Kirjoittaja Aihe: 306 - Kytkinpoljin jää pohjaan  (Luettu 1891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kuustio

  • Vieras
306 - Kytkinpoljin jää pohjaan
« : 19.04.2013, 07:46:10 »
Auto: 2000 306 2,0 HDi (käyttöönotto 02/2000).

Ongelma on kytkinpoljin, joka on jäänyt aikaisemmin reilun vuoden aikana kerran tai kaksi pohjaan, mutta viime päivinä tätä on alkanut tapahtumaan jatkuvasti. Polkimen suunnasta kuuluu silloin naksahdus/raksahdus, eikä kytkin irroita (ainakaan täysin), vaikka pedaali jää lattiaan. Kengänkärjellä alkuun avittamalla se sitten ponkaisee ylös. Kaupunkiajossa alkaa olla jo liikaa seikkailun makua. :)

Mikähän polkimessa voisi olla vialla? Tai vaikuttaisiko kytkinvaijerin automaattisäädön pettäminen näin, mikäli autossa ylipäätään sellaista on... Itse kytkin tuntuisi toimivan normaalisti, ja tosiaan naksahdus vaikuttaisi kuuluvan jalkatilasta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 306 - Kytkinpoljin jää pohjaan
« Vastaus #1 : 19.04.2013, 10:01:38 »
On siellä automaattisäätö kerran se tekee tuollaista. Pösöllä taitaa olla kolmea erilaista kytkinvaijeria vaihtoehtona, joten selvitä ennen uuden hankkimista onko vaijeri kiinni kytkinpolkimessa sellaisessa koukussa vai tuleeko sinne polkimeen sellainen kulmamallin tappi. Eli katso jalkotilasta se vaijerin pää kuin poljin. Hyvin selkeästi esitetty ;D Naksaus kuuluu sitten rintapellin seudulta, koska se automaattisäädön mötikkä on jarrutehostimen alapuolella kun kurkit konehuoneen puolelta. Paikkaan on vähän hankala nähdä mutta siellä se on.

Voit laittaa sinne myös manuaalisäätöisen, jos vaan kytkinpolkimen pää on siihen soveltuva. Se on halvin ja toiminnaltaa varmoin.

Ja vinkiksi, jos laitat automaattisäätöisen niin laita ensin se vaijeri paikalleen ja avaa sitten vasta se säätöjousen lukitus siitä haitarin ympäriltä :P Saat sitten hetken punnertaa sen jousen kanssa, jos se sattuu aukeamaan ennen kuin vaijeri on paikallaan...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkinpoljin jää pohjaan
« Vastaus #2 : 25.07.2014, 23:25:12 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi, 308 000 km).

Kaupunkiajossa kytkinpoljin jäi pohjaan ja veto päälle, jolloin vaihteita ei saanut kytkettyä päälle tai pois moottorin ollessa käynnissä. Pienen yrittämisen jälkeen sain nostettua polkimen ylös jalalla, mutta se jäi heti uudelleen pohjaan painamisen jälkeen. Lopulta sain polkimen jäämään ylös ja ajattua auton kotiin, vaikka se vielä muutaman kerran teki saman uudelleen. Polkimen jäädessä pohjaan kuului sitä painettaessa raksahtavaa, "jousimaista" ääntä.

Kokeilin vielä myöhemmin uudelleen auton ollessa paikallaan, moottori sammuksissa, painella poljinta ja sain sen jäämään pohjaan ja taas nostettua ylös, jonka jälkeen auto toimikin ongelmitta vielä päivän lopuksi ajetun 25 km matkan, kun käytin kytkinpoljinta varovasti.

Vika todennäköisesti aiheutui kytkinvaijerin automaattisäätömekanismista, joka ei jostain syystä toiminut oikein. Koska varalla sattui olemaan uusi alkuperäinen kytkinvaijeri, vaihdoin sen viallisen tilalle ja sen jälkeen ongelma ei ole enää toistunut. Vertailin vanhaa ja uutta vaijeria, mutta esim. niiden pituuksissa en havainnut eroa ja muutenkin vanha vaijeri näytti ulkoisesti ehjältä.

Kuvissa on alkuperäinen kytkinvaijeri 2150 Y2 (CABLE-CLUTCH, LONG 674, INJECTION XU10J4RS AND BVM BE3 AND LEFT HAND DRIVE EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT). Uudemmissa autoissa kytkinvaijerin kiinnitys polkimeen poikkeaa kuvissa näkyvästä vanhemmasta vaijerityypistä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Itsesäätömekanismi on pakattu mustaan muovikuoreen, jossa lukee "Castellon S.A., Sistema Patentado". Muovikuoren ulkopuolella on lisäksi pitkä jousi, joka on suojattu haitarikumilla. Vaijerissa lukee myös osanumero 9634114180.



Uudessa vaijerissa on kiinni muoviholkki, joka ilmeisesti pitää vaijerin itsesäätömekanismin tietyssä asennossa varastoinnin aikana. Ainakaan itse en havainnut ko. muoviosan poistamisessa ennen asennusta aiheutuvan haittaa mekanismin toimintaa ajatellen, vaikka vaijeria kuoreensa nähden vetämällä liikuttelinkin. Ehkä kuitenkin kannattaa välttää vaijerin tarpeetonta liikuttelua ilman ko. muoviosaa ennen asennusta kuten aiemmissa viesteissä on varoitettu.



Vaijerin vaihto on melko helppo työ, vaikka aikaa meneekin edessä olevien osien irrottamiseen (mm. akku, akkukotelo, moottorinohjausyksikkö ja imuilmaputkiston osia). Vanhempaa tyyppiä oleva vaijeri on muovisesta silmukastaan kiinni kytkinpolkimessa olevassa koukussa ja sen kiinnitys on varmistettu jousimaisella rautalangalla. Uudemmassa vaijerimallissa kiinnitys kytkinpolkimeen tapahtuu muovisella tapilla, joka menee varsin helposti rikki sitä käsiteltäessä. Vaijeri menee tämän auton tapauksessa oikeaan paikkaan ihan vain moottoritilasta työntämällä eli apuna reitityksessä ei tarvitse käyttää esim. narua kuten joidenkin muiden mallien kanssa.

Kuvissa vielä vanha vaijeri asennettuna. Huomaa suorakaiteenmuotoisen harmaan muoviosan kiinnitys vaihteiston kuoren koloon.



TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 25.07.2014, 23:32:56, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkinpoljin jää pohjaan
« Vastaus #3 : 08.08.2014, 11:45:28 »
Auto: 1998 306 1,9 (XUD9).

Kytkinvaijeri vaihdettu, mutta kytkin tuntuu edelleen kummalliselta. Joko uudenkin vaijerin säätövara alkaa tulla vastaan tai joko kytkin on uusittava kokonaan. Tuntuu, että kytkin ottaa melko ylhäällä yhtäkkiä ja poljintuntuma on melko pehmeähkö. En ole varma onko se alkavaa oireilua, kun vaihdekeppi tuntuu hieman juuttuvan silmään. Aiemmin en ole moista huomannut.

Aiheesta on keskustelua englanniksi.

http://306oc.co.uk/forum/archive/index.php?thread-11543.html

Peugeot on ohjeistanut poistamaan polkimen ns. jousen, jos kytkinvaijerissa ja sen säädössä esiintyy ongelmia. Eli tuolla tavoin siis voisi välttää liian aikaisen kytkinrempan, jos kytkin muuten olisi vielä kunnossa, mutta vaijerin säätö ei.

Onko kenelläkään moisesta kokemusta? Kannattaako yrittää vai jättää polkimen jousi paikoilleen?