Kirjoittaja Aihe: 206 - Ohjausvaihteen vaihto  (Luettu 11676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
206 - Ohjausvaihteen vaihto
« : 09.02.2013, 22:36:04 »
Auto: 2002 206 1,1 (100 000 km).

Ihmettelin jo pitemmän aikaa sitä kilkatusta, jota jostain alustasta kantautui aina kun ajettiin mukulakivillä tms. epätasaisella tiellä. Neuvoja tuli oikealta ja vasemmalta, jopa Automaastakin, kaikki vääriä arvauksia.

Vaihdoin kaikki helposti käsillä olevat ja todennäköiset aiheuttajat; raidetangonpäät, alatukivarret ja koiranluut. Aina vaan kilkatti. Joku viisashan on sanonut, että kun kaikki todennäköiset vian aiheuttajat on poistettu niin jäljelle jäänyt, olkoon kuinka epätodennäköinen tahansa on syypää. Viime katsatuksessa sitten varmistettiin pelkoni, yhdessä kahden mekaanikon kanssa, ohjausvaihteeeseen. Ohjausvaihteessa oli jo millin välys. Sisällä oleva hammastanko hakkasi ohjausvaihteen runkoon. Siitä se kilinä ja kolina.

Auto pukeille, etupyörät pois ja ennenkuin ohjausvaihteen pääsee irroittamaan apurunkoa pitää laskea alas n. 10 cm jotta siihen pääsee käsiksi. Mutta sitä ennen pitää pakoputki saada pois apurungon tieltä. Myös jalkatilasta ohjausakselin pultti pitää irroittaa ja samalla se lukitus "lukki". Ja kaikkea kivaa löytyy aina kun ryömii auton alle. Tässä tapauksessa pakoputkessa irvisti iso halkeama ja tietty se oli nimenomaan katalysaattorin puolella. Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin ottaa pakoputkikin irti ja antaa kaverille hitsattavaksi. Ennen apurungon laskemista piti vaihteenvalitsimet irroittaa ja havaitsin niiden vulkanoinnin pettäneen. Ja eikun uusien nekin.

Ohjausvaihteen muttereiden irrotus. Toinen mutteri jumitti niin, että se ruuvasi koko pinnapultin irti, joka oli vain hienoa. Toinen mutteri (tietysti) irtosi ilman pinnapulttiaan jolloin mietin mitenhän pultin saa pois ohjausvaihteesta. Pultin pohjassa on pieni torx-kolonen jota ei irrottaessa kannata käyttää. Hajoitat vain avaimesi. Jouduin kiertämään pulttiin kaksi mutteria ja kiristämällä ne toisiinsa nähden sain lopulta pinnapultin kierrettyä irti. Ohjeiden mukaan sekä pinnapultit että nyloc-mutterit pitäisi uusia mutta minä vain puhdistin ne ja kasattaessa käytin ruuvilukitetta. Sitten vain ohjausvaihde ulos ja heti katsomaan mitä paljastuu kumisuojauksen alta. Täysin kuiva ja pintaruosteessa oleva hammastanko ja jotain ihmeen alumiinioksidipölyä.

Uusi ohjausvaihde tilalle, unohtamatta niitä prikkoja, jotka tulevat ohjausvaihteen ja apurungon väliin. Sitten vain osat käänteisesti kiinni ja oikeaan momenttiin. Aurauskulmat kuntoon ja ratti suoraan. Ei kilkata enää.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.