Kirjoittaja Aihe: 607 - Alaväännön puute (HDi)  (Luettu 7529 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janzutin

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #15 : 11.06.2016, 23:06:34 »
Auto: 2000 607 2,2 HDi (133 hv, 350 000 km).

Morjensta, ostin tuommosen huvikseni kun halvalla sain ja tiedossa oli jo ostohetkellä pari pikku vikaa... Alle ~2100rpm ei oikeen vääntöä löydy, egr:n tulppaaminen auttoi tähän jonkin verran. Imusarjan läpät liikkuu ok. Millanen tuo turbon säätö systeemi tämmöisessä on? Jättääkö vikavalon pysyvästi päälle jos kokeilen ottaa imm:n johtoa irti? Niin ja kone vääristää pikkusen tyhjäkäynnillä mutta kun nostaa ~200rpm käy tasaisesti.

Vikakoodeja luetaan jossain vaiheessa kun saan oman lexian tai joltain löytyy, en vie korjaamolle koska harrastuksen vuoksi tämän ostin...

Kiitos etukäteen vastauksista. On ensimmäinen ranskalainen autoni, toivottavasti ei viimein, on kyllä ollut todella positiivinen yllätys ja mielestäni todella hyvä auto ajaa jopa mersuihin ja volvoihin tottuneena. :)

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #16 : 13.06.2016, 18:21:31 »
Millanen tuo turbon säätö systeemi tämmöisessä on?

Turbon ohjaus on siten että lepotilassa max paineet. Ohjaus-solenoidin "päästö" ilmansuodin kannattaa tarkistaa. Jos se on tukossa niin turbon alipainesäätimen jousi ei jaksa vetää korvausilmaa jolloin säätösiivistö ei palaudu lepoasentoonsa. Ilmamäärämittarin langat kannattaa puhdistaa carb cleaner:ia tms suihkuttamalla. Moottorin alta menee turbolta ilmaputki välijäähdyttimelle. Ilmaputkessa saattaa lillua öljyä ja/tai vettä. Välijäähdyttimen kennon rivat kannattaa suihkutella (ulkopinnaltaan) puhtaaksi jotta lämmönvaihto on hyvää tasoa. Ilmanpuhdistinelementti tulee olla huolellisesti paikoillaan. Noki palaa hiukkasloukusta, mutta hiekka ei.

Janzutin

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #17 : 13.06.2016, 21:57:42 »
Juu perusasiat on selvillä kyllä mutta nää pösöt on vähän uus tuttavuus niin onko hukkaportin lisäksi ahtimessa säätyvät siivet tms systeemi?

Seuraavaks ajattelinki putsata maffin ja kokeilla ilman johtoa, putsata mapin.

Hukkaportin tutkin kans kun saan tallin siivottua että pääsee montulle... Pitää vaihtaa tuo egr:n ja hukkiksen solenoidit päikseen jos kello on ehjä.

Tuo reikä on hyvä idea tulee samalla alustan suojavoitelu :) mutta lähteeköhän tuo vanha letku ratkeilemaan reijän tekemisestä ajanollen kun ilmeisesti näistä on niitä muutenkin hajoillu ???

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #18 : 13.06.2016, 22:05:16 »
... jolloin säätösiivistö ei palaudu lepoasentoonsa.

Ahtimessa ei ole hukkaporttia lainkaan, pelkkä säätösiivistö.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #19 : 14.06.2016, 18:02:34 »
Niin ja kone vääristää pikkusen tyhjäkäynnillä mutta kun nostaa ~200rpm käy tasaisesti.

Samaa pientä värinää tuntuvat tekevän kaikki yksilöt. Voi olla että loppuisi jos vaihtaisi moottorin tukikumit? En ole omassani vaivautunut.

Janzutin

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #20 : 14.06.2016, 19:38:38 »
Ahaa, eli ominaisuus hyvä tietää :) onko näissä kaksoismassa vauhtipyörä? Moottorin kierros herkkyys, värinä tyhjäkäynnillä ja muutenkin luonne tuntuis vaan semmoselle että olis kiintee...

Maffin johdon irrotus sai aikaan limp home moodin, vikavalo sammu onneks viidennen startin jälkeen, putsaillaan kun vaan ehtis :)

Tuntuu että tuo vehje toimii päivä päivältä paremmin, moni pikkuvika korjaantunut itsestään viikon omistuksen aikana :)

Kuinka hyvin tuommosen pitäis vääntää alle 2000rpm? Ja kuuluuko tehokäyrässä olla huomattava piikki tuossa 2000rpm jälkeen? Olis hieno tietää vähän suuntimaa ettei yritä uutta paremmaksi tehdä :) vai oonko tottunu nuihin jakaja pumpullisiin volvoihin missä turbon mukaan tulo määräytyy polkimen asennolla ei kierrosluvulla :D

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #21 : 14.06.2016, 20:39:26 »
Omassa tuo värinä tyhjäkäynnillä väheni huomattavasti kun vaihdoin vänkärinpuolen tukikumin moottoriin, vanha oli painunut ihan kasaan ja silikonineste oli karannut sisältä. Varmaan paranisi vielä kun vaihtaisi tuon vaihteistonpuolisenkin, mutta paikka on hankala ja alkuperäisellä varaosanumerolla ei löydy tarvikeosia, alkuperäinen taas on aika kallis. Moottorin luonteeseen kuuluu että 1500-2000 1/min paikkeilla vasta aletaan antamaan ahtoja moottorille, tällä pyritään säästämään voimansiirtoa, ts. Ei tarvitse mitoittaa osia turhan kestäviksi (painaviksi) kun alavääntöä hiukan leikataan ohjelmallisesti. Ja on kaksoismassavaihtipyörä tässä moottorissa.
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Janzutin

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #22 : 14.06.2016, 21:54:20 »
Hyvä tietää, eipä tuo värinä suurta ole eikä haittaa yhtään kun tietää että se kuuluu moottorin omituisuuksiin...

Kuulostaa ihmeelliseltä tuo ahtimen säätö, jos nyt oikein olen ymmärtänyt että ahtopaineita säädetään pelkillä johdesiivillä. Toimiiko tuo oikeasti niin että kun isoilla kierroksilla ahdot alkaa nousta rajalle lyödään johdesiipiä kiinni? Silloinhan imupuoli ottaa ylimääräistä voimaa pakopuolelta joka on energian hukkaa. Ja silloinhan tuo ahdin on herkkä sakkaamaan jos moottori saa reilusti ruokaa, esim maffi vikaisena tai evry modilla. Menikö ihan metsään? Säätyvät ahtimet on suht harmaa alue minulle, mutta ahtimista on jotain hajua suihkumoottorien puolelta...

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #23 : 14.06.2016, 22:17:00 »
Säätösiivistöä avataan/vedetään poispäin turbiinilta kun halutaan vähentää ahtoja. Tällöin pakokaasut pääsevät virtaamaan ohi turbiinin jolloin energian kerääminen vähenee. (mitentämänselittäisi...?)  Haa. Juutuupissa GT15 mallista videota :) Tässä: https://www.youtube.com/watch?v=h7XAGnPA_xc

Janzutin

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #24 : 15.06.2016, 07:17:53 »
Eipä sattunu pieneen mieleen että pakopuolella olis johdesiivet, tuohan kuulostaa järkevältä systeemiltä. Kiitos valaisusta!

Janzutin

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #25 : 17.06.2016, 21:26:45 »
Nonnii nythän se vääntää niinku pitää, putsasin maffin, ja maffin + mapin liittimet. Tyhjäkännin tärinä vaimeni aikalailla, käyntiääni parani ja kulutuskin tais lyhyen ajon perusteella tipahtaa normaalimpiin lukemiin... Kiitos avuista vaikka korjaantuikin perus tempuilla :)

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #26 : 17.06.2016, 21:56:57 »
 :) Ilmamaarämittarin langat kannattaa suihkutella puhtaaksi joka vuosi, esim samalla kun vaihtaa ilmanputsarin. Varsin nopea ja helppo homma.