Odottaa ecujen alustusta 5 min ja sitten laittaa avoimen ikkunan kautta parkit päälle. Odottaa vielä pari minuuttia ennenkuin lähtee taas ajoon  ;). Saitilta löytyy tarkempikin ohje, mutta tuolla pärjäät 99,999%.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aakku

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 158
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #12 : 17.01.2016, 09:55:14 »
^
Ctekin isommissa malleissa on jatkuva virransyöttö olemassa. Jos ovet pitää olla kiinni ja ikkuna auki, niin miten esimerkiksi Expertistä vaihdetaan akku oikeaoppisesti, kun se on matkustajan jalkatilassa. Itse vaihdoin Scudosta ihan normaalisti akun ilman mitään kommervenkkejä.
Peugeot Expert 2.0 Hdi 180 A -17

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 891
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #13 : 17.01.2016, 10:08:42 »
Kommervenkeistä tuli mieleen että C5:een tuo akun vaihto piti vielä Leksatakin, jotta auto tiesi akun vaihtuneen. Tosin itsellä myös akun kapasiteetti kasvoi vaihdon yhteydessä +10% 70Ah > 77Ah 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 134
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #14 : 17.01.2016, 10:17:20 »
Mistähän auto sitten akun vanhetessa tietää sen kapasiteetin