Kirjoittaja Aihe: 504 Pickup  (Luettu 1655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
504 Pickup
« : 07.08.2013, 08:47:51 »
Tuo hankittu -90 2,3D avolavapösö on ollut melkoisen huonolla pidolla. Pelleiltään ja tekniikaltaan se on työkaluksi ihan kohtuullinen, mutta joku sähköhirviö on irroitellut liittimiä sieltä täältä, kiskonut kojelaudan alta johtimet roikkumaan ja ties mitä vielä... Ja kaikki mikä on sattunut rikkoutumaan on "korjattu" millä tahansa käsiin sattuvalla miten sattuu, tai ellei se ole vaikuttanut toimintaan, niin jätetty korjaamatta. Esimerkiksi jäähdytyksen toimintaa auttaa merkittävästi, jos puhaltimen kytkimelle menevä johto on molemmista päistä kiinni. Ja alkuperäistä isomman akun vuoksi kiinnityskoukkuihin oli hitsattu taivutetut 4" rautanaulat, joista toinen on kiristetty jarruputkeen  :o

Varaosia etsiessä tuli eteen hyvin edullinen vahdelaatikoton -85 2,3D avolava, joka hinautui pihaan varaosien luovuttajaksi ja sähköjen osalta malliksi siitä, miten ne ovat tehtaan jäljiltä olleet.

Näiden kahden samanlaisiksi kuvittelemani avolavan erot ovat hämmentäviä: uudemmassa on esimerkiksi perävaunupaino 100 kg suurempi, ja moottoritilaan on ilmestynyt vasemman ajovalon taakse jokin sähköpurkki.

Kuten ylläolevasta huomaa, en ole ennättänyt tutkia kumpaakaan pintaa syvemmältä. Tarkoitus on kuitenkin pääasiassa varaosa-auton avulla tehdä -90-mallisesta 5-vaihteisesta katsastuskuntoinen ja sen verran siisti, että sillä kehtaa liikkua yleisellä paikalla  ::)

Takaluukku on kuitenkin kummassakin niin kuoppainen ja vääntynyt, että siihen pitää valjastaa joku viitseliäs ja osaava peltiseppä. (Viisasta olisi ehkä opetella itse autopeltihommia, mutta se aika...) Samoin lavan alla olevat sivupellit ja kynnyskotelon takakulma ovat kummassakin vähän haperot, joten sellaiset olisi kiva löytää korjauspelteinä. Onko vinkkejä, mistä voisi löytyä?
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974
Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 339
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #1 : 07.08.2013, 10:52:39 »
Pitää muistaa, että niissä kaikissa roikkuu johdot. Ratin vierestä ihan tehtaan jäljiltäkin. Jos en nyt ihan väärässä ole niin siinä on sellainen kaukalo josta ne valahtavat. Laitoin muistaakseni omaani nippusiteen pitämään johtoja ylempänä. Mutta jos radion laittaa täysmittaisena niin siinä kojetaulussa ei ole enää mihin laittaa sitä johtonippua. ja se pitää laittaa radion alta. Kuten tiedät radion perä näkyy ihan selvästi. Luultavasti siihen on tarkoitettu radio joka on lyhyempi, kuin mitä nämä mykyiset. Sellaisiakin nimittäin on jolloin johdot voisi laittaa radion päältä. Tiedän tunteen, kun Rane on laittanut sähköt uusiksi. Se on puritaanille kova paikka. Onkohan tuoboksi jotenkin ohjaustehostimeen liittyvä. Se tuli minun mielestä 83. Nämä ranet on juuri niitä jotka laittaa sitä isompaa akkua ja muuta viritystä. Mutta saathan nuo hitsaukset pois tai siitä toisesta akun pannan. Jos auto on kunnossa niin tuo alkuperäinen riittää hyvin. Nuo jotka ovat olleet käytössä niin kyllähän se niin on, että peräpelti on mutkalla. Kikissa joita olen kattonut on joitakin jälkiä. Minusta ne kuuluu vähän niin kuin homman luonteeseen. Laitahan kuvia, niin katotaan minkäläinen peto siellä oikein on.

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #2 : 07.08.2013, 13:30:39 »
Mikkelissä on myynnissä noin 60 tkm ajettu -92 pick-up, hintapyyntinä vaivainen 4500€.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 339
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #3 : 07.08.2013, 14:11:15 »
Ja Jyväskylän lähellä oli yksi seittekytä ajettu. Kävin kattomassa ja silloin oli reilu paritonnia. nyt näkyy olevan tuhaseittemänsattaa. ollu jo vuojen myynnissä. Ihmeen paljon pyytävät. Silloin kun ostin niin oli viisisataa markkaa ja toinen oli vähän toistatuhatta markaa. Kovasti pyytävät

timmi306

  • Vieras
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #4 : 07.08.2013, 16:03:48 »
Tuollanen pick-up olisi kyllä aika hauska jollain uudemalla turbo dieselillä varustettuna. Rakenteleehan jotkut noita VW caddyjäkin.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #5 : 07.08.2013, 19:24:35 »
403 ja 404 mallien kanssa vielä pärjäsi, kun lavat ja perälaudat oli puuta.

Saa vinkata, jos tuollainen tulee tarjolle.

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #6 : 07.08.2013, 21:01:02 »
Pitää muistaa, että niissä kaikissa roikkuu johdot.

Juu, niin varmasti roikkuu, mutta tehtaan jäljiltä tuskin on jätetty irti johtoja mittariston takaa tai suoraan akun navalta ilman sulakketta tulevia johtoja, joiden toisessa päässä suojaamaton naaras-abiko lojuu penkin alla lattialla  :o

Pikku hiljaa näitä värkkäillään asialliseen kuntoon, ja tuo akun asiallinen kiinnitys varaosaauton vermeillä oli ihan ensimmäinen juttu sen jälkeen kun huomasin sen jarruputkikiinnityksen.

Lainaus
Onkohan tuoboksi jotenkin ohjaustehostimeen liittyvä. Se tuli minun mielestä 83.

Olisiko tullut lisävarusteeksi, sillä kummassakaan noissa ei ohjaustehostinta ole. Se boksi on jokin sähköboksi, ja varsin samannäköinen näyttää olevan vanhemmassa jarrupääsylinterin vieressä, missä sitä ei uudemmassa ole.

Yleisön pyynnöstä, tässä muutama kuva heti hakumatkan varrella kuvattuna:





Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974
Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #7 : 07.08.2013, 21:12:57 »
Upea, tuollainen on saatava joskus!  :)

Jos haluat tehdä projektit osioon jutun tästä, voidaan näitä kuvia yms. siirrellä sinne.
404, Expert, C3
2CV4

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 339
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #8 : 07.08.2013, 21:30:18 »
Tuohan on hyväkuntoinen kuin mikä. Harmi kun se on lattiavaihteella. Ja ovista puuttuu remmit. Sillä on kuule ollut joku Laa puhelin tai joku missä on sulake itessään. Tai invertteri. Se boksi on muuten hehkurele. Se näyttää siltä kuin olis lisätty siihen jälkikäteen. Näkyy olevan tuo epätarkempi lämpömittari. Vanhemmissa oli sellainen kromikehyksinen Smithin tarkka mittari. Jota kannatti kesällä tarkkailla. Tuossa on nuo kapselit tuommoset. Onkohan kuule kuitenkaan alkuperäiset. Tuossakin on jo alkaneet kynnykset lahoamaan. Tässähän oli muuten tässä foorumilla noita lavanreunoja myynnissä. Raskas on käännellä noilla kumeilla. Nuo johot on vain Rane repinyt alas. Siinä on alkuperäisenä teippaus niin, että ne on jäykät je pysyy ylhäällä. Pure vanha teippi ja teippaa uudelleen niin pysyvät piilossa.

zees90

  • Vieras
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #9 : 07.08.2013, 21:51:57 »
Yllättävän siistissä kunnossahan tuo on. Kyllä tuosta vaivalla ja ajalla saa ihan komian ja miehekkään menopelin.

Miten nuo takavalot muistuttaa kovasti Motonetissä myytäviä peräkärryn valoja? Vai kuvittelenko?

Benkku

  • Vieras
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #10 : 07.08.2013, 22:39:22 »
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013, 22:44:11, kirjoittanut Benkku »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #11 : 08.08.2013, 07:55:29 »
Upea, tuollainen on saatava joskus!  :)

Olen yli vuosikymmenen ollut samaa mieltä. Näin tuollaisen kerran läheltä, ja en pystynyt unohtamaan. Mietipä, jos 406:sta olisi tehty avolavaversio.

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #12 : 08.08.2013, 08:22:28 »
Varaosa-autossa on kyllä rattivaihde, voisihan sitä joskus myöhemmin ihmetellä josko niillä osilla saisi rakennettua 5-vaihteisen rattivaihteen :P

Minä en onnistunut löytämään myynti-ilmoitusta, jossa olisi kaupiteltu noita lavapeltejä. Olisiko kellään antaa vinkkiä?

Kapselit ovat kyllä alkuperäiset, 80-luvun lopun esitekuvissa näkyy juuri samanlaiset. Takavalot ovat tarvikevalot: Talmun malli 1130. Ja hassua kyllä, myös varaosa-autossa on samanlaiset. Valot ovat kolhualttiissa paikassa, kun useimmissa näkemissäni avolavapösöissä on jotkut muut kuin alkuperäiset takavalot. 504:iin erikoistuneissa nettikaupoissakaan ei avolavan valoja tunnu löytyvän, joten voi mennä aika pitkään, ennenkuin alkuperäisvalot löytyvät.  :-\
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974
Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #13 : 08.08.2013, 08:53:29 »

zees90

  • Vieras
Vs: 504 Pickup
« Vastaus #14 : 08.08.2013, 10:29:34 »
Takavalot ovat tarvikevalot: Talmun malli 1130. Ja hassua kyllä, myös varaosa-autossa on samanlaiset. Valot ovat kolhualttiissa paikassa, kun useimmissa näkemissäni avolavapösöissä on jotkut muut kuin alkuperäiset takavalot. 504:iin erikoistuneissa nettikaupoissakaan ei avolavan valoja tunnu löytyvän, joten voi mennä aika pitkään, ennenkuin alkuperäisvalot löytyvät.  :-\

No ompahan ainakin halvat valot jos meneevät rikki. Mut alkuperäinen on aina alkuperäinen, mitä nyt pikaisella googlauksella kattelin niin ihan siistin näkösetki ois ne orkkis takavalot. Mut ei vaan taia oikeen löytyy mistään. Tuurilla saattas löytyy jostain purkuun menevä auto josta sais orkkis takavalot pelastettuu.

http://www.autopaedia.com/en/galleries/Peugeot/Peugeot%20504/Peugeot%20504%201968-1983%20(1980-1983%20Dangel%204x4%20pickup%202d)%20(01)%20[CB1].html
Tuolta löyty ainaki kuva takaa, melkeempä näkisin sitte ihan aiheelliseks tehä tuollaset ritilät siihen valojen suojaks.