Kirjoittaja Aihe: 306 - Korkeahko kulutus  (Luettu 1592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JiiHu

  • Vieras
306 - Korkeahko kulutus
« : 25.04.2013, 20:58:06 »
Auto: 1999 306 1,6 (porrasperä, 130 000 km).

Tuntuu, että saa olla paljon useammin tankkaamassa kuin viime kesällä ja syksyllä. Viime kesänä sain sekalaisessa ajossa keskikulutukseksi n. 7.5L (1000km moottoritiellä + 1000km ympäriinsä kaupunkia, paljon lyhyiden ajoa ja eikä muutenkaan säästäväisin mahdollinen ajotyyli). Nyt olen ajanut n. 1000km sekalaista ajoa (kaupunki+moottoritie) ja keskikulutus on noin 9 litraa. Tämä 1000 kilometriä on ajettu kyllä kitkarenkailla (Nokia Rsi), kesän ajot luonnollisesti kesärenkailla (Nokia Hakka-H). 9L keskikulutus tuntuu aika korkealta, varsinkin kun ajaessani 2.5 litraisella autolla kulutus on vain hieman enemmän suurin piirtein yhtä säästäväisellä ajotyylillä.

Mietinkin vain, että miten keskikulutus on noin paljon koholla verrattuna kesään? Vai vaikuttavatko kitkarenkaat vain näin paljon keskikulutukseen? Autossa ei ole ilmastointia ja olen kuitenkin mielestäni ajanut nyt paljon säästäväisemmin kuin mitä kesällä.

Patonki katsastettiin juuri ja päästöarvot eivät olleet lähelläkään rajoja (jos tämä vaikuttaa mitenkään). Myös jarruja on rempattu viimeksi vuosi sitten.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 598
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #1 : 25.04.2013, 20:59:37 »
Vaihdettiinko jarrurempan yhteydessä jarrunesteet? Jos ei niin paljon vettä sisältävä jarruneste jumittaa jarruja.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

JiiHu

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #2 : 25.04.2013, 21:03:23 »
Paha mennä sanomaan. En itse jarruremppaa tehnyt ja dokumentaatio huollosta sanoo huollon sisältäneen "takajarrukengät ja -sylinterit". Jarrut siis laahasivat tuolloin ja nuo osat piti vaihtaa. En tiedä autojen sielunelämästä niin paljoa, että osaisin sanoa sisältääkö tuollainen sitten nesteiden vaihdon automaattisesti. Onko jotain tapaa, jolla voisi helposti tarkistaa laahaavatko jarrut?

JiiHu

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #3 : 25.04.2013, 22:22:29 »
Tuli mieleen, että helmikuussa ajoin kuitenkin Kuopio-Helsinki välin (n. 800km) koko matkan edestakaisin 80km/h ja keskikulutus oli n. 5,5-6L. En tiedä sitten, että onko vain tullut liikaa ajettua kaupunkiajoa kun tuo nyt on 9L, mutta silti tuo kuulostaa korkealta noin pienelle autolle. Sillä tätä ihmettelen täällä, että jos tuossa autossa sattuu olemaan jotain vikaa niin mielellään heti korjaisin sen, enkä vasta myöhemmin.

JiiHu

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #4 : 28.04.2013, 19:39:33 »
Nyt kun muistui mieleen lisää asioita patongistani niin kirjoittelenpa tähän:
- Tammikuussa sisätilan lämmittimen kenno alkoi vuotaa ja vuoto tukittiin syylärisementillä. Tämän seurauksena ilmeisesti joku termostaatti jäi pysyvästi auki asentoon (?) ja lämmöt tippuivat keskimäärin 80c paikkeille. Voiko vaikuttaa?
- Pakoputki saattaa vuotaa hieman, sellaista pientä pörinää/tuhinaa/jotain pakoputki pitää. Ei ollenkaan pahaa, mutta pieneltä vuodolta kuulostaa. Voiko vaikuttaa?

Tulevalla viikolla olisi tarkoitus moottorin ilmansuodatin vaihtaa ja katsoa auttaisiko se yhtään. Kun saan jonkinlaisia tuloksia niin ilmoittelen, että auttoiko tuo.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 598
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #5 : 30.04.2013, 14:57:31 »
Kokeile jarrulevyjä ajon jälkeen. Jos ne ovat tulikuumat, jarrut laahaa. Myös tuo pakoputken vuoto vaikuttaa kulutukseen.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

JiiHu

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #6 : 11.05.2013, 18:49:11 »
Vaihdoin ilmansuodattimen, vaikka vanha ei ilmeisesti kauhean likainen ollut. Muutenkin olen yrittänyt ajaa nyt säästäväisesti. Lyhyen 200km testilenkin aikana keskikulutus oli noin 7.5L. Katsotaan miten se tuosta jatkuu. Pakoputki varmaankin paikataan joskus tulevaisuudessa, myös tulppien vaihto on tarkoitus tehdä. Jos niillä saisi kulutusta vielä hieman alemmas.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #7 : 09.12.2013, 14:50:37 »
Auto: 1997 306 1,4 (3-ovinen, 190 000 km).

Jatketaan samaan viestiketjuun. Pikkupakkasilla auto vie työmatka-/kauppa-ajossa (5...15km suuntaansa) noin 8...9 l/100km. Maantieajoa tällä autolla ei olla harrastettu, joten ne lukemat eivät ole tiedossa. Onko nuo aivan normilukemia tällaiselle autolle? Jotenkin tuntuu olevan yläkanttiin, sillä Fordin tila-auto 2,4-litraisella bensakoneella vie vain pari litraa enemmän. Jarrut eivät laahaa, ilmansuodatin ja tulpat vaihdettu, kone lämpenee normaalisti. Ja käy ihan nätisti.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 399
    • CitiX Oy
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #8 : 10.12.2013, 11:47:12 »
Onko auto ollut esilämmityksessä? Mulla vastaava 1,6 vie 9 litraa kaupunkiajossa.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 306 - Korkeahko kulutus
« Vastaus #9 : 10.12.2013, 14:50:39 »
Noin puolet starteista on sellaisia, että auton on ollut lämmityksessä.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83