Kirjoittaja Aihe: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)  (Luettu 3358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 311
508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« : 31.07.2013, 21:43:12 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 FAP GT (DW12C, automaatti).

Edellisestä öljynvaihdosta alkaa tulla 10 tkm ja näyttää silmämääräisesti siltä, että parempi vaihtaa tuossa kohtaa kuin ajaa vielä toiset 10 tkm, vaikka huoltovälin mukaan näin voisi tehdäkin.

Kumpaakos kautta tuohon DW12C-koneeseen kannattaa öljyt vaihtaa eli otetaanko vanhat öljyn mittatikun putkesta imuvaihdolla vai pohjatulpan kautta? Jälkimmäinen vaatii pohjamuovi(e)n irrottamisen ja jos tuon vie vaan pajalle ilman tarkempia ohjeistuksia, niin varmaan ottavat yläkautta kun se on helpompaa ja nopeampaa. Tavoitteena tietty saada mahdollisimman perusteellisesti tuolta kaikki vanha öljy ja pohjalle kertynyt sakka pois.

Mikäs suodatin tuonne kannattaa hankkia? Service boxista löytyy kyllä varaosanumero 1109 CL, mutta kenen tekemä ja tarkemmin mikä suodatinmalli tuo on vai kannattaako laittaa joku parempi?



Näyttäisi tuon kuvan perustella, että pohjatulppa ei ole pohjan alimmassa kohdassa, mutta sitä tuosta ei oikein voi päätellä saako mittatikun putken kautta öljyt pois syvemmältä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #1 : 31.07.2013, 22:53:28 »
Mikäs suodatin tuonne kannattaa hankkia? Service boxista löytyy kyllä varaosanumero 1109 CL, mutta kenen tekemä ja tarkemmin mikä suodatinmalli tuo on vai kannattaako laittaa joku parempi?

1109 CL numerolla paketista viimeksi noin kuukausi sitten tuli Mann Filter valmiste. Kyseessä ei ole perinteinen peltikannu panossuodatin, vaan pelkkä patruuna, joten tuossa ei onneksi kaupallisista syistä voi suodatinpatruunaa halv kröhm.. pienentää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 311
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #2 : 01.08.2013, 00:32:09 »
Materiaalien suhteen kai sitäkin voi halventaa ja huonontaa. Googlailu kertoo mm Purflux L358, L358A ja L398 ja Mann-filter HU711/51X vastaavan tuota.

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #3 : 01.08.2013, 00:39:51 »
Aivan.

Purflux L398 suodattimissa on Mann suodatinta suurempi suodatinmateriaalin pinta-ala, eli ehkä sellaisen laittaisin omaani. L398 suodattimessa on L358/L358A suodatinmallia merkittävästi tiheämpi lamellointi, suodatinmateriaalin pinta-ala on selkeästi '358' tyyppiä suurempi. Pitäisi mitata, kummassa on suurempi likakapasiteetti, arvioisin että L398 tyypissä.

Purflux L398 suodatin marmoritiskiltä, näyttää olevan koodilla 1109CK. Suodatinvalmistaja Purflux suosittaa L358 tyyppiä ottomoottoreihin ja L398 mallia dieseleihin.

Niin ja nuo ovat vieläpä 'materiaux synthetique', eivät turpoa tukkoon öljyn sisältäessä enemmän vettä, kuten puu... ts. paperikuidulle tuppaa käymään.
 
Mainittu Mann-Filter ei kyllä vastaa suodatinmateriaalin pinta-alassa, noita Purfluxeja lähellekään.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2013, 01:23:53, kirjoittanut Benkku »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 311
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #4 : 15.08.2013, 22:11:19 »
Total ineo ecs 5w30, hankittu Saksasta vajaan parin vuoden satsi useampaan autoon samalla tilauksella.

Katto kassinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #5 : 05.10.2016, 23:30:04 »
Onko tuo oikea öljy myös hdi 1.6 mottiin vai joku muu?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 453
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #6 : 06.10.2016, 11:49:38 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=77541.0
 
Tuolta löytyy tehtaan suositukset erimoottoreille.
1,6 hdi käy 5w30 tai 0w30
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97