Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (190 000 km, EW7A).
Ilmastoinnin kennon vaihto tuli eteen kun testitäytössä huomattiin sen vuotavan. Edellinen täyttö oli vuosi sitten keväällä, silloin auto oli viisi ja puoli vuotias. Silloin ainetta löytyi 0g, nyt noin 60g. Kummallakaan kerralla ilmastointi ei enää toiminut, mutta ekan täytön jälkeen viime kesä meni ilman havaittavia ongelmia ilmastoinnin tehossa.
Kennon ostin Motonetista, Valeon valmistetta, kuten alkuperäinenkin, hinta nyt (keväällä 2013) 180€. Tämän lisäksi tarvittiin O-renkaat tulo- ja lähtöputkien tiivistämiseen. Nämä löytyi Espoon Länsiautosta ja Vehosta. Isompi maksoi 1,30€/kpl ja pienempi 0,81€/kpl. Molempia olisi tarvittu 2 kpl, mutta pienempiä älysin ostaa vain yhden. Isomman varaosanumero on 6460V0 ja pienemmän 6460T9 (ei takuuta että ovat oikein).
Näiden päälle tuli vielä kaksi ilmastoinnin täyttöä (no, ainakin yksi on tarpeellinen), kukin noin 80€ tai enemmän tai vähemmän paikasta riippuen (itse sain ekan 60:llä).
Kuva 01 ja 02: Jellona kannattaa irroittaa, jotta kennojen päällä olevan muoviläpyskän taivuttelu onnistuu paremmin. Ruuvin irroitus esim. pienellä räikällä tuulihaan aukosta. Muistaakseni Torx T30 ja sopiva jatkovarsi.
Kennon poistoa varten keula pitää saada ylös. Itse tunkkasin molemmin puolin, mutta jos olisin etukäteen tiennyt että alle tarvitaan tilaa, olisin ehkä ajanut pukeille. Tunkatessa tietenkin varmistus ettei auto putoa päälle jos tunkit pettävät.
Kuva 03: Ilman oton jatkoputki irroitetaan pois tieltä. Muovinastan tappi (ruuvarin kärjen kohdalta) pitäisi irroittaa, minulla siitä katkesin kanta pois, joten painoin loppuosan alas ja kasatessa hankin korvaavan tapin (joka lukitsee kiinnittimen niin, ettei se pääse painumaan kasaan ja nousemaan ylös). Myös pohjapanssari kannattaa poistaa jo tässä vaiheessa.
Kuva 04: Mustan muoviläpän päältä kaksi T40-kantaista paksua pulttia pois ja kolme muovista T30-kantaista tappia, niin läpyskää pääsee paremmin kääntelemään (kohtuuden rajoissa, koska maalattu maski taipuu myös). Jos taidot ja viitseliäisyys riittävät, koko keulamuovi kannattanee irroittaa. Itse en toisellakaan yrityksellä löytänyt kulmien kiinnikkeitä. Tässä kaivataan yleisön kuvia/apua.
TEMP_ARKISTOON